Gå til innhold

Erkeengler- stiftelse laget av pappaen til de to barna i Lørenskog💜


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Det er vel litt som når Torvald Stoltenberg fikk Lars Lillo Stenberg til å skrive en bok om den avdøde datteren Nini. Viktig for familien at hun ikke ble glemt og hun hadde for så vidt et spennende liv på noen måter, men boken var egentlig ikke så interessant for den vanlige leser.

Men det er da helt opp til deg hvilke bøker du velger å lese?

Jeg skjønner faktisk ikke diskusjonen her, hverken når det gjelder park eller bok. Flertallet vil aldri lage en park eller skrive bok, problemstillingen er søkt. 

En sørgende pappa finner sin vei gjennom sorgen. Han kan ikke velge å gå rundt. Det kan vi. 

Anonymkode: 19301...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men det er da helt opp til deg hvilke bøker du velger å lese?

Jeg skjønner faktisk ikke diskusjonen her, hverken når det gjelder park eller bok. Flertallet vil aldri lage en park eller skrive bok, problemstillingen er søkt. 

En sørgende pappa finner sin vei gjennom sorgen. Han kan ikke velge å gå rundt. Det kan vi. 

Anonymkode: 19301...ae5

Men hvis man preger lokalmiljøene med sin sorg, må jo barna sitte inne om de ikke skal involveres i alles sorg. Du ser denne pappaen. Du ser ikke et større bilde. Hvor går grensa? Du erkjenner at denne mannen bør kunne lage et minne etter barna sine. Men skal vi kunne hedre Olga, Turid, Bjarne og Erling som sovnet stille inn? Barna der kan også savne sine nærmeste. Hvis ikke absolutt alle kan gjøre det, så rangerer man dødsfall og sorg. 

Anonymkode: d5d49...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er da helt opp til deg hvilke bøker du velger å lese?

Jeg skjønner faktisk ikke diskusjonen her, hverken når det gjelder park eller bok. Flertallet vil aldri lage en park eller skrive bok, problemstillingen er søkt. 

En sørgende pappa finner sin vei gjennom sorgen. Han kan ikke velge å gå rundt. Det kan vi. 

Anonymkode: 19301...ae5

Nei, den er ikke søkt. Med denne saken åpner man faktisk opp for en trend man ikke tidligere har hatt, og som folk ikke har sett på som en mulighet. 

Anonymkode: d5d49...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, igjen, og så? Hvis det kan føre med seg en form for trøst må vel det være helt greit. 

Det kommer nok aldri til å bli så mange etterlatte som føler for å dele sorgen på denne måten til at det blir et problem. 

Litt raushet hadde gjort seg. 

Anonymkode: 19301...ae5

Der var vi eksakt hvor jeg advarte mot. Hvis man ikke syns privat sorg har en plass i ethvert lokalsamfunn, så er man plutselig «lite raus». 
Selv tenker jeg kanskje at sånne steder gjør det lettere å heroisere eller romantisere sorgen, uten å ta inn over seg at psykisk sykdom ikke er romantikk og at andres dødsfall ikke er noe alle skal investere sine følelser i. Det blir litt Diana-faktoren: folk som har noe å gråte for allerede, finner et sted å henge det. Uten at det egentlig handler om annet enn deres egen fremmedgjøring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Pashla skrev:

Der var vi eksakt hvor jeg advarte mot. Hvis man ikke syns privat sorg har en plass i ethvert lokalsamfunn, så er man plutselig «lite raus». 
Selv tenker jeg kanskje at sånne steder gjør det lettere å heroisere eller romantisere sorgen, uten å ta inn over seg at psykisk sykdom ikke er romantikk og at andres dødsfall ikke er noe alle skal investere sine følelser i. Det blir litt Diana-faktoren: folk som har noe å gråte for allerede, finner et sted å henge det. Uten at det egentlig handler om annet enn deres egen fremmedgjøring...

Igjen, hva så? 

