Gå til innhold

I følge NRK blir det kun anbefalning om ansiksmaske og ikke påbud. Hva kommer dere til å gjøre da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har visst ikke vært i så mange land etter at påbudene begynte å komme, så la meg opplyse deg. Jeg bor i et europeisk land som i følge norske helsemyndigheter er grønt. Vi hadde like lang lockdown som Norge, og samme type regler da gjenåpningen startet. En og en ting åpnet, men musikere på konserter kan ikke være mer enn 8 av gangen på scenen og ikke nærmere hverandre enn halvannen meter. Publikum sitter også med avstand, og det lovlige antallet er likt som i Norge. Barnehager og skoler jobber i smågrupper, alle som har mulighet til hjemmekontor bruker det, møter går på zoom o.l., altså eksakt som du kjenner det hjemme.

Men så er det beskyttelsen over munn og nese, da. Den er ikke definert til å være et medisinsk munnbind (og blir det neppe heller i Norge - det er legene og sykepleierne som skal ha forrang der.) Så man kjøper eller syr vaskbare masker av tøy. 
 

Det som er «vanskelig» med dette er jo at man skal 1) vaske hendene i såpe og vann før man tar i munnbindet. Men her i landet må jeg bruke det på bussen. Hvor mange steder er det såpe og vann på holdeplassen? Så jeg setter det på meg med møkkete hender - muligens med virus på hendene. Inne i bussen er det trangt, men la oss gå ut fra at dette hjelper litt likevel. På vei ut tar man masken av seg og legger den i veska. Allerede her er mye gått galt! Dersom jeg bytter buss, må jeg dessuten opp med maska igjen, og i hver prosess blir hendene på nytt og på nytt kontaminert.  I tillegg sprer jeg uvitende rundt virus i mellom hver gang, hvis håndvask ikke fins.

Anonymkode: 7547d...4e2

Her løser vi dette med antibac i veska (som vi uansett alltid har med), individuelle poser til mundbindene (brødposer holder) og ett munnbind per etappe. For mannen og meg holder det med to munnbind daglig, sønnen vår (som må kjøre kollektivt til og fra skole og trening) trenger opptil fem. Slenger man med ett ekstra har man alltid backup. Dette trenger ikke være medisinske eller kirurgiske munnbind. Det holder med tøy. 

Anonymkode: 55542...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Pashla skrev:

Unnskyld meg, men hva er egentlig rakettkirurgi?

Oversettelse av rocket surgery. Fra urban dictionary:

(n.) a play on words which mixes two common metaphors: "rocket science" and "brain surgery"

A line in a hilarious Chris Rock comedy act states that one shouldn't eat green meat. No kidding. It doesn't take a degree in rocket surgery to figure out something like that! ;oD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å bruke tøymaske på kollektivtransport når det blir en greie. Aller mest for å slippe unna de nevrotiske, selvutnevnte koronapolitiene som allerede kjefter ut andre på banen. F.eks for å sitte på alle setene, som er det man skal nå. 

Selvfølgelig vil en tøymaske redusere smitterisiko fra en selv til andre,helt uavhengig om den brukes flere ganger og stappes i lomma i mellomtiden. Dermed er tiltaket effektivt så snart mange gjør det.

Anonymkode: 84229...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer til å bruke tøymaske på kollektivtransport når det blir en greie. Aller mest for å slippe unna de nevrotiske, selvutnevnte koronapolitiene som allerede kjefter ut andre på banen. F.eks for å sitte på alle setene, som er det man skal nå. 

Selvfølgelig vil en tøymaske redusere smitterisiko fra en selv til andre,helt uavhengig om den brukes flere ganger og stappes i lomma i mellomtiden. Dermed er tiltaket effektivt så snart mange gjør det.

Anonymkode: 84229...df8

Tvert imot. Det er pga tankegang som dette at ansiktsmaske blir farlig. "Jeg har jo maske, dermed kan jeg sitte inntil han der på bussen." I tillegg kan en tøymaske som brukes gjentatte ganger bli en smittebombe. 

Anonymkode: 670df...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tvert imot. Det er pga tankegang som dette at ansiktsmaske blir farlig. "Jeg har jo maske, dermed kan jeg sitte inntil han der på bussen." I tillegg kan en tøymaske som brukes gjentatte ganger bli en smittebombe. 

Anonymkode: 670df...f23

Jeg tenker at maskene blir en stadig visuell påminnelse om alvoret, og at synet i seg selv virker preventivt. 

Anonymkode: 55542...ddc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Holly Golightly skrev:

Oversettelse av rocket surgery. Fra urban dictionary:

(n.) a play on words which mixes two common metaphors: "rocket science" and "brain surgery"

A line in a hilarious Chris Rock comedy act states that one shouldn't eat green meat. No kidding. It doesn't take a degree in rocket surgery to figure out something like that! 

I samme gate som feil bruk av ordtak mao. 

Anonymkode: bb66f...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tvert imot. Det er pga tankegang som dette at ansiktsmaske blir farlig. "Jeg har jo maske, dermed kan jeg sitte inntil han der på bussen." I tillegg kan en tøymaske som brukes gjentatte ganger bli en smittebombe. 

Anonymkode: 670df...f23

Folk sitter allerede inntil på bussen. Det er det som er det anbefalte når det er fullt nå, fordi det er bedre enn å stå. Det er jo primært i kollektivrush det trolig vil anbefales. 

