Gå til innhold

Hvilke nedsettende bemerkninger kan vi få bruke for å omgå reglene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Man kan ikke bruke nedsettende bemerkninger for å omgå reglene.

Man kan skrive at en mening er idiotisk, men ikke at en bruker er en idiot. Det betyr ikke at man bare kan skrive "dette er en idiotisk mening" i alle trådene vedkommende befinner seg i. Når admin (eller jeg) modererer, må vi rett og slett se på konteksten. Det kan ofte være tydelig at vedkommende bare har omformulert seg for å slippe å bli ryddet, men mange ganger klarer man også å holde seg til sak, og ikke bry seg om hvem som har skrevet det. 

Ofte går tråder over i brukerdebatt der man spør "mener du den og den", eller "du sier alltid....", eller "der er du igang med dritten din" osv. Målet er å hele tiden holde seg til sak, meninger og ytringer, og ikke personlig oppfatning av en bruker og vedkommendes generelle oppførsel på forumet. 

Det kan altså variere hvordan dette blir moderert, da vi må vurdere fra tråd til tråd hva som er hensikten bak kommentaren. Det kan fremkomme at det kun går på meningen/debatten i den enkelte saken, men det kan også fremkomme at det egentlig er et forsøk på å omgå regelverket og egentlig komme med brukerangrep. 

Det er også imot reglene å "forfølge" en bruker fra tråd til tråd og bruke tidligere argumentering eller debattmetode eller meninger mot brukeren ved å da gjentatte ganger karakterisere meningene deres negativt.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, sug lut skrev:

Dere dummer dere ut.

Er dette godkjent? Det går jo på personene.

Anonymkode: 140b4...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er dette godkjent? Det går jo på personene.

Anonymkode: 140b4...0e3

Denne anser vi som generell mening i at å skrive som "telling" (der alle lurer på hva jeg kommer til å skrive og melder seg på å lure ved å skrive tall) som en kritikk av debattmetoden og måten å skrive på. Det er ikke "Dere er en gjeng dumminger/duster".

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Forumansvarlig skrev:

Denne anser vi som generell mening i at å skrive som "telling" (der alle lurer på hva jeg kommer til å skrive og melder seg på å lure ved å skrive tall) som en kritikk av debattmetoden og måten å skrive på. Det er ikke "Dere er en gjeng dumminger/duster".

Forumansvarlig

Mens andre mener den kommentaren går at man dummer seg ut ved å lure på det som var spørsmålet.  Så, hvis en slik kommentar skal få stå, burde den som skriver den begrunne hvorfor man dummer seg ut. Det blir mye synsing og vi er jo en del på dette forumet. Mange meninger.  

Anonymkode: 4c37b...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Forumansvarlig skrev:

Man kan ikke bruke nedsettende bemerkninger for å omgå reglene.

Man kan skrive at en mening er idiotisk, men ikke at en bruker er en idiot. Det betyr ikke at man bare kan skrive "dette er en idiotisk mening" i alle trådene vedkommende befinner seg i. Når admin (eller jeg) modererer, må vi rett og slett se på konteksten. Det kan ofte være tydelig at vedkommende bare har omformulert seg for å slippe å bli ryddet, men mange ganger klarer man også å holde seg til sak, og ikke bry seg om hvem som har skrevet det. 

Ofte går tråder over i brukerdebatt der man spør "mener du den og den", eller "du sier alltid....", eller "der er du igang med dritten din" osv. Målet er å hele tiden holde seg til sak, meninger og ytringer, og ikke personlig oppfatning av en bruker og vedkommendes generelle oppførsel på forumet. 

Det kan altså variere hvordan dette blir moderert, da vi må vurdere fra tråd til tråd hva som er hensikten bak kommentaren. Det kan fremkomme at det kun går på meningen/debatten i den enkelte saken, men det kan også fremkomme at det egentlig er et forsøk på å omgå regelverket og egentlig komme med brukerangrep. 

Det er også imot reglene å "forfølge" en bruker fra tråd til tråd og bruke tidligere argumentering eller debattmetode eller meninger mot brukeren ved å da gjentatte ganger karakterisere meningene deres negativt.

