Gå til innhold

Må innrømme at jeg kjenner misunnelse på de som kan ha hjemmekontor..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pendlingen tar vel til vanlig de to timene som de nå bruker til puling? 

Anonymkode: acfd7...dd8

Sikkert 😄 😄 

Anonymkode: 4761a...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg elsket hjemmekontor av samme grunner som en over her skriver, mindre avbrytelser, og mer effektivt arbeid. Slapp pendling, og var hjemme både når barna gikk til skolen og kom tilbake. Jeg er som Hi misunnelig på de som fortsatt har det. Vi har gått tilbake til slik det var før korona, og selv om arbeidets art tilsier at vi kan jobbe hjemmefra, samt evaluering viser at de fleste opplevde det dom positivt og effektiv, får vi ikke ha det mer

Anonymkode: eaf69...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker hjemmekontor så uendelig! Jeg har kun en liten skjerm isteden for to store skjermer. Alle simuleringer går treigt. Forventning om like høy produktivitet gjør at jeg jobber mange flere timer og helger. Jeg savner det faglige miljøet. Har tidligere trivdes så godt faglig, men nå gjør tanken på jobb med kvalm og dårlig. Føler kontant jeg gjør en dårlig jobb, mens sjefen min maser om høyere og høyere produktivitet. Flere på jobb er permitterte med fare for å miste jobben. Jeg aner ikke hva som skjer med meg etter oktober med tanke på nedbemanning selv. Har konstant vondt i magen og gruer meg til fremtiden. 

Så jeg klarer ikke å se hvordan noen kan misunne meg hjemmekontor.

Anonymkode: 2c354...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg elsket hjemmekontor av samme grunner som en over her skriver, mindre avbrytelser, og mer effektivt arbeid. Slapp pendling, og var hjemme både når barna gikk til skolen og kom tilbake. Jeg er som Hi misunnelig på de som fortsatt har det. Vi har gått tilbake til slik det var før korona, og selv om arbeidets art tilsier at vi kan jobbe hjemmefra, samt evaluering viser at de fleste opplevde det dom positivt og effektiv, får vi ikke ha det mer

Anonymkode: eaf69...5c4

Men hva hadde skjedd om alle som fortsatt ønsket hjemmekontor skulle fått invilget det? Det hadde jo vært masse-frafall på jobben. Det kollegiale og det som f.eks blir løst i lunsjen får man jo ikke med seg. Kan hende det er effektivt på en måte, men de som fysisk sitter på jobb, får uansett merarbeid. Det merker jeg i alle fall. Jeg er en av de få som hele tiden har måttet være på kontoret. Og det er faktisk merkbart hvor mye merarbeid det er når man er en av de få som er igjen her. 

Fordelen er at når kontortiden er over, så drar jeg ikke med meg jobben hjem. Da har jeg fri. 

Anonymkode: 4761a...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker hjemmekontor! Får gjort mye mer, er supereffektiv, får unna ting som har ligget lenge, og føler jeg har økt arbeidsinnsats kun på mangel på forstyrrelser og på å slippe å bruke 45 min fram og tilbake til jobb. I tillegg slipper jeg å stresse så veldig om morgenen! Jeg har alltid trent hjemme før jobb, men da jeg tidligere måtte hive meg opp og se på klokka hele tida, og nærmest løpe gjennom dusjen etterpå, kan jeg sjekke mail og jobbe i treningstøy eller morgenkåpe. Får gjort masse mer uten all verdens møter, og møtene som er digitale blir mye mer effektive. Jeg kan gå tur med hundene i lunsjpausen i steder for å gå en kortere tur rett før jeg må løpe til t-banen. Hundene får mye mer tid med oss.

Men jeg har plass til kontorstol og pult, og det hjelper jo. Og en hage. Har ikke behov for stor skjerm heller. Nå gruer jeg meg til de sier vi må tilbake, og håper jeg slipper så lenge som mulig, fordi jeg må reise kollektivt dit. Forstår ikke kolleger som er desperate etter å komme tilbake på kontoret.

Har funnet ut hvor utrolig asosial og introvert jeg egentlig er. Samme med samboer.

Begge har hatt hjemmekontor siden mars, og vi har hatt fire ukers sommerferie hjemme. Håper det varer leeeenge!

