Gå til innhold

Må innrømme at jeg kjenner misunnelse på de som kan ha hjemmekontor..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jobber i bhg og må naturlig nok være fysisk på jobb. Midt i Oslo og med kollektivreiser til og fra jobb, med smittefaren hengende over. Samtlige av barna på avdelingen har en forelder med hjemmekontor og en forelder hjemme i foreldrepermisjon. Denne tiden har vi blitt oppmerksom på at barna har helt fulle dager, står ved porten ved åpning og hentes i siste minutt før stenging. Foreldrene med hjemmekontor leverer og henter i treningstøy og ler til hverandre av hvor slitsomt "hjemmekontor" er. Skjønner ikke helt hva som skjer med at dagene må være så lange når de selv skal trene og kose seg størsteparten av dagen høres det ut som..

Anonymkode: 80af3...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her generaliserer du nok... enten har du bare et par barn på avdelingen eller så overdriver du. ALLE kan ikke ha en forelder som er i perm og en som har hjemmekontor. Hjemmekontor er ikke «bare  bare. Det blir lange arbeidsdager alene uten annen sosial omgang som man tidligere hadde på jobb, ofte lange kvelder for å få unna det man ikke rakk på dagtid og de aller fleste forsøker å gjøre det de kan i disse tider for å holse hjulene i gang slik at de ikke blir permitterrt. Ja, man kan komme der i treningstøy hvis det er noe av det mest behagelige de har å jobbe i, de kan smile og le fordi de endelig er ute i frisk luft hjemmenifra og faktisk kan se andre mennesker, men de skal vel ikke bli dømt for det? Hos oss må vi levere til litt før 8 og er de siste som henter. I tillegg jobber vi ofte på kvelder for å få unna det verste arbeidstrykket. Å se ned på andre og «misunne» dem bør ikke være en prioritert i disse coronatider. Gjør jobben din og beskytt deg på lokaltransport/andre steder. Håp at samfunnet holder seg såpass i gang at verken du eller veldig mange sndre blir permittert. Blir det en ny lockdown et det mange som blir permittert eller arbeidsledige...

Anonymkode: bb9b9...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men utrolig nok er ni av ni barnefamilier på avdelingen min i denne situasjonen. De jobber kanskje og strever i sene nattetimer, det har du sikkert rett i. Synes likevel de er heldige som kan unngå smitte i større grad enn min yrkesgruppe. Synes også det er underlig at barna må ha helt fulle dager. Hi

Anonymkode: 80af3...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner dere som er misunnelig. Jeg og mannen er en av de få som fortsatt har hjemmekontor siden pandemien startet. Vi har aldri hatt det bedre. Sover lengre, lite utgifter til transport, sex hver dag, kan lage mat sammen, husarbeid sammen, alt er bare bedre...

Anonymkode: b4a88...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sutre putre. Du får ta utdanne deg til noe annet, da. 

Jeg er utrolig glad jeg slipper hjemmekontor, med den dølle arbeidshverdagen det innebærer, og i tillegg har sikker jobb og full lønn i disse dager. 

Anonymkode: e294c...aaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deg om det. Selv er jeg utrolig glad for at jobbsituasjon gir meg ca normale arbeidsdager. Å ha normale dager i en unormal situasjon er gull verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at du misunner dem som slipper å bevege seg rundt med kollektiv transport i Oslo i disse dager. 

Ellers tror jeg at du rosemaler situasjonen deres. Man går glipp av mer enn man tjener på å ha hjemmekontor over tid. 

Og misunner du faktisk dem som lar barna ha lengst mulig tid i barnehagen? Er du ikke glad for at du og barna dine slipper det? 

Anonymkode: e814c...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi her, mine barn må jo også ha lange dager siden min jobb er så lite fleksibel.

Anonymkode: 80af3...4ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mange går i joggebukser på hjemmekontor siden de ikke gidder å ta på seg vanlige langbukser.

Hjemmekontor over en lang periode er forferdelig, samme mengde oppgaver som må løses på en liten laptop skjerm mot 2 store på kontoret. Ikke noe fagmiljø rundt meg, den eneste voksne jeg ser i løpet av dagen er mannen.

