Gå til innhold

Finnes det noe beskyttelse når rike lager rettsak mot fattige for å tappe de for penger og krefter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en person som plager meg. Vi har vært i retten. Ser ut som det blir retten igjen. Vedkommende bruker falske bevis og løgn. Kommer sannheten frem, vinner jeg. Men denne personen jukser. Jeg har ikke krefter og økonomi til rettsak. Jeg får ikke fri rettshjelp, over grensen. Har sjekket det.

Denne personen starter disse sakene for å terrorisere meg og ramme meg økonomisk. Spørsmålet er om rettsstaten Norge er så fri og åpen at den kan bli en lekeplass for psykopater?

Anonymkode: ef542...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har en person som plager meg. Vi har vært i retten. Ser ut som det blir retten igjen. Vedkommende bruker falske bevis og løgn. Kommer sannheten frem, vinner jeg. Men denne personen jukser. Jeg har ikke krefter og økonomi til rettsak. Jeg får ikke fri rettshjelp, over grensen. Har sjekket det.

Denne personen starter disse sakene for å terrorisere meg og ramme meg økonomisk. Spørsmålet er om rettsstaten Norge er så fri og åpen at den kan bli en lekeplass for psykopater?

Anonymkode: ef542...26a

I et slikt tilfelle, dessverre ja.

Anonymkode: d887b...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kjenner man slike mennesker? Hvilket miljø holder de til i? Jeg kjenner hverken til sånne mennesker eller hørt at min omgangskrets kjenner til sånne mennesker. Rus? Psykiatri?

Anonymkode: bfd49...faa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kjenner man slike mennesker? Hvilket miljø holder de til i? Jeg kjenner hverken til sånne mennesker eller hørt at min omgangskrets kjenner til sånne mennesker. Rus? Psykiatri?

Anonymkode: bfd49...faa

Dette var jo et saklig bidrag.. 
Verken rus eller psykiatri nei. Ønsker deg en fin dag videre.

Anonymkode: ef542...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kjenner man slike mennesker? Hvilket miljø holder de til i? Jeg kjenner hverken til sånne mennesker eller hørt at min omgangskrets kjenner til sånne mennesker. Rus? Psykiatri?

Anonymkode: bfd49...faa

For alt du vet kan det være hennes egen mor, far eller søster. Man velger ikke familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettsystemet i Norge er ikke rettferdig, der det økonomisk blant annet gir veldig skjev maktfordeling. Det er f.eks. veldig vanskelig å vinne frem mot store selskap selv om man har et opplagt sak. Når selskap betaler for advokatbistad får de dette momsfritt. Privatpersoner må betale moms. Et stort selskap har gjerne også sin egen juridiske avdeling eller er tett knyttet til advokater, mens privatpersoner må gjerne ut å lete i markedet uten kjennskap til hvem som er flinke og hvem som kjenner hvem. 

Store selskap har midler til å oversvømme motpart med rapporter og dokumenter slik at advokattimene løper. Dette gjør at mange ikke har råd til advokat lenger lenge før saken er berammet i retten. I tillegg henger spøkelse om at man kan måtte betale motpartens advokatutgifter om man taper. For en privatperson kan dette få katastrofale følger. Mange avstår derfor fra saker de opplagt hadde vunnet (og tar store økonomiske tap i stedet av redsel for at tapene skal bli enda større eller fordi de ikke har råd til advokat eller våger å føre saken selv mot en så profesjonell motpart).   

Anonymkode: dd891...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kjenner man slike mennesker? Hvilket miljø holder de til i? Jeg kjenner hverken til sånne mennesker eller hørt at min omgangskrets kjenner til sånne mennesker. Rus? Psykiatri?

Anonymkode: bfd49...faa

Jeg vet en mann som var verdens snilleste i over 25 år. Plutselig endret han karakter. Han fann ei ny, ville skilles, og laget så mye styr i ettertid. Prøvde å gå til retten for å få ekskona erklært sinnsyk bl.a. Han var en vanlig familiefar, pen og med god utdannelse, fast jobb og en litt velstående familie i ryggen. 

Disse finnes i alle samfunnslag, men ikke alltid like åpenlyst.

Anonymkode: a5334...88a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Regner med det er far somvil i retten og ha mer samvær?

Anonymkode: d0e3d...813

Nei. Faktisk ikke.

Anonymkode: ef542...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man møte opp i retten uten advokat? Eller er man tvunget til å betale for dette uansett? Synes det du beskriver høres helt sinnssykt ut. 

Ville det hjulpet deg å flytte? Kan du politianmelde han for trakassering eller noe annet? 

Anonymkode: 77c24...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Kan man møte opp i retten uten advokat? Eller er man tvunget til å betale for dette uansett? Synes det du beskriver høres helt sinnssykt ut. 

Ville det hjulpet deg å flytte? Kan du politianmelde han for trakassering eller noe annet? 

