Gå til innhold

Kan dere hjelpe meg å tolke denne meldingen fra min mor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men herre vene, jeg har da 5 barn og vi har alle ligget på ulikt tidspunkt, meldingen fra min mor begynner å bli gammel! Hva er det du prøver å si?

Anonymkode: 03792...3ce

At du bruker endel tid her inne, men ikke gidder å svare din mor fordi du er snurt

Anonymkode: 72e84...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

At du bruker endel tid her inne, men ikke gidder å svare din mor fordi du er snurt

Anonymkode: 72e84...0c1

Du har ikke tenkt på at det er 14 dager siden min mor sendte første reisebrev og at sykdommen hos oss har utvkilet seg i ulike retninger? Men jeg tor du har rett: Det å gjøre forsøk på neo her inne: Det er helt dødfødt.

Anonymkode: 03792...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

PS. Legg merke til at hun iikke har besvart meldingen min! Jeg har rett i at hun ikke vil høre om vi ikke har det bra og at jeg kommer til å gi lyd når vi har det bra! Inntil det skjer, er jeg stille! Det er sikkert utenkelnkelig for dere at en mor kan være slik - for meg er det vanlig. Hun ønker ikke å høre at vi ikke har det bra, det ville kanskje ha krevd noe ac henne?

Anonymkode: 03792...3ce

 

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan du forklare meg at hun vil høre fra oss også når det ikke er bra? HVOR i meldingen står det noe slik?

Anonymkode: 03792...3ce

Jeg svarte litt lengre over her, men det har du ikke kommentert. Mulig du ikke likte det svaret.

Som sagt, jeg tolker det dit at dere har en lengre historie sammen hvor dere har såret hverandre og ting ikke har fungert.

Til en viss grad kan jeg, hvis jeg går ut fra at det her er en lang og sår historie bak, forstå at du velger å tolke det hun skriver helt bokstavlig.

Og likevel, alle er ikke like flinke med ord, de uttrykker seg klossete, og ved det skaper de gjerne bare større distanse, mer sårhet og flere misforståelser. Når det er personer som kanskje sliter med mellommenneskelige relasjoner så er det ofte ikke å forvente at de greier å uttrykke det de faktisk mener.

I et noenlunde normalt eller godt mor/datterforhold så ville den meldingen du gjengir i hovedinnlegget ditt ha vært helt uproblematisk, fordi begge ville visst at begge bryr seg, og man greier å lese det som menes, selv om det gjerne kan plukkes fra hverandre til en annen mening. I relasjoner som ikke har denne tryggheten, noe dere synes å ikke ha, så er det lett å tolke det som skrives så bokstavlig som du gjør, fordi du har en erfaring med din mor som ikke er god. Du har sikkert dine gode grunner. Men dessverre gjør det også at når hun forsøker, om enn kanskje noe klossete, så greier du ikke å se at hun der egentlig forsøker å nærme seg og vise at hun bryr seg.

Og derfor anbefalte jeg også at du oppsøker fagfolk for å få hjelp. Ser at du og din mor går til samme psykolog, kanskje du kan ha godt av å gå til en annen alene også.

Anonymkode: 1d43f...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Kan du forklare meg at hun vil høre fra oss også når det ikke er bra? HVOR i meldingen står det noe slik?

Anonymkode: 03792...3ce

De fleste vil klare å tolke en melding slik den er ment, selv om det ikke står ordrett. Dine kommunikasjonsferdigheter krever tydeligvis at folk må vurdere hvert eneste ord de skriver, så da får du formidle det til moren din. "Jeg gidder ikke å svare deg før du passer på at meldingen din IKKE kan fortolkes negativt av meg". 🙄 Omtrent alle svar du har fått her inne har tolket din mors melding positivt, så du får forsøke å ta på deg andre briller og lese meldingen på nytt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Jeg svarte litt lengre over her, men det har du ikke kommentert. Mulig du ikke likte det svaret.

Som sagt, jeg tolker det dit at dere har en lengre historie sammen hvor dere har såret hverandre og ting ikke har fungert.

Til en viss grad kan jeg, hvis jeg går ut fra at det her er en lang og sår historie bak, forstå at du velger å tolke det hun skriver helt bokstavlig.

Og likevel, alle er ikke like flinke med ord, de uttrykker seg klossete, og ved det skaper de gjerne bare større distanse, mer sårhet og flere misforståelser. Når det er personer som kanskje sliter med mellommenneskelige relasjoner så er det ofte ikke å forvente at de greier å uttrykke det de faktisk mener.

I et noenlunde normalt eller godt mor/datterforhold så ville den meldingen du gjengir i hovedinnlegget ditt ha vært helt uproblematisk, fordi begge ville visst at begge bryr seg, og man greier å lese det som menes, selv om det gjerne kan plukkes fra hverandre til en annen mening. I relasjoner som ikke har denne tryggheten, noe dere synes å ikke ha, så er det lett å tolke det som skrives så bokstavlig som du gjør, fordi du har en erfaring med din mor som ikke er god. Du har sikkert dine gode grunner. Men dessverre gjør det også at når hun forsøker, om enn kanskje noe klossete, så greier du ikke å se at hun der egentlig forsøker å nærme seg og vise at hun bryr seg.

Og derfor anbefalte jeg også at du oppsøker fagfolk for å få hjelp. Ser at du og din mor går til samme psykolog, kanskje du kan ha godt av å gå til en annen alene også.

Anonymkode: 1d43f...865

Takk for langt og godt svar, mye er nok riktig. Jeg går til psykolg, min mor prøver stadig å ramme min psykolog, mi psykolog har prøv å kaste min mor ut, men psykologen min får stadi nye meldidnger når min mor ikke oppnårdet hun vil - med meg. Tusen takk for å ha satt deg godt inn i dette og som ser på dette med andre øyne :hjerte:.

Anonymkode: 03792...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Viktig for meg å vite at du/dere har det bra". 

 

Hun vil bare vite at vi har det bra. Hun vil ikke høre dersom vi ikke har det bra. 

Anonymkode: 03792...3ce

Om det er grammatikken og ikke hensikten med meldingen som skal tolkes, så burde hun ha skrevet: viktig for meg å vite når dere har det bra, for at din tolkning skulle være korrekt. Da kunne du antatt at hun ikke ville vite det når dere ikke har det bra. Om du har et ønske om at forholdet til din mor skal bli bedre, så kommer du nok lengre med å tenke at hun antagelig har gode hensikter med det hun skriver selv om ordvalget, etter ditt syn, kunne vært bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, beef sister skrev:

De fleste vil klare å tolke en melding slik den er ment, selv om det ikke står ordrett. Dine kommunikasjonsferdigheter krever tydeligvis at folk må vurdere hvert eneste ord de skriver, så da får du formidle det til moren din. "Jeg gidder ikke å svare deg før du passer på at meldingen din IKKE kan fortolkes negativt av meg". 🙄 Omtrent alle svar du har fått her inne har tolket din mors melding positivt, så du får forsøke å ta på deg andre briller og lese meldingen på nytt. 

Jeg leser meldingen ordrett. Det er fordi jeg har mottatt slike meldinger fra min mor tidligere. Hva du ser er egentlig ikke viktig. Det jeg ser er viktig. Jeg ser at jeg tolker alt fra henne negativt - det stemmer med historien! Takk som satte meg på plass og at dette skyldes lang tilbake i tid!

Anonymkode: 03792...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke tenkt på at det er 14 dager siden min mor sendte første reisebrev og at sykdommen hos oss har utvkilet seg i ulike retninger? Men jeg tor du har rett: Det å gjøre forsøk på neo her inne: Det er helt dødfødt.

Anonymkode: 03792...3ce

Hvordan i alle dager skulle jeg kunne vite det?

Ingen her i tråden er enig med deg, det burde du kanskje ta innover deg

Anonymkode: 72e84...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Jeg leser meldingen ordrett. Det er fordi jeg har mottatt slike meldinger fra min mor tidligere. Hva du ser er egentlig ikke viktig. Det jeg ser er viktig. Jeg ser at jeg tolker alt fra henne negativt - det stemmer med historien! Takk som satte meg på plass og at dette skyldes lang tilbake i tid!

Anonymkode: 03792...3ce

Nei, men da er det heller ikke noe poeng i å skrive her. Ingen her har kjennskap til forhistorien. 

Det må være slitsomt å bruke så mye energi på å tolke én enkel melding. Kanskje det er på tide å kutte kontakten helt? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Om det er grammatikken og ikke hensikten med meldingen som skal tolkes, så burde hun ha skrevet: viktig for meg å vite når dere har det bra, for at din tolkning skulle være korrekt. Da kunne du antatt at hun ikke ville vite det når dere ikke har det bra. Om du har et ønske om at forholdet til din mor skal bli bedre, så kommer du nok lengre med å tenke at hun antagelig har gode hensikter med det hun skriver selv om ordvalget, etter ditt syn, kunne vært bedre. 

Du er den eneste i denne tråden som har skjønt hva jeg mener. Men dersom jeg kjenner henne riktig, noe jeg tror jeg gjør, så var det første versjon hun mente og hun har ikke korrigert. 

Anonymkode: 03792...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, beef sister skrev:

Nei, men da er det heller ikke noe poeng i å skrive her. Ingen her har kjennskap til forhistorien. 

Det må være slitsomt å bruke så mye energi på å tolke én enkel melding. Kanskje det er på tide å kutte kontakten helt? 

 

Jaha ja. Så du mener at jeg ikke burde ha skrevet, samtidig som du mener at jeg burde ha kuttet ut kontakten med min mor? Skjønte ikke helt.

Anonymkode: 03792...3ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun skriver:

"Viktig for meg å vite at du/dere har det bra. Fint om du forteller meg, har alltid vært viktig. "

Hun vil bare høre fra oss når vi har det bra? Sendte henne følgende svar:

"Ja, du vil vite at vi har det bra, det har jeg registrert! Jeg kan si fra når vi har det bra! Før det, gir jeg ingen lyd!"

Hun har vært på laaaaang ferie mens jeg har sittet stuck med eneansvar for mindreårige barn. Hun har sendt meg reisebrev om hvor fantastisk hun har det. Da jeg ikke besvarte første reisebrev, fikk jeg ett nytt. Da svarte jeg bare at det er rart at hun ikke lurer på hvordan det går med oss, vi var alle syke og er det fortsatt. 

 

 

Anonymkode: 03792...3ce

Huff. Jeg leste forrige tråden din også. Og fikk helt vondt av deg.

HI, dette er en egoistisk og selvsentrert person som du dessverre er nært i slekt med. Nå, etter at du minnet henne på at det ville være hyggelig å bli spurt hvordan det går, ikke bare høre hennes opplevelser, så prøver hun med et plaster på såret og skal leke interessert og omsorgsfull. Men det oppleves nokså hult når det kommer etter en såpass tydelig påminning.

Har ikke annet råd til deg enn at du skrur ned forventningene. Det verste er jo å bli skuffet igjen og igjen. Eller å føle at hennes omsorg er påklistret og fake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for langt og godt svar, mye er nok riktig. Jeg går til psykolg, min mor prøver stadig å ramme min psykolog, mi psykolog har prøv å kaste min mor ut, men psykologen min får stadi nye meldidnger når min mor ikke oppnårdet hun vil - med meg. Tusen takk for å ha satt deg godt inn i dette og som ser på dette med andre øyne :hjerte:.

Anonymkode: 03792...3ce

Snakk med psykologen din om disse meldingene neste gang du skal dit og denne siste meldingen, både det hun skrev og ditt svar.

Problemet med foreldre som over tid ikke har fungert godt nok er at man selv gjerne blir overfølsom for selv de minste lille ting, forståelig nok. Problemet man selv får da er at man gjerne overreagerer, og også at man ikke er mottakelig for de klossete forsøkene fra forelderen på å strekke ut en hånd. Det er ofte så mye sårhet i det at man er livredd for å bli såret enda en gang, for det blir liksom ikke mindre vondt, heller motsatt fordi - når ting har vært veldig ille - så blir man nesten retraumatisert ved hver slike hendelse.

Men som jeg skrev i mitt første svar, du kan ikke endre henne, det kan bare hun gjøre. Du kan oppmuntre henne til å gå i terapi selv, kanskje vil hun da etterhvert forstå mer og greie å bli litt tydeligere, også på de positive tingene hun føler for deg. Men du kan endre deg selv, du kan bearbeide de traumene du har opplevd, du kan styrke deg slik at hun ikke lenger kan såre deg så mye som du nå blir såret av henne (mye går på å akseptere at hun er som hun er og så ikke ha noen forventninger til henne, jo færre forventninger du har, jo mindre kan hun såre deg), og du kan lære deg teknikker for å kommunisere bedre med henne (både forstå hva hun trolig egentlig forsøker å formidle til deg, uten å se det på bakgrunn av historien deres, og det å greie å bli tydelig på en ok måte selv).

