Gå til innhold

Barn 18 år og skole.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når barnet er 18 år og går på skole, hvordan rett har foreldre til å få beskjed fra skolen hvordan det går?
Hvordan vet man om eleven skulker mye?kan man ha dialog med lærer ?

Anonymkode: 47473...bcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ingen rettigheter med mindre 18-åringen selv signerer papirer på at foresatte skal ha innsyn. Normalt gjøres dette bare i spesielle tilfeller (alvorlig sykdom, fosterhjem, visse diagnoser osv). Lærere har ikke lov å dele noen informasjon med foreldre etter at eleven er fylt 18 år med unntak av å ringe hvis de er kritisk syk, skadd eller noe liknende. 

Anonymkode: 09444...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der har man et av de store problemene i vgs. De som trenger det mest får minst oppfølging. Ingen under 21 burde vært myndige.

Anonymkode: 61842...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og der har man et av de store problemene i vgs. De som trenger det mest får minst oppfølging. Ingen under 21 burde vært myndige.

Anonymkode: 61842...677

Å jo, de får massevis av oppfølging. Det settes inn mange tiltak umiddelbart dersom noen begynner å falle ut, bl.a. kobler man på OT-PPT som følger opp unge voksne som faller utenfor. De unge blir også spurt om foresatte får innsyn, og spesielt i saker hvor BV har vært/er involvert er det mer vanlig at det er innsyn fordi ungdommene ønsker det selv.

Anonymkode: 09444...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Å jo, de får massevis av oppfølging. Det settes inn mange tiltak umiddelbart dersom noen begynner å falle ut, bl.a. kobler man på OT-PPT som følger opp unge voksne som faller utenfor. De unge blir også spurt om foresatte får innsyn, og spesielt i saker hvor BV har vært/er involvert er det mer vanlig at det er innsyn fordi ungdommene ønsker det selv.

Anonymkode: 09444...107

Og hvordan forklarer du da det enorme frafallet i vgs?

Anonymkode: 61842...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt feil at det skal være sånn! Vi er forpliktet til å forsørge dem gjennom videregående, hvilket er helt ok, men vi har ingen rett til å få vite hvordan det går med dem. Min eldste svarte med en gang "Ja" til at vi foreldre skulle få informasjon, helt av seg selv. Den yngre broren var rask ute med å si at han ikke kom til å si ja til det. Han fikk da beskjed om at det var et valg han måtte ta, vi kunne ikke tvinge ham. Men om han beregnet å bo hjemme og bli forsørget i stor grad av oss, så hadde han ikke noe valg. "Trusselen" hans om at vi hadde plikt til å forsørge ham, prellet lett av. Forsørge ham skal vi nok, men noen ekstraservice kommer ikke på tale. 

Anonymkode: 9745e...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvordan forklarer du da det enorme frafallet i vgs?

Anonymkode: 61842...677

Vel, det enorme frafallet i vgs eksisterer heldigvis ikke lenger. Gjennomføringsprosenten øker for hvert år, og ulike tiltak som iverksettes er mange og forskjellige. 

Skjønner forsåvidt at foreldre ønsker innsyn også etter at eleven har fylt 18, men 18 år er nå engang myndighetsalderen i Norge, og ikke noe skolen kan gå på kant med. Med god kommunikasjon mellom elev og foreldre, så har foreldre likevel de beste muligheter til å følge opp. 

Anonymkode: fbfbd...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det ungdommen fyller 16 år mister man som foreldre mye innsyn i livet deres. Dette fant jeg ut den harde måten! Mitt barn har diagnoser, men er oppegående nok til at det ikke er aktuelt å umyndiggjøre han på noen måte. Han ble forbannet på meg, fant ut at han kunne nekte meg innsyn  - og gjorde akkurat det! Jeg har kjempet en desperat kamp i 2 år mot både helsevesen og skole - får vite minimalt! Kun dersom det er noe som skal betales - for jeg har jo fortsatt forsørgerplikt må vite.. 

Han fyller 18 nå, så da vet jeg ikke hva som skjer. Han har forlenget skoleløp, har fortsatt 2 år igjen. Betyr vel at jeg fortsatt må betale,  men ikke få vite en dritt av hva som skjer hverken med skole eller helse.  

Møkkasysten norge har lagt opp til der altså! 

Anonymkode: 8a835...019

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og hvordan forklarer du da det enorme frafallet i vgs?

Anonymkode: 61842...677

Det er da ikke et enormt frafall på vgs, hvor har du det fra? 

Noe frafall er det, men de fleste fullfører faktisk. 

Anonymkode: 0bb77...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er da ikke et enormt frafall på vgs, hvor har du det fra? 

Noe frafall er det, men de fleste fullfører faktisk. 

