Gå til innhold

Synes du tre hotdog med brød er en veldig usunn middag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bergenser.  Jeg sier (og har alltid sagt) "hotdog". Jeg vet hva "pølse i brød" betyr, men det er ikke en del av mitt aktive ordforråd.  

Jeg sier også "hamburger".  Det er en del av mitt aktive ordforråd, på samme måte som "kjøttkake" og "karbonade".  

Anonymkode: 1c15b...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er bergenser.  Jeg sier (og har alltid sagt) "hotdog". Jeg vet hva "pølse i brød" betyr, men det er ikke en del av mitt aktive ordforråd.  

Jeg sier også "hamburger".  Det er en del av mitt aktive ordforråd, på samme måte som "kjøttkake" og "karbonade".  

Anonymkode: 1c15b...994

Du kan si hva du vil, men ved å bruke «hotdog» i skriftspråket fremstår du som umoden og lite språkkyndig. 

Anonymkode: 06faf...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan si hva du vil, men ved å bruke «hotdog» i skriftspråket fremstår du som umoden og lite språkkyndig. 

Anonymkode: 06faf...811

Mens å skrive hamburger er helt ok? 

Jeg tar pannekaker i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan si hva du vil, men ved å bruke «hotdog» i skriftspråket fremstår du som umoden og lite språkkyndig. 

Anonymkode: 06faf...811

Jeg har mastergrad i nordiske språk og litteratur, men både sier og skriver "hotdog" likevel, akkurat som jeg både sier og skriver "hamburgere". Man kan gjerne argumentere med at Norge ikke er spesielt språkpuristiske slik som f.eks. Island, men å hevde at noen er språkukyndige utelukkende på bakgrunn av at de sier "hotdog" når det er vanlig i ens dialekt, sier vel strengt mest om hvem som ikke er så veldig kunnskapsrik når det kommer til språk. Du bruker garantert mange engelske ord du også. For ikke å snakke om latinske og tyske. Strengt tatt er det vel bare rundt 30-35 % av ordene våre som faktisk stammer fra norrønt.

Anonymkode: 8a097...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pølse med brød er er en helt ok middag en gang i blant.  

Hun som reagerte på ordet hotdog. Tror kanskje hun reagerte på "hotdog i brød". Blir ikke det det samme som å si "pølse i brød i brød"??

Anonymkode: 454b2...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pølse med brød er er en helt ok middag en gang i blant.  

Hun som reagerte på ordet hotdog. Tror kanskje hun reagerte på "hotdog i brød". Blir ikke det det samme som å si "pølse i brød i brød"??

Anonymkode: 454b2...6a9

Ingen sier vel hotdog i brød, bare hotdog. 

Anonymkode: 8a097...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av og til er det greit, men da serverer jeg pølse med hjemmelaget pommes frites eller lager eggerøre med pølser. Kun pølse i brød gis ikke, brødet er jo bare hvetemel med masse E-stoffer. Pølse er egentlig ikke så mye bedre det heller men men 🙈

Anonymkode: f9859...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du kan si hva du vil, men ved å bruke «hotdog» i skriftspråket fremstår du som umoden og lite språkkyndig. 

Anonymkode: 06faf...811

Jeg skal ikke kommentere hvordan du fremstår...  Jeg foreslår jeg at du benytter deg av https://ordbok.uib.no/ når du er usikker på hva som er korrekt norsk.  

Anonymkode: 1c15b...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har mastergrad i nordiske språk og litteratur, men både sier og skriver "hotdog" likevel, akkurat som jeg både sier og skriver "hamburgere". Man kan gjerne argumentere med at Norge ikke er spesielt språkpuristiske slik som f.eks. Island, men å hevde at noen er språkukyndige utelukkende på bakgrunn av at de sier "hotdog" når det er vanlig i ens dialekt, sier vel strengt mest om hvem som ikke er så veldig kunnskapsrik når det kommer til språk. Du bruker garantert mange engelske ord du også. For ikke å snakke om latinske og tyske. Strengt tatt er det vel bare rundt 30-35 % av ordene våre som faktisk stammer fra norrønt.

Anonymkode: 8a097...9f9

Vel, jeg har også master i nordisk språk og litteratur, og jeg er uenig med deg. Med den utdanninga du har burde du virkelig framsnakke det å bruke norske ord og uttrykk. Den anglifiseringen av språket vi ser i dag er en uting. Og du vet like godt som meg at dette er noe helt annet enn språkutviklinga frem til nå.