Snakk med psykologen din om dette neste gang :)

Anonymkode: 1d43f...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hun vil ikke høre at vi er i karantene og har Covid 19, hun vil bare være uforstyrret. Vi har vært syke i mange uker, hun vet det ikke, fordi hun spør ikke. Det eneste hun sier er at hun vil at vi har det bra. 

Anonymkode: 03792...3ce

Det er jo billig å ville det. 🙄 Å ønske folk alt godt koster null innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Anonym bruker said:

Jaha ja. Så du mener at jeg ikke burde ha skrevet, samtidig som du mener at jeg burde ha kuttet ut kontakten med min mor? Skjønte ikke helt.

Anonymkode: 03792...3ce

Jeg mener at det ikke kommer noe konstruktivt ut av å skrive her inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha lest resten av tråden (bare skummet og huttetu for et hylekor😳🙈), så tolker jeg hovedinnlegget (tross dine sparsomme opplysninger) slik: 
 

Du virker såret og lei deg. Dette fordi du har opplevd at moren din tenker mest på seg og sitt. Og det gjør hun sikkert. Men hun har likevel et snev av dårlig samvittighet innimellom fordi at hun ikke har vist mer interesse og engasjement i deg og barnebarnas liv. Derfor skriver hun ‘hvor viktig det er for henne å høre fra deg. Og da helst høre om det som er bra, for det motsatte vil jo bety at det kanskje burde kreves noe av henne.
Og derfor svarer du henne som du gjør. Dette virker kanskje surt og bittert for mange, men det er fordi de verken vet eller klarer å tenke seg til helheten av historien din.
 

Kanskje var dette en overanalyse. Men situasjinen virket så kjent med noe jeg har erfart selv i livet. Så du har full sympati fra meg TS❤️
 

Lykke til og god bedring❤️

 

Anonymkode: a8c50...5bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hun har likevel et snev av dårlig samvittighet innimellom fordi at hun ikke har vist mer interesse og engasjement i deg og barnebarnas liv. Derfor skriver hun ‘hvor viktig det er for henne å høre fra deg. Og da helst høre om det som er bra, for det motsatte vil jo bety at det kanskje burde kreves noe av henne.

Sånn leser jeg det også. Hvis mora hadde tatt inn over seg hvor tøft det var, måtte hun jo kanskje blitt hjemme fra ferie. Og tilbudt litt hjelp. Men siden hun ikke gidder det, skriver hun noen uforpliktende fraser om at det er viktig å høre at datteren har det bra. Låter ikke så veldig oppriktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner etterhvert at du har startet flere tråder om dette, og at det nok er mye grums her, men helt seriøst så klarer jeg ikke med min beste godvilje å forstå hvordan du ikke ser at

"Viktig for meg å vite at du/dere har det bra. Fint om du forteller meg, har alltid vært viktig. "

også kan tolkes som at "det er viktig for meg at dere har det bra, så vennligst fortell meg om så ikke er tilfelle".? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg tid til å svare selv om jeg håper du troller her nå! 
 

Hadde jeg og min familie hatt covid-19 og ikke fortalt det til mim mor så hadde ikke hun heller visst noe. 
Din mor sier IKKE at hun kun ønsker å høre fra dere når dere har det bra. Nå må du jekke ned et par hakk og være glad på hennes vegne. Du synes det er vanskelig å ta deg av dine barn, men hun har ingen ansvar til å ta seg av dere. La dama kose seg, hun har vel kanskje heller ikke hatt det lett når du (og dine søsken hvis du har) var små da! Når dine foreldre blir eldre så skal du passe på de hver gang de blir syke? 
 

Anonymkode: 0f1a7...8ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

PS. Legg merke til at hun iikke har besvart meldingen min! Jeg har rett i at hun ikke vil høre om vi ikke har det bra og at jeg kommer til å gi lyd når vi har det bra! Inntil det skjer, er jeg stille! Det er sikkert utenkelnkelig for dere at en mor kan være slik - for meg er det vanlig. Hun ønker ikke å høre at vi ikke har det bra, det ville kanskje ha krevd noe ac henne?

Anonymkode: 03792...3ce

Jeg tolket din mors melzing som hyggelig og bekymret. Ditt svar derimot var ekstremt surt og avvisende. Der leste jeg noe så  som " sutt å mase din jævla drittkjærring. Jeg gir lyd fra meg når jeg er villig til å ha kontakt med deg."