Anonymkode: 19301...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere synes det er helt greit at 3-5 åringen deres kommer hjem fra barnehagen og forteller at de har fått nye lekeapparater og de fikk de for at en mamma drepte sine to små barn? at barna vil tenke på dette hver gang de ser lekene? At 3-5 åringen lurer på om hvorfor, om du kommer til å drepe de osv. 
 

ser dere ikke at vi dytter en tragedie over små barn som ikke trenger ha slike bekymringer? Hvordan vet man at ikke en uerfaren vikar forteller for mye viss et barn spør hvorfor lekeplassen heter dette? 
 

lekeplassen kan lages i deres minne, og det må gjerne skrives om i aviser, men ikke å navngi leker etter døde personer. da får vi voksne med oss hensikten men kan skjerme våre barn for slike brutale ting.

 

og man bør heller ikke åpne for at de med penger kan fritt kjøpe minnesmerker rundt forbi. Hvem skal avgjøre hvem som kan hedres offentlig? 

Anonymkode: 7b366...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Igjen, hva så? 

Anonymkode: 19301...ae5

Det er å bite seg i halen. Du har fått argumenter for hva som er ugunstig med dette, men du står og holder deg for ørene og ser kun en enkeltskjebne i det hele. Da blir de som ser det i et større perspektiv eller en annen innfallsvinkel, de empatiløse. Jeg ble faktisk Veldig trist da jeg hørte det, men jeg klarer allikevel å skulle på hans sorge og samfunnet forøvrig. 

Anonymkode: d5d49...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så dere synes det er helt greit at 3-5 åringen deres kommer hjem fra barnehagen og forteller at de har fått nye lekeapparater og de fikk de for at en mamma drepte sine to små barn? at barna vil tenke på dette hver gang de ser lekene? At 3-5 åringen lurer på om hvorfor, om du kommer til å drepe de osv. 
 

ser dere ikke at vi dytter en tragedie over små barn som ikke trenger ha slike bekymringer? Hvordan vet man at ikke en uerfaren vikar forteller for mye viss et barn spør hvorfor lekeplassen heter dette? 
 

lekeplassen kan lages i deres minne, og det må gjerne skrives om i aviser, men ikke å navngi leker etter døde personer. da får vi voksne med oss hensikten men kan skjerme våre barn for slike brutale ting.

 

og man bør heller ikke åpne for at de med penger kan fritt kjøpe minnesmerker rundt forbi. Hvem skal avgjøre hvem som kan hedres offentlig? 

Anonymkode: 7b366...6a7

Det slår deg ikke at man snakker med barn aldersadekvat om døden? Her har jeg egne erfaringer. Jeg mistet min 3menning i en familietragedie da jeg var liten. Jeg fikk vel vite noe sånn som at *Pia døde fordi mammaen hennes var veldig syk, sånn skjer dessverre noen ganger. Det er veldig trist men slikt skjer heldigvis veldig sjelden. Jo eldre jeg ble fikk jeg mer innsikt i saken. Det ble donert trær og busker til en park og det står min slektnings navn på en benk også. Det har vært fint  å besøke stedet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det slår deg ikke at man snakker med barn aldersadekvat om døden? Her har jeg egne erfaringer. Jeg mistet min 3menning i en familietragedie da jeg var liten. Jeg fikk vel vite noe sånn som at *Pia døde fordi mammaen hennes var veldig syk, sånn skjer dessverre noen ganger. Det er veldig trist men slikt skjer heldigvis veldig sjelden. Jo eldre jeg ble fikk jeg mer innsikt i saken. Det ble donert trær og busker til en park og det står min slektnings navn på en benk også. Det har vært fint  å besøke stedet 

Men det hadde vært fint uten navnet også? Hun blir ikke mindre husket for det. Andre enn familien har faktisk ikke behov for å minnes alle som dessverre har dødd. Sånn er det bare. Alle må ikke ta del i mine barns fødsler, evt. dåp og konfirmasjon og evt. død. Dette er privat og for spesielt inviterte. 

Anonymkode: d5d49...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle Dyregrov snakker ofte om hvordan noen kan bli sittende fast i sorgen ved å dyrke sorgen. Han nevner bygging av "shrines" hjemme eller i nærområdet  (sorry. Husker ikke det norske ordet for shrine) kan holde foreldre igjen i sorgen. 

