Gå til innhold

Dagens foreldre er dårligere enn generasjonen før oss


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

(Vil bare født si at dette IKKE inkluderer familier med omsorgssvikt. De er dårlige foreldre uansett tidsperiode)

Vår generasjon oppdrar barn som ikle tåler en dritt. De tåler ikke å bli snakket til, de blir redde hvis noen hever stemmen, de får penger uten å gjøre noe for dem, de blir kjørt over alt dit de skal, foreldre skal delta på alt barna driver med, de får ikke lov å være normalt traske tenåringer, de får ikke hyle at de hater mor eller far om de er rasende, de får ikke falle og slå seg uten at foreldre skal finne en syndebukk, de skal ikke straffes for uønsket adferd, skolen har ikke lov til å irettesette, barnehagen får ikke lov å irettesette, de får ikke lov å teste grenser, de skal gjerne være barn så lenge som mulig uten plikter i huset, det skal ikle stilles for høye krav til små barn, men det skal stilles skyhøye krav til ungdommer.

Mine foreldre, lærere og besteforeldre ga meg klar beskjed om jeg gjorde noe galt. De kjeftet og jeg forstod. De snakket ikke i det uendelige om hvordan jeg burde gjøre det neste gang jeg fikk lyst til å slå søsteren min. Jeg fikk nemlig så mye kjeft at jeg ikke gjorde det igjen. Jeg fikk ikke en klem etter at jeg slo henne. Men hun fikk trøst fordi hun fikk vondt. At jeg ble lei meg for at jeg gjorde noe galt og måtte ta konsekvensen var det ingen som tok hensyn til. Og jeg gjorde det ikke igjen. Jeg ble ikke skadet or livet av det heller. Jeg lærte. Jeg hadde tett dialog med foreldrene mine. jeg kunne snakke med mamma om alt. Hun var ikke alltid enig med meg og det sa hun til meg. Jeg ble ikke skadet av det. Jeg lærte meg bare at det jeg føler og mener ikke alltid er rett eller berettiget. Jeg fikk lov å bli akkurat det jeg ville. Ordet anleggsslusk var ikke skjellsord. Jeg måtte ikke studere i «100 år» for at foreldrene mine skulle være stolt av meg. Jeg trengte bare å finne meg en jobb jeg likte og var fornøyd med, og så var de stolt av meg fordi jeg klarte akkurat det. Det var ikke prestasjonspress. Jeg fikk belønning (penger) etter innsats, og det kunne skje at jeg ikke fikk penger til å bli med på kino fordi min innsats for å tjene penger var lik null en uke. Så lærte jeg av det. Jeg ble ikke utestengt av gjengen av den grunn. Det samme hendte jo med dem fra tid til annen også. 
Foreldrene mine ble etterhvert skilt. Jeg bodde hos mamma og vi levde under fattigdomsgrensen. Vi reiste aldri på ferie. Men det var ikke noe problem. Ingen diskuterte hvem som hadde hatt den beste og dyreste ferien. Ingen ble sjokkert hvis man sa «vi har ikke råd til ferie». Det var ikke synd på oss heller, men foreldrene våre oppdro oss til å drite i hvem som hadde reist hvor. De oppdro oss til å se mennesker i stedet for penger. Derfor var vi en lykkelig fattig familie, som så mange andre.

Folk var ikke interessert i om man kunne sykle eller ikke, eller om man kunne svømme. Kunne man ikke sykle, så kunne man gå. Ingen så rart på noen som ikke kunne sykle, svømme eller gå på ski. Vi ble oppdratt til at det var helt ok. Det var ok å falle og slå seg også. Man gikk bare hjem og så fikk man plaster eller man måtte til legen og sy litt. No big deal. Og vi ble aldri sendt hjem fordi familien vi besøkte skulle spise middag. Bortsett fra hos en familie da. Men de var litt spesielle på det meste.
 