Hvis du vil ha et godt forhold til moren din så ting henne. Ddre klarer tydlig vis ikke tolke hverandres meldinger. Hvis du bare vil skrive melding så prøv noe sånt som " Hei mamma. Jeg tror jeg leste den siste meldingen din helt feil. Vi har vært syke lenge og jeg er veldig sliten. Beklager at jeg lot det gå ut over deg. Glad i deg." 

Anonymkode: 7f821...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som du ikke har evnen til å tolke andre mennesker å godt? Om det ikke var din mor som sendte meldingen, men en god venninne- hadde du tolket det på samme måte? 
Det kan virke som at du gir moren din skylden for mye hun ikke er skyld i. Hun er på ferie og sender en oppdatering på hvordan det er. Det gjør min mor også. Hadde jeg da vært i din situasjon, så hadde jeg svart «så koselig at du har det fint på ferie. Vi har vært så uheldige å havne i karantene, men vi får håpe det ikke varer lenge. Skulle gjerne byttet med deg akkurat nå😁» 
Hvis du alltid venter på at andre skal spørre om noe før du forteller de noe som helst, så vil du antakelig ende opp med å fortelle veldig lite om hvordan du har det.
Den måten moren din formulerte seg på er ikke uvanlig. Når det er lenge siden jeg har sett en av mine ansatte (de jobber utleid til bedrifter), så spør jeg alltid «går det bra med deg?» og jeg forventer ikke å høre at det går bra med dem. Men man spør ikke «går det elendig meg deg?» eller «har du det fælt?»

 

Anonymkode: 29ad2...9b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens beste forhold til min mor, men selv hun sender ikke melding eller ringer for å høre om vi ikke har det bra! Det regner hun da selvsagt med at vi gir beskjed om. Og det samme motsatt vei. Så slitsom å skulle sende melding eller ringe og på fast basis spør om det er noe i veien?

Jeg skjønner at det er mer bak denne historien, men i dette tilfellet er det du som er ute og sykler. 

Anonymkode: 318f0...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun skriver:

"Viktig for meg å vite at du/dere har det bra. Fint om du forteller meg, har alltid vært viktig. "

Hun vil bare høre fra oss når vi har det bra? Sendte henne følgende svar:

"Ja, du vil vite at vi har det bra, det har jeg registrert! Jeg kan si fra når vi har det bra! Før det, gir jeg ingen lyd!"

Hun har vært på laaaaang ferie mens jeg har sittet stuck med eneansvar for mindreårige barn. Hun har sendt meg reisebrev om hvor fantastisk hun har det. Da jeg ikke besvarte første reisebrev, fikk jeg ett nytt. Da svarte jeg bare at det er rart at hun ikke lurer på hvordan det går med oss, vi var alle syke og er det fortsatt. 

 

 

Anonymkode: 03792...3ce

Du har jo skrevet om dette før

Syns ditt svar er vanskeligere å tolke..

Din mor ønsker å si til deg at hun betyr mye for henne.. 

Anonymkode: 2ca78...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde du dersom det var helt kaos og det eneste du mottok av din mor var hvor fint hun har det? Og fordi du ikke hadde tid til å besvare din mor på ferie, så mottok du et purrebrev av din mor. Da måtte hun gni det inn at hun har det supert? Er du helt sikker på at dersom du var syk med covid 19 hadde hatt tid til å besvare dine foreldres lykkebrev om hvor fint de har det?

Anonymkode: 03792...3ce

Jeg har hatt corona og klarte fortsatt å ringe pappa for å fortelle om det. Alene med barn er jeg også. 

Anonymkode: 517df...18e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun skriver:

"Viktig for meg å vite at du/dere har det bra. Fint om du forteller meg, har alltid vært viktig. "

Hun vil bare høre fra oss når vi har det bra? Sendte henne følgende svar:

"Ja, du vil vite at vi har det bra, det har jeg registrert! Jeg kan si fra når vi har det bra! Før det, gir jeg ingen lyd!"

Hun har vært på laaaaang ferie mens jeg har sittet stuck med eneansvar for mindreårige barn. Hun har sendt meg reisebrev om hvor fantastisk hun har det. Da jeg ikke besvarte første reisebrev, fikk jeg ett nytt. Da svarte jeg bare at det er rart at hun ikke lurer på hvordan det går med oss, vi var alle syke og er det fortsatt. 

 

 

Anonymkode: 03792...3ce

Hun oppfører seg voksent, har forstått hva du sa, og ønsker nå forsoning og vil at du skal forstå at hun bryr seg.

Her er det du som er vrang og unaturlig langsint.

Anonymkode: c9d9b...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...