Gå til innhold

Nissan Leaf - er det en bra bil, fornøyde eiere!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har hatt min gode Leaf siden 2013. Denne skal jeg kjøre til den tar kvelden. Batteriet er fortsatt 100%, utrolig lite feil, reparasjoner,god å kjøre og greit med plass. Billig bil og du får mye for pengene. 

Anonymkode: c27c6...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en leaf vi kjøpte ny i 2013 og en nyere tesla. Elbil fungerer til alle våre behov.

Leafen har ikke den beste rekkevidden. For oss som har et stykke å kjøre til jobb må den lades daglig. Men den klarer 20 min hver vei til jobb, pluss litt kjøring av barn til og fra besøk og aktiviteter på ettermiddagen på en «tank». Det synes jeg er bra til å være en relativt billig og snart åtte år gammel elbil.
Den er lett og grei å kjøre, men jeg kjenner også igjen problemet med dårlig sidesyn. Det kommer av at den har ganske tykke stolper mellom frontrute og sidedør. Men det går greit når man blir vant til det. 

Anonymkode: 268c2...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har hatt leaf og jeg var ikke fornøyd. Veldig lite oversiktlig å kjøre, samme ved rygging; veldig lite oversiktlig da ruten bak føles liten og små speil. Dessuten tok den forholdsvis lang tid på å bli varm så dugg på rutene tok lang tid å få bort.

Føltes også veldig vinglete å kjøre.

Har e-golf nå og er kjempefornøyd!!

De andre merkene du nevner har jeg ingen erfaring med. 

Anonymkode: 3256e...4cb

Det er jo ryggekamera på den? Har aldri hatt problemer med sikt når jeg rygger. 
 

 

 

Anonymkode: eff22...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører leaf siden jeg pendler og det var en billig bil med OK rekkevidde. Har en 2018 modell så den går ca. 26 mil.

jeg kjører motorvei daglig og 80-sone resten. Har 45 km hver vei til jobb. Ligger alltid mellom 110-120 så lager ikke køen heldigvis, men kjører alltid forbi de som kjører de gamle modellene. Ser ofte trailere kjøre forbi dem også.

Det jeg vil utsette på den er kjørekomfort og kvalitetsfølelse. Jeg er vant til VW så er vant med kvaliteten der. Jeg foretrekker mannens e-Golf, men han nekter å kjøre leaf så 😛

Et vennepar hadde Zoe og hata virkelig den bilen. Var alltid noe galt. Så av de du har ramset opp ville jeg gått for Leaf, men aller mest en eldre versjon av e-Golf med varmepumpe

Anonymkode: b10af...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg kjører leaf siden jeg pendler og det var en billig bil med OK rekkevidde. Har en 2018 modell så den går ca. 26 mil.

jeg kjører motorvei daglig og 80-sone resten. Har 45 km hver vei til jobb. Ligger alltid mellom 110-120 så lager ikke køen heldigvis, men kjører alltid forbi de som kjører de gamle modellene. Ser ofte trailere kjøre forbi dem også.

Det jeg vil utsette på den er kjørekomfort og kvalitetsfølelse. Jeg er vant til VW så er vant med kvaliteten der. Jeg foretrekker mannens e-Golf, men han nekter å kjøre leaf så 😛

Et vennepar hadde Zoe og hata virkelig den bilen. Var alltid noe galt. Så av de du har ramset opp ville jeg gått for Leaf, men aller mest en eldre versjon av e-Golf med varmepumpe

Anonymkode: b10af...eec

Også er det et minus at ladeporten på Leaf er foran da. Jeg hater å kjøre med nesa inn på parkering, men heldigvis lader jeg kun hjemme 

Anonymkode: b10af...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg er nå i prosessen til å kjøpe meg elbil, og mye å finne ut. Mannen veldig skepsis til det, så gjør det på egenhånd. 😉 Har max 150 tusen å kjøpe bil på, helst rundt 130’. På finn.no er det da Nissan Leaf, Renault Zoe, Kia i modell 2016/ 2017. 
 