Han sier videre at det å påpeke dette for sørgende foreldre kan være tøft, og at det ikke alltid blir tatt godt i mot i starten. Men at foreldrene i etterkant kan si at de er glad for at det ble påpekt.

Jeg håper denne faren har gode folk rundt seg. Avgjørelser tatt i den dypeste sorg er ikke alltid noe en senere tenker er lurt..

Anonymkode: e23d4...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det slår deg ikke at man snakker med barn aldersadekvat om døden? Her har jeg egne erfaringer. Jeg mistet min 3menning i en familietragedie da jeg var liten. Jeg fikk vel vite noe sånn som at *Pia døde fordi mammaen hennes var veldig syk, sånn skjer dessverre noen ganger. Det er veldig trist men slikt skjer heldigvis veldig sjelden. Jo eldre jeg ble fikk jeg mer innsikt i saken. Det ble donert trær og busker til en park og det står min slektnings navn på en benk også. Det har vært fint  å besøke stedet 

Ja det er flott viss alle ansatte og Evt tilfeldige vikarer som er innom barnehagen vet hvordan de skal prate om døden til hver aldersgruppe og hvert barn. Men du tror vel ikke det er en realitet? Hvorfor skal barn ha et minne om døden i sin hverdag? 
 

Ville du likt at kollegaen din overtok et hjørne på jobben din, der minnet om hennes døde barn skal hedres? Kanskje du selv har opplevd noe som gjør at du ikke ønsker en påminnelse om døde barn hver dag? 
 

jeg har selv mistet barn, det er ufattelig tragisk ig du tror man aldri kommer over det igjen. Samtidig er dette vår sorg, det er faktisk ikke mine barns sorg engang, da dette skjedde før de ble født. Jeg må ta hensyn til barna mine samtidig som de skal ta hensyn til min sorg. Det blir en balansegang.

Anonymkode: 7b366...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er flott viss alle ansatte og Evt tilfeldige vikarer som er innom barnehagen vet hvordan de skal prate om døden til hver aldersgruppe og hvert barn. Men du tror vel ikke det er en realitet? Hvorfor skal barn ha et minne om døden i sin hverdag? 
 

Ville du likt at kollegaen din overtok et hjørne på jobben din, der minnet om hennes døde barn skal hedres? Kanskje du selv har opplevd noe som gjør at du ikke ønsker en påminnelse om døde barn hver dag? 
 

jeg har selv mistet barn, det er ufattelig tragisk ig du tror man aldri kommer over det igjen. Samtidig er dette vår sorg, det er faktisk ikke mine barns sorg engang, da dette skjedde før de ble født. Jeg må ta hensyn til barna mine samtidig som de skal ta hensyn til min sorg. Det blir en balansegang.

Anonymkode: 7b366...6a7

Jeg tror i grunn vi kun må tenke at alle som opplever noe slikt reagerer og håndterer det forskjellig og at ingen sitter på en absolutt fasit av hva som er riktig og ikke. Jeg tror dessuten også at barn ofte har en enklere tilnærming til døden en vi voksne tror. Litt på siden det altså. Jeg tenker også at for vår families del og min 3 mennings klasse var det en fin måte og både minnes og inkludere vedkommende. Ungene brukte mye tid i den parken og det var overhode ikke noe dystert over det. Igjen.. Dette er vår historie og ingen fasit 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at hele denne diskusjonen er helt absurd. 

Det store flertall vil aldri ha et behov for å lage parker eller andre minnesteder, så dette er ikke et problem. Ikke på noen måte, faktisk. 

Og barn godtar ting veldig greit når de får en forklaring. Så at en park har to guttenavn på et skilt vil selvsagt ikke gi noen friske barn traumer. Det får da være måte på curlingoppdragelse. Barn dør dessverre og det må andre barn dessverre også lære. 

Anonymkode: 19301...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er da helt opp til deg hvilke bøker du velger å lese?

Jeg skjønner faktisk ikke diskusjonen her, hverken når det gjelder park eller bok. Flertallet vil aldri lage en park eller skrive bok, problemstillingen er søkt. 

En sørgende pappa finner sin vei gjennom sorgen. Han kan ikke velge å gå rundt. Det kan vi. 

