Gå til innhold

Venninne som har startet firma og belager seg på at venner er kundene


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Overskriften sier det meste. Hun har sagt opp jobben og startet firma hvor hun selger en tjeneste som det er svært få som benytter seg av. Hun ser for seg å leve av dette, men har etter to år ikke hatt en enste krone i inntekt. Derimot setter hun opp gratis kurs og samlinger for å «lokke» og dermed prøve å få kunder. Vel og bra alt sammen, men det hun driver med interesserer ikke meg i det hele tatt. Jeg har deltatt noen ganger, mest for å være støttende og grei, men nå har det blitt en slags forventning. Jeg har sagt i fra at det ikke passer for meg og at jeg ønsker henne lykke til, men opplever nå et evig mas på alle kanaler og en sterk oppfordring til å engasjere meg mer i hennes jobb og melde meg på alt mulig. Hva gjør jeg? Hun blir rett og slett sur hvis jeg ikke vil, har sagt det så direkte jeg kan uten at hun skal bli fornærmet. Dette gjelder ikke bare meg, vet hun holder på med mødrene i klassen til barna, på idrettene til ungene, med familiemedlemmer og overalt hvor hun ferdes, dette helt uten å få kunder etter to år. Jeg vil gjerne støtte henne i hennes drøm, men føler hun ikke respekterer meg i det hele tatt. 

Anonymkode: 7cddd...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kult at hun har turt å starte sitt eget!

Anonymkode: 3876d...6ad

Ja. Og det støtter jeg henne i. Men jeg er ikke kunden, vil heller være venn som støtter og heier.  Hun insinuerer at jeg burde melde meg på et opplegg og betale ganske mange tusen for det, det har jeg ikke tid, interesse eller økonomi til. 

Anonymkode: 7cddd...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må bare fortsette å si nei, ingen annen mulighet. 

Si at du gjerne kan dele noen facebookreklamer innimellom for å hjelpe med å spre budskapet, men at du ikke et interessert i å kjøpe tjenestene hennes 

 

Anonymkode: 66c90...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du må bare fortsette å si nei, ingen annen mulighet. 

Si at du gjerne kan dele noen facebookreklamer innimellom for å hjelpe med å spre budskapet, men at du ikke et interessert i å kjøpe tjenestene hennes 

 

Anonymkode: 66c90...739

Jeg har likt, kommentert og delt så mye at jeg har fått spørsmål fra andre om min nye, ganske smale, interesse. Gjør virkelig det jeg kan for å støtte. Får fortsette å si nei. 

Anonymkode: 7cddd...a1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell henne helt direkte at du ikke er interessert selv om du håper hun fret til. Hun blir sikkert skuffet og kanskje fornærmet, men som regel går det over.

Anonymkode: c0d8d...7c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det Herbalife eller Nu Skin eller tilsvarende nettverkssalg (pyramidespill)? De oppfordres jo til å bruke nettverket sitt (til stor frustrasjon for folk rundt dem) og først og fremst til aldri å gi opp (til enda større frustrasjon for folk rundt dem) 

Anonymkode: 88cfe...755

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dame. De 4-5 første åra med enkeltmannsbedrift bør man ha sparepenger, en forsørger, eller en ekstrajobb. Kjenner det så godt... Men jeg henter kundene mine andre steder enn i vennekretsen, da. Man må jo ha et produkt eller en tjeneste som er så etterspurt at man ikke trenger å belage seg på at venner vil agere "sponsorer". 

Anonymkode: 32955...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare si rett ut, på en så fin måte som mulig, at du IKKE er interessert. Si at du setter pris på å ha henne som venninne, men at det hun holder på med er noe som ikke interesserer deg i det hele tatt. Hun BØR kunne godta det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mamma-til-3-jenter skrev:

Du får bare si rett ut, på en så fin måte som mulig, at du IKKE er interessert. Si at du setter pris på å ha henne som venninne, men at det hun holder på med er noe som ikke interesserer deg i det hele tatt. Hun BØR kunne godta det!