Har noen erfaringer å dele? Magefølelsen sier Nissan Leaf, min far stemmer på Zoe, men redd den er litt liten. Har døtre på 8 og 9 år. Bilen vil bli mest brukt på korte turer, til jobb, max 10-15 km, butikken og til hytta som er 1 time dør til dør. 

Anonymkode: 60a4a...8b7

ikke vår favoritten,men oki

Anonymkode: 0e057...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har kjørt min Leaf siden den var ny i 2013. Knallgod bil, forholdvis rask til å være så liten, men allikevel god plass inni og i bagasjen. Når det kommer til vedlikehold har jeg aldri hatt en bil med mindre feil.

Har lånt en Zoe innimellom og den føles trang samt at motoren føles helt død i forhold til Leaf'en.

Anonymkode: 49c22...6da

Fint å høre om erfaringer med begge to bilene. 

Anonymkode: 60a4a...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har hatt leaf og jeg var ikke fornøyd. Veldig lite oversiktlig å kjøre, samme ved rygging; veldig lite oversiktlig da ruten bak føles liten og små speil. Dessuten tok den forholdsvis lang tid på å bli varm så dugg på rutene tok lang tid å få bort.

Føltes også veldig vinglete å kjøre.

Har e-golf nå og er kjempefornøyd!!

De andre merkene du nevner har jeg ingen erfaring med. 

Anonymkode: 3256e...4cb

Høres ut som du har kjørt en Leaf som ikke var helt 100% frisk.

Den er langt ifra vinglete og blir raskt varm og duggfri. Er den dekket av 10cm snø klarer den ikke smelte alt, men så fort du har dyttet det av er bilen under varm og duggfri da også.

Rygging ved å kun bruke speil og bakrute har jeg ikke prøvd da den jo har 360graders ryggekamera som viser alt i god avstand til bilen.

Anonymkode: 49c22...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke HI her men har også et spørsmål til den siden vi har snakket litt om den.
Hvordan er akselerasjonen på den.

Jeg kjører en del på motorveien med fartsgrense 100-110 km/t, og syns veldig ofte at når det er kø utenom rush-trafikken at en Leaf ligger først i køen

Anonymkode: b73e4...616

Du kan kjøre den lett opp til 110 uten problem ved å bruke drive istedet for økonomisk kjøring.. 

....mest sannsynlig så sparer de strøm når de lager kø😂 been there done that!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som du har kjørt en Leaf som ikke var helt 100% frisk.

Den er langt ifra vinglete og blir raskt varm og duggfri. Er den dekket av 10cm snø klarer den ikke smelte alt, men så fort du har dyttet det av er bilen under varm og duggfri da også.

Rygging ved å kun bruke speil og bakrute har jeg ikke prøvd da den jo har 360graders ryggekamera som viser alt i god avstand til bilen.

Anonymkode: 49c22...6da

Enig her! 
Hatt bilen gjennom en sesong vinter nå og er strålende fornøyd! Lett å få av «overflødig snø» når bilen er varm under! 
 

Er jo også oppvarming inni så det er gull verdt kalde morninger ❤️🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Kia i 4 år, knallgod bil! Mye bedre å kjøre enn leaf, og bedre seter. God plass i baksetet til både voksne og barn. Eneste leafen slår kiaen på er bagasjeplass.

Anonymkode: 6c7fa...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har hatt Kia i 4 år, knallgod bil! Mye bedre å kjøre enn leaf, og bedre seter. God plass i baksetet til både voksne og barn. Eneste leafen slår kiaen på er bagasjeplass.