Anonymkode: 183b6...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jobbe med gulfrakk og gassmaska på i år framover.. hjemmekontor høres ut som en drøm😅

Anonymkode: 026e3...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er overlykkelig over å slippe hjemmekontor. Jobber i skolen, og det blir en kjempeutfordring å overholde smittevernregler når elevene kommer tilbake, men mye heller det enn fjernundervisning. 

Anonymkode: a4192...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har hjemmekontor er jo også på jobb og må jobbe samme antall timer som om de var på et kontor, så det er jo ikke slik at barna da kan ha kortere dager i barnehagen. Eller tror du hjemmekontor er det samme som å ha ekstra fri? Selv jobber jeg i helsevesenet i Oslo og må ta kollektivt til jobb og omgås pasienter dagen lang, men jeg er takknemlig for at jeg tross alt har en trygg jobb. Mannen min mistet nylig sin jobb. Det er hakket verre. 

Anonymkode: 3d99e...c4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva hadde skjedd om alle som fortsatt ønsket hjemmekontor skulle fått invilget det? Det hadde jo vært masse-frafall på jobben. Det kollegiale og det som f.eks blir løst i lunsjen får man jo ikke med seg. Kan hende det er effektivt på en måte, men de som fysisk sitter på jobb, får uansett merarbeid. Det merker jeg i alle fall. Jeg er en av de få som hele tiden har måttet være på kontoret. Og det er faktisk merkbart hvor mye merarbeid det er når man er en av de få som er igjen her. 

Fordelen er at når kontortiden er over, så drar jeg ikke med meg jobben hjem. Da har jeg fri. 

Anonymkode: 4761a...aec

Kan vel ikke skjære alle over en kam når det gjelder merarbeid for de som er igjen på kontoret, akkurat det kommer an på hva man driver med. Jeg har vært på hjemmekontor siden mars, og elsker det... og det er kun meg som har den kompetanse og utfører mine oppgaver, så absolutt ingen har merarbeid av at jeg sitter hjemme. Tvert i mot så får jeg gjort mer og leverer som aldri før!

Anonymkode: ef7bf...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også du har feil oppfatning av hjemmekontor. Tenk om du måtte gjøre din jobb hjemme, det vil si om du måtte ha ansvar for ca tre av barna i barnehagen hjemme hos deg selv. Hadde det vært stas og mindre slitsomt enn å jobbe med kollegaer og alt utstyret i barnehagen? Det er ikke lettere for andre selv om de har en kontorjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i bhg og må naturlig nok være fysisk på jobb. Midt i Oslo og med kollektivreiser til og fra jobb, med smittefaren hengende over. Samtlige av barna på avdelingen har en forelder med hjemmekontor og en forelder hjemme i foreldrepermisjon. Denne tiden har vi blitt oppmerksom på at barna har helt fulle dager, står ved porten ved åpning og hentes i siste minutt før stenging. Foreldrene med hjemmekontor leverer og henter i treningstøy og ler til hverandre av hvor slitsomt "hjemmekontor" er. Skjønner ikke helt hva som skjer med at dagene må være så lange når de selv skal trene og kose seg størsteparten av dagen høres det ut som..

Anonymkode: 80af3...4ff

Har dere blitt oppmerksomme på det den siste tiden, altså?

Anonymkode: 076ec...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere blitt oppmerksomme på det den siste tiden, altså?

Anonymkode: 076ec...849

Rart, midt i ferieukene. Alle 9 barn er i barnehagen med fulle dager mens ALLE barna har en forelder som er hjemme i permisjon og en som har hjemmekontor. 

Anonymkode: 97e66...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart, midt i ferieukene. Alle 9 barn er i barnehagen med fulle dager mens ALLE barna har en forelder som er hjemme i permisjon og en som har hjemmekontor. 

Anonymkode: 97e66...a6b

Har en av foreldrene hjemmekontor så er det større grunn enn vanlig til å ha barna fulle dager i bhg. Kanskje særlig etter en periode hvor de har forsøkt på å gjøre jobben med barna på fanget en tremånederstid.

Det er ikke innafor å få jobbdagen forstyrret av barn på hjemmekontor lenger. Konsekvensen kan bli permittering.. 

Så jeg stusser på at du legger frem hjemmekontor som en årsak til at dagene på bhg burde være kortere

Anonymkode: 076ec...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker vanligvis nesten 4 timer daglig på pendling, samt 3500kr i månedskort. Jeg slipper det nå med hjemmekontor, det er mindre stress og jeg ser barna mine mye mer OG får gjort mer husarbeid osv. 
På jobben min er vi alle mer effektive etter vi begynte med hjemmekontor. Sykefraværet er også gått veldig ned.