Jeg savner virkelig å være på kontoret

Anonymkode: a6eca...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på det slik; jo flere som har hjemmekontor, jo færre belaster kollektivtrafikken, og dermed jo lavere smittetryk. Bruk håndsprit og ansiktsmaske, så kommer vi oss gjennom dette. Eller ta sykkelen (eller sparkesykkelen) fatt. Jeg går til jobben nå. 50 min hver vei, bra for helsa det også :)

Når det gjelder folk som har hjemmekontor og permisjon synes jeg du skal la være å dømme og være bitter. De har nok sine grunner, og de har selvfølgelig all rett til å benytte tjenesten de betaler for. Synes det nesten er imponerende hvordan barnehageansatte her inne fører så grundig regnskap over andres liv, arbeidstid og fritid. 

Anonymkode: f817e...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke med andre, men for meg er ikke hjemmekontor ferie iallefall om det er det du er ute etter...

Anonymkode: ef7bf...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, mange går i joggebukser på hjemmekontor siden de ikke gidder å ta på seg vanlige langbukser.

Hjemmekontor over en lang periode er forferdelig, samme mengde oppgaver som må løses på en liten laptop skjerm mot 2 store på kontoret. Ikke noe fagmiljø rundt meg, den eneste voksne jeg ser i løpet av dagen er mannen.

Jeg savner virkelig å være på kontoret

Anonymkode: a6eca...cfb

Enig. Jeg savnet virkelig å være på jobb de dagene jeg har hjemme! 

Vi har installert to store skjermer på arbeidspulten hjemme, rett og slett fordi noen arbeidsoppgaver krever mer skjerm. Nydelig! 

Anonymkode: f8ce0...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner dere som er misunnelig. Jeg og mannen er en av de få som fortsatt har hjemmekontor siden pandemien startet. Vi har aldri hatt det bedre. Sover lengre, lite utgifter til transport, sex hver dag, kan lage mat sammen, husarbeid sammen, alt er bare bedre...

Anonymkode: b4a88...96b

Så med andre ord så forsømmer dere jobbene deres? Hva i all verden er det dere jobber med som har tid til å gjøre alt det der sammen om dagene?? 😄 😄 

Anonymkode: 4761a...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, men utrolig nok er ni av ni barnefamilier på avdelingen min i denne situasjonen. De jobber kanskje og strever i sene nattetimer, det har du sikkert rett i. Synes likevel de er heldige som kan unngå smitte i større grad enn min yrkesgruppe. Synes også det er underlig at barna må ha helt fulle dager. Hi

Anonymkode: 80af3...4ff

Så alle 9 foreldre har babyer og er hjemme i perm OG en forelder på hjemmekontor? I tillegg er alle 9 barna helt fulle dager i barnehage? Beklager dette tror jeg ikke på.

Anonymkode: 97e66...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haaaater hjemmekontor. Sitter med bærbar PC som ikke Er optimal og bruker dobbel så lang tid på å få gjort ting. Men produksjon forventes at skal være lik som om man satt på kontor. I tillegg er det ensomt. Ser kun familie, husets 4 vegger og den lokale Kiwi butikken.

Jobber til vanlig med 45 kollegaer. Nå får jeg en og annen scype liksom. Verste av alt er at ledelsen har gitt signaler om at det kan bli sånn ut året. Jippi... Sitte her i dette huset å jobbe aleine i mørketiden. Trur vinterdepresjonen blir verre i år😅

Det kan virke forlokkende. Men tru meg.,, å sitte i joggebuksa siden mars er ikke gøy. Savner å stå opp og ha et sted å dra til. Trur du generaliserer veldig. Jeg har ikke tid til å trene, suse rundt i arbeidstiden .. hjemmekontor eller ei.

Eneste positive er at det er litt mindre stress om morgenene, for det er Ikke reisevei og kø til jobb.. Det er det eneste.

Anonymkode: cc7b3...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi her, mine barn må jo også ha lange dager siden min jobb er så lite fleksibel.

Anonymkode: 80af3...4ff

Akkurat. Da vet du jo hvordan det er å ha en jobb som krever deg fulltid, sånn at man trenger lange dager i Bhg. Da burde du vise mer forståelse, heller enn å surve. Du har en gitt arbeidsdag dom begynner og slutter på faste tider. Forhold deg til det du, så kan de andre passe på at de forholder seg til sine jobber. 