Anonymkode: 6c7fa...0a5

Da skal jeg ta en kikk på Kia også, er det ulike modeller/ typer, noe å passe på? HI

Anonymkode: 60a4a...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Kia og signerer! Kia Soul er MYE bedre å kjøre enn leaf som jeg synes var en uoversiktlig bil. Satt lavt og hadde meget dårlig sidesyn. I tillegg er den muligens det styggeste som er produsert av bil i historien. Zoe er veldig trang. 
kia er fantastisk på reell rekkevidde, det bilen forteller deg at den har er omtrent på km riktig. I tillegg setter du deg inn og ikke ned i bilen. Oversiktlig, responsiv bil! God plass i baksetet, noe begrenset bagasjeplass. Blir varm på 123 og varmepumpen er suveren! 
har ikke kjørt egolf eller BMWelbilen, kan være gode alternativer?

vil anbefale deg å prøvekjøre flere, så du får en feel på hva du trenger og liker 😀

Anonymkode: 5a509...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har Kia og signerer! Kia Soul er MYE bedre å kjøre enn leaf som jeg synes var en uoversiktlig bil. Satt lavt og hadde meget dårlig sidesyn. I tillegg er den muligens det styggeste som er produsert av bil i historien. Zoe er veldig trang. 
kia er fantastisk på reell rekkevidde, det bilen forteller deg at den har er omtrent på km riktig. I tillegg setter du deg inn og ikke ned i bilen. Oversiktlig, responsiv bil! God plass i baksetet, noe begrenset bagasjeplass. Blir varm på 123 og varmepumpen er suveren! 
har ikke kjørt egolf eller BMWelbilen, kan være gode alternativer?

vil anbefale deg å prøvekjøre flere, så du får en feel på hva du trenger og liker 😀

Anonymkode: 5a509...810

Takk for informasjon! Har hatt Opel Zafira siste årene og liker å sitte høyt med god oversikt. Er over 1,80 høy og nærmer meg 50 år så komfortmessig høres jo Kia ut som det bedre valget. HI

Anonymkode: 60a4a...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både leaf og zoe. Ingen av de er premiumbil, men leaf tekna har i det minste flere ting å sette litt pris på, som varme i ratt og seter både foran og bak. Mindre støy i en leaf og definitivt bedre musikk i en tenka som har bose. Zoe er litt brødboks, merker at den er simpelt bygd, ingen demping i dør f eks. Den er dessuten litt klønete å lade, må lades med type 2, du bør ha TN nett hjemme hvis ikke du skal bruke hyttelader (som er en svær, tung klump) ellers må du ut med en del ekstra tusenlapper i en omformer til ladeboksen. Leaf kan du hurtiglade. Bilene er ukomplisert å kjøre (som en radiobil) og latterlig billig å eie. 👍🏻 Ikke de beste bilene å kjøre når det er glatt, har noe med vekt pga batteri og nettopp det at de er som radiobiler. Ellers tipp topp å eie, går aldri tilbake til en SUV med firehjulstrekk som koster en liten formue i drivstoff (selv om jeg savner den noen få vinterdager hvor alt er speilblankt) 

Anonymkode: 139a4...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da skal jeg ta en kikk på Kia også, er det ulike modeller/ typer, noe å passe på? HI

Anonymkode: 60a4a...8b7

Ja, det bør du. Den er absolutt verdt å vurdere! De kom vel med ny modell i fjor, med den er nok fortsatt ganske dyr. (Over ditt budsjett). De andre modellene nedover er samme, bortsett fra forskjellige utstyrsnivå. Lykke til i jakten 😊

Anonymkode: 6c7fa...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, samme hva du velger, sånn omtrent. Å sprette rundt i en ørliten knott med et lite hjul i hvert hjørne... God fornøyelse! Selv foretrekker jeg en stor, trafikksikker SUV der jeg har god oversikt over trafikkbildet. Sett cruisecontrol'en på 125 og nyyyyt  kjøreturen. 

Anonymkode: 098f6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaja, samme hva du velger, sånn omtrent. Å sprette rundt i en ørliten knott med et lite hjul i hvert hjørne... God fornøyelse! Selv foretrekker jeg en stor, trafikksikker SUV der jeg har god oversikt over trafikkbildet. Sett cruisecontrol'en på 125 og nyyyyt  kjøreturen. 

