Gå til innhold

Dette fokuset på fysiske ferdigheter - så totalt ubrukelig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer helt an på hvilket miljø du ferdes i. Og når man er eldre velger man miljø selv. På jobb har det aldri vært et fokus. 
 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Tenk om datteren din vil bli kirug, bonde, flyger, brannkonstabel elle noe annet fysisk. Da nytter det ikke å være en fulsyendig kløne.

Anonymkode: 719f3...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tenk om datteren din vil bli kirug, bonde, flyger, brannkonstabel elle noe annet fysisk. Da nytter det ikke å være en fulsyendig kløne.

Anonymkode: 719f3...f40

Ehhh.. hvor vil du med dette? Opplever du ut fra det jeg skriver at jeg nekter datteren min å drive med aktivitet? 
 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og alt det der gjør vi..

HI

Anonymkode: b9b23...099

Hvordan da? Dere går lange turer og du jobber med å overbevise datteren din at fysiske ferdigheter ikke betyr noe??

Det blir som om jeg skal overbevise dyslektikeren i familien om at lesing og matte ikke er så viktig... for det finnes jo kalkulator og office lense. 

Anonymkode: 22124...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan da? Dere går lange turer og du jobber med å overbevise datteren din at fysiske ferdigheter ikke betyr noe??

Det blir som om jeg skal overbevise dyslektikeren i familien om at lesing og matte ikke er så viktig... for det finnes jo kalkulator og office lense. 

Anonymkode: 22124...e81

Det er ikke noe poeng i at jeg går nærmere inn på dette. Det får holde at jeg sier at dette er et fokus for oss på arenaer hvor hun er trygg.

Og vet du hva? Det å snakke om at dette ensidige fokuset på fysisk aktivitet ikke vil vare, og at de ferdighetene hun er sterk på vil bli viktigere etterhvert.. det finnes ikke noe negativt i det. 

 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ALT som betyr noe på barneskolen.

Jeg forsøker å overbevise datteren min om at det ikke kommer til P bety noe når hun blir eldre. På gymnaset og universitetet er det vel ingen som sjekker hvor god du er til å hoppe strikk - og når sto de sist og ventet på dere med et tau for å se om dere kunne hoppe tau på jobbintervju?

Hvem skaper dette fokuset på fysikk? Er det foreldre? Skole? Barna?

Datteren min er dårlig i alt som heter fysisk aktivitet. Eier ikke koordinasjon. Og hun får virkelig svi for det på skolen. Det at hun er superflink i fag, er snill og empatisk og er en lojal venn.. det betyr fletta. Fokuset på fysisk prestasjon gjør henne usikker også på det hun er god på - og det tar drepen av all bevegelsesglede.

Vi har finnet vår måte å sørge for fysisk aktivitet - vi går lange turer hver dag. Men det er naturlig nok lite kred å få for det..

Frustrerende, syns jeg.. 

Anonymkode: b9b23...099

På "gymnaset"? 

Jo, kroppsøving er et fag på videregående, og karakteren teller like mye som alle andre karakterer.

Anonymkode: 53152...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På "gymnaset"? 

Jo, kroppsøving er et fag på videregående, og karakteren teller like mye som alle andre karakterer.

Anonymkode: 53152...693

Men jeg tror ikke det er SÅ viktig når det kommer til det sosiale og status på skolen.. 

Hvis hun slipper å oppleve at de andre kommer med negative kommentarer og driter henne ut når hun prøver, så er det kanskje muligheter for at hun klarer å legge inn mer innsats også. 
 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Øver dere på det hun er utrygg på? Foruten å gå tur (som er en fin ting, altså)

Anonymkode: 795b8...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifrå det jeg leser av HI, så bor dere en plass med en foreldregruppe som fokuserer mye på fysisk aktivitet. At jenta di får negative kommentarer, fordi hun ikke henger med, må du ta opp med foreldregruppen. 

Anonymkode: 3a996...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Øver dere på det hun er utrygg på? Foruten å gå tur (som er en fin ting, altså)

Anonymkode: 795b8...953

Ja 😊 Og det har vært svømmekurs, flere år på dans, fysioterapeut.. vi har forsøkt alt vi kan å finne aktiviteter som hun mestrer og som gir henne bevegelsesglede. 
Det å gå tur er viktig for å få opp kondisjonen, og vi går i bratt og ulendt terreng - ikke på fortauet, liksom.. 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenk om datteren din vil bli kirug, bonde, flyger, brannkonstabel elle noe annet fysisk. Da nytter det ikke å være en fulsyendig kløne.

Anonymkode: 719f3...f40

Da får hun øve seg da. Motivasjon gjør underverker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller det vil si - ikke alltid.. Jeg eide ikke motivasjon på barneskolen pga samme problemstilling som jeg snakker om her. Men fant treningsglede når jeg ble eldre. Så jeg håper det også skjer for datteren min. 
 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Helt likt for meg - hatet gym på skolen, elsker å være i aktivitet nå.
 

Hadde en pussig opplevelse da vi skulle ha fotball som teambuilding på jobb. Jeg har aldri drevet med fotball, eier ikke ballfølelse, men her var jo poenget at alle skulle være med. Og jeg tenker «den er grei, jeg er ikke 12 år og usikker på meg selv lenger, klart jeg blir med selv om jeg er utenfor komfortsonen». Midt i kampens hete misser jeg på en pasning, og kollegaen min brøler til meg: «faen, er det mulig, den var jo servert»! Og jeg var RETT tilbake til ungdomsskolen. Ble så lei meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg tror ikke det er SÅ viktig når det kommer til det sosiale og status på skolen.. 