Forumansvarlig

Eksempelvis brukeren som startet denne tråden, som tydelig forfølger Pashla?

Anonymkode: 7b14c...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eksempelvis brukeren som startet denne tråden, som tydelig forfølger Pashla?

Anonymkode: 7b14c...2a1

Vi diskuterer ikke enkeltbrukere, men generelt vil det ikke være godtatt å diskutere en bruker rundt om kring på forumet. Man skal forholde seg til den enkeltes meninger i den enkelte tråd, med mindre brukeren selv trekker fram egne meninger fra andre tråder.

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mens andre mener den kommentaren går at man dummer seg ut ved å lure på det som var spørsmålet.  Så, hvis en slik kommentar skal få stå, burde den som skriver den begrunne hvorfor man dummer seg ut. Det blir mye synsing og vi er jo en del på dette forumet. Mange meninger.  

Anonymkode: 4c37b...5c7

Ja, det vil jo være individuelle meninger om dette, men slik vi tolker regelverket er denne kommentaren innenfor i dette tilfellet.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Forumansvarlig skrev:

Man kan ikke bruke nedsettende bemerkninger for å omgå reglene.

Man kan skrive at en mening er idiotisk, men ikke at en bruker er en idiot.

Forumansvarlig

Det er dette jeg ville ha klarhet i. For nå vet vi at vi kan bruke nedsettende bemerkninger, så lenge vi skriver det om kommentarene.

Anonymkode: 1caaf...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

Ja, det vil jo være individuelle meninger om dette, men slik vi tolker regelverket er denne kommentaren innenfor i dette tilfellet.

Forumansvarlig

Ja, det er hele poenget her. Kommentaren er innenfor regelverket. Men er den grei? Det er det vi nå har fått slått fast. Vi kan bruke nedsettende bemerkninger om kommentarer som hersketeknikk fra nå av.

Anonymkode: 1caaf...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du nok misforstått meg litt, eller jeg har uttrykt meg uklart. Dette er på ingen måte en bekreftelse på at det er tillatt å bruke nedsettende bemerkninger, og i særdeleshet ikke som hersketeknikk. Man kan kritisere en kommentar, men ikke en bruker, ja. Man kan imidlertid ikke skrive hva man vil, og det vil være gjennomskuelig om man skyter inn et ord eller to for å "late som" man kommenterer en kommentar, mens man egentlig kommenterer en bruker.

Å si at noen dummer seg ut ved å telle i tråden mener jeg ikke er hverken hersketeknikk eller nedsettende.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Forumansvarlig skrev:

Da har du nok misforstått meg litt, eller jeg har uttrykt meg uklart. Dette er på ingen måte en bekreftelse på at det er tillatt å bruke nedsettende bemerkninger, og i særdeleshet ikke som hersketeknikk. Man kan kritisere en kommentar, men ikke en bruker, ja. Man kan imidlertid ikke skrive hva man vil, og det vil være gjennomskuelig om man skyter inn et ord eller to for å "late som" man kommenterer en kommentar, mens man egentlig kommenterer en bruker.

Å si at noen dummer seg ut ved å telle i tråden mener jeg ikke er hverken hersketeknikk eller nedsettende.

Forumansvarlig

Kommentaren, som i dette tilfelle kritiseres, er en stråmann. Jeg har ikke hevdet at noen har medfødt i sitt DNA å voldta. Jeg hevdet at moral ligger i vårt DNA. Da kom det en stråmann hvor vedkommende tilla meg å ha skrevet noe jeg ikke har skrevet. Så kom det en påstand om at kommentaren, som ble tillagt meg, var "deluded".

Hva legger du, du ja, ikke @Pashla, selv om hun skrev kommentaren, i det å skrive en "deluded" kommentar, om ikke det at avsenderen er deluded?

Anonymkode: 1caaf...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

Forumansvarlig

Siden jeg har deg "på tråden", det er noen som har opprettet en bruker som er et stygt kallenavn om en viss bruker. Hvis du skriver @ og så skriver sug lut så får du opp det nicket. Kunne du ha slettet det?