Du fremstår for øvrig ikke som spesielt kunnskapsrik (for å bruke din måte å debattere på) når du ikke skiller mellom muntlig dialekt og skriftspråk.

Anonymkode: 06faf...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, sug lut skrev:

Frokost? Lunsj? Kvelds? Nattmat?

Fika, min lutende sug, fika. 

Hva ville svensker egentlig sagt hvis vi kom troppende opp med tre pølser i brød til fika? Knis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen sier vel hotdog i brød, bare hotdog. 

Anonymkode: 8a097...9f9

Les overskriften du 😊

Anonymkode: b20ee...77c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, prebs skrev:

Fika, min lutende sug, fika. 

Hva ville svensker egentlig sagt hvis vi kom troppende opp med tre pølser i brød til fika? Knis

Men altså, den eneste sannferdige reklamen noen sinne er jo den som sier at "når du ikke vet hva du har lyst på, så har du egentlig lyst på pølse". Og det kan skje aber plötzlich. Fika - kan det skje når som helst på døgnet, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, sug lut skrev:

Men altså, den eneste sannferdige reklamen noen sinne er jo den som sier at "når du ikke vet hva du har lyst på, så har du egentlig lyst på pølse". Og det kan skje aber plötzlich. Fika - kan det skje når som helst på døgnet, tro?

Man kan fika når som helst ja. Men det må være fika for å kunne kalles fika. Ikke noe mat eller brød er lov når man fikar. Kun kaffe/te og fikabröd. Fikabrød er bullar, gjærbakst, småkjeks, kake og annet søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tante grusom master of law skrev:

Man kan fika når som helst ja. Men det må være fika for å kunne kalles fika. Ikke noe mat eller brød er lov når man fikar. Kun kaffe/te og fikabröd. Fikabrød er bullar, gjærbakst, småkjeks, kake og annet søtt.

Barn kan fika med feks saft eller brus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser pølse og brød med god samvittighet jeg altså. Kan glatt ha det til middag og, da gjerne med potetstappe i tillegg. Syns det er godt, men spiser ikke hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, prekæs skrev:

Spiser pølse og brød med god samvittighet jeg altså. Kan glatt ha det til middag og, da gjerne med potetstappe i tillegg. Syns det er godt, men spiser ikke hver dag.

Godt du presiserte at du ikke spiser det hver dag! 

Anonymkode: 864a0...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt du presiserte at du ikke spiser det hver dag! 

Anonymkode: 864a0...58e

Ikke sant. Legger til at potetstappen alltid er hjemmelaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tante grusom master of law skrev:

Barn kan fika med feks saft eller brus.

Sug lut og jeg kan fika med hva som helst. Stakkars Sverige! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, prebs skrev:

Sug lut og jeg kan fika med hva som helst. Stakkars Sverige! 

Pølser og øl 😁! (Gud, jeg er sulten, farlig å handle nå på veien hjem!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at man er svært overvektig om man klarer å trykke i seg TRE pølser med BRØD. Da er magesekken kanskje litt for utvidet?

Anonymkode: 57f04...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at man er svært overvektig om man klarer å trykke i seg TRE pølser med BRØD. Da er magesekken kanskje litt for utvidet?

Anonymkode: 57f04...c3c

Kanskje du skulle tenke litt mer før du poster neste gang? 

Anonymkode: 05aed...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at man er svært overvektig om man klarer å trykke i seg TRE pølser med BRØD. Da er magesekken kanskje litt for utvidet?

Anonymkode: 57f04...c3c

Da tenker du feil.

Anonymkode: b7757...e33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hender det  en gang i blant at vi har pøser i brød, eller hotdog om du vil, til middag. Jeg foretrekker grove brød, men serverer gjerne fint brød til også. Og lompe, for de som vil ha det. Trekker pølsene i vann med buljong, laubærblad og diverse krydder. Har noen ganger potetmos (fra pose!) til også. 
Har tilbehør som rå løk, stekt løk, agurkmix, revet ost, chiliketchup, hotdogdressing, bodsennep ved siden av. 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenker at man er svært overvektig om man klarer å trykke i seg TRE pølser med BRØD. Da er magesekken kanskje litt for utvidet?

Anonymkode: 57f04...c3c

Klarer LETT tre pølser med brød. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...