Hvis hun slipper å oppleve at de andre kommer med negative kommentarer og driter henne ut når hun prøver, så er det kanskje muligheter for at hun klarer å legge inn mer innsats også. 
 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Det er faktisk ekstremt viktig når det gjelder status.

Anonymkode: 53152...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter også det med speideren, som en annen nevnte. Og ridning - samspillet mellom hest og rytter, det å kommunisere med et så stort dyr og få det til å gjøre det man vil, det gir enorm mestringsfølelse. I tillegg må man være noe sosial, ta ansvar osv. Man trener på å bli tydelig og stå for det man vil. Man blir sterkere og får god balanse i tillegg. Og klatring i vegg, det trener koordinasjon, balanse og styrke i hele kroppen.

Jeg er enig i at dette er noe som burde tas opp i foreldregruppe også. Kanskje også snakke med ungdomsskolen, om hun skal dit nå i høst, hvis ikke snakk igjen med skolen hun går på nå. Det har jo mye med holdninger å gjøre.

 

Anonymkode: 5f011...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk ekstremt viktig når det gjelder status.

Anonymkode: 53152...693

Jaja, da får hun vente til universitetet da.. hjelpes så stusselig.. 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Leverpostei skrev:

Helt likt for meg - hatet gym på skolen, elsker å være i aktivitet nå.
 

Hadde en pussig opplevelse da vi skulle ha fotball som teambuilding på jobb. Jeg har aldri drevet med fotball, eier ikke ballfølelse, men her var jo poenget at alle skulle være med. Og jeg tenker «den er grei, jeg er ikke 12 år og usikker på meg selv lenger, klart jeg blir med selv om jeg er utenfor komfortsonen». Midt i kampens hete misser jeg på en pasning, og kollegaen min brøler til meg: «faen, er det mulig, den var jo servert»! Og jeg var RETT tilbake til ungdomsskolen. Ble så lei meg. 

Huff, utrolig at det henger igjen. Fysisk aktivitet er utrolig viktig - men ikke alle tåler konkurransemomentet.. 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg støtter også det med speideren, som en annen nevnte. Og ridning - samspillet mellom hest og rytter, det å kommunisere med et så stort dyr og få det til å gjøre det man vil, det gir enorm mestringsfølelse. I tillegg må man være noe sosial, ta ansvar osv. Man trener på å bli tydelig og stå for det man vil. Man blir sterkere og får god balanse i tillegg. Og klatring i vegg, det trener koordinasjon, balanse og styrke i hele kroppen.

Jeg er enig i at dette er noe som burde tas opp i foreldregruppe også. Kanskje også snakke med ungdomsskolen, om hun skal dit nå i høst, hvis ikke snakk igjen med skolen hun går på nå. Det har jo mye med holdninger å gjøre.

 

Anonymkode: 5f011...548

God ide å ta det i forkant med ungdomsskolen.

Jeg skal forsøke å selge inn speideren. Ridning har hun gått på et år, men det falt heller ikke i smak. 
 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

God ide å ta det i forkant med ungdomsskolen.

Jeg skal forsøke å selge inn speideren. Ridning har hun gått på et år, men det falt heller ikke i smak. 
 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Men har du tatt det opp med foreldregruppen? Det er gjerne første plass en tar opp slike miljøproblemer!

Anonymkode: 3a996...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff, utrolig at det henger igjen. Fysisk aktivitet er utrolig viktig - men ikke alle tåler konkurransemomentet.. 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Konkurranse møter man over alt!

Anonymkode: b54a0...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

God ide å ta det i forkant med ungdomsskolen.

Jeg skal forsøke å selge inn speideren. Ridning har hun gått på et år, men det falt heller ikke i smak. 
 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Få med noen av vennene hennes på noen aktiviteter, da, f.eks. klatring. Snakk med foreldrene til vennene hennes og se om dere sammen kan finne på aktiviteter som utvikler ungene i rammer de er trygge på.

Har dere hund, tren agility (tror jeg det heter), der må hun være veldig fokusert, og også løpe med hunden og gi tydelige tegn.

Urk, Ungdommens Røde Kors er også en fin arena.

Anonymkode: 5f011...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men har du tatt det opp med foreldregruppen? Det er gjerne første plass en tar opp slike miljøproblemer!

Anonymkode: 3a996...62f

Det har vært jevn dialog med skolen, men har ikke tatt det på foreldremøte eller noe.. 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Konkurranse møter man over alt!

Anonymkode: b54a0...115

Jeg snakker om at enkelte ikke tåler å være i konkurransesituasjonen. De mister hode og blir ufine mot folk rundt seg. 
 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jaja, da får hun vente til universitetet da.. hjelpes så stusselig.. 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Kløner og klompedeiser er ikke spesielt attraktive eller populære på universiteter heller.

Anonymkode: 53152...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg snakker om at enkelte ikke tåler å være i konkurransesituasjonen. De mister hode og blir ufine mot folk rundt seg. 
 

HI

Anonymkode: b9b23...099

Sånn ser du det. Men det betyr at man er opptatt av å vinne, og at man misliker folk som ødelegger. Noen kan selvfølgelig ikke tåle det, men de fleste er nok bare irritert på de som ødelegger for seier. Noe som mange kan kjenne seg igjen i. Jeg ble megafrustrert av å ha sånne som din datter på laget i sport. Men det betydde ikke at jeg ikke likte og respekterte henne som medelev.

Anonymkode: b54a0...115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Konkurranse møter man over alt!

Anonymkode: b54a0...115

Men man møter ikke dårlige vinnere over alt. Det er mange som legger fra seg de holdningene i 6.klasse. Siviliserte folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kløner og klompedeiser er ikke spesielt attraktive eller populære på universiteter heller.

Anonymkode: 53152...693

Jøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...