Gå til innhold

Dere med håndverkermenn som jobber borte halve uka, hvordan er fordeling av husarbeid hos dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her jobber samboer borte mandag-torsdag. Drar hjemmefra kl 6 på mandag og er tilbake kl 19 torsdag. Jeg står selvfølgelig for alt av husarbeid, matlaging og logistikk med barn når han er borte, og på torsdag kveld. Fredag har han fri, mens jeg er på jobb. Likevel er det vanligvis jeg som må lage middag når jeg kommer hjem fra jobb, og ofte er ikke oppvasken tatt heller. I det siste har det blitt slik i helgene at han sover frempå mens jeg kjører eldste på trening (han trener kl 9 på lørdager), og ellers slapper av mesteparten av dagen. Jeg lager som regel middag og gjør husarbeid også på lørdagen. Handler, bærer handleposer, rydder osv. Søndag har jeg ofte jobb, og da er det også lite som blir gjort i hjemmet.

Han er ellers en helt perfekt mann - både som venn, elsker, far og stefar (vi har to barn sammen, og jeg har to fra før), samtalepartner osv. Det er bare dette med det jævla husarbeidet som irriterer meg grønn. Har før hatt partnere som ikke gjorde noe i huset. Jeg hater husarbeid og har stressende jobb, barna har mye logistikk med treninger, venner osv. Jeg har også ofte vakt på søndager i tillegg til 8-16-jobben mandag-fredag.

Er det noe som er vanlig for dere med menn som jobber skift sånn? At dere damer gjør alt av husarbeid og matlaging? Eller bør jeg ta det opp og spørre om vi skal dele mer rettferdig? Jeg kjenner at jeg blir utslitt av å være dobbeltarbeidende, får jo ikke hvilt. Han jobber lange dager (11 timer) når han er borte, men der får han servert mat, han trenger ikke vaske klær og sånt. Så etter jobb går han bare på hotellrommet og ser film, leser eller sover. Jeg må som regel kjøre barn på aktiviteter etter jobb, lage middag, lage kvelds til barna, rydde og vaske. Hver jævla dag.

Anonymkode: 807d4...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere ikke snakket om hvordan dere skal fordele oppgavene i familien? Hvis han er så sliten etter de lange dagene borte, kan dere kanskje vurdere å få inn vaskehjelp? Og bestill maten fra Kolonial. Så kan han få ansvaret for å planlegge middager og få bestilt maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, hysterika skrev:

Har dere ikke snakket om hvordan dere skal fordele oppgavene i familien? Hvis han er så sliten etter de lange dagene borte, kan dere kanskje vurdere å få inn vaskehjelp? Og bestill maten fra Kolonial. Så kan han få ansvaret for å planlegge middager og få bestilt maten.

Ingen kolonial eller noe annet som leverer her vi bor, ca 15 km til sentrum herfra. Vaskehjelp tar jo ikke unna det meste man må gjøre hver dag eller flere ganger i uka, som vask av dass, oppvask, klesvask og sånt. Vi har fordelt oppgavene likt før han begynte å jobbe borte for 4 måneder siden, vi snakket mye om å avlaste hverandre og sånt hele tiden, og det har fungert kjempefint. Etter det så skled det mer og mer ut etter det. 

Anonymkode: 807d4...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere bør gjøre er å se på hvordan dere fordeler "rest-tid", altså den tiden når ingen av dere er på jobb. Hvor mye fri/egentid/sovetid får hver av dere? Det må være lik fordeling. Ikke under noen omstendigheter hadde jeg godtatt det du her beskriver! Men klart, om jeg var mannen din og FIKK LOV TIL å leve på deg, så hadde ikke jeg heller gidda å verken stå opp eller gjøre husarbeid....