Anonymkode: 098f6...928

Ulike behov og budsjett. Jeg kjører pr i dag under 3000 km i året så behovet for SUV og cruisekontroll er nokså lite. 😊 HI

Anonymkode: 60a4a...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ulike behov og budsjett. Jeg kjører pr i dag under 3000 km i året så behovet for SUV og cruisekontroll er nokså lite. 😊 HI

Anonymkode: 60a4a...8b7

Under 3000 i året? Da kan du vel like gjerne gå? Jeg kjører 25 000++... 

Anonymkode: 098f6...928

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Under 3000 i året? Da kan du vel like gjerne gå? Jeg kjører 25 000++... 

Anonymkode: 098f6...928

Fryktelig upraktisk å gå hjem 6 kilometer fra matbutikken når man har tatt heigehandelen men.... ☺️ HI

Anonymkode: 60a4a...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ulike behov og budsjett. Jeg kjører pr i dag under 3000 km i året så behovet for SUV og cruisekontroll er nokså lite. 😊 HI

Anonymkode: 60a4a...8b7

Jeg har samme behov som deg, kun en ekstra bil for å kjøre ene barnet til og fra skole. Kjører vel rundt 5-7 mil i løpet av en uke. Da er dette en helt ypperlig bil, min Zoe koster meg under 400 kr mnd i forsikring og minimalt i strøm til lading. Service er billig, små hjul = langt mer rimelig dekk. Jeg har hatt en premium SUV tidligere, helt klart et lite savn med høy bil og firehjulstrekk når det er mye snø eller glatt, men ikke så mye at det er verdt mange tusen ekstra hver mnd. Bare nye dekker på en stor SUV kostet mer enn hva jeg bruker totalt på en liten elbil i løpet av et par år. 
 

Både Leaf og Zoe har 5 av 5 på sikkerhet. Full pott med andre ord. Kjenner ikke til Kia selv, men ser her at den anbefales av flere. Lykke til med bilkjøpet. Du får mye for 130-150 000 hvis du klarer deg med en begrenset rekkevidde. 

Anonymkode: 139a4...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har samme behov som deg, kun en ekstra bil for å kjøre ene barnet til og fra skole. Kjører vel rundt 5-7 mil i løpet av en uke. Da er dette en helt ypperlig bil, min Zoe koster meg under 400 kr mnd i forsikring og minimalt i strøm til lading. Service er billig, små hjul = langt mer rimelig dekk. Jeg har hatt en premium SUV tidligere, helt klart et lite savn med høy bil og firehjulstrekk når det er mye snø eller glatt, men ikke så mye at det er verdt mange tusen ekstra hver mnd. Bare nye dekker på en stor SUV kostet mer enn hva jeg bruker totalt på en liten elbil i løpet av et par år. 
 

Både Leaf og Zoe har 5 av 5 på sikkerhet. Full pott med andre ord. Kjenner ikke til Kia selv, men ser her at den anbefales av flere. Lykke til med bilkjøpet. Du får mye for 130-150 000 hvis du klarer deg med en begrenset rekkevidde. 

Anonymkode: 139a4...cda

Ps, pass på hvis du kjøper Leaf fra 30 kWh at du får en norsk utgave, den har utvidet garanti på batteri (8 år mot 5 år). 

Anonymkode: 139a4...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke de beste bilene å kjøre når det er glatt, har noe med vekt pga batteri og nettopp det at de er som radiobiler

Må bare kommentere akkurat dette.

Husket senvinteren for noen år siden hvor det kom enorme mengder snø i løpet av natten. Det var snøkaos som Østlandet aldri har sett før og biler lå strødd langs veiene, både på E6 og småveier.

Jeg kjørte lett fra forbi alle disse i min gamle Leaf og hadde ikke problem overhode med å komme meg på jobb.

Anonymkode: 49c22...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle innspill og deling av erfaringer, føler meg mer forberedt i videre leting nå! 👍 HI

Anonymkode: 60a4a...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...