Gå til innhold

Hvor mye skjønn er det greit å bruke med tanke på antall gjester i jula?


ma(G)ma med to små :)

Anbefalte innlegg

Vi bor et sted hvor det ikke har vært et eneste smittetilfelle under hele pandemien. 
 

Før jul har hele storfamilien tradisjon for å ha grøtfest på gården vår, for å sette ut grøt til nissen og ønske hverandre god jul.

Dette har vært en tradisjon i over 60 år, helt siden mine oldeforeldre eide gården, men nå er jeg så i tvil om vi kan gjennomføre det i år.

 

I følge de nasjonale retningslinjene er det jo ikke greit, siden det er et privat hjem, og vi vil bli over  10 stk (pleier å være ca 20 stk).

Men saken er den at risikoen for smitte er enormt liten.

Vi har STORT hus, med 2 enorme stuer (over 100 kvm), så det vil være null problem med tanke på smittevern.

Jeg legger opp grøt på fat og serverer folk. Vi kan bruke engangsservise, og sprite hender ved ankomst og før vi spiser. Selvfølgelig ingen klemmer.

 

Alle bortsett fra min kusine med mann og baby bor i samme bygda, og kommer ikke til å reise noen steder før jul.

Kusinen og familien bor i en middels by med forholdsvis lav smitte, og kommer til å ha vært i bygda i litt over en uke når grøtfesten er tenkt.

 

 

Dersom det fortsatt er null smittetilfeller i både kommunen og nabokommunen når dagen er her har jeg lyst til å gjennomføre, men er det egentlig ok?

Hva ville du ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke invitert så mange folk. Du burde i tilfelle dele det i to slik at det er innenfor reglene. Du kan i verste fall få politiet på døra og 20 000kr i bot dersom noen melder fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle voksene som deltar kan bli anmeldt og få store bøter, tror det er 20 000,- nå, per person 

Anonymkode: 0eccf...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Jeg hadde ikke invitert så mange folk. Du burde i tilfelle dele det i to slik at det er innenfor reglene. Du kan i verste fall få politiet på døra og 20 000kr i bot dersom noen melder fra!

Dette

Anonymkode: 0c2c9...7ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

Jeg hadde ikke invitert så mange folk. Du burde i tilfelle dele det i to slik at det er innenfor reglene. Du kan i verste fall få politiet på døra og 20 000kr i bot dersom noen melder fra!

Ja, men KAN man egentlig det? Det er ikke ulovlig å samles flere enn 10, det bare anbefales ikke.

Dersom vi hadde leid et lokale, kunne vi ha vært over dobbelt så mange, selv om vi hadde bodd et sted hvor det faktisk var smitte🤷🏻‍♀️
 

Jeg forstår jo at vi må ha visse retningslinjer, og at det ikke er mulig å lage retningslinjer som passer for hele landet, det er bare det at for oss som bor i «gokk», hvor smitten har vært ikke-eksisterende hele pandemien, og hvor vi uansett ikke omgås en brøkdel av det antallet folk i byene gjør, så blir retningslinjene rett og slett «overkill».

 

Jeg prøver så godt jeg kan å ta fornuftige valg og å bidra i denne dugnaden, men det begynner å bli litt frustrerende når de nasjonale retningslinjene ser ut til å «glemme» at Norge er er utrolig mangfoldig land... Reglene er laget for mer urbane strøk, for å si det sånn.
 

Risikoen for smitte er jo omtrent ikke-eksisterende, og den ville på ingen måte ha blitt mindre dersom vi leide et lokale ( kanskje til og med større), men da hadde det vært greit🤷🏻‍♀️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet med nedstengingane no har vore å kunne sleppe opp til jul, men alt er usikkert. Det er mange som har trudd ein var trygg i bygda si, før det plutseleg smell. Smitten har breidd seg godt utover landet no.

kva med å ha grautfest utandørs? Med bål eller bålpanne? Hugsar ikkje heilt korleis reglane er for utandørsarrangement, men smitterisikoen er betydeleg mindre enn innandørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss var risikoen for å bli smittet nesten ikke eksisterende for noen få uker siden, nå er det stor mulighet for å bli smittet. En unge ble plutselig satt i karantene en fredagskveld, nesten natt. Det var ramaskrik blandt foreldre siden de mente tiltakene var for strenge. I løpet av en ukestid fikk de beviset på at dette var rett, men da klaget de samme foreldrene over at tiltakene var for få og for milde. Fra 1 til 16smitta på hele trinnet under en uke, dette var nesten det første smitte her i byen siden i sommer. 
Nå har vi satt oss selv i karantene, ene ungen har blitt syk og skal teste seg på mandag. Blir ikke overrasket om denne testen blir positiv, for nå er det smitte over store deler av byen selv om vi ikke har vært nærkontakter så vidt vi vet. Vi må ikke sette oss i karantene, men ingen av oss vil omgås noen før vi er sikker på at det ikke er noe mer enn vanlig høstsykdom i huset. 
 

