Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #1 Skrevet 5. oktober 2020 Vi bor i en horisontalt tomannsbolig. Bodd her i 4 år nå, og for et år siden fikk vi nye naboer. Et par i 30-årene, uten barn. Den siste tiden har dem pusset opp, som vi har merket minimalt til. Er god lydisolering mellom boligene. Men, naboen har invistert i et stereoanlegg. Dette resulterer i at vi hører høy bass til alle døgnets tider, med unntak når dem er på jobb og sover. Det begynner å bli en så stor plage at fireåringen får ikke sove om kvelden hvis de spiller høy musikk. Musikken blir også så høy at den kan forstyrre lyden fra vår egen tv, og det blir vanskelig å høre og fokusere på lyden fra TVen, da bassen i bakgrunn er forstyrrende. Det er tydelig at dem spiller høyt, for de tidligere naboene fikk et barn med kolikk. Soverommene våres er vegg i vegg med deres, og vi merket aldri babyen. De tidligere naboene var da bekymret for at dem holdt oss våkne eller vekket oss iløpet av natten, eller generelt forstyrret oss i hverdagen. Jeg holder på å bli gal av den dunkende musikken. For å poengtere hva slags type musikk det er snakk om; Polsk rock... Må vi bare akseptere støyen, eller er det ok å varsle dem? Anonymkode: 8a74c...c2c
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #2 Skrevet 5. oktober 2020 Helt greit å sende en SMS, og spørre om de vil være vennlig å skru ned volumet litt Anonymkode: 2aef0...601
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #3 Skrevet 5. oktober 2020 Du kan jo nevne det for de, ellers skjer det ingenting. Du kan også ringe politiet, men personlig er synes jeg det er litt feigt. Hjelper det ikke å snakke til de, kan du ringe politiet. Anonymkode: e29c6...19a
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #4 Skrevet 5. oktober 2020 Har dere ikke noen regler for huset/boliglaget? Les naboloven (granneloven), der står det noe om det å ikke gjøre noe som plager naboene urimelig. Uansett så gjelder loven om når man skal være stille, dvs. mellom 23 og 06. Snakk med dem først, for dere skal fortsette å være naboer. Kan jo hende de bare ikke er klar over at dere hører bassen så godt og mer enn gjerne demper den. Har dere et boliglag så har dere vel også regler for sameiet. Vil de ikke vise hensyn, ta det med sameiet. Og hjelper ikke det, politiet konsekvent når de bryter loven om når man skal ha ro. Anonymkode: 3c7e1...791
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #5 Skrevet 5. oktober 2020 Si ifra på en pen måte. Spør pent om det er mulig å dempe bassen litt da dere verken hører tv-en og det vekker fireåringen. Anonymkode: 31cf7...178
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #6 Skrevet 5. oktober 2020 Noen anlegg gjør noe med bassen så den går gjennom marg og bein... Sønnen min kjøpte et slikt anlegg som han hadde i kjellerstua og han kunne ikke skjønne hvorfor jeg klagde for han spilte ikke spesielt høyt. Så jeg ba han komme opp og høre og han ble helt sjokkert over hvordan bassen forplanter seg opp. Han stilte litt på anlegget og etter det kunne han spille mye høyere enn før uten å plage meg. Det jeg vil frem til er at de kanskje ikke er klar over hvordan bassen går gjennom bygningsmassen. Så snakk med dem. Fortell hvordan dere opplever bassen og hør om de kan skru den ned. Anonymkode: 05cc4...4dc
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #7 Skrevet 5. oktober 2020 Det kan tenkes at de har en subwoofer som står rett på gulvet. Vår tidligere nabo hadde det, og det hørtes nesten bedre i vår leilighet enn i hans. Han kjøpte noen bein eller ei matte eller noe og satte den på, og det hjalp. Anonymkode: 0ed85...5d9
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #8 Skrevet 5. oktober 2020 Spør fint om de kan sette på sånne filt-ben som man bruker for å dempe bassen. De vet nok ikke hvor godt lyden bærer over i deres leilighet. Tilby eventuelt å kjøpe det de trenger😉 Anonymkode: f23cf...1a0
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #9 Skrevet 5. oktober 2020 Hvordan kan rommene være vegg i vegg hvis det er horisontaldelt? Anonymkode: 95712...602
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #10 Skrevet 5. oktober 2020 Det kan godt hende høytalerene bare er litt galt montert og de selv ikke har anelse om at de forstyrrer dere. Du trenger jo ikke klage, men bare snakke med dem i første omgang. Ikke send sms, stikk bortom eller ta til nød en telefon. Anonymkode: 8bbb4...f29
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #11 Skrevet 5. oktober 2020 Snakk med naboen og se om dere kan finne en løsning som dere alle kan være fornøyde med. En tidligere nabo av meg, hadde montert sourond anlegget på veggen inn til vår stue. Det merktes!! Han kom inn og hørte, flyttet litt på de før han kom inn og hørte igjen. Resultatet var at han kunne spille mye høyere og jeg hørte minimalt. Siden de var montert som de var så fikk jeg all bassen inn til meg. Så det kan lønne seg å prate med naboen og se om dere kan finne en løsning som dere alle kan leve med. Anonymkode: efdca...87e
