Gå til innhold

Dagens foreldre er dårligere enn generasjonen før oss


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i dagens samfunn hvor ting ikke skal være tabu. Hvor vi har behandling. Hvor alle skal være seg selv. Hvorfor føler ungdommene hele tiden at det er et prestasjonspress? 

Anonymkode: 48f5b...f4c

Er ikke sikker på at de «alltid» gjør det, men rammene for normalitet er blitt veldig trange og små. 
Og en del har vi voksne satt i stand, det er atskillig mer penger i omløp nå enn for 35 år siden. Da blir fasaden også viktigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg opplevde masse empati og kjærlighet. Som jeg skrev, kunne jeg snakke med mamma om absolutt alt. Mener du at kjærlige foreldre støtter barna sine og for de rett i alt de mener? For jeg har aldri opplevd at mamma var mindre glad i meg fordi hun ikke var enig med meg i alt. 

Anonymkode: 48f5b...f4c

Det er flere enn én måte å være god mamma på, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men i dagens samfunn hvor ting ikke skal være tabu. Hvor vi har behandling. Hvor alle skal være seg selv. Hvorfor føler ungdommene hele tiden at det er et prestasjonspress? 

Anonymkode: 48f5b...f4c

Fordi man må ha en master for en helt ordinær jobb. 

Fordi man lever i en tid med snap, Instagram og hva det nå heter alt, og må alltid være på, alltid være klar. 

Fordi det å være flink på skolen gir status. Fordi det å være sporty gir status. Fordi det å ha det rette utseende gir status. 

Osv, osv. 

Til å omgi deg så mye med ungdom som du hender så viser du skremmende liten forståelse for dem. 

Hvorfor setter du deg ikke ned og prater med dem, i stede for å klage over at dere ikke oppdrar dem riktig?

Anonymkode: 6b3d0...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pashla skrev:

Det er flere enn én måte å være god mamma på, da.

Det var vel det jeg ville frem til med det jeg skrev. 

Anonymkode: 48f5b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var vel det jeg ville frem til med det jeg skrev. 

Anonymkode: 48f5b...f4c

Nei. Du skrev at dere er dårligere foreldre enn tidligere generasjoner. 

Det er beviselig feil. 

Anonymkode: 6b3d0...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi man må ha en master for en helt ordinær jobb. 

Fordi man lever i en tid med snap, Instagram og hva det nå heter alt, og må alltid være på, alltid være klar. 

Fordi det å være flink på skolen gir status. Fordi det å være sporty gir status. Fordi det å ha det rette utseende gir status. 

Osv, osv. 

Til å omgi deg så mye med ungdom som du hender så viser du skremmende liten forståelse for dem. 

Hvorfor setter du deg ikke ned og prater med dem, i stede for å klage over at dere ikke oppdrar dem riktig?

Anonymkode: 6b3d0...175

Hvor har du det fra at jeg viser lite forståelse? Jeg snakker med ungdommer daglig. Men om jeg mener det de klager på er tullete, så sier jeg at jeg forstår at det kan virke kjipt, men at det ikke er verdens undergang. Og av en eller annen grunn så kommer de til meg. 

Anonymkode: 48f5b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei. Du skrev at dere er dårligere foreldre enn tidligere generasjoner. 

Det er beviselig feil. 

Anonymkode: 6b3d0...175

Nå tror jeg du datt av.

Anonymkode: 48f5b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvor har du det fra at jeg viser lite forståelse? Jeg snakker med ungdommer daglig. Men om jeg mener det de klager på er tullete, så sier jeg at jeg forstår at det kan virke kjipt, men at det ikke er verdens undergang. Og av en eller annen grunn så kommer de til meg. 

Anonymkode: 48f5b...f4c

Fra hi. 

Der leser jeg også at du ikke liker ungdommer noe særlig. Du syns de er bortskjemte, late, storforlangende og frekke. 

Anonymkode: 6b3d0...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå tror jeg du datt av.

Anonymkode: 48f5b...f4c

Les overskriften din?

Anonymkode: 6b3d0...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skriver vel «jeg synes». Og det er faktisk basert på hva jeg selv har sett gjennom arbeid med ungdommer og det å ha ungdommer selv. 

