Gå til innhold

15 mnd og trenger råd om søvn, er så sliten.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun sover to dupper på dagen, den ene fra kl 10.30-12.00 og neste fra ca 15.00-16.00-16.30, det nytter ikke å holde henne våken fra kl 12.00. Legger seg i 20.30 tiden men bruker 1-1,5t på å sovne. Gråter og vil jeg skal vugge henne mens hun ligger i senga. Jeg har prøvd å sitte inne på rommet men hun skriker og blir mer og mer sint. Det ender med at jeg står ved senga og vugger henne,men hun ligger og titter og snakker til meg. Om jeg går ut så skriker hun igjen,jeg gruer meg til kvelden fordi det er bare hyl og skrik. Trenger sårt råd. 

Anonymkode: 9ba4e...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antagelig trenger hun bare å sove en gang på dagen. Forsøk å vente lengre før du legger henne om morgenen, så vil hun mest sannsynlig sove like lenge og våkne senere og dermed ikke ha behov for en ny hvil før kvelden. Kan være litt slitsomt i overgangen, men hvis du klarer å holde det i en uke, så får det seg mest sannsynlig til. 

Anonymkode: be38c...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe må nok gjøres med sovingen på dagen. Å sove i 1 1/2 time til 16.30 er i meste og seneste laget når hun er så stor. 

Kan det gå an å få til at hun sover fra 11.30 til 14 f eks?

Går hun i barnehage?

Anonymkode: f7809...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som flere sikkert sier😅 hun trenger kun 1 lur på dagen. Også ikke noe soving etter 15.00. Trening må til:) dra første lur et kvarter senere hver dag. Sånn at hun legger seg i 11.30-12.00 tiden. Då legger du henne for kvelden fra kl 18-18.30. Ha faste rutiner, bad, kos, seng og natta også ut etter natta. ... Hun vil protestere, så regn med å gå inn og ut av det rommet mange ganger, flere kvelder før hun lærer det :) 
 

ikke ta opp av senga, bare legg hun ned, hysje/roe litt også ut i noen minutter igjen.

Vuggingen kan nok ha blitt en bjørnetjeneste.. 😅 hu må nå ha stimuli for å klare å sove.

Anonymkode: 97e0d...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskyv sovingen på formidagen, forskyv den litt og litt for hver dag slik at søvnen blir senere. La henne få en liten lur på kvelden i starten, men vekk barnet tidligere og tidligere. Når du skyver i begge rettninger kan det bli en løsning for å få kuttet ut søvnen på ettermiddagen. 
 

Mitt ene barn ble lydbok en løsning. Hun var helt umulig på søvn når hun var baby, hadde en god periode før hun var vanskelig å legge igjen når vi måtte kutte ut søvnen på dagen. Det var en periode med mye grå hår for mor og mye suttring hos ungen. Hvorfor vi fant ut at lydbok fungerte aner jeg ikke, mulig jeg måtte ha noe å underholde meg med. Men etterhvert som vi hadde hatt på lydbokenen stund kunne jeg etterhvert går litt ut og inn. Jeg kunne sette på en vaskemaskin, gå på do og slike ting. Ungne lå våken i senga, men lå og gjorde ikke noe av seg. Så jeg sa at jeg skal bare sette på en vaskemaskin så kommer jeg tilbake. Hun lå stille når jeg kom tilbake. Det tok fortatt lang tid før hun sovnet, men ikke noe rabalder og styr. Vi leste de faste bøkene, sang de faste sangene før vi satet på lydboken og jeg gikk litt til og fra. Det tok nok en måneds tid før jeg ikke gikk inn og ut. 
 

Jeg hadde mange lydbøker siden jeg er veldig glad i barnelydbøker selv. Så med barn kunne jeg kjøpe alle lydbøkene jeg ville. Pippi, emil, bakkebygrenda, knerten, mormor og de åtte ungene osv. Pippi og emil brukte jeg ikke like mye, for de var det mer lyd på enn de andre. Men mormor osv er veldig rolige å høre på, selv om de er spennende. 

Anonymkode: e3d0a...cf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle andre over skriver, kutt ned til 1 lur 😅 Hadde selv en gutt som brukte 1 time minst på å sovne hver kveld og sovnet alt for sent. Da sov han fortsatt 2 lurer på dagen, og siste luren kom ofte fra 15-16. Like før han starta i barnehagen gikk vi over til å gi han 1 lur på samme tid som de sover i barnehagen. Heldigvis gikk det relativt smertefritt og venne han til 1 lur i stedet. Så nå sover han fra 11.30-13.00 og legger seg 18.30 på kvelden, og nå sovner han mye lettere om kvelden (alt fra 5 min til 20). Du kan jo alltids starte med å presse første luren 15-20 min av gangen frem til du kommer til 11.30. Gutten min begynte også å sove lenger om natta når han ble lagt tidligere på kvelden og sovna tidligere, enn da han sovna sent på grunn av 2 lurer på dagen

Anonymkode: 6bdd4...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min var slik da hun var 15mnd,måtte trille tur i vogna og løfte henne over i senga,og hun er nå 21 mnd og slutte med 2 lurer på dagen når hun var 19 mnd.

