Gå til innhold

Jeg vet det sies at det kalorier inn og kalorier ut som teller ved overvekt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det jeg som lurer meg selv når jeg ikke går ned i vekt. Jeg spiser et fast inntak med kalorier hver dag, drikker ikke brus, spiser ikke snop og mye ferdigmat. Så hva gjør jeg galt, blir helt fortvila når vekta mi står mer eller mindre bom stille. Bruker endel medisiner, og har vært gjennom testing av enda flere på veien, magen og vekta er på grunn av det helt messa opp, har og lavt stoffskifte som svinger som en jojo omtrent.
Nå følger jeg et livstilsendringskurs, men jeg ser at jeg ikke har noe særlig å endre på i forhold til de tingene de snakker om der. Jeg har tidligere fått beskjed av ernæringsveileder? (litt usikker på om det var det hun var) om at det ikke er noe galt med kostholdet mitt og at hun derfor ikke kunne hjelpe meg med noe. Så hva gjør jeg galt, akkurat nå er jeg så fortvila at jeg er på vei helt ned i kjelleren, jeg skjønner det ikke og vet ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med innlegget, trengte kanskje bare å få luftet meg litt.

Anonymkode: a9384...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kalorier inn-kalorier ut som gjelder. Men det kan være flere ting du kan prøve for å få det til å rikke på seg. 

- Har du prøvd å veie og skrive ned nøyaktig alt du putter i munnen f.eks i løpet av en dag? Eller over tid, som i løpet av en uke? Og da mener jeg alt, selv en bitteliten sukett eller melkeskvett i kaffen, tyggis på vei til jobb eller et skarve eple til mellommåltid. Hvis du ikke har gjort det kan det være du blir "lurt" av å tro du spiser sunt og kalorifattig, men så finnes det en kaloriluring et eller annet sted i måltidene dine. 

- Har du forsøkt å enten spise litt mer eller kutte litt ekstra for å få det til å vrikke seg? Det kan være du trenger å ligge litt høyere på kaloriinnhold en liten stund hvis kroppen din får for lite. For min del når jeg når slike stilletider så hjelper det å kutte ekstra i kaloriene for noen få uker (Ikke i lengre tid!), kun for å kickstarte kroppen litt igjen så jeg begynner å gå nedover. Men det er ikke sikkert det fungerer for alle og det kan være du spiser for lite også. 

- Har du prøvd å spise f.eks mindre karbohydrater? Ikke rent lavkarbo, men bytte ut noen karbohydrater med grønnsaker. Det fungerer for meg, men kanskje ikke for alle. 

- Og siste, men ikke minst, det kan være kroppen bare må slappe av litt noen uker før det begynner å gå nedover igjen. Perioder hvor vekta ikke rikker seg er helt normalt. 

Anonymkode: 5dc5f...a94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er kalorier inn-kalorier ut som gjelder. Men det kan være flere ting du kan prøve for å få det til å rikke på seg. 

- Har du prøvd å veie og skrive ned nøyaktig alt du putter i munnen f.eks i løpet av en dag? Eller over tid, som i løpet av en uke? Og da mener jeg alt, selv en bitteliten sukett eller melkeskvett i kaffen, tyggis på vei til jobb eller et skarve eple til mellommåltid. Hvis du ikke har gjort det kan det være du blir "lurt" av å tro du spiser sunt og kalorifattig, men så finnes det en kaloriluring et eller annet sted i måltidene dine. 

Ja, har skrevet ned absolutt alt hver dag siden mai, det er det som gjør meg fortvila. Har skrevet ned mye før det og, men da i lengre perioder med noe opphold mellom. Det er ingen kaloriluringer i mitt kosthold, skulle ønske det var det. Men noe må det være jeg gjør galt. Fastlegen min sier at pga stoffskiftet mitt så er det nesten umulig for meg å gå ned noe særlig i vekt, men det kan vel ikke stemme vel.

- Har du forsøkt å enten spise litt mer eller kutte litt ekstra for å få det til å vrikke seg? Det kan være du trenger å ligge litt høyere på kaloriinnhold en liten stund hvis kroppen din får for lite. For min del når jeg når slike stilletider så hjelper det å kutte ekstra i kaloriene for noen få uker (Ikke i lengre tid!), kun for å kickstarte kroppen litt igjen så jeg begynner å gå nedover. Men det er ikke sikkert det fungerer for alle og det kan være du spiser for lite også. 

Tidligere så har jeg prøvd å  både gå opp litt og ned litt i kalorier uten at det har forandret noe. Siden mai har jeg fulgt den kalorianbefalingen jeg har fått av lege, ved inntak til livstilsendingskurs.

- Har du prøvd å spise f.eks mindre karbohydrater? Ikke rent lavkarbo, men bytte ut noen karbohydrater med grønnsaker. Det fungerer for meg, men kanskje ikke for alle. 

