Gå til innhold

Mme på blåresept? Spesial mme koster oss nærmere 8000kr i mnd👶🏻


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mitt barn på 7 uker har trolig kolikk. Vi skal til legen til uken. Han har skreket mye fra 2 ukersalder. Skriker fast 4-6t hver kveld, 12 timer på de verste dagene. Dette innebærer hele natten. Etter hvert eneste måltid hyler han, spent i buken, promper, gulper og er helt utrøstelig. Ulike flasker er forsøkt ut. FØR måltid er han derimot verdens herligste , smiler, prater og er glad med unntak av den faste skrikerunden på kveld/natt. Etter mat er han helt desperat i blikket der han vrenger seg i smerter. Å tro meg, jeg hører forskjell på «bær meg jeg er ensom» gråten kontra «jeg har smerter» gråten.

Vi har forsøkt å bytte vanlig mme å det gjorde det verre. Semperdråper , minifom er prøvd. Massasje, sykling og bæring har vi gjort til den store gullmedalje. Han trives i vogn på humpete terreng, i bilstolen i bevegelse eller på armen. Problemet er såklart at dette ikke alltid går. Ikke sover han noe særlig pga disse smertene heller å jeg er litt redd han vil få spisevegring. Det virker som om han merker selv hvor smertene kommer fra fordi han begynte å dytte vekk flasken.
 

Vi har på nytt byttet MME til neocate å har fått ett helt nytt barn. Jeg kjenner jeg nesten begynner å grine av å skrive dette. Maten koster oss nærmere 2000kr/uke å jeg håper nå å få det dekket på blåresept da dette naturlig nok er en vanvittig stor utgift. Likevel skal vi aldri over på det andre før jeg vet han tåler det. Noen som har fått det på blåresept på bakgrunn av sannsynlig kolikk? Noen som vet hva som må til for å få dekket dette? På bakgrunn av hva jeg skriver må det vel være noe han ikke tåler i vanlig mme? Vi har vært his manuellterapeut uten store funn eller bedring, venter også på time til fysio for sjekk. 


 

Jeg har tre barn fra før så god babyerfaring. Dette er imidlertid mitt første Mme barn.

Anonymkode: 03bcb...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det er mme som er kjøpt på apoteket så kan du få det på blå resept ja. Men da må du ha bekreftelse fra lege

Anonymkode: 1b7e2...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan godt være kumelksproteinallergi. Har/hadde han eksem/utslett som ble bedre?

Fastlegen kan antageligvis søke om blå resept. Ta vare på kvitteringene! 

https://www.minmat.no/helsestasjon/melkefri-morsmelkerstatning-article3626-1490.html

Anonymkode: 29200...a97

Han har utslett i hele ansiktet, halsen og bak ørene samt på brystet. I starten trodde jeg hormonutslett men det ble ikke bedre. Han er rød prikkete men røde kinn. Han er blitt bedre etter byttet men det er ikke helt borte. Vi har kun forsøkt med ny mme i ca 5 dager.

 

hi

Anonymkode: 03bcb...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han har utslett i hele ansiktet, halsen og bak ørene samt på brystet. I starten trodde jeg hormonutslett men det ble ikke bedre. Han er rød prikkete men røde kinn. Han er blitt bedre etter byttet men det er ikke helt borte. Vi har kun forsøkt med ny mme i ca 5 dager.

 

hi

Anonymkode: 03bcb...f82

Oi, mange skrivefeil her. Skylder på lite søvn😅.

 

hi

Anonymkode: 03bcb...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han har utslett i hele ansiktet, halsen og bak ørene samt på brystet. I starten trodde jeg hormonutslett men det ble ikke bedre. Han er rød prikkete men røde kinn. Han er blitt bedre etter byttet men det er ikke helt borte. Vi har kun forsøkt med ny mme i ca 5 dager.

 

hi

Anonymkode: 03bcb...f82

Høres jo veldig ut som kumelksproteinallergi! Både eksem, masse plager og bedring på melkefri mme. Ta kontakt med fastlegen du! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan koster dette 2000 kr per uke? En boks koster jo i underkant av 600 kr, dere bruker vel ikke mer enn to bokser per uke for en så liten baby?