Det jeg har fått med meg i aviser og nyheter er at veldig mange av smittetilfellene er i sammenkomster med flere mennesker. Da skjønner jeg faktisk ikke at noen har slike sammenkomster, eller faktisk takker ja til å komme på slikt. Og nei, det hjelper ikke å si det er lite smitte der dere bor, plutselig så har det snudd og mulig dere er første smitteklynge. 

Anonymkode: 0c915...3c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, ma(G)ma med to små :) skrev:

Ja, men KAN man egentlig det? Det er ikke ulovlig å samles flere enn 10, det bare anbefales ikke.

Dersom vi hadde leid et lokale, kunne vi ha vært over dobbelt så mange, selv om vi hadde bodd et sted hvor det faktisk var smitte🤷🏻‍♀️
 

Jeg forstår jo at vi må ha visse retningslinjer, og at det ikke er mulig å lage retningslinjer som passer for hele landet, det er bare det at for oss som bor i «gokk», hvor smitten har vært ikke-eksisterende hele pandemien, og hvor vi uansett ikke omgås en brøkdel av det antallet folk i byene gjør, så blir retningslinjene rett og slett «overkill».

 

Jeg prøver så godt jeg kan å ta fornuftige valg og å bidra i denne dugnaden, men det begynner å bli litt frustrerende når de nasjonale retningslinjene ser ut til å «glemme» at Norge er er utrolig mangfoldig land... Reglene er laget for mer urbane strøk, for å si det sånn.
 

Risikoen for smitte er jo omtrent ikke-eksisterende, og den ville på ingen måte ha blitt mindre dersom vi leide et lokale ( kanskje til og med større), men da hadde det vært greit🤷🏻‍♀️

 

Endret av Hengebukksvinet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Hengebukksvinet skrev:

 

Politiet kan bøtelegge ja. Leste for et par dager siden om noen som ble bøtelagt etter en fest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må forholde seg til retningslinjene. 
vi har vel alle tradisjoner som trolig må brytes. 
like ille for alle det, men så må vi tenke på hvorfor vi må gjøre det. 
 

vi vil stoppe smitten, stoppe coronapandemien, søtge for at vi gjør det vi kan for å hindre smitte til sykehjem, sykehus og personer med dårlig imunforsvar. ( tenk på kreftsyke barn som får cellegift, er ikke julegrøttradisjonen verd å avlyse for de? ) 

 

nei er må vi alle være ned på en kjip dugnad. Se nye muligheter istedet for suttring. 

Anonymkode: 1b761...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde gjennomført det😊 Om dere rullerer på å være inne og ute så unngår dere de teite reglene👍😊

Anonymkode: d89bc...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han helseministeren sa det ganske fint på tv, han sa at fokuset vårt ikke bør være på hvordan vi kan omgå reglene, men på hvorfor reglene er der

Hva ønsker vi å oppnå med disse reglene, og gjør jeg det rette for å oppnå det samme...

Anonymkode: e8be1...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart du kan velge selv. Regler og retningslinjer gjelder bare når de passer med det behagelige. Hvis retningslinjer bryter en tradisjon er det selvfølgelig ok å drite i dem. Og hvis du har stor stue vet du bedre enn helsemyndighetene. Det vet da alle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Han helseministeren sa det ganske fint på tv, han sa at fokuset vårt ikke bør være på hvordan vi kan omgå reglene, men på hvorfor reglene er der

Hva ønsker vi å oppnå med disse reglene, og gjør jeg det rette for å oppnå det samme...

Anonymkode: e8be1...489

Og så klarer han ikke selv å begrunne enkelte av reglene 🤣🤣

Anonymkode: 4fdb9...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde glatt arrangert det hvis smittesituasjonen på hjemstedet ditt fortsatt er slik du beskriver til jul. Slik jeg har forestått det, så er det kun anbefalinger om maks 5 gjester i eget hus, ikke noe forbud/påbud nasjonalt, selv om flere kommuner med mye smitte har forbud mot samlinger i private hjem. 

Anonymkode: e44de...ea0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Iiiiik skrev:

Klart du kan velge selv. Regler og retningslinjer gjelder bare når de passer med det behagelige. Hvis retningslinjer bryter en tradisjon er det selvfølgelig ok å drite i dem. Og hvis du har stor stue vet du bedre enn helsemyndighetene. Det vet da alle. 

Nei, jeg «vet ikke bedre» enn helsemyndighetene, men helsemyndighetene må lage retningslinjer som passer best mulig for «flest mulig», og det vil naturlig nok føre til at de i noen tilfeller bommer.

 

Ja, vi kan leie lokale og gjennomføre grøtfesten etter anbefalingene, men dersom man ser på den konkrete situasjonen, er sannheten at det er MINDRE smittefare hvis vi holder grøtfesten hjemme enn hvis vi leier bygdehuset.