Anonymkode: ebe68...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobber i bhg og må naturlig nok være fysisk på jobb. Midt i Oslo og med kollektivreiser til og fra jobb, med smittefaren hengende over. Samtlige av barna på avdelingen har en forelder med hjemmekontor og en forelder hjemme i foreldrepermisjon. Denne tiden har vi blitt oppmerksom på at barna har helt fulle dager, står ved porten ved åpning og hentes i siste minutt før stenging. Foreldrene med hjemmekontor leverer og henter i treningstøy og ler til hverandre av hvor slitsomt "hjemmekontor" er. Skjønner ikke helt hva som skjer med at dagene må være så lange når de selv skal trene og kose seg størsteparten av dagen høres det ut som..

Anonymkode: 80af3...4ff

1. Du generaliserer noe helt forferdelig. I ditt hode er altså hjemmekonto det samme som ferie. I dit hode så sitter alle på "hjemmekontor" mens de egentlig benytter arbeidstiden til helt andre ting, inkludert trening og kos.

2. Du MÅ ikke bruke kollektiv. Du Kan velge andre ordninger, feks egen bil eller sykkel

3. At endel fortsatt har hjemmekontor betyr mindre press på kollektivtrafikken, mindre fare for smitte, færre folk som treffer hverandre i løpet av dagen.

4. Barnehage er både nødvendig og positivt for barna. Nødvendig fordi foreldre må jobbe, positivt fordi barna har behov for både oppfølging og sosial omgang. nedstengningen av skole og barnehage var krise for barn som har det mindre bra hjemme.

5. Vær glad du har jobb, er i ordinære omgivelser og får lønn. Alternativet ditt er permisjon eller oppsigelse da arbeidsoppgavene dine ikke kan utføres hjemmefra.

6. Hjemmekonto er for mange utrolig krevende. Å sitte alene uten kolleger og fagmiljø, uten vante hjelpemidler som PC-skjermer, riktig kontorpult og stol osv er ofte vanskelig. Før var arbeidsdagen min variert; med litt kontorarbeid, personlige møter, fagsamtaler med kolleger osv. Nå sitte jeg foran en liten skjerm, jeg har ikke møtt kollegene mine på 5 mnd, alle møter er digitale (enda mer skjermtid!), jeg har ikke tilgang på printer og kontorstedet mitt er spisebordet midt i stua med en vanlig spisestuestol i tre som kontorstol.

Anonymkode: 9185e...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. Du generaliserer noe helt forferdelig. I ditt hode er altså hjemmekonto det samme som ferie. I dit hode så sitter alle på "hjemmekontor" mens de egentlig benytter arbeidstiden til helt andre ting, inkludert trening og kos.

2. Du MÅ ikke bruke kollektiv. Du Kan velge andre ordninger, feks egen bil eller sykkel

3. At endel fortsatt har hjemmekontor betyr mindre press på kollektivtrafikken, mindre fare for smitte, færre folk som treffer hverandre i løpet av dagen.

4. Barnehage er både nødvendig og positivt for barna. Nødvendig fordi foreldre må jobbe, positivt fordi barna har behov for både oppfølging og sosial omgang. nedstengningen av skole og barnehage var krise for barn som har det mindre bra hjemme.

5. Vær glad du har jobb, er i ordinære omgivelser og får lønn. Alternativet ditt er permisjon eller oppsigelse da arbeidsoppgavene dine ikke kan utføres hjemmefra.

6. Hjemmekonto er for mange utrolig krevende. Å sitte alene uten kolleger og fagmiljø, uten vante hjelpemidler som PC-skjermer, riktig kontorpult og stol osv er ofte vanskelig. Før var arbeidsdagen min variert; med litt kontorarbeid, personlige møter, fagsamtaler med kolleger osv. Nå sitte jeg foran en liten skjerm, jeg har ikke møtt kollegene mine på 5 mnd, alle møter er digitale (enda mer skjermtid!), jeg har ikke tilgang på printer og kontorstedet mitt er spisebordet midt i stua med en vanlig spisestuestol i tre som kontorstol.

Anonymkode: 9185e...99d

7. Svaner en klar linje mellom fritid og jobb. Den blir visket ut siden hjemmet også er arbeidsstedet slik at man fort blir sittende og "bare skal sjekke en e-post" etter at arbeidstiden egentlig er over. 

Anonymkode: a6eca...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

7. Svaner en klar linje mellom fritid og jobb. Den blir visket ut siden hjemmet også er arbeidsstedet slik at man fort blir sittende og "bare skal sjekke en e-post" etter at arbeidstiden egentlig er over. 