Masken til en covidsmittet vil inneholde smitte ved gjenbruk. Det er likevel mindre trolig at viruset dingler over på deg fra masken, enn om vedkommende nyser uten maske. 

At masker vil gjøre folk mer avslappet, er din antagelse. Jeg tror den er feil. 

Anonymkode: 84229...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I samme gate som feil bruk av ordtak mao. 

Anonymkode: bb66f...1a6

Nettopp. Den forsettlige «feilbruken» er hele poenget😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her løser vi dette med antibac i veska (som vi uansett alltid har med), individuelle poser til mundbindene (brødposer holder) og ett munnbind per etappe. For mannen og meg holder det med to munnbind daglig, sønnen vår (som må kjøre kollektivt til og fra skole og trening) trenger opptil fem. Slenger man med ett ekstra har man alltid backup. Dette trenger ikke være medisinske eller kirurgiske munnbind. Det holder med tøy. 

Anonymkode: 55542...ddc

Du setter på deg maska på busstoppet. Renser hender FØR du tar i noe som helst annet, f eks stanga i bussen eller en billettautomat. Går inn på bussen, rører ikke maska. Klør deg ikke på haka. Trykker på stoppknappen med helt rene hender; blir dermed kontaminert. Går ut renser hender først, tar av maska, legger den i egen pose, går en etappe over til f eks toget. Renser hender igjen, tar ut ny ren maske og setter den på, går inn på toget. Berører ingen ting. Samme prosedyre ut av toget som sist: av med maske, rense hender igjen, helst uten å ta i veska for å rote fram antibac, ned i egen brødpose. Så skal du hjem fra jobben etter noen timer; da er det to nye masker og to nye poser og tre-fire nye renserunder. 
 

Dette blir jo, som du ser, en rent teoretisk øvelse. Jeg er som sagt innbygger et sted der maskene skal på før buss/togtur, fordi man ikke kan holde avstand der inne i kupeen. Men jeg ser ikke et menneske som renser før og etter eller som legger masken i en pose. De henger den rundt håndleddet eller går med dem under haka. Så dette er et tiltak som kun hindrer den smittespredningen der andres spytt/snørr flyr gjennom luften og lander i munnen din. Det vil ikke hjelpe mot spredningen som oppstår ved berøring av smittede flater.

Anonymkode: 7547d...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 Så dette er et tiltak som kun hindrer den smittespredningen der andres spytt/snørr flyr gjennom luften og lander i munnen din. Det vil ikke hjelpe mot spredningen som oppstår ved berøring av smittede flater.

Anonymkode: 7547d...4e2

Dette er, enda så ekkelt det er å tenke på, ansett som hovedsmitteveien for Covid-19 (og sikkert mange andre luftveisinfeksjoner). Små dråper med virus man puster inn. Stopper maskene det er det supert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Spurvugla skrev:

Dette er, enda så ekkelt det er å tenke på, ansett som hovedsmitteveien for Covid-19 (og sikkert mange andre luftveisinfeksjoner). Små dråper med virus man puster inn. Stopper maskene det er det supert!

Det er neppe hovedsmitteveien. Å berøre flater med virus på og ta dem med seg er nok mye, mye verre; ettersom man må treffe i rette øyeblikk dersom «direktesprut» skal smitte.

Anonymkode: 7547d...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er neppe hovedsmitteveien. Å berøre flater med virus på og ta dem med seg er nok mye, mye verre; ettersom man må treffe i rette øyeblikk dersom «direktesprut» skal smitte.

Anonymkode: 

Les her:

https://helsenorge.no/koronavirus/smitte-og-inkubasjonstid

Dråpene svever langt og holder seg lenge i lufta. Man behøver ikke stå "rett i spruten". I tillegg er det jo de samme dråpene som legger seg på overflater slik at du kan få dem på hendene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar buss til og fra jobb i en storby og har bestilt munnbind i stoff som jeg kommer til å bruke hvis det blir anbefalt eller påbudt

Anonymkode: 110ec...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mannen min pendler med buss og tog. Han vasker hender, spriter, holder avstand - og bruker munnbind. 

Anonymkode: 1dc50...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Spurvugla skrev:

Les her:

https://helsenorge.no/koronavirus/smitte-og-inkubasjonstid

Dråpene svever langt og holder seg lenge i lufta. Man behøver ikke stå "rett i spruten". I tillegg er det jo de samme dråpene som legger seg på overflater slik at du kan få dem på hendene. 

....noe du unngår ved å vaske hender hver gang du har vært et sted, men som du ikke unngår ved å bruke munnbind og fikle med det.

Anonymkode: 7547d...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

....noe du unngår ved å vaske hender hver gang du har vært et sted, men som du ikke unngår ved å bruke munnbind og fikle med det.

Anonymkode: 7547d...4e2

 Men munnbind gjør at ikke du legger fra deg dråper på overflater rundt deg og på den måten hindrer du spredning videre hvis det viser seg at du er smittet uten symptomer. 

Anonymkode: 3198f...b06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

 Men munnbind gjør at ikke du legger fra deg dråper på overflater rundt deg og på den måten hindrer du spredning videre hvis det viser seg at du er smittet uten symptomer. 

Anonymkode: 3198f...b06

Nei, nettopp IKKE! For munnbind-atferden folk har her, bidrar til virus på alle overflater som kan berøres. Siden folks hender ikke er rene.

Anonymkode: 7547d...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...