Derav spørsmålet om skjønn, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke idiotene på Stovner, i Lyngdal, i Askim og på studentfest i Bergen mente det samme, at akkurat DE kunne bruke skjønn?

Anonymkode: dbf18...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalingene nå er maks 5 gjester privat, både ute og inne og minst en meters avstand hele tiden, skulder til skulder. Det er så vidt jeg forstår likevell ikke ulovlig å være fler (med mindre kommunen har egen forskrift).

Du sier det er minimal smitte der dere bor. Om dere kan holde 1 meters avstand ville jeg faktisk vurdert å gjennomføre hvis alle gjestene også er lokale, ingen studenter eller familie som kommer hjem til jul, ingen som pendler, drar til en by med mer smitte for å kjøpe julegaver, eller som besøker andre steder med økt smitte i adventstiden. Jeg ville i hvertfall ikke avlyst enda. Jeg har fortsatt et håp om at vi skal få ned smitten nok til å kunne slippe opp på reglene akkurat til jul.

Anonymkode: 808b5...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjennomført i ditt tilfelle. Hadde du bodd i Oslo eller Bergen hadde det selvfølgelig vært noe annet. Men det kunne jo vært en idè å ha det utendørs i år? Kan jo være koselig det også? 🙂

Anonymkode: a128e...ee6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke vært et ansvar jeg hadde ønsket å ha. Man ser at smitten kan eksplodere der det har vært samlet mange og om det skulle komme smitte fra selskapet deres, som er i strid med alle regler, så kan dere regne med ganske mye pes. 

Det er mye som blir avlyst og mange tradisjoner som bli satt på vent, men er det egentlig så ille? Når man tenker over hvorfor vi har reglene og hva man risikerer ved smitte så bør terskelen for å utvise skjønn være skyhøy. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17. mai har vært en tradisjon i flere år enn din tradisjon. Den ble avlyst. Per da var det ikke et eneste smittetilfelle i kommunen. Du får tenke litt om tradisjon eller smittestopp er viktigst. Og ikke minst, hvilke signaler du sender ut til barn om at det ikke er så viktig å følge regler. Tradisjon først, regler etterpå.

Nå er det fortsatt sånn at det kan være at man slipper opp til jul da. Vi holder foreløpig en knapp på det

Anonymkode: d4823...490

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å bruke skjønn, men å samle 20 personer nå hadde jeg aldri gjort. Som flere skriver, mange små stedet har vært uten smitte til noen har samlet masse folk, så har smittespredningen vært enorm og den ene festen har vært årsaken til at smitten plutselig er høy. 

Det å feire julaften med kjernefamilien og bestemor som ellers vil bli sittende alene, det syns jeg det ok om man da blir flere enn anbefalingene.

Anonymkode: 22ef2...1a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville gjennomført i ditt tilfelle. Hadde du bodd i Oslo eller Bergen hadde det selvfølgelig vært noe annet. Men det kunne jo vært en idè å ha det utendørs i år? Kan jo være koselig det også? 🙂

Anonymkode: a128e...ee6

Problemet er jo egentlig ikke hvor festen blir holdt, men hvor deltakerene kommer fra.

Anonymkode: 808b5...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, ma(G)ma med to små :) said:

Vi bor et sted hvor det ikke har vært et eneste smittetilfelle under hele pandemien. 
 

Før jul har hele storfamilien tradisjon for å ha grøtfest på gården vår, for å sette ut grøt til nissen og ønske hverandre god jul.

Dette har vært en tradisjon i over 60 år, helt siden mine oldeforeldre eide gården, men nå er jeg så i tvil om vi kan gjennomføre det i år.

 

I følge de nasjonale retningslinjene er det jo ikke greit, siden det er et privat hjem, og vi vil bli over  10 stk (pleier å være ca 20 stk).

Men saken er den at risikoen for smitte er enormt liten.

Vi har STORT hus, med 2 enorme stuer (over 100 kvm), så det vil være null problem med tanke på smittevern.

Jeg legger opp grøt på fat og serverer folk. Vi kan bruke engangsservise, og sprite hender ved ankomst og før vi spiser. Selvfølgelig ingen klemmer.

 

Alle bortsett fra min kusine med mann og baby bor i samme bygda, og kommer ikke til å reise noen steder før jul.

Kusinen og familien bor i en middels by med forholdsvis lav smitte, og kommer til å ha vært i bygda i litt over en uke når grøtfesten er tenkt.

 

 

Dersom det fortsatt er null smittetilfeller i både kommunen og nabokommunen når dagen er her har jeg lyst til å gjennomføre, men er det egentlig ok?

Hva ville du ha gjort?

følger hva fhi og mydighetene sier, men håper de øker til mer enn 5

Anonymkode: 5b781...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...