Gå til innhold

Bestemor ga baby fløtegratinerte poteter


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er født i -77. Men på grunn av kumelken jeg fikk, ser jeg ut som om jeg er 24 år😁

Anonymkode: cb269...b5c

Jeg er født i 78. Hvis jeg drikker masse H-melk nå, vil jeg se ut som jeg er yngre? Trenger ikke helt ned til 24 år, men 29 år hadde vært ok.

Anonymkode: 02799...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingenting skjer utover at barnet evt liker det. 
 

Litt melk i mat gjør ingen skade, mine har fått middagsmat som vi andre i uset spiser tidlugere enn dette. Hadde en diskusjon med helsesøster til mitt yngste barn, hun blehelt forferdet over at ungen fikk middagsmat som kanskje hadde litt melk i seg. Så da hadde jeg en utspørring på henne siden hennes anbefalinger om mat inneholdt melk. Skal si pipen fikk en annen lyd. Når mine unger var små innholdt de fleste kjøpebrød melk, altså melk i brød var greit, men litt melk i en middag som enten var kokt eller stekt i ovnen var ikke greit. Pålegg som inneholder melk er greit, men middagsmat som inneholder litt melk er ikke greit. Også måtte jeg gi ungen youghurt, det var så sundt, men litt melk i middagen var ikke greit. Kjøpe middagsglass var greit, men at det faktisk er endel som inneholder melk det viste hun ikke. 
 

Ungen din har nok fått i seg mer melk enn du tror, men det er stor forskjell på å drikke ett glass melk, enn små mengder i en middag eller en frokost.

Mine unger har ikke fått noen skader, de tåler alt, er friske og raske. 

Anonymkode: 7e8d8...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pashla skrev:

Åh. Dette burde flere ha visst! Jeg lærte at man måtte spise svidd brød hvis man ville ha vakre barn; men så er det helt feil? Vil du ha vakre barn, gi dem kumelk 💙

Da har du lært helt feil!! 😂

Hvis man spiser svidd brød, får man fin sangstemme! 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Anonym bruker said:

Fikk høre at baby fikk smake fløtegratinerte poteter på middag med far hos bestemor. 9 måneder gammel. 🤯 

Hva kan skje nå? 

Anonymkode: 6d74f...628

det er ingen fare, de skal ikke ha ren ku melk ,men i mat går det bra fra den alderen

Anonymkode: 75215...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg er er ganske så uproblematisk. Jeg tenker at disse innkokte tubene med sukker tilsatt fruktsmak er langt mer utafor å gi småbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mamma-til-3-jenter skrev:

Da har du lært helt feil!! 😂

Hvis man spiser svidd brød, får man fin sangstemme! 😉 

Nemlig. Mens vi vakre bare rett og slett er født sånn! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 uker senere...
Anonym bruker skrev (På 14.11.2020 den 22.45):

Fikk høre at baby fikk smake fløtegratinerte poteter på middag med far hos bestemor. 9 måneder gammel. 🤯 

Hva kan skje nå? 

Anonymkode: 6d74f...628

Det må være slitsomt å være så hysterisk som du er!!

Anonymkode: eeec7...255

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 14.11.2020 den 22.45):

Fikk høre at baby fikk smake fløtegratinerte poteter på middag med far hos bestemor. 9 måneder gammel. 🤯 

Hva kan skje nå? 

Anonymkode: 6d74f...628

Det som kan skje nå er at det vokser horn på babyen din..

🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma-til-3-jenter skrev (På 15.11.2020 den 18.43):

Da har du lært helt feil!! 😂

Hvis man spiser svidd brød, får man fin sangstemme! 😉 

Det tror jeg ikke på, for jeg har sett det prøvd i praksis! Pappa spiste alltid svidde skorper, og synger fremdeles som en kråke 🎶🎶

Anonymkode: 89b15...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vaniljeis mens du var gravid, fløtegratinerte poteter som 9 mnd...dette vil aldri gå bra!

Anonymkode: 2713d...6a7

Den vaniljeisbabyen må vel vere eldre no? Eller er det tidsforvirringa mi som slår inn? Kanskje eg fekk for lite H-mjølk som baby. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer ingenting ?? Er jo ikke snakk om en nyfødt ? Mine 3 barn spiste middagen vi spiste på den alderen. Riktignok ikke smelta ost og slikt, men ellers det meste.

Har ungen melkeallergi og farmora driter i det, da et det en annen sak.

Anonymkode: a2b5d...f84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror det er derfor det er så mye laktoseintoleranse, fordi foreldre idag venter alt for lenge med vanlige matvarer. Har vært mor både for 15 år siden og igjen nå. For 15 år siden hadde ingen barn melkeallergi og vondt i magen, nå har nærmest alle det. Vi ga også melk fra 4-6 mnd. Noen her sier at melk hemmer opptak av jern, men det er direkte feil. For at jern skal bli tatt opp i kroppen, er det avhengig av kalsium (som finnes i melk). Skummelt når noe man tror blir sannheter, og plutselig har man en hel generasjon som dropper en viktig næringskilde 😱

Anonymkode: 182b0...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 14.11.2020 den 22.53):

Det er ikke anbefalt med melkeprodukter før baby er 12 måneder. Det var en god del poteter. Sikkert 10 skjeer med en bit på hver. 