Anonymkode: 19301...ae5

Ok? Så hvis det gjennom årenes løp blir flere som ønsker å lage stiftelser for å hedre familiemedlemmer med plaketter eller for den saks skyld, hamsteren Bobby eller rotta Poms, skal man bare tillate det? Eller er sorgen til denne pappaen ekstraordinær og litt mer vond enn andres? Skal vi bare tillate at alle og enhver gjør det offentlige rom til et eneste stort minnesmerke? For hvis han får lov hvorfor skal ikke andre? Nå vil jo flere la seg inspirere og gjøre akkurat det samme.

Anonymkode: 5b22f...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg føler at hele denne diskusjonen er helt absurd. 

Det store flertall vil aldri ha et behov for å lage parker eller andre minnesteder, så dette er ikke et problem. Ikke på noen måte, faktisk. 

Og barn godtar ting veldig greit når de får en forklaring. Så at en park har to guttenavn på et skilt vil selvsagt ikke gi noen friske barn traumer. Det får da være måte på curlingoppdragelse. Barn dør dessverre og det må andre barn dessverre også lære. 

Anonymkode: 19301...ae5

Hvordan kan du so at det store flertall ikke har behov for det?

Anonymkode: 7b366...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Det slår deg ikke at man snakker med barn aldersadekvat om døden? Her har jeg egne erfaringer. Jeg mistet min 3menning i en familietragedie da jeg var liten. Jeg fikk vel vite noe sånn som at *Pia døde fordi mammaen hennes var veldig syk, sånn skjer dessverre noen ganger. Det er veldig trist men slikt skjer heldigvis veldig sjelden. Jo eldre jeg ble fikk jeg mer innsikt i saken. Det ble donert trær og busker til en park og det står min slektnings navn på en benk også. Det har vært fint  å besøke stedet 

Barna får vite av andre at disse barna ble drept av moren sin når, selvom man gir en «aldersadekvat» forklaring hjemme.

Anonymkode: 5b22f...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg føler at hele denne diskusjonen er helt absurd. 

Det store flertall vil aldri ha et behov for å lage parker eller andre minnesteder, så dette er ikke et problem. Ikke på noen måte, faktisk. 

Og barn godtar ting veldig greit når de får en forklaring. Så at en park har to guttenavn på et skilt vil selvsagt ikke gi noen friske barn traumer. Det får da være måte på curlingoppdragelse. Barn dør dessverre og det må andre barn dessverre også lære. 

Anonymkode: 19301...ae5

Det vet du ikke noe om. De fleste har aldri visst at dette faktisk var en mulighet. Og nei, diskusjonen er ikke absurd, vi kan ikke la vær å diskutere noe fordi det er ubehagelig eller berører noen så lenge det har noe med det offentlige å gjøre og det har det jo når planen til barnefar og familien er å sette opp minnesmerker overalt med barnas navn på. Det er som om man sprer gravstenene rundt i byen.

Anonymkode: 5b22f...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok? Så hvis det gjennom årenes løp blir flere som ønsker å lage stiftelser for å hedre familiemedlemmer med plaketter eller for den saks skyld, hamsteren Bobby eller rotta Poms, skal man bare tillate det? Eller er sorgen til denne pappaen ekstraordinær og litt mer vond enn andres? Skal vi bare tillate at alle og enhver gjør det offentlige rom til et eneste stort minnesmerke? For hvis han får lov hvorfor skal ikke andre? Nå vil jo flere la seg inspirere og gjøre akkurat det samme.

Anonymkode: 5b22f...5de

Ja. Jeg regner faktisk med at sorgen til en pappa som mister sine barn er større enn hva noen klarer å føle når rotta dør. 

For en forferdelig sammenligning!

Forstår jeg dere som er kritiske til denne markeringen mener at denne pappaen gjør noe feil ved å opprette er fond? Det er så man ikke tror hva man leser. 

Anonymkode: 19301...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vet du ikke noe om. De fleste har aldri visst at dette faktisk var en mulighet. Og nei, diskusjonen er ikke absurd, vi kan ikke la vær å diskutere noe fordi det er ubehagelig eller berører noen så lenge det har noe med det offentlige å gjøre og det har det jo når planen til barnefar og familien er å sette opp minnesmerker overalt med barnas navn på. Det er som om man sprer gravstenene rundt i byen.