Anonymkode: 0bb77...c83

Eh.... At kun 67 prosent av guttene fullfører vil si at 33 prosent går ut i verden dumme som brød og helt uansettelige. Blant ungdom med innvandrerbakgrunn er tallene hhv 60 og 40 %. 

Anonymkode: 61842...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eh.... At kun 67 prosent av guttene fullfører vil si at 33 prosent går ut i verden dumme som brød og helt uansettelige. Blant ungdom med innvandrerbakgrunn er tallene hhv 60 og 40 %. 

Anonymkode: 61842...677

Og her falt linken ut. https://www.utdanningsforbundet.no/var-politikk/utdanningsforbundet-mener/artikler/frafall/

Anonymkode: 61842...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh.... At kun 67 prosent av guttene fullfører vil si at 33 prosent går ut i verden dumme som brød og helt uansettelige. Blant ungdom med innvandrerbakgrunn er tallene hhv 60 og 40 %. 

Anonymkode: 61842...677

Tallene dine er jo fra 2015, nå fullfører nesten 80%, og det helt uten at foreldre har innsyn i deres karakterer og fravær etter 18 år.

https://www.ssb.no/vgogjen

Enig i at man må lære ungdommene å bli voksne og ta ansvar, men myndighetsalderen er nå 18 år i dette landet og da kan ikke foreldre kreve innsyn lenger altså.

Da må man jobbe med frafall på andre måter. Men å få en gjennomføring på 100% i vgs blir helt umulig, det vil alltid være noen som faller fra og heldigvis er det fremdeles noen jobber å få for ufaglærte også.

 

Anonymkode: 0bb77...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter følger opp selv, hun må lære seg å ta ansvar for eget liv, men har gitt samtykke til skolen at de kan informere meg hvis det er nødvendig. Jeg frykter for dagens ungdom slik som vi foreldre degger for dem, de kommer til å få kjempe sjokk når de kommer ut i den virkelige verden 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I tillegg til at tallene er gamle er også måten man teller på ikke lik som de andre skandinaviske landene.  Dersom vi hadde gitt ungdommene flere år på å fullføre (da mange slutter, tar et år eller to pause og starter på noe nytt) er fullføringsgraden mye høyere.

 

https://www.idunn.no/tfs/2017/01/vaar_utaalmodighet_med_ungdom

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel strengt tatt si til en lærer at man er bekymret og håper de følger opp, men de har ikke lov til å gi deg informasjon tilbake. På vår-semestret var jeg bekymret for sønnen min noe jeg lot læreren få vite så de kunne ta tak i det 🙂 

Anonymkode: 74336...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2020 den 0.02, Anonym bruker skrev:

Vel, det enorme frafallet i vgs eksisterer heldigvis ikke lenger. Gjennomføringsprosenten øker for hvert år, og ulike tiltak som iverksettes er mange og forskjellige. 

Skjønner forsåvidt at foreldre ønsker innsyn også etter at eleven har fylt 18, men 18 år er nå engang myndighetsalderen i Norge, og ikke noe skolen kan gå på kant med. Med god kommunikasjon mellom elev og foreldre, så har foreldre likevel de beste muligheter til å følge opp. 

Anonymkode: fbfbd...962

"Tall fra 2018 viser at andelen som dropper ut av videregående i boområder som Romsås, Fossum, Rommen, Vestli, Haugenstua, Furuset, Holmlia sør, Bjørnerud, Prinsdal og Bjørndal er mellom 35 og 47 prosent, ifølge Oslo kommunes Statistikkbank."

https://www.aftenposten.no/kultur/i/jBPMyb/jan-boehler-er-bekymret-for-kriminaliteten-i-groruddalen-men-han-vil-i

Anonymkode: 61842...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

"Tall fra 2018 viser at andelen som dropper ut av videregående i boområder som Romsås, Fossum, Rommen, Vestli, Haugenstua, Furuset, Holmlia sør, Bjørnerud, Prinsdal og Bjørndal er mellom 35 og 47 prosent, ifølge Oslo kommunes Statistikkbank."

https://www.aftenposten.no/kultur/i/jBPMyb/jan-boehler-er-bekymret-for-kriminaliteten-i-groruddalen-men-han-vil-i

Anonymkode: 61842...677

Skoleåret 19/20 hadde vi 98 % gjennomføring på studiespesialisering vg3 ved "min" skole, og rundt 90 % for hele skolen totalt (kombinasjon studiespesialisering og yrkesfag). Sentralt på Østlandet. Det kaller jeg høy gjennomføringsprosent. 

Anonymkode: fbfbd...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2020 den 23.04, Anonym bruker skrev:

Og hvordan forklarer du da det enorme frafallet i vgs?

Anonymkode: 61842...677

Det er ikke hos dem over 18 år frafallet er størst. 

Les deg opp før du tabber deg ut i diskusjoner om ting du ikke aner noe om. 

Anonymkode: 41637...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...