Anonymkode: 6d74f...628

Melk i mat kan brukes fra 10 mnd. Melk som drikke fra 12 mnd 

Anonymkode: c1c84...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror det er derfor det er så mye laktoseintoleranse, fordi foreldre idag venter alt for lenge med vanlige matvarer. Har vært mor både for 15 år siden og igjen nå. For 15 år siden hadde ingen barn melkeallergi og vondt i magen, nå har nærmest alle det. Vi ga også melk fra 4-6 mnd. Noen her sier at melk hemmer opptak av jern, men det er direkte feil. For at jern skal bli tatt opp i kroppen, er det avhengig av kalsium (som finnes i melk). Skummelt når noe man tror blir sannheter, og plutselig har man en hel generasjon som dropper en viktig næringskilde 😱

Anonymkode: 182b0...c74

Det er direkte farlig at du gir slik feilinformasjon om melk og jernopptak!! Melk hemmer jernopptak! PUNKTUM! 

Anonymkode: 08976...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror det er derfor det er så mye laktoseintoleranse, fordi foreldre idag venter alt for lenge med vanlige matvarer. Har vært mor både for 15 år siden og igjen nå. For 15 år siden hadde ingen barn melkeallergi og vondt i magen, nå har nærmest alle det. Vi ga også melk fra 4-6 mnd. Noen her sier at melk hemmer opptak av jern, men det er direkte feil. For at jern skal bli tatt opp i kroppen, er det avhengig av kalsium (som finnes i melk). Skummelt når noe man tror blir sannheter, og plutselig har man en hel generasjon som dropper en viktig næringskilde 😱

Anonymkode: 182b0...c74

Hvor i alle dager har du dette fra? Har du en kilde? Jeg mistenker at du blander kalsium med vitamin C. Kalsium hemmer mens vit. c øker jernopptaket.

Anonymkode: d15ab...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tror det er derfor det er så mye laktoseintoleranse, fordi foreldre idag venter alt for lenge med vanlige matvarer. Har vært mor både for 15 år siden og igjen nå. For 15 år siden hadde ingen barn melkeallergi og vondt i magen, nå har nærmest alle det. Vi ga også melk fra 4-6 mnd. Noen her sier at melk hemmer opptak av jern, men det er direkte feil. For at jern skal bli tatt opp i kroppen, er det avhengig av kalsium (som finnes i melk). Skummelt når noe man tror blir sannheter, og plutselig har man en hel generasjon som dropper en viktig næringskilde 😱

Anonymkode: 182b0...c74

Laktose finnes forresten også i morsmelk og mme..

Anonymkode: d15ab...151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma-til-3-jenter skrev (På 15.11.2020 den 18.43):

Da har du lært helt feil!! 😂

Hvis man spiser svidd brød, får man fin sangstemme! 😉 

Det med pene barn og fin sangstemme hørte jeg også hjemme hos mine venninner, men det ble raskt slått ned av min realistmamma: «Det stemmer ikke, vennen min. Svidd mat vil ikke gi deg verken pene barn eller fin samgstemme. Hvis du spiser nok svidd mat får du kreft.»

Anonymkode: 06533...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er direkte farlig at du gir slik feilinformasjon om melk og jernopptak!! Melk hemmer jernopptak! PUNKTUM! 

Anonymkode: 08976...8ef

Noe annet hun ikke tenker over er at melk er mettende og fyller opp magen og dermed blir det mindre plass til andre næringsstoffer 

Anonymkode: c1c84...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år igjen???? Sikker på jeg så akkurat det samme innlegget i fjor. Det går nok helt fint at babyen fikk en smak, og er det samme baby som i fjor så er han vel stor nok nå!

Anonymkode: 309d5...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 15.11.2020 den 16.46):

Jeg er født i 78. Hvis jeg drikker masse H-melk nå, vil jeg se ut som jeg er yngre? Trenger ikke helt ned til 24 år, men 29 år hadde vært ok.

Anonymkode: 02799...8f2

Som så meget annet gjelder dessverre ikke med tilbakevirkende kraft....

Anonymkode: 309d5...b58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd å slå opp i ulike offentlige kilder hvorfor anbefalingen er at babyer ikke skal ha kumelk før 10 mnd eller hva det nå er, fordi omtrent den eneste grøten min 6 mnd baby spiser er en med melk i seg (fikk den i utgangspunktet fordi vi slurvet med å sjekke alderen på hvilken vi kjøpte).

Eneste jeg kan finne, og det er ikke linket til hvilket forskningsgrunnlag/kilder de bruker, er at det er fordi man er bekymret for at det kan fortrenge annen mat med større innhold av jern. Britiske retningslinjer sier også at kumelk kan brukes i mat fra 6 mnd. https://www.nhs.uk/conditions/pregnancy-and-baby/drinks-and-cups-children/ 

Så jeg har konkludert med at for meg og min baby (som elsker (brød med)leverpostei og som også får en del nøtter og peanøtter), er ikke de porsjonene med melkebasert grøt et problem. Så at din baby fikk en porsjon med føltegratinerte poteter er nok ikke det som bikker kostholds-lasset i feil retning heller.

Anonymkode: 19283...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...