Gå til innhold

Ville du bosatt deg i ett hus, med kun utenlandske naboer rundt deg?😊


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det spørs. Jeg vil ikke bo i et stygt nabolag med uestetiske naboer. Så da spørs det om det er folk som fikser hage og uterom og ikke hogger alle trærne og asfalterer over alt for å parkere atten drosjer. Det spørs om de har stygg belysning (hvitt lys er det kun utlendinger som har) og smakløse gardiner. Det spørs om de har dratt belysning-og-skulpturer-i-hagen til et nivå hinsides menneskelig fatteevne. Det spørs om de har haugen med oppussingssøppel liggende fra i fjor. Osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du si noe sånt? Én ting er å føle seg fremmed i nabolaget sitt, det er en legitim ting å føle og å snakke om. Den kommentaren du lirer av deg her er helt uakseptabel.

Anonymkode: c362d...a86

«Norske middelklasseforeldre er grusomme». Den reagerte du ikke på?

Anonymkode: 6e8cf...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i en ghetto der alle kommer fra samme land, da blir en selv en fremmed fugl. Men i et nabolag med ulik kulturbakgrunn hadde jeg klart helt fint. 

Anonymkode: 2b188...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei aldri. Har prøvd det før, og skal aldri gjøre det igjen. Bråkete, uoppdragne unger og stinkende matlukt nesten hele døgnet er ikke noe jeg lengter tilbake til.

Anonymkode: 575f9...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kunne jeg helt fint. Men så er jeg oppvokst på Holmlia og bor nå i Groruddalen, så jeg er vant til folk med forskjellig bakgrunn. 

Og for dere som går rundt å innbiller dere at det ikke finnes rasisme i Norge, forestill dere hvordan det er å sitte i sin egen stue, det er endelig tid for å slappe av fordi ungene er lagt.

Dine brune barn har fått vannkopper og klør. Men når du slår opp bim for å stille spørsmål om hva som hjelper mot kløe, så er det dette spørsmålet som lyser mot deg, hvorvidt etniske hvite nordmenn kunne tenke seg å bo i nabolaget ditt!

Folkens, folk er folk, og majoriteten er bra folk uavhengig av bakgrunn. Spør heller hva du kan bidra med i det nye nabolaget du flytter til for å skape et bedre bomiljø rundt deg.

 

Anonymkode: eff58...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Briter har jo veldig dårlig hygiene. Går inn med sko og på ferie ordner de alltid bråk og følger ingen regler. Så hadde holdt meg unna de 

Anonymkode: c7e84...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kunne jeg 😊. Det høres ut som dette er i et villa strøk siden det er eneboliger, synes det høres koselig ut. Opplever at mennesker fra både Midtøsten og deler av Asia er mer inkluderende, åpne enn nordmenn. De er opptatt av at barna skal oppføre seg bra og få en god utdanning. Mulig du blir invitert på middag med spennende meny 😁

Men skal innrømme at jeg hadde hatt mindre lyst til å bosette meg i et nabolag der det stort sett var kommunale boliger. Ikke på grunn av innvandrere, men på grunn av en del nordmenn med dårlige holdninger og verdier i slike nabolag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar. Jeg er litt usikker selv. Ut i fra navnene ser de ut til å være fra Sri Lanka og India, altså flere fra samme sted/kultur. Dette er ett villastrøk med boliger rundt 7mill, noe som er god pris i dette området. Med andre ord trolig få naboer som går på Nav å har mulighet til å la barna være oppe og ute hele døgnet.  Jeg bor i ett område 800-meter unna, her har vi også litt utenlandske naboer rundt oss, ca 50/50 pakistanere. De er i jobb, steller hus og hage å bråk har vi aldri hatt. Husker jeg var svært fordomsfull da vi flyttet inn her å ikke viste om våre multikulturelle naboer. Vi flyttet inn uken før ID feiringen å det ble mye biler og familie innom. Riktignok ikke noe annet enn normalt bråk fra dem og ID markeringen var ikke mer bråkete enn julaften her. Jeg skal ta meg en titt i nabolaget der huset er å se hvordan det ser ut.  Ikke sikkert vi liker huset og mulig en større familie kupper hele huset slik de ofte gjør i området her. Jeg hadde aldri bosatt meg i en blokk i Oslos østkant såpass må jeg innrømme!