Anonymkode: 1caaf...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uh, altså ikke sug lut sitt nick, men det andre nicket du får opp når du skriver @ og så sug lut.

Anonymkode: 1caaf...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommentaren, som i dette tilfelle kritiseres, er en stråmann. Jeg har ikke hevdet at noen har medfødt i sitt DNA å voldta. Jeg hevdet at moral ligger i vårt DNA. Da kom det en stråmann hvor vedkommende tilla meg å ha skrevet noe jeg ikke har skrevet. Så kom det en påstand om at kommentaren, som ble tillagt meg, var "deluded".

Hva legger du, du ja, ikke @Pashla, selv om hun skrev kommentaren, i det å skrive en "deluded" kommentar, om ikke det at avsenderen er deluded?

Anonymkode: 1caaf...d74

Nå har jeg ikke sett hvilken tråd det er snakk om, men tar utgangspunkt i ordet du nevner ble brukt. Dette ville ikke bli sett på som brukerangrep om det var skrevet at den som skrev det (i dette tilfellet deg? Eller var det noen som prøvde å late som de var deg?) var deluded heller. Det betyr jo bare villedet, altså har fått feil informasjon, og er ikke å anse som nedsettende. Det kunne like gjerne stått "dette er jo villedende informasjon", eller "her er du villedet til å tro at...". Selv ordet deluded er ikke nedsettende eller krenkende.

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden jeg har deg "på tråden", det er noen som har opprettet en bruker som er et stygt kallenavn om en viss bruker. Hvis du skriver @ og så skriver sug lut så får du opp det nicket. Kunne du ha slettet det?

Anonymkode: 1caaf...d74

Takk for tips. Dette var en bruker som ble opprettet for over ti år siden, men ikke hadde vært aktiv på over fem, så jeg slettet den nå.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.11.2020 den 7.31, Anonym bruker skrev:

Hva mente du med den kommentaren? Nei, ikke påstanden du kom med etter om at jeg har skrevet noe jeg ikke har skrevet, men denne, "men i alle dager"?

Anonymkode: 1caaf...d74

Det ble visst feil å uttrykke overraskelse også... 

Jeg tror ikke et diskusjonsforum er stedet for alle. I alle fall ikke dem som bruker hver eneste anledning til å drive tone policing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Forumansvarlig skrev:

Ofte går tråder over i brukerdebatt der man spør "mener du den og den", eller "du sier alltid....", eller "der er du igang med dritten din" osv. Målet er å hele tiden holde seg til sak, meninger og ytringer, og ikke personlig oppfatning av en bruker og vedkommendes generelle oppførsel på forumet. 

(...) 

Det er også imot reglene å "forfølge" en bruker fra tråd til tråd og bruke tidligere argumentering eller debattmetode eller meninger mot brukeren ved å da gjentatte ganger karakterisere meningene deres negativt.

Det er i alle fall mange som ikke klarer å skille på tingene her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Det er i alle fall mange som ikke klarer å skille på tingene her. 

Kan ikke du være vennlig å slutte med å være forumpoliti? Vi har en forumansvarlig og en admin som fint klarer å gi oss saklige og fornuftige svar. Det at du også blander deg med dine meninger medfører bare mer forvirring og misforståelser en høyst nødvendig.

Anonymkode: 220e9...ead

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Siden jeg har deg "på tråden", det er noen som har opprettet en bruker som er et stygt kallenavn om en viss bruker. Hvis du skriver @ og så skriver sug lut så får du opp det nicket. Kunne du ha slettet det?

Anonymkode: 1caaf...d74

Nicket er mitt. Holde pølsefingrene unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Forumansvarlig skrev:

Nå har jeg ikke sett hvilken tråd det er snakk om, men tar utgangspunkt i ordet du nevner ble brukt. Dette ville ikke bli sett på som brukerangrep om det var skrevet at den som skrev det (i dette tilfellet deg? Eller var det noen som prøvde å late som de var deg?) var deluded heller. Det betyr jo bare villedet, altså har fått feil informasjon, og er ikke å anse som nedsettende. Det kunne like gjerne stått "dette er jo villedende informasjon", eller "her er du villedet til å tro at...". Selv ordet deluded er ikke nedsettende eller krenkende.

