Gå til innhold

Normal tenåringsgreie eller bør jeg være på vakt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har en datter på 17. Hun har det egentlig ganske fritt og fint. Jeg prøver å ikke mase unødig. Men klart det må korrigeres og settes grenser i blant, på en fin måte. Hver gang det skjer får jeg et personangrep tilbake. På min person som ikke stemmer overhode, mener jeg. Typiske kommentarer kan være:

-Er det mulig p være et så negativt menneske. Du er den mest negative jeg vet om.

-Du hater alt og alle.

-Må du alltid kritisere. Du må ødelegge.

I tillegg kritiserer hun meg hele tiden. Jeg jobber 100%, hun klager på alt rot og flekker hun ser. Men gjør ikke noe selv.

Pluss, pluss.. Vet tenåringer kan være lite nøyaktig. Men hun trøkker meg veldig ned med kommentarene. Tegner et som mørkt og negativt menneske.
Samtidig er hun den som kan «smiske» og være mest søt mor meg. Skriver lapper i matboks o.l. Derfor så spesielt når hun blir så svartmalende om hun får en grense.

 

Anonymkode: fa714...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde tatt tak i det, hun er manipulerende, å kritisere hele tiden er en måte å dominere og få kontroll over andre. Når hun da trenger noe vet hun å spille på følesene dine.

Jeg hadde gjort det tydelig at jeg gjennomskuet henne, ikke vise at de negative kommentarer plaget meg og ikke la meg kjøpe av smisk. 

Anonymkode: 1b9c2...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde tatt tak i det, hun er manipulerende, å kritisere hele tiden er en måte å dominere og få kontroll over andre. Når hun da trenger noe vet hun å spille på følesene dine.

Jeg hadde gjort det tydelig at jeg gjennomskuet henne, ikke vise at de negative kommentarer plaget meg og ikke la meg kjøpe av smisk. 

Anonymkode: 1b9c2...ec1

Øh?!

Anonymkode: 4478f...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket at når folk sier de sier fra på "fin måte" er dette kode for at de er litt dørmatte. Jeg ville irettesatt hver gang hun pirker på deg, slikt er ikke greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo snakke med henne! Appellere til empatien. Spørre nøyaktig hva hun tror du føler når hun kaller deg sur, eller kommer med stikk, om hun ville likt at noen snakket slik til henne. Og nei, jeg anser ikke dette som vanlig tenåringsoppførsel og ville ikke akseptert det. Det er en del jeg ser gjennom fingrene med når det gjelder mine tenåringer på 16 og 18 år, men ikke ufinhet, det slipper de ikke unna med. 

Anonymkode: 6ea04...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en datter på 17. Hun har det egentlig ganske fritt og fint. Jeg prøver å ikke mase unødig. Men klart det må korrigeres og settes grenser i blant, på en fin måte. Hver gang det skjer får jeg et personangrep tilbake. På min person som ikke stemmer overhode, mener jeg. Typiske kommentarer kan være:

-Er det mulig p være et så negativt menneske. Du er den mest negative jeg vet om.

-Du hater alt og alle.

-Må du alltid kritisere. Du må ødelegge.

I tillegg kritiserer hun meg hele tiden. Jeg jobber 100%, hun klager på alt rot og flekker hun ser. Men gjør ikke noe selv.

Pluss, pluss.. Vet tenåringer kan være lite nøyaktig. Men hun trøkker meg veldig ned med kommentarene. Tegner et som mørkt og negativt menneske.
Samtidig er hun den som kan «smiske» og være mest søt mor meg. Skriver lapper i matboks o.l. Derfor så spesielt når hun blir så svartmalende om hun får en grense.

 

Anonymkode: fa714...eef

Jeg hadde straffet henne ved å ta vekk goder å blitt enda strengere. 

Anonymkode: 366b9...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde straffet henne ved å ta vekk goder å blitt enda strengere. 

Anonymkode: 366b9...72c

Da er du helt tett. 

 

Hi  Du må sette deg ned sammen med henne og snakke sammen. Ikke gå i forsvar. Ikke vær fornærmet og sur. Snakk sammen. Kanskje du er negativ? 

Anonymkode: 5d843...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en datter på 17. Hun har det egentlig ganske fritt og fint. Jeg prøver å ikke mase unødig. Men klart det må korrigeres og settes grenser i blant, på en fin måte. Hver gang det skjer får jeg et personangrep tilbake. På min person som ikke stemmer overhode, mener jeg. Typiske kommentarer kan være:

-Er det mulig p være et så negativt menneske. Du er den mest negative jeg vet om.

-Du hater alt og alle.

-Må du alltid kritisere. Du må ødelegge.

I tillegg kritiserer hun meg hele tiden. Jeg jobber 100%, hun klager på alt rot og flekker hun ser. Men gjør ikke noe selv.

Pluss, pluss.. Vet tenåringer kan være lite nøyaktig. Men hun trøkker meg veldig ned med kommentarene. Tegner et som mørkt og negativt menneske.
Samtidig er hun den som kan «smiske» og være mest søt mor meg. Skriver lapper i matboks o.l. Derfor så spesielt når hun blir så svartmalende om hun får en grense.