 

hi

Anonymkode: 52dcb...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for flere svar. Jeg er litt usikker selv. Ut i fra navnene ser de ut til å være fra Sri Lanka og India, altså flere fra samme sted/kultur. Dette er ett villastrøk med boliger rundt 7mill, noe som er god pris i dette området. Med andre ord trolig få naboer som går på Nav å har mulighet til å la barna være oppe og ute hele døgnet.  Jeg bor i ett område 800-meter unna, her har vi også litt utenlandske naboer rundt oss, ca 50/50 pakistanere. De er i jobb, steller hus og hage å bråk har vi aldri hatt. Husker jeg var svært fordomsfull da vi flyttet inn her å ikke viste om våre multikulturelle naboer. Vi flyttet inn uken før ID feiringen å det ble mye biler og familie innom. Riktignok ikke noe annet enn normalt bråk fra dem og ID markeringen var ikke mer bråkete enn julaften her. Jeg skal ta meg en titt i nabolaget der huset er å se hvordan det ser ut.  Ikke sikkert vi liker huset og mulig en større familie kupper hele huset slik de ofte gjør i området her. Jeg hadde aldri bosatt meg i en blokk i Oslos østkant såpass må jeg innrømme!

 

hi

Anonymkode: 52dcb...e96

Med andre du er rasist. Du dømmer folk etter hudfarge og har helt tydeleg forventninger av hva det er å bo i en blokk på østkanten uten å gjort det.

Gjør noe med fordommene dine, så får du litt mindre å spekulere over i livet. 

Anonymkode: eff58...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bor i det nå selv og det er veldig greit. Opplever de som godt integrerte og høflige. De fleste er født og oppvokst her, og de tar virkelig godt vare på eiendommen sin. Pusser opp, legger brostein, flotte gjerder, faktisk ser tomta vår nesten litt shabby ut så neste år skal vi ordne rundt oss.

Anonymkode: 2ca05...0a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er fremdeles britiske og utlendinger.

Tråden heter " Ville du bosatt deg i ett hus med kun utenlandske naboer rundt deg".

Anonymkode: 49be9...17f

Du forstår vel at Ts mest sannsynlig mener folk som ikke har lignende kultur som nordmenn. Eller kverulerer du bare for å være vanskelig. Det er veldig forskjell mellom å ha en brite og en fra Syria som nabo.

Anonymkode: b5806...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du si noe sånt? Én ting er å føle seg fremmed i nabolaget sitt, det er en legitim ting å føle og å snakke om. Den kommentaren du lirer av deg her er helt uakseptabel.

Anonymkode: c362d...a86

Jeg er muslim selv og ville heller ikke bosatt meg i et nabolag med kun muslimer. Folk har forskjellige meninger, og det må du bare respektere.

Anonymkode: b5806...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det kunne jeg helt fint. Men så er jeg oppvokst på Holmlia og bor nå i Groruddalen, så jeg er vant til folk med forskjellig bakgrunn. 

Og for dere som går rundt å innbiller dere at det ikke finnes rasisme i Norge, forestill dere hvordan det er å sitte i sin egen stue, det er endelig tid for å slappe av fordi ungene er lagt.

Dine brune barn har fått vannkopper og klør. Men når du slår opp bim for å stille spørsmål om hva som hjelper mot kløe, så er det dette spørsmålet som lyser mot deg, hvorvidt etniske hvite nordmenn kunne tenke seg å bo i nabolaget ditt!

Folkens, folk er folk, og majoriteten er bra folk uavhengig av bakgrunn. Spør heller hva du kan bidra med i det nye nabolaget du flytter til for å skape et bedre bomiljø rundt deg.

 

Anonymkode: eff58...e84

Nå var vel ikke spørsmålet myntet kun mot etniske nordmenn. Folk med utenlandsk bakgrunn har også sine preferanser hva gjelder naboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med andre du er rasist. Du dømmer folk etter hudfarge og har helt tydeleg forventninger av hva det er å bo i en blokk på østkanten uten å gjort det.

Gjør noe med fordommene dine, så får du litt mindre å spekulere over i livet. 

Anonymkode: eff58...e84

Eh? Ro ned med å spy ut rasismeanklager. Vi utlendinger har også ønsker om hvem vi vil bosette oss ved og ikke ved siden uten at det gjør oss til rasister. 