I dag er det nesten sånn at når et barn gjør noe galt, så skal man ta det med til foreldrene og fortelle hva som har skjedd, og så får de vurdere om det er årsak til at de skal få tilsnakk. Det er ikke lov til å kjefte på andres barn, man skal sende barn hjem fordi man ikke har nok mat til flere enn familien, man synes det er straff nok å ta fra de iPaden eller si at de ikke får spille på ei uke, men ellers kan de gjøre som de vil. Ungdommer er så late at mange faktisk kjefter på foreldrene sine om de ikke får penger uten innsats, og der de ikke kjefter på foreldrene er det fordi de får penger uten å gjøre en innsats. «Barna mine skal ikke jobbe for penger» hvorfor ikke? Hvorfor ikke be barna sine om å gjøre et par ting for belønning? Hvorfor bare gi de penger til det ene og det andre og så skryte av at man har så snille ungdommer som aldri sier noe opprørsk. Det trenger jo ikke det. De får alt servert slik at de ikke trenger å gjøre noe annet enn å sitte på rompa og ta imot «ukepenger» på 1000kr. 
 

Jeg synes helt ærlig at vi oppdrar en haug drittunger som tror bankkontoer er utømmelig. Som tror at verden handler om dem selv om vi hele tiden har fortalt de noe annet.
 

Og til slutt. Føler du at dette ikke gjelder deg? Helt ok. Det er ikke sikkert det gjør det, men forskingen viser til at ungdommene vi oppdrar er mer psykisk syke enn det vi var, det er in å ha angst, det er kult å være psykisk syk. Vi oppdrar barn som skammer seg fordi foreldre er fattige, foreldre som ikke jobber, foreldre som er ufør og vi oppdrar barn som skammer seg fordi de ikke presterer i et samfunn der vi lærer at «alt er mulig». 

Anonymkode: 48f5b...f4c

Jeg er faktisk helt enig med deg. 

Anonymkode: 926ee...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://tidsskriftet.no/2018/09/leder/har-ungdommer-darligere-psykisk-helse-enn

 

Jenter har dårligere psykisk helse. Det er jo sant, da

Anonymkode: 76164...884

Dårligere enn hva? Dårligere enn gutter? Dårligere enn voksne? Dårligere enn før?

Den artikkelen du linker til gir like mange spørsmål som svar. I starten står det «Flere tenåringsjenter får behandling for psykiske lidelser. Vi vet ikke om dette skyldes en reell økning i forekomst, og vi kjenner heller ikke eventuelle årsaker.» Det er der jeg tenker at den økte rapporteringen like godt kan skyldes økt kunnskapsnivå. 
I alle fall tenker jeg at de ungdommene jeg har møtt de siste 15-20 år (i DAGjobben min, for dem som syns sånt er relevant 🤪) har kommet i alle varianter. Noen med psykiske lidelser også - og en del av dem har jammen hatt mer enn nok grunn til å føle seg syke. Enkelte har opplevd store påkjenninger. Ikke alt er «sutring»! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er faktisk helt enig med deg. 

Anonymkode: 926ee...82e

Jeg òg. Mange gode poenger hos HI.

Anonymkode: 04ff2...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://tidsskriftet.no/2018/09/leder/har-ungdommer-darligere-psykisk-helse-enn

 

Jenter har dårligere psykisk helse. Det er jo sant, da

Anonymkode: 76164...884

Det er noe helt annet enn det HI påstår, nemlig at det er "in å ha angst og andre psykiske problemer" blant ungdom.

Anonymkode: 1d702...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor gjør dere det? Dere må være en helt spelsiell type foreldre der du bor, for etter over 20 år som mamma og 15 år i skoleverket kjenner jeg ikke igjen beskrivelsen din. 

Klart at noen barn og unge er mer utfordrende, enten pga hjemmeforhold eller fordi de bare er i opposisjon, men stort sett er ungdommene i vår krets høflige, omsorgsfulle og pliktoppfyllende - ofte til en så stor grad at jeg tenker at de hadde hatt godt av å finkuttet mer faen avogtil. Man trenger ikke være på topp i både idrett, skolearbeid, ekstrajobb og ikke minst sosialt. 

Til å ha jobbet så lenge med ungdom som du påstår er det skremmende at du ikke evner å se nyansene i de flotte ungene du har rundt deg. 

Har du vurdert å skifte beite?

Anonymkode: 6b3d0...175

Akkurat det jeg tenkte. Jobber som lærer i ungdomsskolen og kjenner meg IKKE igjen. 

Anonymkode: d74eb...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...