Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg litt å tenke mulige måter å løse dette på?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi bor en plass der ungdommen er avhengig av buss for å komme seg på ungdomsskolen. Jeg jobber to mil i motsatt retning, jeg kan ikke ha hjemmekontor. I tillegg er jobben min samfunnskritisk. 

Mannen er permittert, men har fått enkelte jobboppdrag. Han takker selvfølgelig ja til de oppdragene han får. Vi har en bil i familien, vi kan ikke kjøpe en ekstra nå pga økonomi. Dersom det fremdeles er streik på mandag, må vi dermed velge: Skal vi voksne komme oss på jobb, eller skal 8. klassingen komme seg på skolen? Dersom 8. klassingen skal bli kjørt på skolen før vi drar på jobb, må hun være på skolen en time før tiden. Hun må også sitte igjen på skolen i flere timer etter skoletid. Å sykle er ikke et alternativ, da det er ulovlig å sykle. Gjelder oss alle.

Anonymkode: ec349...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det noen ungdommen kan sitte på med? Eller har du mulighet til å samkjøre med noen? Låne eller leie bil for en periode? Hvis Ikke noe av dette er mulig tenker jeg at din jobb er viktigst, og at ungdommen må ha hjemmeskole under streiken.  

Anonymkode: b9160...d79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått beskjed om at de elevene som er avhengig av buss (har rett på skoleskyss på ungdomsskolen) får hjemme undervisning. Sjekk om det gjelder for ditt barn også. Videregående skolene her har kun hjemme undervisning fra mandag av.

Anonymkode: a6959...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ulovlig å sykle????

Anonymkode: e472e...49c

Ikke alle steder man kan sykle, f.eks. pga. motorvei, tunneller, rasfare eller annet.

Anonymkode: ddef2...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med d79 og 16b. Deres jobber må prioriteres. Det er mindre ille for 8.-klassingen å miste en skoledag her og der.

Anonymkode: ddef2...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ulovlig å sykle????

Anonymkode: e472e...49c

Grunnet tunnel. 
 

Anonymkode: ec349...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har fått beskjed om at de elevene som er avhengig av buss (har rett på skoleskyss på ungdomsskolen) får hjemme undervisning. Sjekk om det gjelder for ditt barn også. Videregående skolene her har kun hjemme undervisning fra mandag av.

Anonymkode: a6959...16b

På skolens hjemmeside står det at foresatte plikter å få elevene på skolen. Blir dermed ikke hjemmeundervisning. Datter på vgs skal ha hjemmeundervisning grunnet streiken.

Anonymkode: ec349...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ungdommen komme tidlig på skolen og du sent på jobb? Altså en mellomting. Deretter kan hun samkjøre med noen på vei hjem?

Anonymkode: 7b01b...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På skolens hjemmeside står det at foresatte plikter å få elevene på skolen. Blir dermed ikke hjemmeundervisning. Datter på vgs skal ha hjemmeundervisning grunnet streiken.

Anonymkode: ec349...515

Trodde virkelig at det var skolen som pliktet å finne alternativer. 

Anonymkode: 8d634...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trodde virkelig at det var skolen som pliktet å finne alternativer. 

Anonymkode: 8d634...c37

Selvsagt ikke? Det er da ikke skolens oppgave å sørge for at elevene kommer seg til skolen. 

Skoleskyss er kommunen/fylkeskommunens ansvar, men når det er streik så går det jo ut over en tredjepart, i dette tilfellet elevene. 

Her er det slik at elever som ikke kommer seg på skolen uten buss får undervisning via nett. 

Så hi, jeg hadde valgt å dra på jobb og la tenåringen følge undervisningen hjemmefra.  Takket være covid er jo digital undervisning allerede oppe og går. 

Anonymkode: 83621...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trodde virkelig at det var skolen som pliktet å finne alternativer. 

Anonymkode: 8d634...c37

Det er kanskje du som mener at arbeidsgiveren din og har ansvar for dette?

Anonymkode: a77e1...74b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt ikke? Det er da ikke skolens oppgave å sørge for at elevene kommer seg til skolen. 

Skoleskyss er kommunen/fylkeskommunens ansvar, men når det er streik så går det jo ut over en tredjepart, i dette tilfellet elevene. 

Her er det slik at elever som ikke kommer seg på skolen uten buss får undervisning via nett. 

Så hi, jeg hadde valgt å dra på jobb og la tenåringen følge undervisningen hjemmefra.  Takket være covid er jo digital undervisning allerede oppe og går. 

Anonymkode: 83621...ea7

Jeg ser at jeg tenker likt flere av dere. I hverdagen er det ikke problem å bo litt avsides. Det er i en slik unntakstilstand som nå at en merker det. Vi har lagt ut i ei gruppe på Facebook, uten å få napp. Dersom det ikke løser seg får hun holde seg hjemme. I utgangspunktet fikk vi beskjed om at skolebussen ikke ble rammet. Så kom det kontrabeskjed i dag. Satser på at streiken ikke blir veldig langvarig.

Anonymkode: ec349...515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt ikke? Det er da ikke skolens oppgave å sørge for at elevene kommer seg til skolen. 

Skoleskyss er kommunen/fylkeskommunens ansvar, men når det er streik så går det jo ut over en tredjepart, i dette tilfellet elevene. 

