Gå til innhold

Hvorfor blir noen «stygge» av medisin? Eller har jeg misforstått?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

«Hun går på en del medisin» sier folk, når vi ser noen eller det er snakk om noen. 
Ofte om noen som er overvektig, har mye utslett, ser oppblåst ut osv. 
Altså, må man bli «stygg» av medisin? Er ofte snakk om folk som sliter med nervene/angst... 

Hvilke medisiner er dette? 
 

Jeg bruker adhd medisin og antidepressiva, og ingenting synes på meg 🤔 eneste er at det er forjævlig vanskelig å spise.. så jeg må passe på snart så ikke beina begynner å synes i ansiktet 😅 er et stykke dit enda altså, slapp av. Begge medsa jeg bruker har kverket matlyst som bivirkning. 

Anonymkode: a3314...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skriver at dine medisiner har noen bivirkninger som også gir seg utslag i utseende ditt.

Hva er det du ikke forstår med at det kan gjelde andre også? 

Anonymkode: 18ea0...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skriver at dine medisiner har noen bivirkninger som også gir seg utslag i utseende ditt.

Hva er det du ikke forstår med at det kan gjelde andre også? 

Anonymkode: 18ea0...358

Det går motsatt vei? De er overvektige, har utslett osv.. hvorfor sier folk «hun bruker medisiner»? Er det medisinene som gir overvekt eller er det det at de begynner å spise veldig? Jeg føler meg ikke særlig forandret, men i og m at jeg er så tynn fra før så må jeg passe meg litt 

Anonymkode: a3314...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig oppblåst ,mange av mine medisiner gir vektøkning. Har gått på en kortisonkur nå,angrer... Har måneansikt og gått opp enda 5 kg. Vil bare holde meg inne.

Anonymkode: f75ec...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går motsatt vei? De er overvektige, har utslett osv.. hvorfor sier folk «hun bruker medisiner»? Er det medisinene som gir overvekt eller er det det at de begynner å spise veldig? Jeg føler meg ikke særlig forandret, men i og m at jeg er så tynn fra før så må jeg passe meg litt 

Anonymkode: a3314...ecf

Motsatt vei? Du klarer vel selv å reflektere og se sammenhenger? Medisiner kan ha bivirkninger som påvirker utseende 

Anonymkode: 18ea0...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går motsatt vei? De er overvektige, har utslett osv.. hvorfor sier folk «hun bruker medisiner»? Er det medisinene som gir overvekt eller er det det at de begynner å spise veldig? Jeg føler meg ikke særlig forandret, men i og m at jeg er så tynn fra før så må jeg passe meg litt 

Anonymkode: a3314...ecf

Det er flere typer medisiner som gjør at man hovner opp el.l., slik at man ser «overvektig» ut... Det er også medisiner som man kan reagere på på en slik måte st man får utslett el.l. Hva er så jævlig vanskelig å forstå med det? 

Anonymkode: f49c8...1da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du høres ut som en typisk person som dømmer andre; «Jeg er slank så finner det særs merkelig at andre legger på seg!» osv.

Lurer jo på hvilken antidepressiva du bruker, for 99% av alle som eksisterer har vektøkning som bivirkning. De aller fleste jeg kjenner som har brukt antidepressiva har lagt på seg 20 kg +.

Vektøkning er forøvrig en bivirkning på ekstremt mange medisiner, jeg har blant annet brukt noen sovemedisiner som har gitt meg vektøkning omtrent umiddelbart. De funket som søren mot mine søvnproblemer men måtte slutte på dem likevel, da jeg på kun to uker la på meg 4 kg.

Unødvendig med den ovenfra og ned holdningen din. Du skriver jo selv at «kverket matlyst» er en bivirkning av dine medisiner, og likevel klarer du ikke å forstå at vektøkning, utslett, oppblåsthet etc. kan være bivirkninger fra andre medisiner? Eller var det bare en meget spesiell måte å få frem hvor tynn du er på?

Endret av Listedamen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det går motsatt vei? De er overvektige, har utslett osv.. hvorfor sier folk «hun bruker medisiner»? Er det medisinene som gir overvekt eller er det det at de begynner å spise veldig? Jeg føler meg ikke særlig forandret, men i og m at jeg er så tynn fra før så må jeg passe meg litt 

Anonymkode: a3314...ecf

Kortison f.eks. kan forandre kropp og ansikt ganske mye, de blir ikke stygge av den grunn.

Anonymkode: 8f2d5...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Listedamen skrev:

Du høres ut som en typisk person som dømmer andre; «Jeg er slank så finner det særs merkelig at andre legger på seg!» osv.

Lurer jo på hvilken antidepressiva du bruker, for 99% av alle som eksisterer har vektøkning som bivirkning. De aller fleste jeg kjenner som har brukt antidepressiva har lagt på seg 20 kg +.

Vektøkning er forøvrig en bivirkning på ekstremt mange medisiner, jeg har blant annet brukt noen sovemedisiner som har gitt meg vektøkning omtrent umiddelbart. De funket som søren mot mine søvnproblemer men måtte slutte på dem likevel, da jeg på kun to uker la på meg 4 kg.

Unødvendig med den ovenfra og ned holdningen din. Du skriver jo selv at «kverket matlyst» er en bivirkning av dine medisiner, og likevel klarer du ikke å forstå at vektøkning, utslett, oppblåsthet etc. kan være bivirkninger fra andre medisiner? Eller var det bare en meget spesiell måte å få frem hvor tynn du er på?

Ser ihvertfall at tynn er det ønskede siden du henger deg opp i bare det. Handlet ikke om at jeg var tynn, men at folk kommenterer at noen går på medisiner siden de er så overvektige. Jeg trodde det kunne være pga de overspiser.. men men

Huff hvorfor må kroppen være slik? Skal psyken være bra må vi bli overvektige liksom -_-  hva er det som gjør at en legger på seg? At man spiser mer eller andre ting? Jeg er bare ikke interessert i måtte kjøpe nye klær pga kroppen plutselig ikke kommer inn i dem. 

Anonymkode: a3314...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser ihvertfall at tynn er det ønskede siden du henger deg opp i bare det. Handlet ikke om at jeg var tynn, men at folk kommenterer at noen går på medisiner siden de er så overvektige. Jeg trodde det kunne være pga de overspiser.. men men

Huff hvorfor må kroppen være slik? Skal psyken være bra må vi bli overvektige liksom -_-  hva er det som gjør at en legger på seg? At man spiser mer eller andre ting? Jeg er bare ikke interessert i måtte kjøpe nye klær pga kroppen plutselig ikke kommer inn i dem. 

Anonymkode: a3314...ecf

Herregud, det er du ja.

Anonymkode: 8f2d5...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, det er du ja.

Anonymkode: 8f2d5...9cd

Hvorfor fyrer dere dere så opp av at jeg nevnte at jeg var tynn?? Er det tabu å si? Føler på for mange områder jeg er den eneste... er det slik med piller også da? Andre legger på seg og jeg blir tynnere?? Synes bare det er vanskelig å vite ting fordi jeg føler jeg reagerer annerledes enn folk flest på så mye.. alkohol kan jeg IKKE drikke feks. 

Anonymkode: a3314...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot ADHD er det vanlig å bruke sentralstimulerende. Den vanligste bivirkningen av sentralstimulerende er redusert appetitt og vekttap.

 

Veldig mange antipsykotika samt noen typer antidepressiva har vektøkning som vanligste bivirkning. 

Kortison i høye doser er kjent for å gi månefjes, kulemage, tynne armer og bein samt kraftige lilla strekkmerker. 

Du er nok bare heldig med hvilken medisin du trenger for å takle hverdagen. 

Anonymkode: 94598...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spm ditt (overskriften), så tror jeg grunnen er at vi har forskjellig metabolisme. Vi reagerer ulikt fordi vi har en metabolisme som er sånn eller sånn. Det er forklaringen på hvorfor noen går opp i vekt av en medisin og noen ikke. Jeg har gått opp veldig mye av seroquel og p-sprøyte. Jeg er 25 kilo mer nå enn da jeg begynte. 

Men jeg er ikke stygg fordi 🥴

Anonymkode: 3d33b...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å svare på spm ditt (overskriften), så tror jeg grunnen er at vi har forskjellig metabolisme. Vi reagerer ulikt fordi vi har en metabolisme som er sånn eller sånn. Det er forklaringen på hvorfor noen går opp i vekt av en medisin og noen ikke. Jeg har gått opp veldig mye av seroquel og p-sprøyte. Jeg er 25 kilo mer nå enn da jeg begynte. 

Men jeg er ikke stygg fordi 🥴

Anonymkode: 3d33b...977

STYGG står skrevet i gåesøyne. Jeg gadd ikke finne et annet ord. Det jeg mente er at mange ser ikke friske ut.. man er ikke STYGG men man det bare ut som at man har blitt herjet på en måte 

Anonymkode: a3314...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøjemeg, du er virkelig opphengt i dette med skavanker er du ikke?

Jo, det finnes medisiner man blir oppblåst av, det finnes medisiner som gjør at man får vann i kroppen, det finnes medisiner som gir økt apetitt, det finnes i det hele tatt en haug med div bivirkninger på mange forskjellige medisiner.

Så må man veie opp da, hva er viktigst liksom.

Se på Christine Koth, hun er skikkelig oppblåst pga medisinene hun går på. Men hun har vært og er dødelig syk. Hva tror du er viktigst, å overleve kreften eller ha en slank kropp?

Anonymkode: 195e5...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jøjemeg, du er virkelig opphengt i dette med skavanker er du ikke?

Jo, det finnes medisiner man blir oppblåst av, det finnes medisiner som gjør at man får vann i kroppen, det finnes medisiner som gir økt apetitt, det finnes i det hele tatt en haug med div bivirkninger på mange forskjellige medisiner.

Så må man veie opp da, hva er viktigst liksom.

Se på Christine Koth, hun er skikkelig oppblåst pga medisinene hun går på. Men hun har vært og er dødelig syk. Hva tror du er viktigst, å overleve kreften eller ha en slank kropp?

Anonymkode: 195e5...7ac

Og for en livslyst og glede hun har, selv om livet hennes er utrolig tøft

Anonymkode: 8f2d5...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går og på flere medisiner jeg ikke får bivirkninger av. Men jeg har jo full forståelse, at det finnes flere medisiner der ute med mindre hyggelige bivirkninger. Har en venninne som går på kortison fast, og de får jo ballongansikt og blir større i kroppen, og en del andre mindre hyggelige bivirkninger. 

Ene sykdommen min, så kan jeg få medisiner, problemet er jo at bivirkningene så stygge, at sykdommen oftest vil være et bedre alternativ, enn medisinen.

Anonymkode: b6bde...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille datter går på steroider som gir enorm appetitt og månefjes. Hun er IKKE stygg. Du kan se at hun går på medisiner. 

Anonymkode: 3ef53...a07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes både sykdommer og medisiner som gjør at kroppen og utseende kan endre seg. Jeg har opplevd å bli baksnakket og at det slengt ut falske rykter etter at jeg ble syk og la på meg 20 kilo. Folk visste at jeg var alvorlig syk (hjerte/kar/lymfeødem,  men slengte likevel ut et rykte om at jeg sikkert ble  medisinert med antidepressiva og at det var derfor jeg var så pløsete enkelte steder på kroppen. Til og med folk jeg møtte i helsevesenet på div timeavtaler kjeftet og ba meg slanke meg fordi jeg var "feit" trodde man kunne se forskjell på feit og vassen i kroppen. Når jeg da nevnte at jeg nettopp hadde vært syk og ble behandlet for lymfeødem og medisiner for hjerte/karsykdom , så ble det stille og beklagelsen kom på rekke og rad. Jeg kjenner flere i min situasjon, som forteller lignende , så ingen tvil om at mange mennesker gjør seg opp en mening om deg og  selv tror at det er det som er ditt problem..

Anonymkode: cae59...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar medisiner hvor bivirkningen er dårlig matlyst, og forstår ikke at det finnes medisiner med den motsatte effekten? Oi.

Anonymkode: 51a9e...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

STYGG står skrevet i gåesøyne. Jeg gadd ikke finne et annet ord. Det jeg mente er at mange ser ikke friske ut.. man er ikke STYGG men man det bare ut som at man har blitt herjet på en måte 

Anonymkode: a3314...ecf

Før du begynte på medisinene dine så oppga du en vekt som tilsa at du var undervektig kategori 2. Du hadde et kosthold som tydelig tilsa at du har en spiseforstyrrelse, hvor du ofte ikke spiste mer enn et par bananer og litt nøtter på en dag og du hadde dårlig samvittighet hvis du spiste, eller påstod du ikke hadde råd til mat til tross for at du hadde mye penger på konto.

Når du nå sier at du har gått mer ned i vekt så er du farlig undervektig. Da blir man dratt i ansiktet og ser ikke frisk ut lenger, i hvert fall etter en stund.

Du må ta tak i egne problemer og slutte å snakke negativt om andre.

Snakk med legen og terapeuten din om dette og slutt å skrive så mye negativt på nettet, for du blir tydelig bare sykere av det!

Anonymkode: f9336...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du personlig gjør at jeg skjønner bedre hvor tøft det må være å være PÅRØRENDE til noen med psykisk lidelse. Du er en prøvelse å forholde seg til

Anonymkode: f24c3...886

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...