Jeg spiser ikke så mye karbohydrater, ligger alltid lavt på det på det beregnede dagsinntaket.

- Og siste, men ikke minst, det kan være kroppen bare må slappe av litt noen uker før det begynner å gå nedover igjen. Perioder hvor vekta ikke rikker seg er helt normalt. 

Takk for svar, setter pris på det  😊

Hi

Anonymkode: 5dc5f...a94

 

Anonymkode: a9384...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du? Viss ja, kan det være kroppen endrer seg og du får mer muskler?

viss nei, prøv å legg inn mer fysisk aktivitet hver dag!

Anonymkode: ec97b...374

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor høy er du og hva veier du? Jo mindre du har å ta av jo vanskeligere er det å gå ned i vekt...

Men både medisiner og helse påvirker hva du trenger.

Selv har jeg ME og lever et veldig rolig liv, forbruket mitt av kalorier er virkelig ikke høyt. Så for å være slank må jeg spise så lite at jeg ikke får i meg næringsstoffene kroppen trenger. Så jeg må ta kosttilskudd.

 

Anonymkode: 0e246...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor høy er du og hva veier du? Jo mindre du har å ta av jo vanskeligere er det å gå ned i vekt...

Men både medisiner og helse påvirker hva du trenger.

Selv har jeg ME og lever et veldig rolig liv, forbruket mitt av kalorier er virkelig ikke høyt. Så for å være slank må jeg spise så lite at jeg ikke får i meg næringsstoffene kroppen trenger. Så jeg må ta kosttilskudd.

 

Anonymkode: 0e246...a90

Jeg er 176 og veier 106 kilo., så jeg har mye å ta av. Jeg er kronisk syk og er stort sett i veldig lite aktivitet Det kaloritallet jeg har nå er beregnet ut i fra tester som er tatt.
Kan jeg spør om din bmi og hvor lite du spiser?

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trener du? Viss ja, kan det være kroppen endrer seg og du får mer muskler?

viss nei, prøv å legg inn mer fysisk aktivitet hver dag!

Anonymkode: ec97b...374

Nei, jeg trener ikke. Er kronisk syk og veldig mye i ro pga det desverre. Jeg pusher meg en god del på fysisk aktivitet, men det er mange dager jeg ikke kan det pga sykdom, og det er ikke nærheten av trening.

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 176 og veier 106 kilo., så jeg har mye å ta av. Jeg er kronisk syk og er stort sett i veldig lite aktivitet Det kaloritallet jeg har nå er beregnet ut i fra tester som er tatt.
Kan jeg spør om din bmi og hvor lite du spiser?

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Jeg ligger på mellom 1200 og 1400 kalorier i døgnet, og da veier jeg ca 70 kg og er 174 cm høy. En dag eller to i uka spiser jeg veldig lite, en yoghurt til lunsj og kanskje litt salat til middag, fastedager egentlig. Så jeg er akkurat normalvektig, men veide 10 kg mindre og spiste mye mer da jeg var frisk....

Anonymkode: 0e246...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg trener ikke. Er kronisk syk og veldig mye i ro pga det desverre. Jeg pusher meg en god del på fysisk aktivitet, men det er mange dager jeg ikke kan det pga sykdom, og det er ikke nærheten av trening.

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Hvor mange kalorier spisse du per dag? 

Anonymkode: 60344...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvor mange kalorier spisse du per dag? 

Anonymkode: 60344...d87

1500 - 1600 kalorier.

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kalorier får du i deg da? Med et veldig lavt aktivitetsivå, lavt stofskifte og sansynlig bos lite muskler kan det hende du ikke forbruker mer enn rundt 1600 kcal om dagen.

Anonymkode: 6fa46...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

1500 - 1600 kalorier.

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Postet litt fort.

1500 - 1600 kalorier på dager med ok form. Mange dager er jeg syk og spiser da en plass mellom 500 - 1200 kalorier.

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Postet litt fort.

1500 - 1600 kalorier på dager med ok form. Mange dager er jeg syk og spiser da en plass mellom 500 - 1200 kalorier.

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Har du snakket med legen konkret om slankingen?

Anonymkode: 6fa46...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ingenting av fysisk aktivitet du kan gjøre? Det vil hjelpe deg enormt! Hva med en ergometersykkel i stua? Svømming? 

Anonymkode: 5b28d...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har du snakket med legen konkret om slankingen?

Anonymkode: 6fa46...2fc

Ja, fastlege har henvist meg videre og derfor har jeg havnet på livstilsendingskurs, og der snakker de stort sett om å ikke overspise, kutte ned på chips, brus og fast food. Ingen individuell oppføkging.
Har som sagt tidligere vært henvist til ernæringsveileder? (ikke sikker på hva det heter) som ikke fant noe galt i kostholdet mitt og sa hun ikke kunne hjelpe meg med noe.

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Postet litt fort.

1500 - 1600 kalorier på dager med ok form. Mange dager er jeg syk og spiser da en plass mellom 500 - 1200 kalorier.

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Jeg veier omtrent like mye som deg, og jeg må ligge på rundt 800-1000 kalorier per dag for å gå ned. 

Anonymkode: 60344...d87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heier 80 kg, 1.70 høy. Har spist ren mat ,800 kal dagen, gått ca 11 000 skritt hver dag. Gått ned bare 3 uker på en mnd... Har mange kroniske sykdommer. Mye medisiner. Magen er helt messed up. 

Anonymkode: 59e5b...42f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det gjelder deg også, men jeg ser at jeg nesten konsekvent feilvurderer hvor mye noe veier. Når jeg faktisk putter maten på vekta ser jeg at jeg aldeles ikke har 30 g grovbrød med 15 g ost, men kanskje 45 g grovbrød med 30 g ost. Selv frukten blir feilvurdert. Eplene jeg kjøper er større enn eplene til Lifesum, jeg må veie og legge inn antall gram. Ikke at jeg skylder på epler for de ekstra kiloene, altså..

Anonymkode: fc0e6...505

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening kan hjelpe, tar tid, men du vil se kroppen endre fasong. Ikke sikkert du går så mye ned i vekt, men derimot cm rundt mage osv. 

Anonymkode: cbe68...94a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg veier omtrent like mye som deg, og jeg må ligge på rundt 800-1000 kalorier per dag for å gå ned. 

Anonymkode: 60344...d87

I snitt i løpet av 14 dager, så ligger jeg nok på rundt 1000 +-kalorier. Har tidligere fått beskjed om at de veldige varisjonene på kaloriinntak på gode og dårlige dager gjør at kroppen min stritter i mot og tror det er hungersnød de dårlige dagene, haha, jeg vet ikke hva jeg skal tro på lenger. Men jeg kan ikke ligge så lavt som 800 -900 kalorier hver dag over lang tid, da blir jeg enda dårligere av sykdom, det har jeg prøvd.

Hvor mye har du gått ned på det?

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke at det gjelder deg også, men jeg ser at jeg nesten konsekvent feilvurderer hvor mye noe veier. Når jeg faktisk putter maten på vekta ser jeg at jeg aldeles ikke har 30 g grovbrød med 15 g ost, men kanskje 45 g grovbrød med 30 g ost. Selv frukten blir feilvurdert. Eplene jeg kjøper er større enn eplene til Lifesum, jeg må veie og legge inn antall gram. Ikke at jeg skylder på epler for de ekstra kiloene, altså..

Anonymkode: fc0e6...505

Jeg veier alt, og skriver ned alt jeg spiser, er for dårlig på øyemål til å stole på det.

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg heier 80 kg, 1.70 høy. Har spist ren mat ,800 kal dagen, gått ca 11 000 skritt hver dag. Gått ned bare 3 uker på en mnd... Har mange kroniske sykdommer. Mye medisiner. Magen er helt messed up. 

Anonymkode: 59e5b...42f

Det er helt utrolig hvor mye magen og resten av kroppen kan bli messed up av medisiner. Jeg hadde ikke tenkt på at det kunne bli så gale før jeg måtte prøve den ene medisinen etter den andre, den ene med verre bivirkninger enn den andre :(

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ingenting av fysisk aktivitet du kan gjøre? Det vil hjelpe deg enormt! Hva med en ergometersykkel i stua? Svømming? 

Anonymkode: 5b28d...7d3

Jeg har akkurat fått tak i en ergometersykkel på Finn, så den har jeg prøvd noen ganger 😊

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er 176 og veier 106 kilo., så jeg har mye å ta av. Jeg er kronisk syk og er stort sett i veldig lite aktivitet Det kaloritallet jeg har nå er beregnet ut i fra tester som er tatt.
Kan jeg spør om din bmi og hvor lite du spiser?

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Hormoner... 
Dersom man aldri har vært overvektig, så har man en annen hormonsammensetning enn dem som har blitt for tjukke. Kroppen vil ikke tillate å slippe av med fettet. Kort forklaring, men det stemmer.

Anonymkode: 18d7a...3db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hormoner... 
Dersom man aldri har vært overvektig, så har man en annen hormonsammensetning enn dem som har blitt for tjukke. Kroppen vil ikke tillate å slippe av med fettet. Kort forklaring, men det stemmer.

Anonymkode: 18d7a...3db

De har de sagt på det kurset og, at kroppen jobber hardt mot vektnedgang.

Hi

Anonymkode: a9384...0f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...