Her er det slik at elever som ikke kommer seg på skolen uten buss får undervisning via nett. 

Så hi, jeg hadde valgt å dra på jobb og la tenåringen følge undervisningen hjemmefra.  Takket være covid er jo digital undervisning allerede oppe og går. 

Anonymkode: 83621...ea7

Det er jo ikke et alternativ å følge undervisningen hjemmefra virker det som, det er jo foresattes ansvar å få ungen på skolen. Altså, jeg mener at skolen må finne alternativer, feks nettundervisning. 

Anonymkode: 8d634...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er kanskje du som mener at arbeidsgiveren din og har ansvar for dette?

Anonymkode: a77e1...74b

Hm, nei. Jeg har bil jeg kan bruke. Det blir jo og oppfordret til hjemmekontor for de som har mulighet til det. Uansett, jeg har kreft og har mer enn nok med det. 

Anonymkode: 8d634...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

På skolens hjemmeside står det at foresatte plikter å få elevene på skolen. Blir dermed ikke hjemmeundervisning. Datter på vgs skal ha hjemmeundervisning grunnet streiken.

Anonymkode: ec349...515

Det høres helt merkelig ut, det er jo kommunes ansvar å få ungene på skolen når de har lang og/ eller farlig skolevei. Streik eller ikke streik. 

Anonymkode: 43784...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor en plass der ungdommen er avhengig av buss for å komme seg på ungdomsskolen. Jeg jobber to mil i motsatt retning, jeg kan ikke ha hjemmekontor. I tillegg er jobben min samfunnskritisk. 

Mannen er permittert, men har fått enkelte jobboppdrag. Han takker selvfølgelig ja til de oppdragene han får. Vi har en bil i familien, vi kan ikke kjøpe en ekstra nå pga økonomi. Dersom det fremdeles er streik på mandag, må vi dermed velge: Skal vi voksne komme oss på jobb, eller skal 8. klassingen komme seg på skolen? Dersom 8. klassingen skal bli kjørt på skolen før vi drar på jobb, må hun være på skolen en time før tiden. Hun må også sitte igjen på skolen i flere timer etter skoletid. Å sykle er ikke et alternativ, da det er ulovlig å sykle. Gjelder oss alle.

Anonymkode: ec349...515

Samkjøre med andre elever, hjemmeskole når det ikke går. Lei en bil i et knipetak.

Anonymkode: fa722...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

På skolens hjemmeside står det at foresatte plikter å få elevene på skolen. Blir dermed ikke hjemmeundervisning. Datter på vgs skal ha hjemmeundervisning grunnet streiken.

Anonymkode: ec349...515

Fra vår skole fikk vi beskjed om at de som manglet skyss skulle jobbe med oppgaver hjemme.

Anonymkode: fa722...98c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er merkelig at hjemmeskole ikke er en mulighet. De fleste steder har jo rutinene klare fra da skolene var stengte og de har behold planene for elever som er i karantene (som f.eks. har forkjølelsesymptomer). Nå bor riktignok vi i en større by, men det er titt og ofte elever som er forkjølet og som er borte fra skolen til de er friske eller har negativ test og kun restsymptomer. Jeg synes i tillegg det høres tankeløst og usosialt ut å legge dette på foreldrene. Hva med foreldre som ikke har råd til bil i det hele tatt. Hvordan skal de få barnet på skolen om barnet ikke kan sitte på med noen?

Anonymkode: 1f74c...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Grunnet tunnel. 
 

Anonymkode: ec349...515

Bære sykkelen utenom tunnellen?

Leie bil slik at mannen kan kjøre? Ha to sykler. En på hver side av tunellen og gå rundt. Bruke båt? 
 

Anonymkode: e472e...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bære sykkelen utenom tunnellen?

Leie bil slik at mannen kan kjøre? Ha to sykler. En på hver side av tunellen og gå rundt. Bruke båt? 
 

Anonymkode: e472e...49c

Du tror det er gangbart føre utenom alle tunneler her i landet?  🙊

Anonymkode: 6f47a...991

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bære sykkelen utenom tunnellen?

Leie bil slik at mannen kan kjøre? Ha to sykler. En på hver side av tunellen og gå rundt. Bruke båt? 
 

Anonymkode: e472e...49c

Herlighet. Skal man blakke seg fordi det er busstreik? Det er snakk om en ungdomsskoleelev. Ville du gjort noe av det ovennevnte hvis det overhodet var fysisk mulig? Ville du betalt leiebil så lenge streiken varer? Det blir fort dyrt. Bare fordi skolen ikke vil ha nettundervisning. Jommen sa jeg smør. Det skal være gratis å gå på skole i dette landet. Skal ikke betale i dyre dommer for å få ungen på skolen. 

Anonymkode: 8d634...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ungdomsskoleeleven overnatte hos ei venninne nær skolen. De fleste hjelper vel i slike tider?

 

kjør ungdommen til en nabo/venn som skal på skolen. Dermed slipper du kjøre helt motsatt av jobben, men kan frakte ho et stykke på veien.

 

kjør gjennom tunnelen, ha sykkel ho noen kjente og la ho sykle resten?

Anonymkode: 27066...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...