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #12 Skrevet 5. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan rommene være vegg i vegg hvis det er horisontaldelt? Anonymkode: 95712... Boligene er helt like, men speilvendt 🙂 Anonymkode: 8a74c...c2c
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #13 Skrevet 5. oktober 2020 Tusen takk for mange gode svar! Skal nevne det for dem neste gang jeg møter dem, og eventuelt invitere dem inn slik at dem kan høre det selv. Jeg vet at dem under oppussingen skiftet retning og plassering av tv+anlegg. Med andre ord, så peker anlegget i retning vår bolig. Om det har noe å si på lyden, det vet jeg ikke. Anonymkode: 8a74c...c2c
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #14 Skrevet 5. oktober 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Boligene er helt like, men speilvendt 🙂 Anonymkode: 8a74c...c2c Horisontaldelt betyr en boenhet i hver etasje, altså ingen felles vegger. Vertikaldelt derimot,... Anonymkode: f23cf...1a0
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #15 Skrevet 5. oktober 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Horisontaldelt betyr en boenhet i hver etasje, altså ingen felles vegger. Vertikaldelt derimot,... Anonymkode: f23cf...1a0 Beklager feilbruk av horisontaldelt og vertikaldelt. Det var ikke meningen å skape forvirring i det jeg skrev, da jeg naturligvis mente vertikalt. Anonymkode: 8a74c...c2c
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #16 Skrevet 5. oktober 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Noen anlegg gjør noe med bassen så den går gjennom marg og bein... Sønnen min kjøpte et slikt anlegg som han hadde i kjellerstua og han kunne ikke skjønne hvorfor jeg klagde for han spilte ikke spesielt høyt. Så jeg ba han komme opp og høre og han ble helt sjokkert over hvordan bassen forplanter seg opp. Han stilte litt på anlegget og etter det kunne han spille mye høyere enn før uten å plage meg. Det jeg vil frem til er at de kanskje ikke er klar over hvordan bassen går gjennom bygningsmassen. Så snakk med dem. Fortell hvordan dere opplever bassen og hør om de kan skru den ned. Anonymkode: 05cc4...4dc En enkel løsning på dette kan være "filtknotter" som man taper under høyttalerne så ikke lyden forplanter seg til bygningsbassen. Samme type som man har under større møbler, for ikke å lage riper i gulvet. Anonymkode: 8fcee...443
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #17 Skrevet 5. oktober 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Du kan jo nevne det for de, ellers skjer det ingenting. Du kan også ringe politiet, men personlig er synes jeg det er litt feigt. Hjelper det ikke å snakke til de, kan du ringe politiet. Anonymkode: e29c6...19a Folk har blitt drept pga at de sa ifra til naboen om at musikken var høy. Så feigt ville jeg ikke kalt det. Har hatt naboer som har spilt musikk hver natt fra kl 23 - 06... Da ringte jeg politiet. Turte ikke ringe på . Men skjønner hva du mener, send meld først, hvis det ikke blir bedre så ring politiet. Anonymkode: 3a96f...c92
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #18 Skrevet 5. oktober 2020 Du kan jo bare be dem om å skru ned bassen. De kan jo ha feil innstilling på den. Du kan vel heller ikke klage på bråk i ukedagene mellom 23-07? Det er jo derfor disse leilighetene er rimeligere enn eneboliger? Anonymkode: b645b...008
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2020 #19 Skrevet 5. oktober 2020 50 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kan jo bare be dem om å skru ned bassen. De kan jo ha feil innstilling på den. Du kan vel heller ikke klage på bråk i ukedagene mellom 23-07? Det er jo derfor disse leilighetene er rimeligere enn eneboliger? Anonymkode: b645b...008 Regner med at du mener 07-23? Anonymkode: df277...f56
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #20 Skrevet 6. oktober 2020 En baby får ikke kolikk av høy musikk!! Anonymkode: c2dd9...731
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #21 Skrevet 6. oktober 2020 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: En baby får ikke kolikk av høy musikk!! Anonymkode: c2dd9...731 Og leseforståelsen er helt upåklagelig, ser jeg... Anonymkode: e55e9...06b
Anonym bruker Skrevet 6. oktober 2020 #22 Skrevet 6. oktober 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: En baby får ikke kolikk av høy musikk!! Anonymkode: c2dd9...731 Hehe, ser jeg kunne skrevet det annerledes. Men burde vel være forståelig likevel 🙂 Anonymkode: 8a74c...c2c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå