Gå til innhold

Dette fokuset på fysiske ferdigheter - så totalt ubrukelig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Pashla skrev:

Jøss.

Det er dessverre et faktum. Vet det, siden jeg var en klønete klompedeise selv. Var ille på videregående (man føler seg ikke lekker ved siden av dansejentene som alle forguder), og det hjalp ikke direkte på populariteten på universitetet heller. Da begynner imidlertid folk å få øynene opp for at det finnes flere kvaliteter hos mennesker.

Anonymkode: 53152...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Pashla skrev:

Men man møter ikke dårlige vinnere over alt. Det er mange som legger fra seg de holdningene i 6.klasse. Siviliserte folk.

Hvor var de dårlige vinnerne beskrevet her?

Anonymkode: b54a0...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kløner og klompedeiser er ikke spesielt attraktive eller populære på universiteter heller.

Anonymkode: 53152...693

Og der tar du feil. Og du virker usympatisk. 
HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånn ser du det. Men det betyr at man er opptatt av å vinne, og at man misliker folk som ødelegger. Noen kan selvfølgelig ikke tåle det, men de fleste er nok bare irritert på de som ødelegger for seier. Noe som mange kan kjenne seg igjen i. Jeg ble megafrustrert av å ha sånne som din datter på laget i sport. Men det betydde ikke at jeg ikke likte og respekterte henne som medelev.

Anonymkode: b54a0...115

...

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Pashla skrev:

Men man møter ikke dårlige vinnere over alt. Det er mange som legger fra seg de holdningene i 6.klasse. Siviliserte folk.

Yes!

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor var de dårlige vinnerne beskrevet her?

Anonymkode: b54a0...115

Bl a i et innlegg om fotball som relasjonsbyggende lek. Og i HIs beskrivelse av nabobarna som slenger dritt til datteren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre et faktum. Vet det, siden jeg var en klønete klompedeise selv. Var ille på videregående (man føler seg ikke lekker ved siden av dansejentene som alle forguder), og det hjalp ikke direkte på populariteten på universitetet heller. Da begynner imidlertid folk å få øynene opp for at det finnes flere kvaliteter hos mennesker.

Anonymkode: 53152...693

Har vel aldri opplevd at noen lurer på om du er flink til å hoppe bukk på universitetet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er dessverre et faktum. Vet det, siden jeg var en klønete klompedeise selv. Var ille på videregående (man føler seg ikke lekker ved siden av dansejentene som alle forguder), og det hjalp ikke direkte på populariteten på universitetet heller. Da begynner imidlertid folk å få øynene opp for at det finnes flere kvaliteter hos mennesker.

Anonymkode: 53152...693


med litt mer info då virker du ikke usympatisk lengre 😊

Men du tar feil. I alle fall delvis - jeg kan jo ikke nekte for dine opplevelser
 

Jeg har vært på universitetet i Maaange år, og jeg har vært aktiv i mye studentrelatert. Fysiske ferdigheter kom virkelig aldri opp som tema..

Universitetet er jo nerdenes høyborg 😁

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og der tar du feil. Og du virker usympatisk. 
HI

Anonymkode: b9b23...099

Nei, jeg tar ikke feil. Og hvis du ser over, så skriver jeg det ikke for å være slem, men fordi det dessverre er min egen erfaring.

Anonymkode: 53152...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Pashla skrev:

Har vel aldri opplevd at noen lurer på om du er flink til å hoppe bukk på universitetet.

Ikke jeg heller. Men fysisk prestasjon, jo. Veldig. Ikke på universitetet, men i fritida. 

Anonymkode: 53152...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg tar ikke feil. Og hvis du ser over, så skriver jeg det ikke for å være slem, men fordi det dessverre er min egen erfaring.

Anonymkode: 53152...693

Og hvis du ser over så svarer jeg deg på nytt 😊

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg heller. Men fysisk prestasjon, jo. Veldig. Ikke på universitetet, men i fritida. 

Anonymkode: 53152...693

Det må jo komme helt an på hva du oppsøker i fritida. Ingen, og da mener jeg absolutt ingen, av de studentaktivitetene jeg var engasjert i - og det var mange - hadde et snev engang av fysiske utfoldelser. 
 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har vært jevn dialog med skolen, men har ikke tatt det på foreldremøte eller noe.. 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Men det må du jo gjøre!

Det er hjemme en lærer gode holdninger. Nytter ikke å snakke med skolen, hvis foreldrene ikke er med på lag!

Anonymkode: 3a996...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Altså.. Jeg husker både at det var irriterende å bli parret med hun som ikke kunne løpe i vanlig tempo i orientering og med han som ikke evnet å skrive en oppgave i norsken. Det er ikke kult å være den som ikke klarer men det er heller ikke kult å måtte gjøre jobben selv fordi makkeren ikke klarer. Når det er sagt så har lærer en jobb å gjøre med å normalisere det at ikke alle er gode i alt og at det er ok. Ikke alt kan dømmes etter innsats 

Vel, jeg var pokker så flink i norsk, engelsk og matte osv, men upopulær som jeg var ville ingen være på gruppe med meg noen gang. Man kan mobbes for å være flink også. For en del av oss handlet ungdomsskolen om overlevelse. Så begynte livet på videregående og universitetet.