Takk for tips. Dette var en bruker som ble opprettet for over ti år siden, men ikke hadde vært aktiv på over fem, så jeg slettet den nå.

Forumansvarlig

Du sletter den? Akkurat, og hvorfor det, mener du? 

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke du være vennlig å slutte med å være forumpoliti? Vi har en forumansvarlig og en admin som fint klarer å gi oss saklige og fornuftige svar. Det at du også blander deg med dine meninger medfører bare mer forvirring og misforståelser en høyst nødvendig.

Anonymkode: 220e9...ead

Jeg svarer i en tråd der moderator har sagt sitt og hvor jeg støtter hennes innlegg. 🙄

Så helt ærlig: den oppfordringen om å slutte å være forumpoliti kan jeg vel trygt stemple med «return to sender» 🥁🎻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, sug lut skrev:

Du sletter den? Akkurat, og hvorfor det, mener du? 

Det er ikke lov å ha mer enn en bruker her. Niclk med Inaktivitet på over 2 år kan bli slettet uten varsel. Står det i reglene. 

Anonymkode: 4c37b...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, sug lut skrev:

Du sletter den? Akkurat, og hvorfor det, mener du? 

Hei

Da beklager jeg virkelig! Jeg var helt sikker på at det var en spam-bruker som prøvde å ødelegge for deg! Hvis den brukeren var din gjorde jeg virkelig en stor feil og legger meg helt flat! Det er lov å ha flere brukere her (så lenge man ikke svarer seg selv og støtter egne innlegg), jeg bare ble fullstendig satt ut av brukernavnet og tenkte at det var opprettet for å gjøre narr av deg., ig siden den ikke var brukt på fem år, tenkte jeg at den uansett ikke var i bruk. Beklager igjen!

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Forumansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

Hei

Da beklager jeg virkelig! Jeg var helt sikker på at det var en spam-bruker som prøvde å ødelegge for deg! Hvis den brukeren var din gjorde jeg virkelig en stor feil og legger meg helt flat! Det er lov å ha flere brukere her (så lenge man ikke svarer seg selv og støtter egne innlegg), jeg bare ble fullstendig satt ut av brukernavnet og tenkte at det var opprettet for å gjøre narr av deg., ig siden den ikke var brukt på fem år, tenkte jeg at den uansett ikke var i bruk. Beklager igjen!

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Forumansvarlig

Takk for svar og du er tilgitt, det er jo prehistoriske detaljer her som spilte inn. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

Det er lov å ha flere brukere her (så lenge man ikke svarer seg selv og støtter egne innlegg)

Nei.

Sitat

* Grunnet spam og lignende, er det kun lov med én enkelt bruker her inne. Ved inaktivitet over to år kan vi slette brukere uten varsel for å frigjøre brukernavn.

https://forum.klikk.no/foreldre/guidelines/

16 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

ig siden den ikke var brukt på fem år, tenkte jeg at den uansett ikke var i bruk.

Faller inn under samme regel over.

 

Anonymkode: 1caaf...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da beklager jeg, regelen må ha blitt endret siden sist jeg så på reglene. På Kvinneguiden er det lov., så da har jeg blandet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Forumansvarlig skrev:

Hei

Da beklager jeg virkelig! Jeg var helt sikker på at det var en spam-bruker som prøvde å ødelegge for deg! Hvis den brukeren var din gjorde jeg virkelig en stor feil og legger meg helt flat! Det er lov å ha flere brukere her (så lenge man ikke svarer seg selv og støtter egne innlegg), jeg bare ble fullstendig satt ut av brukernavnet og tenkte at det var opprettet for å gjøre narr av deg., ig siden den ikke var brukt på fem år, tenkte jeg at den uansett ikke var i bruk. Beklager igjen!

Tråden er ryddet for brukerdebatt.

Forumansvarlig

På tide å lese forumreglene kanskje? Ærlig talt! 

Anonymkode: 4c37b...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...