Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg å tolke denne meldingen fra min mor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

33 minutter siden, Pashla skrev:

 

 

 

Og mye av dette er også utdypende for meg.

Det er utdypende for meg og, men på motsatt måte enn for deg

Anonymkode: 72e84...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tolker meldingen fra henne som at hun vil ha kontakt/mer kontakt og ikke at du kun skal ta kontakt når noe er galt. På svaret ditt kan det virke som forholdet mellom dere er litt anstrengt  har det skjedd noe eller vært noen misforståelse? Kanskje dere burde treffes og prate ut så dere får renset luften litt. 

Anonymkode: 573e7...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.8.2020 den 22.59, Anonym bruker skrev:

Hun skriver:

"Viktig for meg å vite at du/dere har det bra. Fint om du forteller meg, har alltid vært viktig. "

Hun vil bare høre fra oss når vi har det bra? Sendte henne følgende svar:

"Ja, du vil vite at vi har det bra, det har jeg registrert! Jeg kan si fra når vi har det bra! Før det, gir jeg ingen lyd!"

Hun har vært på laaaaang ferie mens jeg har sittet stuck med eneansvar for mindreårige barn. Hun har sendt meg reisebrev om hvor fantastisk hun har det. Da jeg ikke besvarte første reisebrev, fikk jeg ett nytt. Da svarte jeg bare at det er rart at hun ikke lurer på hvordan det går med oss, vi var alle syke og er det fortsatt. 

 

 

Anonymkode: 03792...3ce

Du virker som en skikkelig drittunge... 

Anonymkode: de97c...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert eksempel på at kommunikasjon er veldig mye mer enn selve ordene som blir kommunisert. Å nå frem med et budskap handler om evnen til å uttrykke noe den andre ikke kan misforstå, det handler om hva den som sier noe tar med seg inn i situasjonen, hva mottaker tar med seg inn i situasjonen, det handler om mottakers evne til å lese mellom linjene, det handler om relasjonen mellom avsender og mottaker og det handler om tidligere kommunikasjon mellom de involverte. 

HI - du må nesten bestemme deg for om du ønsker din mor i livet, med de mangler og svakheter hun har. Det å fortsette å ønske noe av henne som åpenbart er vanskelig, blir veldig krevende for dere begge. Hvis du forholder deg til henne som fanden leser bibelen, vil du bli skuffet gang på gang. Hvis hun i ditt bilde er en egoist som kun tenker på seg selv, som aldri stiller opp for deg, men ønsker å fremstå som snill og empatisk, så legger du grunnen for mange skuffelser. Hvis du tenker at hun er en dame som ikke har vært god nok, men som nok ønsker en slags relasjon, så blir det lettere å være mer velvillig innstilt når dere har kontakt. Akkurat nå bidrar jo du også til fiendtligheten mellom dere, og moren din opplever seg sikkert like misforstått som deg etter den siste utvekslingen. Det virker på meg som om du tenker at det er til pass for henne, men da kan du faktisk ikke i neste omgang bruke det mot henne at hun holder seg unna. Hun tror hun strekker ut en hånd, du møter det med å bite av henne den hånda. Mulig hun fortjener det, men som voksen må du også bestemme deg for om du tåler henne med hennes feil og mangler eller om nok er nok. Du har åpenbart ikke den drømmemoren du ønsker deg, men du har en mor som på sitt utilstrekkelige vis signaliserer at hun bryr seg om deg. 

Jeg har selv vokst opp med foreldre som var gode nok, kanskje er det derfor jeg klarer å være raus nok med dem til å tåle at de ikke er perfekte. Som voksen ser jeg selv at jeg ikke alltid gjør gode valg i min foreldregjerning, og jeg ser at alle foreldre gjør så godt de kan. Alt er ikke godt nok, men det er for meg litt rart at man som voksen ikke innser at heller ikke min mamma eller min pappa er perfekt. Det å fortsette å ønske seg det etter mange år med skuffelser fremstår for meg som litt umodent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Iiiiik said:

Det å fortsette å ønske seg det etter mange år med skuffelser fremstår for meg som litt umodent. 

Det er neppe en perfekt mor hun ønsker seg, men kanskje en mer tilstedeværende og varm mor?Det er vel ikke umodent å ønske seg det, selv etter mange år med skuffelser? Det er sannsynligvis å bruke energi på å drømme om noe som aldri kommer til å bli virkelighet, men jeg er rimelig sikker på at det er en drøm flertallet av de som har hatt en forelder/foreldre som har sviktet går og bærer på - skuffelser til tross. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pashla er det du som er forfatter av dette innlegget? For du virker som du vet veldig godt hvordan hi har det......

Anonymkode: 0e66d...54f

Nei, jeg bare husker den forrige tråden hennes.

Og for øvrig trengs det vel ikke så enormt mye empati for å leve seg inn i den historien. Man ser jo av innleggene at HI er skuffa og at mora er fraværende. Er dette rocket science? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...