Og hun sovnet i egen seng når vi kuttet ut melkeprodukter...symptomer på det var: behov for mye søvn,vanskelig å å til å sovne på kvelden, mye våken på natt ,utslett på kroppen. Alle prøver var fine, så min har intoleranse. 

Har små barn allergi/intoleranse, så blir de urolige på kvelden når de skal sove,og trenger mer nærhet.

Rugg henne nå om hun har det behovet,plutselig så legger hun seg og sovner av seg selv,ha hun har bikket 1 år,nen hun er faktisk liten enda og har antagelig behov for nærhet når hun sovner.

 

Anonymkode: e9106...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har sluttet å sove to ganger på dagen når de var på den alderen.

Litt slitsomt å gå fra to til en dupp, men når det er innkjørt går det lettere.

Drøy så lenge som mulig med formiddagsluren, opphold henne, finn på nye ting hele tiden så hun ikke sovner. Når hun først sovner la henne sove så lenge som mulig uten å vekke henne.

Så er det samme styret igjen på kvelden, hun kommer til å ville sove, du vil holde henne våken. 20.30 er altfor sent om kvelden når du går over til en dupp, antagelig kommer hun til å sovne mellom kl 18 og 19, men det er meningen hun etterhvert nå skal sove gjennom hele natten og sove 12-13 timer på natt. Når dere får innkjørt litt at hun sover bare en gang på dagen vil hun antagelig sove både 2 og 3 timer midt på dagen og sovne for kvelden i 19-19.30 tiden.

Anonymkode: 89990...f83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn, og de jeg har passet, har fra ca ett år sovet fra 12-15. Og sengetid var 18.30 +/-. Når du går over til én dubb om dagen, kan det hende at hun våkner etter 1-2 timer om kvelden i en overgangsperiode, men dette går over. Sitt med henne så lenge hun har behov for det. Ved at du stresser, blir hun utrygg. Byss henne til hun sovner, og vis henne at du har tenkt å sitte der, så slapper hun nok av og sovner mye fortere.

Anonymkode: 5fcfa...607

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver som de andre over, gå over til kun en lur på dagtid! Vi har gått fra to til en lur på alle våre fire barn i alderen 12-14 mndr (litt før de startet i barnehagen). 

Anonymkode: 19799...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle barn som er klare for å gå over til en dubb i den alderen. Når våkner barnet om morningen? Hva med en dubb fra 9-10? Også 13-14/14:30? Mine barn har sovet to dubber frem til 19 mnd ca. Sovnet kl 20:00 på kvelden. 
 

Når det kommer til nattesøvn så føler jeg med deg. Det er helt vanlig at enkelte er «vanskelige» å få til å sovne for kvelden. Jeg bruker 2 timer hver kveld. Minste min er 2 år og eldste 5. Med eldste så gikk det lettere ved 3 års alderen. Kanskje ikke det svaret du ønsker deg. Jeg har vært i samtale med helsestasjon, lege og øre nese hals. Trodde det var noe galt med barnet. Siden det skreik og skreik hver kveld. Men de har bare vilje av stål;) Har innfunnet meg med at sånn er det å ha barn. Må bare stå i det. Skjønner at du er sliten. Det kommer bedre tider ❤️ Ønsker deg lykke til videre❤️ 

Anonymkode: d8ae7...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun trenger ikke å sove mer enn én gang på dagtid. Du kan kutte ned lengden på den første duppen gradvis hvis det ikke er mulig å holde henne våken i 5 timer etter hun våkner. Vekk henne etter maks en halvtime i overgangen. Burde kunne kutte den ut i løpet av uke eller to. Da kan hun sove to timer dupp, og være våken 5 timer før og etter. Da vil hun sovne mye raskere om kvelden og være trøtt nok til at hun sover mye bedre om natten. 

Ikke vugg henne i søvn. Hun må lære å sovne på egenhånd, ellers vil hun ikke kunne sovne igjen hvis hun våkner om natten. Du kan være på rommet, men ikke vugg og ikke løft henne ut av senga. Du kan sitte ved siden av og la henne holde hånden din i overgangen, men du burde gradvis flytte deg lenger og lenger unna senga. Hun tar ikke skade av å gråte i protest. 

Hatt mye søvnproblemer med vår eldste pga mye av det samme - mye dårlige vaner som vugging og byssing og sitte på rommet osv. Med de to yngste har vi vært strenge på at de skal ha gode søvnvaner fra de er 3-4 måneder gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...