Anonymkode: b5806...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så lenge det ellers er et trivelig og rolig nabolag (hadde neppe bosatt meg i Råsengård i Malmø). Spesielt positivt hvis det er mennesker fra flere ulike land og kulturer. 

Anonymkode: f6493...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, så lenge det ellers er et trivelig og rolig nabolag (hadde neppe bosatt meg i Råsengård i Malmø). Spesielt positivt hvis det er mennesker fra flere ulike land og kulturer. 

Anonymkode: f6493...855

Haha! Det skulle være Rosengård. Hilsen Flettfrid Andresen. 

Anonymkode: f6493...855

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

jeg er også Muslim, og jeg hadde ikke hatt noe i mot og Bosatt meg i ett nabolag, med bare muslimer, eller bare invandrere eller bare nordmenn. hvorfor skal jeg ha noe i mot de? vi er alle mennesker og verken nordmenn invandrere er feilfrie. verden hadde vert ett mye bedre uten rassisme og fordommer.

Anonymkode: d8efc...1bf

Fordi vi har forskjellige meninger. Du selv bør vite at muslimer ikke er en homogen gruppe.

Anonymkode: b5806...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med andre du er rasist. Du dømmer folk etter hudfarge og har helt tydeleg forventninger av hva det er å bo i en blokk på østkanten uten å gjort det.

Gjør noe med fordommene dine, så får du litt mindre å spekulere over i livet. 

Anonymkode: eff58...e84

Nå har flere i tråden svart at de heller vil bo i områder med mange utlendinger enn i områder med mange nordmenn, fordi de mener nordmenn blant annet er mindre høflige og mer egoistiske enn utlendinger. Er dette også rasisme, eller er det så enkelt som at folk har ulike erfaringer og preferanser?

Anonymkode: 6e8cf...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh? Ro ned med å spy ut rasismeanklager. Vi utlendinger har også ønsker om hvem vi vil bosette oss ved og ikke ved siden uten at det gjør oss til rasister. 

Anonymkode: b5806...eef

Hvis du er asiat og ikke ønsker å bo i et nabolag hvor det bor en stor andel mennesker med afrikansk, så er du like rasistisk som den etnisk hvite nordmannen som ikke ønsker å bo i samme område.

Ingen hvite trenger noen gang å lure på om naboene ønsker å bo der eller ikke basert på om den hvite er lys, kristen, ateist.

Det er kun folk med annen hudfarge som får dette opp i fleisen stadig vekk. Og det gjør det ikke noe bedre at noen folk som deg legitimerer det med «jeg er farget og synes det er Ok, derfor skal du ikke kalle noen rasister».

Anonymkode: eff58...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du er asiat og ikke ønsker å bo i et nabolag hvor det bor en stor andel mennesker med afrikansk, så er du like rasistisk som den etnisk hvite nordmannen som ikke ønsker å bo i samme område.

Ingen hvite trenger noen gang å lure på om naboene ønsker å bo der eller ikke basert på om den hvite er lys, kristen, ateist.

Det er kun folk med annen hudfarge som får dette opp i fleisen stadig vekk. Og det gjør det ikke noe bedre at noen folk som deg legitimerer det med «jeg er farget og synes det er Ok, derfor skal du ikke kalle noen rasister».

Anonymkode: eff58...e84

Du vet ikke en dritt om hvor jeg kommer fra. At jeg ikke vil bo i et nabolag stappfullt av innvandrere har jeg gode grunner for uten å bli stemplet som rasist. Jeg regner vel med at du stempler nordmenn som vil danne familie med bare nordmenn og iranere som kun foretrekker sine egne som rasister de og?

Anonymkode: b5806...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Anonym bruker said:

Her bor det ca 50% utlendinger. Mange 2. generasjon og godt integrerte. «Problemet» er at alle større hus og eneboliger kjøpes av utlendinger. Der bor de og betjener ett huslån fordelt på 4-6 voksne. Nå har det dukket opp ett hus med utleie. Hvis vi er heldige å får det så jeg to norske naboer, de resterende 10 naboene heter Arjuruljabda Triputaerae osv. Jeg må være ærlig å si at det gjør meg litt betenkt på om jeg vil bo der. Vi som de «eneste» norske midt i hovedstaden i India/Sri lanka. Folka kan jo være utrolig koselige, likevel blir vi som nordmenn litt fremmede midt i deres nabolag.

Anonymkode: 52dcb...e96

Nei

Anonymkode: 54474...ebe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...