Gå til innhold

Så kommer spørsmålet, gi vaksine til en 90-åring på sykehjem, eller en 50-åring med diabetes?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig 50-åring med diabetes i min verden. Jobb, familie og andre forpliktelser. Det kan fort være denne personen som jobber ved et sykehjem. Og 90-åring på sykehjem besøker man selvfølgelig kun når man er frisk. Mye lettere å begrense den veien enn motsatt. 

Anonymkode: f000c...e6c

Morsom du! "Besøker kun når en er frisk" ?? Mange har jo ikke noen symtomer! Så kan godt være familien som var på besøk har smittet bestemor på 90 uten å være klar over det,pga de ikke har noen symtomer.

Anonymkode: b2d72...07c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vil jo ta tid for forskere/statistikk og få reelle tall, forskningsrapporten og analysene som er tilgjengelige på forsking.no, og ellers også fra andre land viser det samme. Ja, tallene er fra første del av pandemien, til sommeren (hvor trykket fra pandemien på befolkningen var lettere). Nye tall kommer nok, men du har nok heller ikke et tallgrunnlag for at «unge tar livet sitt pga pandemien», men du syns eller mener det.  Hvilken glede det skulle gi myndighetene og politikerene å plage folk med begrensinger til de ikke orker å leve kan jeg ikke helt se. Kan nok hende at de som er så sårbare at de blir så deprimerte av å ikke få gå på fest kanskje også hadde blitt deprimerte om foreldrene og vennene deres døde av viruset. Og derfor ikke orket mer... 

Anonymkode: 4129d...854

Men på en eller annen måte klarte de veldig fort å høste opp statistikken for mars til mai... Rart det der. 

Anonymkode: b6457...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, prekæs skrev:

Altså. Har du sett statistikkene som oppdateres daglig som handler om Covid 19? Her er det bare å velge på øverste hylle av tallmateriale. Hvorfor er det ikke tilgang på andre tall? Når det er mer eller mindre håpløst å søke informasjon om konsekvensen av tusenvis av utsatte undersøkelsestimer, så bør det vel muligens stilles spørsmål rundt det. 

Mest sannsynlig er ikke tallene fra mai og utover så veldig vakre...

Anonymkode: b6457...1e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men på en eller annen måte klarte de veldig fort å høste opp statistikken for mars til mai... Rart det der. 

Anonymkode: b6457...1e8

Ble ikke den statstikken ferdig i september? 

Anonymkode: d7176...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mest sannsynlig er ikke tallene fra mai og utover så veldig vakre...

Anonymkode: b6457...1e8

Det er jeg usikker på. Det er ikke på langt nær like personlig å gå konkurs eller være ensom på grunn av korona som om du ikke har en "unskyldning". Jeg vet ikke om det veier opp for at fler objektivt sett kommer i en vsnskelig situason. Det vil bli interessant å se når tallene kommer.

Anonymkode: d7176...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde det vært lettere å begrense den veien, så hadde det ikke vært så mye smitte på sykehjem. Men hva hvis 50 åringen med diabetes ikke er arbeidsfør og ikke har familie da?

Anonymkode: c1374...a99

Fremdeles 50 åringen. Tall er mye enklere og upersonlig å prioritere etter enn om du skal kategorisere etter hvem som jobber, har familie osv. 

Anonymkode: f000c...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Morsom du! "Besøker kun når en er frisk" ?? Mange har jo ikke noen symtomer! Så kan godt være familien som var på besøk har smittet bestemor på 90 uten å være klar over det,pga de ikke har noen symtomer.

Anonymkode: b2d72...07c

Nei da får vi kaste 50 åringen foran bussen i stedet. 
 

De fleste har symptomer, gjelder akkurat samme som i dag med andre ord. Så morsom regjering og kommuner vil det si. 

Anonymkode: f000c...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fremdeles 50 åringen. Tall er mye enklere og upersonlig å prioritere etter enn om du skal kategorisere etter hvem som jobber, har familie osv. 

Anonymkode: f000c...e6c

Nå var det du som begynte med å kategorisere etter det da

Anonymkode: c1374...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå var det du som begynte med å kategorisere etter det da

Anonymkode: c1374...a99

Jeg fikk spørsmål om det fremdeles gjaldt hvis 50 åringen ikke var i jobb. 

Anonymkode: f000c...e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å snu litt på det. Om jeg var 90 år, hadde jeg glatt gitt bort vaksinen min til en i 5-årene med diabetes...

Anonymkode: 1d04e...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

For å snu litt på det. Om jeg var 90 år, hadde jeg glatt gitt bort vaksinen min til en i 5-årene med diabetes...

Anonymkode: 1d04e...910

*50-årene*

Anonymkode: 1d04e...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

For å snu litt på det. Om jeg var 90 år, hadde jeg glatt gitt bort vaksinen min til en i 5-årene med diabetes...

Anonymkode: 1d04e...910

Det hadde du forhåpentlig vis ikke fått lov til.

En femtiåring med diabetes har en veldig liten risiko for å bli alvorlig syk og smittefaren er liten i forhold til en nittiåring på sykehjem. Med å vaksinere de eldste reduseres presset på helsevesenet mer enn om man vaksinerer andre. Det dreier seg ikke om å velge hvem som skal leve og hvem som skal dø, men om hvordan kapasiteten i helsevesenet best kan holdes oppe. 

Anonymkode: d7176...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

×
×
  • Opprett ny...