Anonymkode: 77c24...222

Man kan være selvprosederende og føre saken selv uten advokat

Anonymkode: dd891...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke JURK, juridisk rådgivning for kvinner, som drives av jusstudenter i Oslo. De kan i hvertfall sikkert hjelpe deg til å finne ut hvilke muligheter du har.

Anonymkode: b4d75...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan forsøke JURK, juridisk rådgivning for kvinner, som drives av jusstudenter i Oslo. De kan i hvertfall sikkert hjelpe deg til å finne ut hvilke muligheter du har.

Anonymkode: b4d75...158

Dette. Ville også vurdert å anmelde han for trusler, sjikanering, trakassering (alt du kn dokumentere) for å synliggjøre hvor belastende du opplever hans atferd.

Anonymkode: a9027...348

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mange drittsekker der ute. Det er like ille med de som har krav på fri rettshjelp, men som misbruker det for å ruinere motparten som er rett over grensa for å vinne frem. Du har all min sympati her 😢

Anonymkode: 969a8...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kjenner man slike mennesker? Hvilket miljø holder de til i? Jeg kjenner hverken til sånne mennesker eller hørt at min omgangskrets kjenner til sånne mennesker. Rus? Psykiatri?

Anonymkode: bfd49...faa

Dette er sinte, rike, bortskjemte mennesker. Privat rettssak er dyrt. 

Anonymkode: d887b...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Pashla skrev:

For alt du vet kan det være hennes egen mor, far eller søster. Man velger ikke familie. 

Sant.

Anonymkode: d887b...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvis du tjener over grensa til fri rettshjelp så er du vel ikke akkurat fattig.

Anonymkode: 51263...a37

Tja, det blir hun jo fort, når hun til stadighet har advokatutgifter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du tjener over grensa til fri rettshjelp så er du vel ikke akkurat fattig.

Anonymkode: 51263...a37

Absurd lav inntektsgrense dersom man skal få fri rettshjelp
Både Advokatforeningen og jusprofessorer er kritiske til dagens vilkår for å få fri rettshjelp. For «Maria» har konsekvensene vært dramatiske.

https://www.tv2.no/a/11560035/

Anonymkode: 15342...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få et advokatfirma til å ta saken på no cure no pay-vilkår. Og hvis du vinner, dekker motparten normalt både egne og dine sakskostnader. 

Anonymkode: 99b64...38d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kjenner man slike mennesker? Hvilket miljø holder de til i? Jeg kjenner hverken til sånne mennesker eller hørt at min omgangskrets kjenner til sånne mennesker. Rus? Psykiatri?

Anonymkode: bfd49...faa

Disse personene har en lei tendens til å skjule denne siden til at man lenger ikke hopper etter dens instrukser. Jeg har selv en eks som har vært både hyggelig og tildeles empatisk så lenge vi var ett par og bodde sammen. Den siden han nå viser er en veldig dominerende og veldig herskende. Lystrer jeg ikke eller føyer meg etter hans forgodtbefinnende så lager han ett helvete for meg. Heldigvis har han ikke dratt det så langt HI opplever. Men, tro meg enkelte mennesker er flinke å skjule sine negative sider. Og det er verken rus eller psykisk med min eks, han sitter som administrerende for Norge og hele Nord-Europa i et forholdsvis stort internasjonalt firma. 

Anonymkode: d8507...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vil personen ødelegge for deg? Du skriver ingenting om hva som har skjedd. Ønsker vedkommende hevn for noe? 

Er vedkommende sjalu på deg fordi du har noe hn ikke har? Og falske bevis... hvordan er det mulig? Det er straffbart å drive med falsk info. 

Men noe jeg er skeptisk til når det gjelder slike folk som liksom er velstående enn oss "normale" er at de blir griskere og griskere jo mer de har. Andre skal ikke reise seg, for dise vil ha alt for seg selv. Kan det være du er en trussel på en måte? Du har talenter denne ikke har? 

Anonymkode: 05ebb...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor vil personen ødelegge for deg? Du skriver ingenting om hva som har skjedd. Ønsker vedkommende hevn for noe? 

Er vedkommende sjalu på deg fordi du har noe hn ikke har? Og falske bevis... hvordan er det mulig? Det er straffbart å drive med falsk info. 

Men noe jeg er skeptisk til når det gjelder slike folk som liksom er velstående enn oss "normale" er at de blir griskere og griskere jo mer de har. Andre skal ikke reise seg, for dise vil ha alt for seg selv. Kan det være du er en trussel på en måte? Du har talenter denne ikke har? 

Anonymkode: 05ebb...5f5

Kan ikke skrive så mye. Men vi har et familiært møtepunkt og jeg trakk i en tråd for lenge siden slik at en fasade sprakk og han ble avslørt på et punkt. Penger er også sentralt. Dette har eskalert til et evig hat og løfte om hevn. Jeg er muntlig blitt fortalt at livet mitt skal sakte men sikkert ødelegges. Det verste er at veldig få vet om at han er har disse sidene ved seg.

hi

Anonymkode: ef542...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...