Anonymkode: a6eca...cfb

Helt enig. Her starter telefonen å ringe før kl 08 og ofte ringer den til ganske sent på kvelden. Har flere ganger forsøkt å si at jeg ikke er på jobb, men kunden i den andre enden vet jo at jeg har hjemmekontor. "Du kan vel bare sjekke", "du kan jo bare logge deg inn på systemet".... vet at bedriftene i den andre enden ofte er fortvilet fordi de er redd for å miste oppdrag, redd for å måtte permittere osv, men respekten for arbeidstid er mange ganger totalt fraværende.

Anonymkode: 9185e...99d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

1. Du generaliserer noe helt forferdelig. I ditt hode er altså hjemmekonto det samme som ferie. I dit hode så sitter alle på "hjemmekontor" mens de egentlig benytter arbeidstiden til helt andre ting, inkludert trening og kos.

2. Du MÅ ikke bruke kollektiv. Du Kan velge andre ordninger, feks egen bil eller sykkel

3. At endel fortsatt har hjemmekontor betyr mindre press på kollektivtrafikken, mindre fare for smitte, færre folk som treffer hverandre i løpet av dagen.

4. Barnehage er både nødvendig og positivt for barna. Nødvendig fordi foreldre må jobbe, positivt fordi barna har behov for både oppfølging og sosial omgang. nedstengningen av skole og barnehage var krise for barn som har det mindre bra hjemme.

5. Vær glad du har jobb, er i ordinære omgivelser og får lønn. Alternativet ditt er permisjon eller oppsigelse da arbeidsoppgavene dine ikke kan utføres hjemmefra.

6. Hjemmekonto er for mange utrolig krevende. Å sitte alene uten kolleger og fagmiljø, uten vante hjelpemidler som PC-skjermer, riktig kontorpult og stol osv er ofte vanskelig. Før var arbeidsdagen min variert; med litt kontorarbeid, personlige møter, fagsamtaler med kolleger osv. Nå sitte jeg foran en liten skjerm, jeg har ikke møtt kollegene mine på 5 mnd, alle møter er digitale (enda mer skjermtid!), jeg har ikke tilgang på printer og kontorstedet mitt er spisebordet midt i stua med en vanlig spisestuestol i tre som kontorstol.

Anonymkode: 9185e...99d

Dette!
Pluss dårlig skille mellom fritid og jobb.

Er jo ikke utenkelig at de foreldrene som «ler til hverandre om hvor slitsomt det er med hjemmekontor» faktisk mener at det er slitsomt, men velger å le av situasjonen siden det er lite vi kan gjøre med det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misunner både dem som har hjemmekontor og dem som møter fysisk på jobb. Jeg kan nemlig ikke jobbe før pandemien er slutt. Jeg er musiker og tjener ikke penger uten å ha oppdrag, men konserter er enten utendørs for tida, eller i smått format. Rimelig lei av alle idiotiske «alternativer» som f eks strømming av skranglete hjemmekonserter fra kjøkkenet.

Anonymkode: acfd7...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så med andre ord så forsømmer dere jobbene deres? Hva i all verden er det dere jobber med som har tid til å gjøre alt det der sammen om dagene?? 😄 😄 

Anonymkode: 4761a...aec

Pendlingen tar vel til vanlig de to timene som de nå bruker til puling? 

Anonymkode: acfd7...dd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dritt lei av hjemmekontor. Det er SÅ stusselig å ikke se folk. I tillegg ser jeg mannen alt for mye, det er ikke sunt å gå oppå hverandre 24/7. Liker heller ikke at hjemmet mitt er forvandlet til en arbeidsplass :(

Anonymkode: 5a06c...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der skjønner jeg godt at du kjenner litt misunnelse på. Jeg har delvis hjemmekontor nå etter sommeren (hadde fullt før) og litt på jobb. Elsker hjemmekontor. Starter dagen med tur i skogen hvor jeg etterpå jobber en god stund. Lang lunch og så litt jobb igjen. Jeg får tatt huset innimellom øktene og strikker mens jeg sitter i møter online (ikke deltagende møter). Får gjort utrolig mye mer hjemme enn på jobb for jeg slipper tusen avbrytelser hele tiden av kollegaer. Får nok gjort minst like mye som på jobb men på halve tiden - så har mye mer fritid og roligere dager. 

Anonymkode: 8a394...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen med hjemmekontor har jo vært flott til nå. Faren med det er jo at de som er asosiale og stille får en større terskel å overskride når de skal tilbake på kontoret. De blir fort litt "glemt" tror jeg. 

Anonymkode: 4761a...aec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...