Gå til innhold

Bloggere mot hormonell prevensjon - det er faktisk noe i det


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/rampelys/i/1Bn4JQ/influencere-slutter-paa-prevensjon-foelte-meg-veldig-nedfor

Bloggere deler erfaring med bivirkninger av hormonell prevensjon, og lege advarer mot å høre på dem. Legen skriver at de fleste vil oppleve bivirkninger, men at de vanligvis går over etter 1-3 måneder. Vel, dette er ikke min erfaring. Jeg har hatt plagsomme bivirkninger av all hormonell prevensjon, og kjenner mange med samme erfaring. Mens 20 dager i strek, vektoppgang uten endret kosthold, lite energi, hormontroll og masse andre ting. Så da lurer jeg på en ting - hormonell prevensjon for kvinner har eksistert i flere tiår nå, bivirkningene er de samme. Hvorfor prøver ikke forskere å finne måter å redusere bivirkningene? Er det fordi det ikke forskes på kvinners problemer overhode? Mannlig hormonprevensjon har vært oppfunnet i en rekke år, men enda ikke sluppet ut på markedet fordi de ikke kan garantere null bivirkninger.

Hvorfor er det en slik forskjell på menn og kvinner? Jeg synes det er fint at disse bloggere står frem. Slik at unge jenter ikke trenger å føle seg presset av kjæresten som synes kondom er kjedelig, til å skade kroppen sin med farlige hormoner. På tide mener jeg.

Anonymkode: 0e871...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor sensitiv man er for hormonell prevensjon er jo veldig individuelt.

Jeg kjenner mange som overhodet ikke kunne tenke seg å slutte med f.eks hormonspiral. Jeg er 46 år gammel og flere av mine venninner har menn som har sterilisert seg, men etter å ha prøvd en periode uten hormoner har de begynt igjen for å slippe mensen bl.a. De trives mye bedre på hormoner enn uten...

Når man er ung kvinne er også det å slippe frykten for svangerskap veldig viktig. Har selv en sønn på 20 år, både han og kjæresten studerer og de har ingen planer om barn på mange år enda, så det å ha et sikkert prevensjonsmiddel er viktig for dem.

Men så er det de som tåler hormoner dårlig, jeg er selv en av dem. Jeg opplevde særlig småblødninger og humørsvingninger pluss mangel på sexlyst som ødeleggende. Så her ble sterilisering når vi hadde fått barna vi skulle ha et godt alternativ.

Anonymkode: d82b5...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinnehelse er jo alltid blitt nedprioritert, og blir det fremdeles i forskning også.

Det er jo også ganske betenkelig at forskning har vist at kvinner som bruker hormonell prevensjon velger partnere som er mindre passende for dem mtp. å skape barn med. Ubevisst velger kvinner far til sine barn bl.a. ut fra lukt, noe som er genetisk og en evne vi har for å sikre at vi velger far til våre barn som passer best genestisk til eget genmateriale slik at ungene får bedre gener. Men hormonell prevensjon påvirker kvinner til å velge andre menn enn de ville valgt om de ikke brukte hormonell prevensjon. Dette får konsekvenser, og større konsekvenser jo flere generasjoner dette blir gjeldende for.

Det er et stort problem at prevensjonsmidler for menn ikke slippes fordi de ikke er helt uten bivirkninger (hvilke medikamenter er helt uten bivirkninger?), mens det stadig slippes nye varianter til kvinner som har eviglange lister med bivirkninger.

Dilemmaet er selvfølgelig at prevensjonsmidler har vært avgjørende for at kvinner skal kunne bestemme mer over eget liv. Samtidig gjør det at de fleste menn ofte overlater alt ansvar til kvinner. Så i realiteten har ofte kvinner ikke noe valg.

Det er på høy tid at det kommer en stor diskusjon rundt dette. For ikke bare er det mange som har altfor store bivirkninger av hormonell prevensjon, og også svært alvorlige bivirkninger hos en del, men det at det også gis til unge jenter uten at de er sjekket for risikofaktorer, uten at man egentlig vet hva dette gjør med kvinner som fremdeles ikke er ferdig utviklet, det gir trolig store mørketall når det gjelder til faktiske problemer kvinner har av slike hormonelle medikamenter.