Anonymkode: 73325...788

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår at å måtte ta kollektivtrafikk midt i Oslo for å komme på jobb ikke er så fristende, og å jobbe i barnehagen er ikke så fleksibelt når det gjelder avspasering, ferie etc. Men familievennlig da, lite reising, overtid etc. 
 

Jeg jobber i barnehage i Skedsmo området, 10 mins kjøretur til jobb og er veldig glad for å kunne være på jobb med kollegaer og barn. De fleste barna er i bhg fra 8.00 til 16.00, er åpent 7-17. Hvem som har hjemmekontor og ikke vet jeg ikke så mye om, spiller i grunnen ingen rolle da jeg jobber 7,5 time pr dag uavhengig av det. 
 

Ønsker meg vekk fra barnehage på sikt da det er krevende fysisk og psykisk, og å aldri spontant kunne endre arbeidstid el avspasere litt på en fredag, men gjort jobben i 22 år nå. 

Anonymkode: db722...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem som har hjemmekontor og ikke vet jeg ikke så mye om, spiller i grunnen ingen rolle da jeg jobber 7,5 time pr dag uavhengig av det. 

Her har vi jo noe som burde nevnes oftere i de trådene som florerer... jeg syns vi ca hvert halvår har en bhg-ansatt som beklager seg over at ungene har så lange dager og hvorfor henter ikke mor tidligere hvis hun likevel er i permisjon osv osv. 
Jeg leser trådene og lurer: hvordan pokker VET den ansatte at et barn «alltid» har full dag og blir hentet sist? Den ansattes dag er da ikke alltid lik som det aktuelle barnets! 

Anonymkode: acfd7...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne lett ha hentet ungen min i barnehage i treningstøy uten å ha trent. Når jeg hjemmekontor går jeg gjerne i treningsklær pga det er lette og behagelige klær å bruke hjemme. Å gidder ikke bytte klær bare for å hente i bhg.

Anonymkode: d4c4d...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her har vi jo noe som burde nevnes oftere i de trådene som florerer... jeg syns vi ca hvert halvår har en bhg-ansatt som beklager seg over at ungene har så lange dager og hvorfor henter ikke mor tidligere hvis hun likevel er i permisjon osv osv. 
Jeg leser trådene og lurer: hvordan pokker VET den ansatte at et barn «alltid» har full dag og blir hentet sist? Den ansattes dag er da ikke alltid lik som det aktuelle barnets! 

Anonymkode: acfd7...dd8

Fordi vi rullerer på vaktene fra dag til dag, en tidligvakt fra 7.00, neste dag sein til kl 17.00 så får vi jo et godt bilde av hvordan de fleste familier disponerer plassen sin, de kan jo i prinsippet være der fra 7 til 17 hver dag. Og barn som blir hentet 16.58 ofte og så bruker foreldrene 10 min ut av bhgen snakker vi jo om da de medfører overtid for personalet. Men på mine 20 år i bhg har jeg sjelden opplevd dette. På ettermiddagene kan man oppleve å være igjen alene med 9 stykk slitne 1- og 2-åringer fra kl 16.00 som senvakt men igjen så skjer det etter min erfaring sjelden. Mitt inntrykk er at de fleste foreldre organiserer seg slik at de får levert rundt 7.30/8.00 og hentet mellom 15.45 og 16.30. De hos oss som er hjemme i permisjon etc levere 8.00 og henter 15.00 med kun 1 unntak. 

Anonymkode: db722...f79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker jobben og kollegaene mine, så er glad jeg slipper hjemmekontor. Men kan kjøre eller sykle til og fra. 

Anonymkode: fc9cd...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmekontor med baby i hus er faen meg et mareritt. Bare spør mannen min.

Babyer har null forståelse for at du er opptatt, null volumkontroll.. Og hvis du er hjemme så er det vanskelig, nærmest umulig, å ikke bli dratt inn i omsorgsrolle (kam du bare holde han mens jeh henger opp klær...) Barselpermisjonen i korona er utrolig ensomt så plutselig er du konas primære voksenkontakt

Nei takk.

Anonymkode: 3d30d...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...