Anonymkode: 14296...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal han ikke sove lenge hver helg og slappe av mesteparten av dagen mens han er hjemme. En slik fordeling som du beskriver hadde jeg aldri godtatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takke for svar, foreløpig ser det i hvert fall ut at vi har en skjevfordeling som ikke er vanlig i andre forhold. Vurderer å prate med ham om det, håper at jeg ikke ødelegger alt det andre fine vi har i forholdet vårt.

Anonymkode: 807d4...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takke for svar, foreløpig ser det i hvert fall ut at vi har en skjevfordeling som ikke er vanlig i andre forhold. Vurderer å prate med ham om det, håper at jeg ikke ødelegger alt det andre fine vi har i forholdet vårt.

Anonymkode: 807d4...4f1

Seriøst??? VURDERER å prate med han??? Du tuller nå, sant? Å "alt det fine" dere har? Jeg hadde faktisk ikke greid å ha noe "fint" med en stor egoist og mannsjåvinist som tydeligvis mener at du skal slite med hans barn og hus mens han ligger og sover!! Han eier jo ikke respekt for deg! Å du eier jo ikke selvrespekt!! Stikk fingeren i jorda å innse at dere har ingenting fint! Du er hans hushjelp og slave, og han er overhodet ikke glad i deg. Det passer bare veldig godt å utnytte deg!

Anonymkode: 14296...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke håndverker, men har mann som jobber borte 3-4 dager i uka, og har hjemmekontor resten. 
Det du skisserer hadde vært utenkelig i vårt forhold. Når begge er hjemme så deler vi likt på det meste. Han gjør nok mer enn meg, fordi han vil la meg hente meg inn igjen før jeg igjen står alene med ansvaret i hverdagen. I tillegg har vi kjøpt oss ut av en del for å lette belastningen i hverdagen.

Kolonial leverer varer, og huset blir vasket ukentlig. Snøen i oppkjørselen måkes, robotgressklipper, robotstøvsuger, jeg har tilgang på barnepass hvis jeg vil ut med venninner eller trene på kveldstid ++

Alt i alt har vi funnet en modell som fungerer for oss. Selvsagt blir jeg sliten innimellom, og tre barn, drift av hus og hjem og full jobb er krevende når man bare er én. Men vi er enige om at dette fungerer for oss, og fordelene (økonomisk og karrieremessig) har flere fordeler enn ulemper for familien som helhet. 

Jeg ville aldri gått rundt og «vurdert» å kanskje snakke med mannen, da, i frykt for at den samtalen kunne ødelegge noe. 
Vi snakker om alt dette løpende, og gjør justeringer underveis, hvis ikke hadde det ikke fungert. 

Anonymkode: 8fbc1...0b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er ofte borte 3-5 dager i uken, mens jeg er stort hjemme, jobber 10%, resten er jeg på aap. Jeg har "hovedansvaret" for klær og generelt husarbeid siden jeg er mest hjemme, men han tar absolutt sin del. Skal han reise handler vi inn til meg før han drar, han passer på at huset er noenlunde i orden før han drar og han legger alle avtaler og gjøremål til når han er hjemme, for å avlaste meg mest mulig. Når han er hjemme er det stort sett han som handler, det er han som kjører (mitt) barn som oftest. Han hjelper til med husarbeid, han lager oftest middag osv. Jeg vet jeg er heldig, men jeg hadde ikke godtatt å vært hushjelpen hans når han var hjemme. Han ser på det som en selvfølge å bidra. 

Anonymkode: 08266...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takke for svar, foreløpig ser det i hvert fall ut at vi har en skjevfordeling som ikke er vanlig i andre forhold. Vurderer å prate med ham om det, håper at jeg ikke ødelegger alt det andre fine vi har i forholdet vårt.

Anonymkode: 807d4...4f1

Du VURDERER å snakke med han? Dere lever jo i et utrolig usunt forhold om du er redd for å ta opp ting i hverdagen fordi du tror ting blir ‘ødelagt’!

 

Anonymkode: 8cf20...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...