 

Anonymkode: fa714...eef

Høres typisk ut for meg. Men ville faktisk korrigert henne vær gang hun kom med sånne kommentarer.

Å være ufyselig er ikke noe å ta med ut i voksenlivet. Har hun ikke noe hyggelig å si kan hun holde munn. Lov å være uenig i en sak, men man kommer ikke med uhøflige kommentarer om folks person. Det er jo beviset på umodenhet når en ikke kan argumentere, men bare gå på person.

Vil hun behandles som en voksen, bør hun oppføre seg som en.

Smiske gjør hun så klart... det er også litt tenåring.

Anonymkode: f6a3b...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså barna skal kunne ta ut frustrasjoner hjemme, men samtidig skal ikke du være hennes hoggestabbe.

Snakk litt med henne om hva du forventer og så kan jo hun også få si noe om hvordan hun opplever ting. Det å ta ut alt på de som er hjemme kommer ikke til å bli akseptert av fremtidige hun skal bo sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en datter på 17. Hun har det egentlig ganske fritt og fint. Jeg prøver å ikke mase unødig. Men klart det må korrigeres og settes grenser i blant, på en fin måte. Hver gang det skjer får jeg et personangrep tilbake. På min person som ikke stemmer overhode, mener jeg. Typiske kommentarer kan være:

-Er det mulig p være et så negativt menneske. Du er den mest negative jeg vet om.

-Du hater alt og alle.

-Må du alltid kritisere. Du må ødelegge.

I tillegg kritiserer hun meg hele tiden. Jeg jobber 100%, hun klager på alt rot og flekker hun ser. Men gjør ikke noe selv.

Pluss, pluss.. Vet tenåringer kan være lite nøyaktig. Men hun trøkker meg veldig ned med kommentarene. Tegner et som mørkt og negativt menneske.
Samtidig er hun den som kan «smiske» og være mest søt mor meg. Skriver lapper i matboks o.l. Derfor så spesielt når hun blir så svartmalende om hun får en grense.

 

Anonymkode: fa714...eef

Dette hadde jeg faktisk ikke akseptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får spørre henne hvordan i all verden et så perfekt menneske som hun er, i det hele tatt kunne være så ulik sin mor. Det og at det er enklere å være grei mot en unge som oppfører seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en datter på 17. Hun har det egentlig ganske fritt og fint. Jeg prøver å ikke mase unødig. Men klart det må korrigeres og settes grenser i blant, på en fin måte. Hver gang det skjer får jeg et personangrep tilbake. På min person som ikke stemmer overhode, mener jeg. Typiske kommentarer kan være:

-Er det mulig p være et så negativt menneske. Du er den mest negative jeg vet om.

-Du hater alt og alle.

-Må du alltid kritisere. Du må ødelegge.

I tillegg kritiserer hun meg hele tiden. Jeg jobber 100%, hun klager på alt rot og flekker hun ser. Men gjør ikke noe selv.

Pluss, pluss.. Vet tenåringer kan være lite nøyaktig. Men hun trøkker meg veldig ned med kommentarene. Tegner et som mørkt og negativt menneske.
Samtidig er hun den som kan «smiske» og være mest søt mor meg. Skriver lapper i matboks o.l. Derfor så spesielt når hun blir så svartmalende om hun får en grense.

 

Anonymkode: fa714...eef

Når hun klager på rot og flekker, si «Bra du ser det, og hva har du nå tenkt å gjøre med det?». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Husker ikke tenårene dine, du eller?😂

Anonymkode: fb54b...e09

Jeg husker mine, og jeg har aldri snakket sånn til verken mor eller far. Og heller ikke gått rundt og klaget på at støvtørkingen var for dårlig gjennomført, for jeg vet hva jeg ville ha fått til respons da: en klut i handa og en meget bisk ordre om å ta hele helgevasken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du tenker du trenger å være på vakt mot, men jeg hadde nok heller ikke akseptert å bli snakket til gjentatte ganger sånn at jeg ble lei meg. Da ville jeg gitt beskjed.

Og om noen hadde vært modig nok til å klage på støvmengden uten å føle ansvar for å bidra selv hadde de ganske kjapt fått beskjed om hvor de kunne finne utstyr og hva de skulle gjøre med det. Det gjelder alle, og spesielt unge friske folk uten alt for mye plikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som du har litt for mye silkehansker på når det gjelder din datter?

Joda, man trenger ikke lage verdenskrig for hver ting man mener bør rettledes litt, så å si ifra "på en fin måte" kan fungere det, men av og til trenger ungdommen også å få vite ting rett frem uten alt dill, utenomsnakk og forståelse.

Jeg hadde aldri funnet meg i å bli snakket til på den måten du beskriver. Helt greit at ungdommen føler behov for å opponere litt, klage på regler osv, men de har å behandle meg med respekt om jeg skal behandle de med respekt. Jeg kan høre på gode argumenter jeg, og til og med gi meg av og til, men dritt hører jeg ikke på.

Og om noen føler for å klage på støvtørkingen så kan de bare gjøre jobben selv så de blir fornøyd, ærlig talt, jeg jobber ikke her!

Anonymkode: 0d703...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...