Anonymkode: 5b22f...5de

Selvsagt vet man at det har vært mulig? Minnesmerker har da blitt bygd i all tid. 

Er du fullstendig historieløs? 

Anonymkode: 19301...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke i min villeste fantasi forstå hvordan noen kan mene at dette er negativt

Anonymkode: 39b68...5b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt vet man at det har vært mulig? Minnesmerker har da blitt bygd i all tid. 

Er du fullstendig historieløs? 

Anonymkode: 19301...ae5

Misforstår du med vilje? Det jeg snakker om er at folk har ikke visst at de kan kalle opp lekerplasser, skoleanlegg +++ (altså FLERE STORE anlegg, og lekeplasser) etter barna sine slik som denne faren har gjort. At folk setter opp en minneplakett diskret på én jævla benk vet da alle de kan.

Anonymkode: 5b22f...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja. Jeg regner faktisk med at sorgen til en pappa som mister sine barn er større enn hva noen klarer å føle når rotta dør. 

For en forferdelig sammenligning!

Forstår jeg dere som er kritiske til denne markeringen mener at denne pappaen gjør noe feil ved å opprette er fond? Det er så man ikke tror hva man leser. 

Anonymkode: 19301...ae5

Nei ikke at de opprettet et fond. Men at lekeplasser og ballbinger skal ha barnas navn og dermed være noe andre barn må forholde seg til, uansett hvilken alder andre barn er i. Barn skal få være barn og slippe slike bekymringer. At vi voksne leser om noe i avisen osv gjør ingenting. Vi voksne bør ha mye fokus på psykisk helse og det bør virkelig sette av mer penger til utdanning av langt flere psykologer. Nå står folk i kø lenge for å komme til psykolog.

Anonymkode: 7b366...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei ikke at de opprettet et fond. Men at lekeplasser og ballbinger skal ha barnas navn og dermed være noe andre barn må forholde seg til, uansett hvilken alder andre barn er i. Barn skal få være barn og slippe slike bekymringer. At vi voksne leser om noe i avisen osv gjør ingenting. Vi voksne bør ha mye fokus på psykisk helse og det bør virkelig sette av mer penger til utdanning av langt flere psykologer. Nå står folk i kø lenge for å komme til psykolog.

Anonymkode: 7b366...6a7

Gud bedre. Jeg håper av hele mitt hjerte at aldri pappaen eller andre rundt familien kommer over denne tråden

Endret av mamma til adhd gutt<3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Gud bedre. Jeg håper av hele mitt hjerte at aldri pappaen eller andre rundt familien kommer over denne tråden

Det er viktig og riktig å sette spørsmålstegn og Evt komme med sine meninger til det som skjer i det offentlige rom. Selv om du ikke er enig så betyr ikke det at du har riktig. Alle skjønner at dette er en fryktelig tragisk sak, alle som har barn kan bare ane sorgen og sjokket faren går gjennom. Men det er likevel riktig at saker blir diskutert offentlig, og i en sorg er det ikke sikkert man tenker «lurt»fordi man får en ide. 

Anonymkode: 7b366...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pashla skrev:

Alle gode hensikter er gode. Ingen tvil om det. Og alle som mister barn, sørger. Ingen tvil om det heller. Og ikke noe i verden er mer tragisk enn barnedrap, der er det virkelig null tvil. Men nettopp derfor blir det jo umulig å argumentere mot uten å få sånne salver som man får her. «Syns du ditt bittelille ubehag er viktigere enn hans enorme sorg» liksom. Det blir plutselig noe høyverdig dersom man støtter tiltaket, for da føler man med ham i all elendigheten, mens de som syns at tiltaket er invaderende eller i overkanten privat, ikke blir tiltrodd å ha empati eller fantasi.

Men det er nettopp det, mangel på empati, når ditt eget lille ubehag forventes å ha forrang, du liker bare ikke å erkjenne det.

Anonymkode: 73888...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...