Gå til innhold

Hvilken hund anbefales når man aldri har hatt hund før?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har veldig lyst på hund, alle sammen, men vi kan lite om det og ønsker oss tips.

Vi har to barn og bor passe landlig. Det er ingen av oss som jakter og har ingen sauer osv. 
Vi er glade i turer og ønsker oss en tur venn og en bestevenn. Synes det er kjempe vanskelig å finne ut hva som er riktig. 
 

Vi skal gå valpekurs!

Anonymkode: a9dcf...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanskelig... Alle hunder krever sitt på ulike måter, og en valp er mye jobb uavhengig av rase. 
I hvert fall om en vil ha en «veloppdratt» hund. 
Jeg er vokst opp med først dax (den var veldig rolig)  så dalmatiner. Fikk border colli/ flat coat mix når jeg flyttet hjemmefra. 
Nå har vi en Jack russel terrier (Som er en energibunt uten like, men og veldig leke. Og lærevillig !) 

Vi hadde oppdrett på dalmatinere, som var utrolig fine familiehunder, men og stor variasjon på flokken. Alle hadde sin personlighet. 
 

Anonymkode: 377c9...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til en barnefamilie som ikke har hatt hund før ville jeg mest sannsynlig anbefalt en retriever. Både labrador og golden er fine førstegangshunder. Flat også, men den har ofte hakket mer energi 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff i alle fall en skikkelig hund, og en rasehund. Disse små gneldregreiene som folk løfter opp på armen er ikke en skikkelig hund. Det er også viktig med en renraset hund, fordi da vet man hva man får.

Retriever er greit det, men jeg synes de er kjedelige. Mellom- eller storpuddel er bra hunder, spisshund er de peneste, men krever som regel ganske mye aktivitet. Noen av dem kjefter vel mye. Liten hund: Jack Russell, men kanskje i tøffeste laget som førstegangshund. Svensk/dansk, eller er det motsatt - det husker jeg aldri, gårdshund er av de bedre, men kan også gneldre noe. 

Ikke jakt- eller gjeterhund hvis dere ikke har kapasitet til mye mental trening. 

Ellers... Egentlig helt umulig å gi noen entydige råd, bortsett fra de to rådene innledningsvis. 

Anonymkode: ca5f5...aba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i hvertfall unngått raser med sterkt vakt- og jaktinstinkt og raser med høyt aktivitetsnivå da disse krever mye både i det daglige og av oppdragelse. Blant hunder i kategorien familiehund finnes det mange å velge blant.

Anonymkode: 45ee9...8b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta en rasevelger test. 
Det er mange ting det er viktig å ta stilling til. 
Pelsstell, er det OK med mye stell? Kanskje også jevnlig frisør?
Hvor mye turer blir det? Hvor lange? 
Er det interesse for mye kurs? 
Hvor stor bil har dere? Hunden må ha trygt bur i bilen og det må dere ha plass til. 

En stor/større hund kan være like lett å trene og å ha med å gjøre som en liten så fokuser på de øverste punktene mine og ikke så mye størrelse.
Jeg har erfaring med flere raser. Den beste jeg har hatt var rottweiler, en super hund. Det er ingen førstegangshund, den jeg fikk var en universalhund og kunne lett vært en førstegangshund. Bare som eksempel på at hunder er forskjellige og de kan avvike fra rasestandarder både positivt og negativt. 
Jeg liker golden retriever godt, en veldig trivelig og fin rase, fin familiehund og barnekjær. Den er stor og røyter litt. 
Cocker spaniel er også fin. 
En rase som har vunnet meg over (etter å ha vært skikkelig skeptisk) er mellom puddel. Naboen har en slik og det er en skikkelig fin hund. Den elsker ungene i gata og er med på alt fra aking til fotball. En sprek og leken hund og også skikkelig sofagris. 
Det viktigste du gjør når dere har falt ned på rase med litt eksperthjelp er å velge seriøs oppdretter. Kontakt norsk kennelklubb og be om råd. Google gjerne oppdretter og undersøk nøye. Oppdrettere som ikke tillater besøk i eget hjem av valpekjøpere er uaktuelle for meg. Jeg ønsker å se hvor de bor sine første ukene. Oppdrettere skal være kritisk til hvem de selger til. Jo mer de intervjuer deg og din familie jo bedre er det, det kan virke som de er skeptiske til dere, det tyder bare på at de er seriøse. Velg også gjerne en oppdretter som er aktiv i miljøet til den aktuelle rasen. Kanskje de holder kurs, er instruktører. 

Lykke til, hund er koselig. 

Anonymkode: 7de83...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen år siden stod valget for vår del mellom Eurasier og Golden Retriever. Valget falt på Eurasier. Veldig likt lynne som golden, krever mye av det samme. Krever mer pelsstell, da dette er en langhåret rase. Pelsen er ikke fet, slik som golden sin, så den er enkel å støvsuge opp, fester seg ikke i sofaen og i gardiner osv. Vokste opp med Golden og synes det var en herlig hund, hadde tispe. Er Eurasier-tispe det vi har nå, og hu er bare fantastisk. Leken og god, veldig fin med ungene. Vi ønsket oss en faniliehund som er med oss på familielivet, det vil si noen dager hjemme i sofaen, andre dager på fjellet, noen i hagen, etc. Og hun følger oss på det som skjer og elsker flokken sin. Vi var på valpekurs når hun var liten. Hun var litt vill og ustyrlig til å begynne med, men når vi begynte å skjønne hverandre gikk alt som en drøm. Angrer ikke et sekund på at vi valgte den rasen, og kommer til å velge det igjen når den dagen kommer. 

Anonymkode: 18a34...1f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke anbefale dalmatiner. Den har sterk vilje og veldig sterk kropp. Det betyr at den kan være vanskelig å trene og den krever mye mosjon. 
En border collie er svært aktiv og må trene hodet mye. Den kan lett jakte biler (når den går), eller beina på syklister, hvis den ikke blir trent nok. 
Vet om flere som har skaffet seg Jack russel, for sen er jo så søt. Den kan være vanskelig med barn, spesielt små barn. Den er full av krutt og krever mye stimuli og mosjon. Graver i hagen (er avlet for hijakt). Golden og labrador krever også mye mosjon, labrador litt mer enn golden. Flat er striere og mer aktiv retriver type. Her jeg bor er det mange nova scotia duck tollinger retrivere. De er aktive og vakre, men ikke så gode familiehunder. De har lettere for å bite unger. Jeg hadde antakelig gått fir en engelsk cocker. Den er ikke så svær men er aktiv (som de over også er). Den er leken og fin. Mye pels, men den kan jo friseres. En liten hunderase som er fin familiehund som ikke trenger all verdens med mosjon er Boston terrier. Men begynt med nkk sin rasevelger. Den vil luke ut det som ikke egner seg i deres hushold. 

Anonymkode: f5982...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havanaise eller dvergschnauzer

https://www.nkk.no/raser/bichon-havanais-article8159-815.html

https://www.nkk.no/raser/dvergschnauzer-sort-silver-article8130-815.html

Havanaiseren kan du holde kortklippet, noen turer i året til frisøren eller lære deg å klippe selv

Schnauzeren må nappes, det er heller ikke så vanskelig, men det kan gjøres hos hundefrisør eller oppdretter.

Anonymkode: b8e10...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...