Anonymkode: c7d5e...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er dessverre et faktum. Vet det, siden jeg var en klønete klompedeise selv. Var ille på videregående (man føler seg ikke lekker ved siden av dansejentene som alle forguder), og det hjalp ikke direkte på populariteten på universitetet heller. Da begynner imidlertid folk å få øynene opp for at det finnes flere kvaliteter hos mennesker.

Anonymkode: 53152...693

Du velger vel selv hvor stor rolle fysiske ferdigheter skal ha i hverdagen når du studerer - med mindre du velger å starte på en idrettshøgskole eller lignende, da. Kan ikke komme på ett eksempel fra mine år på universitet hvor mine fysiske prestasjoner har spilt en rolle. Tror neppe jeg er alene om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn må kunne velge hvilke fag de vil ha selv på barneskolen, bygge på interessene sine og hoppe mellom fag hvis de synes noe annet begynner å virke interessant. Skolesystemet har vært utdatert i flere tiår, og det blir bare verre for hvert år som går.

Anonymkode: e8886...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke jeg heller. Men fysisk prestasjon, jo. Veldig. Ikke på universitetet, men i fritida. 

Anonymkode: 53152...693

Merkelig gjeng du hang med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Pashla skrev:

Merkelig gjeng du hang med.

Får mer NHH vibber - bare for å grave dypt i fordomslomma

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barn må kunne velge hvilke fag de vil ha selv på barneskolen, bygge på interessene sine og hoppe mellom fag hvis de synes noe annet begynner å virke interessant. Skolesystemet har vært utdatert i flere tiår, og det blir bare verre for hvert år som går.

Anonymkode: e8886...428

Jeg håper det var ironi. 

Anonymkode: 719f3...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har motsatt erfaring. På barneskolene her er det norsk, engelsk og matte som er ALT. De barna som sliter med fag, men som har et talent innen kunst og håndverk eller fysisk aktivitet, sliter seg gjennom skolen uten særlig anerkjennelse. Mine barn er så forskjellige som det er mulig å bli. Eldste sliter i de fleste fag, iop og en skole som søkte fritak fra nasjonale prøver uten å snakke med oss foreldre først, mistenker de ville ha opp snittet for skolen. Yngste surfer gjennom skolen og ligger på topp faglig. Jeg ser motsatt utfordring her, hun kommer til å kjede seg gjennom skolen om ikke hun får mer utfordring. 
 

Eldste er utrolig god til å se tredimensjonalt. Hjemme har vi jo sett dette når han spiller minecraft eller skal montere noe. De tok tester hos BUP som viste det samme. Barneskolen, de skiftet lærer en del ganger og jeg må si det var ganske spesielt å sitte i møte med lærer siste året hvor læreren var ivrig på å fortelle at hun hadde «oppdaget» dette. Visste ikke om jeg skulle le eller grine, det stod jo i papirer og i møtereferat fra tidligere, men alt de hadde fokusert på var hvor mye han slet i, gjett hva? Matte, engelsk og norsk. 

Anonymkode: 0a234...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke rart de lo av støttehjul. Alle andre hadde vel hatt løpesykkel og syklet med pedaler (uten støttehjul) da de var tre. Det er normalt her. Og vi er da vel mange som har blitt dytta ut av langrennssporet pga. manglende temp i årenes løp. Gjør noe mer krevende enn å gå tur, så kommer jenta til å utvikle seg. Men de fleste av oss verken var eller blir best. 
Bra hun har sin gjeng, for alle er ikke like gode. Men ar fysisk aktivitet har fokus i lokalmiljøet er bra! 

Anonymkode: bcd16...0fe

Dine unger er altså så dårlig oppdradd at de ler av de som er annerledes uten at du synes det er rart. Deg om det.

Til HI, mitt barn er nok ikke håpløs i all aktivitet, men hun misliker alt som har med lagidrett og ball å gjøre (for ikke å snakke om løping). Ikke var hun glad i å hoppe strikk eller tau heller. Hun fant imidlertid sin arena på karate og fekting som også var langt unna hennes vanlige skolemiljø. Finnes det andre fritidstilbud? Vet at det ikke er lett på mindre steder.


For mange (inkludert meg selv) handler jo livet om å komme seg gjennom barne- og ungdomsskole med sjelen nogenlunde inntakt. Livet starter på videregående når venner kan velges i langt større grad og enda bedre blir det på universitetet.

Jeg vet mye om utenforskap og hvor vondt det er og sender både deg og jenta de en varm klem.