Anonymkode: 48f5b...f4c

 

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lenge står det at jeg har jobbet med ungdommer og at det er dagjobben min? Jeg liker ungdommer, jeg liker å kunne snakke med dem og på den måten engasjere meg og bli kjent med dem. Men jeg jobber med noe helt annet

Anonymkode: 48f5b...f4c

Litt tvetydig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke lagt skyld på noen.

Anonymkode: 48f5b...f4c

Jeg vet ikke om du la merke til overskriften din? Det står: "Dagens foreldre er dårligere enn generasjonen før oss". Det høres jo mistenkelig ut som om du plasserer skyld et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pashla skrev:

 

Litt tvetydig? 

Ikke pent å lyve. 

Må være dårlig oppdragelse. 

Anonymkode: 6b3d0...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Les overskriften din?

Anonymkode: 6b3d0...175

Jeg svarte på et spesifikt innlegg der jeg skrev det. Overskriften viser forøvrig kun til generasjonen før oss, ikke alle generasjoner.

 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fra hi. 

Der leser jeg også at du ikke liker ungdommer noe særlig. Du syns de er bortskjemte, late, storforlangende og frekke. 

Anonymkode: 6b3d0...175

det har jeg ikke skrevet. Da leser du noe som ikke står der. Jeg snakker om foreldrene, ikke barna og ungdommene

Anonymkode: 48f5b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Pashla skrev:

 

Litt tvetydig? 

Nei? Dagjobben min er noe helt annet. Fritiden min bruker jeg på ungdommer

Anonymkode: 48f5b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei? Dagjobben min er noe helt annet. Fritiden min bruker jeg på ungdommer

Anonymkode: 48f5b...f4c

Ok, det kom ikke fram at du delte inn begrepet «arbeid med ungdommer» i ulike tider på døgnet, men det var altså «arbeid med ungdommer» du skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ostepop123 skrev:

Jeg vet ikke om du la merke til overskriften din? Det står: "Dagens foreldre er dårligere enn generasjonen før oss". Det høres jo mistenkelig ut som om du plasserer skyld et sted.

Det var vel snakk om prestasjonspresset der? Og det er jo ikke sikkert at foreldrene er de skyldige, men samfunnet og forventningene til foreldrene? Årsaken til at det er blitt sånn aner jeg ikke. Men jeg ser at det er blitt sånn. 

Anonymkode: 48f5b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pashla skrev:

Ok, det kom ikke fram at du delte inn begrepet «arbeid med ungdommer» i ulike tider på døgnet, men det var altså «arbeid med ungdommer» du skrev. 

Det er jo arbeid med ungdommer uansett om det er dag eller kveld, betalt eller ubetalt? 

Anonymkode: 48f5b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg svarte på et spesifikt innlegg der jeg skrev det. Overskriften viser forøvrig kun til generasjonen før oss, ikke alle generasjoner.

 

det har jeg ikke skrevet. Da leser du noe som ikke står der. Jeg snakker om foreldrene, ikke barna og ungdommene

Anonymkode: 48f5b...f4c

Fra innlegget ditt (en eviglang setning, sparer du på punktumene?):

«Vår generasjon oppdrar barn som ikle tåler en dritt. De tåler ikke å bli snakket til, de blir redde hvis noen hever stemmen, de får penger uten å gjøre noe for dem, de blir kjørt over alt dit de skal, foreldre skal delta på alt barna driver med, de får ikke lov å være normalt traske tenåringer, de får ikke hyle at de hater mor eller far om de er rasende, de får ikke falle og slå seg uten at foreldre skal finne en syndebukk, de skal ikke straffes for uønsket adferd, skolen har ikke lov til å irettesette, barnehagen får ikke lov å irettesette, de får ikke lov å teste grenser, de skal gjerne være barn så lenge som mulig uten plikter i huset, det skal ikle stilles for høye krav til små barn, men det skal stilles skyhøye krav til ungdommer.»

Høres ikke ut som du liker ‘dagens unge’ noe særlig?

Anonymkode: 6b3d0...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er jo arbeid med ungdommer uansett om det er dag eller kveld, betalt eller ubetalt? 