Anonymkode: 53605...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kvinnehelse er jo alltid blitt nedprioritert, og blir det fremdeles i forskning også.

Det er jo også ganske betenkelig at forskning har vist at kvinner som bruker hormonell prevensjon velger partnere som er mindre passende for dem mtp. å skape barn med. Ubevisst velger kvinner far til sine barn bl.a. ut fra lukt, noe som er genetisk og en evne vi har for å sikre at vi velger far til våre barn som passer best genestisk til eget genmateriale slik at ungene får bedre gener. Men hormonell prevensjon påvirker kvinner til å velge andre menn enn de ville valgt om de ikke brukte hormonell prevensjon. Dette får konsekvenser, og større konsekvenser jo flere generasjoner dette blir gjeldende for.

Det er et stort problem at prevensjonsmidler for menn ikke slippes fordi de ikke er helt uten bivirkninger (hvilke medikamenter er helt uten bivirkninger?), mens det stadig slippes nye varianter til kvinner som har eviglange lister med bivirkninger.

Dilemmaet er selvfølgelig at prevensjonsmidler har vært avgjørende for at kvinner skal kunne bestemme mer over eget liv. Samtidig gjør det at de fleste menn ofte overlater alt ansvar til kvinner. Så i realiteten har ofte kvinner ikke noe valg.

Det er på høy tid at det kommer en stor diskusjon rundt dette. For ikke bare er det mange som har altfor store bivirkninger av hormonell prevensjon, og også svært alvorlige bivirkninger hos en del, men det at det også gis til unge jenter uten at de er sjekket for risikofaktorer, uten at man egentlig vet hva dette gjør med kvinner som fremdeles ikke er ferdig utviklet, det gir trolig store mørketall når det gjelder til faktiske problemer kvinner har av slike hormonelle medikamenter.

Anonymkode: 53605...aef

Det er jo det som er. Det slippes ukritisk ut nye merker p-piller med de samme alvorlige bivirkningene som andre merker, man jobber ikke med å få minsket eller eliminert bivirkningene for kvinner. Samtidig som de nekter å slippe ut p-piller for menn før de blir bivirkningsfrie. Noe som du påpeker, ingen legemidler er. 

Anonymkode: 0e871...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo det som er. Det slippes ukritisk ut nye merker p-piller med de samme alvorlige bivirkningene som andre merker, man jobber ikke med å få minsket eller eliminert bivirkningene for kvinner. Samtidig som de nekter å slippe ut p-piller for menn før de blir bivirkningsfrie. Noe som du påpeker, ingen legemidler er. 

Anonymkode: 0e871...0ce

Og det er jo et utmerket argument for at menn kan fortsette å slippe å ta ansvar selv for prevensjon...

Må ikke tulle med mannens ereksjon, vet du, men er ikke så farlig med kvinners helse...

Det er en lang vei å gå før kvinnehelse blir tatt like mye på alvor som menns helse.

Anonymkode: 53605...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har funnet hormonprevensjon jeg tåler, og kunne ikke tenke meg å slutte. Ikke på grunn av at den hindrer svangerskap, men fordi jeg slipper å være regelrett syk hver gang jeg har mensen. Jeg har en hormonspiral, av den minste typen, så den kjennes ikke, verken av meg eller mannen. Den har gjort at jeg ikke har mensen. Null smerter og null kraftige blødninger. I tillegg har huden min blitt helt fin, sammenlignet med før spiralen. 

Anonymkode: 639a7...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eneste måten kvinner kan påvirke forskningen og markedet er å slutte å kjøpe hormonpreparatene, da vil det skje fremgang for å øke salget.

Anonymkode: bf8e4...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg var det som om et mørkt teppe over tilværelsen forsvant da jeg egentlig ganske tilfeldig slutta på p-piller i midten av 20-årene. Hadde sikkert vært på antidepressiva om jeg hadde fortsatt på piller uten å ferske sammenhengen. Har aldri tatt hormoner siden.

Anonymkode: bd4c5...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...