Anonymkode: c7d5e...046

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har motsatt erfaring. På barneskolene her er det norsk, engelsk og matte som er ALT. De barna som sliter med fag, men som har et talent innen kunst og håndverk eller fysisk aktivitet, sliter seg gjennom skolen uten særlig anerkjennelse. Mine barn er så forskjellige som det er mulig å bli. Eldste sliter i de fleste fag, iop og en skole som søkte fritak fra nasjonale prøver uten å snakke med oss foreldre først, mistenker de ville ha opp snittet for skolen. Yngste surfer gjennom skolen og ligger på topp faglig. Jeg ser motsatt utfordring her, hun kommer til å kjede seg gjennom skolen om ikke hun får mer utfordring. 
 

Eldste er utrolig god til å se tredimensjonalt. Hjemme har vi jo sett dette når han spiller minecraft eller skal montere noe. De tok tester hos BUP som viste det samme. Barneskolen, de skiftet lærer en del ganger og jeg må si det var ganske spesielt å sitte i møte med lærer siste året hvor læreren var ivrig på å fortelle at hun hadde «oppdaget» dette. Visste ikke om jeg skulle le eller grine, det stod jo i papirer og i møtereferat fra tidligere, men alt de hadde fokusert på var hvor mye han slet i, gjett hva? Matte, engelsk og norsk. 

Anonymkode: 0a234...64b

Utrolig trist å høre at lærerne ikke evner å se barna dine med de ferdighetene de har!

Er det sånn at det er status blant barna også å være god i fag? Driter de andre ut barna som ikke er gode i norsk og engelsk? Eller ligger fokuset hos lærerne? 
 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:


med litt mer info då virker du ikke usympatisk lengre 😊

Men du tar feil. I alle fall delvis - jeg kan jo ikke nekte for dine opplevelser
 

Jeg har vært på universitetet i Maaange år, og jeg har vært aktiv i mye studentrelatert. Fysiske ferdigheter kom virkelig aldri opp som tema..

Universitetet er jo nerdenes høyborg 😁

HI

Anonymkode: b9b23...099

Utfra hva du har skrevet gjennom tråden gjør du din datter en stor bjørnetjeneste, det din datter må gjøre for å få en bedre mestring er å utfordre seg selv i de utrygge omgivelsene. Hun kommer aldri til å mestre noenting innen fysisk aktivitet hvis du mener det er greit og hele tiden være innenfor trygge rammer og ikke pusher henne ut i de utrygge rammene.

Anonymkode: 17cc4...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utfra hva du har skrevet gjennom tråden gjør du din datter en stor bjørnetjeneste, det din datter må gjøre for å få en bedre mestring er å utfordre seg selv i de utrygge omgivelsene. Hun kommer aldri til å mestre noenting innen fysisk aktivitet hvis du mener det er greit og hele tiden være innenfor trygge rammer og ikke pusher henne ut i de utrygge rammene.

Anonymkode: 17cc4...630

Litt usikker på hva du mener jeg skal gjøre - kom gjerne med gode tips.

Det å få kroppsbeherskelse og kondisjon, det får man både gjennom dans, svømming, ski, sykling og ridning - og også fjellturer og turer i skogen.
 

Nå er det sånn at det er selvfølelsen som setter en hindring for mestring. Og dessverre, så er den ukulturen som jeg snakker om i alle mine innlegg her noe som setter en aktiv stopper for mestringsfølelse.

Tenker du da at vi skulke ha meldt henne inn i håndball eller fotball? En lagidrett hvor svakheter kan sette en stopper for samlet seier? Det frarådet i alle fall fagfolk på det sterkeste.

Men jeg er lydhør.. tar imot alle tips som ikke involverer tvangsplassering i lagidrett

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt usikker på hva du mener jeg skal gjøre - kom gjerne med gode tips.

Det å få kroppsbeherskelse og kondisjon, det får man både gjennom dans, svømming, ski, sykling og ridning - og også fjellturer og turer i skogen.
 

Nå er det sånn at det er selvfølelsen som setter en hindring for mestring. Og dessverre, så er den ukulturen som jeg snakker om i alle mine innlegg her noe som setter en aktiv stopper for mestringsfølelse.

Tenker du da at vi skulke ha meldt henne inn i håndball eller fotball? En lagidrett hvor svakheter kan sette en stopper for samlet seier? Det frarådet i alle fall fagfolk på det sterkeste.

Men jeg er lydhør.. tar imot alle tips som ikke involverer tvangsplassering i lagidrett

HI

Anonymkode: b9b23...099

Jeg ville ikke meldt henne på noe hun virkelig ikke vil på fritiden. Det er dog noe annet i skoletiden. Gymtimene må hun jo delta i dersom hun ikke fritas. ( mulig dere har ordninger på dette). Hva tenker du selv? Bør hun slippe lagspill på skolen? Hvordan bør det i så fall bli på ungdomsskolen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...