Solidarisk og godt svar!

Anonymkode: 1fd3c...60d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og mannen er gründere. Unngår å dra venner og familie inn i det, kunder bør være folk utenom omgangskrets. 
 

Fortsett å si nei!

Anonymkode: 0990b...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde en slik venninne selv. Det var hudpleieprodukter og sminke. Legger vekt på hadde, jeg orket ikke mer mas. Flott at de finner noe som engasjerer seg, men de bør kunne finne kunder uten å plage vettet av venner. Jeg har verken økonomi eller tid til å kaste bort tiden på sånt. Sluttet til slutt bare å svare. Det funket. 
Jeg har ingen interesse av å ha venner som virker som de kun bryr seg om lommeboka mi og forventer at jeg skal drive gratis markedsføring for dem. 

Anonymkode: 620a9...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde begynt å tatt avstand. Hvis alt handler om salg når dere møtes, hadde jeg tenkt at hun ser mer på meg som en kunde eller venninne. Ettersom du har sagt tydelig i fra hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet heller til å gjøre henne om fra venninne til gammel venninne/bekjent. Orker ikke sånt mas altså!

Anonymkode: 67efa...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste du kan gjøre er nok å si klart i fra på en høflig måte: Hei, beklager, men du vet at dette ikke er noe for meg. Jeg liker deg veldig godt som venninne, og det er kun det jeg ønsker å være ikke din kunde.  

Anonymkode: c586a...ea4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også det kommer litt an på hva hun selger for noe? Er det sånn pyramide-salg? Min bror holdt på med sånt en periode, men jeg gadd heller ikke å involvere meg så i det. Du må bare fortsette å si nei. Jobben er hennes valg, hun kan ikke forvente at andre synes dette er så fryktelig stas altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er det Herbalife eller Nu Skin eller tilsvarende nettverkssalg (pyramidespill)? De oppfordres jo til å bruke nettverket sitt (til stor frustrasjon for folk rundt dem) og først og fremst til aldri å gi opp (til enda større frustrasjon for folk rundt dem) 

Anonymkode: 88cfe...755

Sikkert coaching

Anonymkode: 98006...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ren dumskap å si opp jobben sin før hun har opparbeidet seg en liten kundebase i det minste, og det er ikke din plikt å støtte opp under det. Her tror jeg det må skikkelig klar tale til, si klart i fra at du ikke er interessert i å kjøpe noe av hun, eller involvere deg på noen som helst annen måte i opplegget. At du vil at vennskapet deres ikke skal dreie seg om det, og hvis ikke hun kan respektere det, så får hun nesten bare bli sur. Høres ut som hun trenger en oppvåkning før hun støter bort alle hun har rundt seg.

Anonymkode: 603ec...f78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en gang en som drev for seg selv med homeparties (husker ikke hva hun solgte). Hun endte opp med å kaste inn håndkle. Hun hadde en kundebase så hun kunne fortsatt, men hun ødela forholdet sitt til alle andre. Hun kunne etterhvert ikke ha en vanlig samtale med noen eller treffe noen nye uten å se på dem som kunder. I en hver sammenheng lette hun etter en mulighet til å selge. Hun fikk plutselig en vekker da hun oppdaget at hun mistet seg selv. Hun var ikke lenger moren til, venninnen til osv. i relasjoner med de andre foreldrene/sine egne venninner. Hun var kun selger. Dette orket hun ikke mer. Hun orket ikke å være så påskrudd hele tiden og fikk ikke til å la det være. Da la hun ned selskapet og begynte i "vanlig" jobb 

Anonymkode: 7b34a...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at det er magedans eller yoga eller lignende, og at ho vil at venninnene skal betale for å gå på timene hennes. 

Skjønner godt at du kan bli med på et par runder gratis for at det skal se litt fullere ut på kursene hennes, men at det ikkje er noke du ønsker å betale for. 

Anonymkode: 44cf5...8a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...