Anonymkode: 48f5b...f4c

Ja, da er det rart at du i et annet innlegg presiserer at du aldri har sagt at du arbeider med ungdommer, for du arbeider med noe annet 🙄🙄🙄🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Ja, da er det rart at du i et annet innlegg presiserer at du aldri har sagt at du arbeider med ungdommer, for du arbeider med noe annet 🙄🙄🙄🙄

Neida. Det var ei som sa «for å ha arbeidet med ungdommer så lenge....» og da spurte jeg hvor lenge det står at jeg har jobbet med ungdommer og at det er dagjobben min. Så forteller jeg at den (dagjobben) er noe helt annet

Anonymkode: 48f5b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fra innlegget ditt (en eviglang setning, sparer du på punktumene?):

«Vår generasjon oppdrar barn som ikle tåler en dritt. De tåler ikke å bli snakket til, de blir redde hvis noen hever stemmen, de får penger uten å gjøre noe for dem, de blir kjørt over alt dit de skal, foreldre skal delta på alt barna driver med, de får ikke lov å være normalt traske tenåringer, de får ikke hyle at de hater mor eller far om de er rasende, de får ikke falle og slå seg uten at foreldre skal finne en syndebukk, de skal ikke straffes for uønsket adferd, skolen har ikke lov til å irettesette, barnehagen får ikke lov å irettesette, de får ikke lov å teste grenser, de skal gjerne være barn så lenge som mulig uten plikter i huset, det skal ikle stilles for høye krav til små barn, men det skal stilles skyhøye krav til ungdommer.»

Høres ikke ut som du liker ‘dagens unge’ noe særlig?

Anonymkode: 6b3d0...175

Hva du synes det høres ut som (og samtidig klarer å slenge inn spydigheter) kan ikke jeg svare for. Selv om de ikke tåler noe og er relativt bortskjemte, så trenger de ikke være idioter eller mennesker jeg ikke liker.

Anonymkode: 48f5b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida. Det var ei som sa «for å ha arbeidet med ungdommer så lenge....» og da spurte jeg hvor lenge det står at jeg har jobbet med ungdommer og at det er dagjobben min. Så forteller jeg at den (dagjobben) er noe helt annet

Anonymkode: 48f5b...f4c

Potayto potato. Til å ha arbeidet med unger og ungdommer overhodet, kort eller lenge, dag eller kveld, så er du ikke veldig nyansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pashla skrev:

Potayto potato. Til å ha arbeidet med unger og ungdommer overhodet, kort eller lenge, dag eller kveld, så er du ikke veldig nyansert.

Det er stor forskjell på «hvor lenge står det....» og «hvor står det...» du leste feil, og det er helt ok. Det kan skje med oss alle. Men vi fikk i alle fall løst det

Anonymkode: 48f5b...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva du synes det høres ut som (og samtidig klarer å slenge inn spydigheter) kan ikke jeg svare for. Selv om de ikke tåler noe og er relativt bortskjemte, så trenger de ikke være idioter eller mennesker jeg ikke liker.

Anonymkode: 48f5b...f4c

Du har et merkelig syn på personer du kjenner og liker. 

Men deg om det. Du fremstår tydligvis ganske ignorant og lite inkluderende for flere enn meg. Var det én som var enig med deg her?

Anonymkode: 6b3d0...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er stor forskjell på «hvor lenge står det....» og «hvor står det...» du leste feil, og det er helt ok. Det kan skje med oss alle. Men vi fikk i alle fall løst det

Anonymkode: 48f5b...f4c

Nei, jeg leser at du i ett innlegg snakker om ditt arbeid med ungdom og i et annet presiserer at du nettopp IKKE arbeider med ungdom. Så min gjetning er: du vil gjerne smykke deg med en form for autoritet («jeg vet mye om unge, jeg arbeider med dem»), men blir svar skyldig når en påpeker at de som er profesjonelt engasjert i ungdom pleier å vise mer empati og nyansering enn du. Da skynder du deg å trekke deg. 
 

Du må nesten velge, altså. Vil du bli ansett som autoritet på feltet, så vil det også kreves litt kunnskap om det. Og der faller du igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...