Skjønner at det er dyrt uansett altså, bare lurer på hvordan det kan koste 2000 kr per uke. Hvilken mme bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Anonym bruker said:

Mitt barn på 7 uker har trolig kolikk. Vi skal til legen til uken. Han har skreket mye fra 2 ukersalder. Skriker fast 4-6t hver kveld, 12 timer på de verste dagene. Dette innebærer hele natten. Etter hvert eneste måltid hyler han, spent i buken, promper, gulper og er helt utrøstelig. Ulike flasker er forsøkt ut. FØR måltid er han derimot verdens herligste , smiler, prater og er glad med unntak av den faste skrikerunden på kveld/natt. Etter mat er han helt desperat i blikket der han vrenger seg i smerter. Å tro meg, jeg hører forskjell på «bær meg jeg er ensom» gråten kontra «jeg har smerter» gråten.

Vi har forsøkt å bytte vanlig mme å det gjorde det verre. Semperdråper , minifom er prøvd. Massasje, sykling og bæring har vi gjort til den store gullmedalje. Han trives i vogn på humpete terreng, i bilstolen i bevegelse eller på armen. Problemet er såklart at dette ikke alltid går. Ikke sover han noe særlig pga disse smertene heller å jeg er litt redd han vil få spisevegring. Det virker som om han merker selv hvor smertene kommer fra fordi han begynte å dytte vekk flasken.
 

Vi har på nytt byttet MME til neocate å har fått ett helt nytt barn. Jeg kjenner jeg nesten begynner å grine av å skrive dette. Maten koster oss nærmere 2000kr/uke å jeg håper nå å få det dekket på blåresept da dette naturlig nok er en vanvittig stor utgift. Likevel skal vi aldri over på det andre før jeg vet han tåler det. Noen som har fått det på blåresept på bakgrunn av sannsynlig kolikk? Noen som vet hva som må til for å få dekket dette? På bakgrunn av hva jeg skriver må det vel være noe han ikke tåler i vanlig mme? Vi har vært his manuellterapeut uten store funn eller bedring, venter også på time til fysio for sjekk. 


 

Jeg har tre barn fra før så god babyerfaring. Dette er imidlertid mitt første Mme barn.

Anonymkode: 03bcb...f82

altså, det får du jo betale da hvis ikke barnet tåler vanlig

Anonymkode: d6e66...edb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

altså, det får du jo betale da hvis ikke barnet tåler vanlig

Anonymkode: d6e66...edb

Ja, har hun sagt noe annet? Men har hun rett på støtte er det vel greit å få det? 

Hva vil du med kommentaren din?

Anonymkode: e039b...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får morsmelk fra sykhuset også. Jeg vet ikke hva som er kriteriene men da en i familien fikk det var det drt gratis.

Anonymkode: 0626a...efb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ammer du ikke?

Anonymkode: 31d19...cbd

Hvorfor tror du at du har noe med det🙄

Anonymkode: e039b...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tror du at du har noe med det🙄

Anonymkode: e039b...f88

Rull inn idiotien din. Det er jo relevant - hvis problemet er hos henne så kan det hende barnet ville tåle morsmelk fra en annen giver.

Anonymkode: 31d19...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et barn med melkeproteinallergi. Ammet lenge, men da barnet skulle over på erstatning ble det da blå resept. 
Det er mange helsesøstre og leger som sier at ungene ikke får det så tidlig, men får du en slik lege eller helsesøster bør du bytte. Eksem/utslett og smertene du beskriver kan være tegn på allergi. Det kan tas blodprøve på sykehuset eller prikketest. Ta vare på alle kvitteringer da du kan få dem refundert. 

Anonymkode: 1b58b...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ammer du ikke?

Anonymkode: 31d19...cbd

Hvorfor er du helt blåst? 

Anonymkode: b6995...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rull inn idiotien din. Det er jo relevant - hvis problemet er hos henne så kan det hende barnet ville tåle morsmelk fra en annen giver.

Anonymkode: 31d19...cbd

Da kunne du sagt det i stedet for det invaderende spørsmålet du stilte.

Anonymkode: fdd1a...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...