Gå til innhold

I følge NRK blir det kun anbefalning om ansiksmaske og ikke påbud. Hva kommer dere til å gjøre da?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei. Falsk trygghet. Nesten ingen bruker det rett, og da blir det bare enda farligere. 

Anonymkode: 670df...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt inn, og kommer til å bruke det må jeg ta offentlig transport med mye mennesker, eller lignende situasjoner. 

Anonymkode: 87791...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det gar jeg. Jeg har en jobb der vi noen ganger må bruke munnbind/maske på grunn av støv. Det er ikke behagelig og jeg ville ikke reist på treningssenter der det var påbudt for eksempel, men å sitte med det på i møter eller på offentlig kommunikasjon er helt overkommelig. Det er mest en vanesak.

Anonymkode: 815e1...072

Blir det påbudt med munnbind på treningssenter? I så fall kan de vel likegodt stenge igjen? 

Anonymkode: 43fc0...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger selvfølgelig anbefalingene. Akkurat som jeg har fulgt anbefalinger om håndvask, håndsprit, avstand, å ikke besøke mine kjære gamle foreldre, og å holde meg hjemme i sommer. Det er en nasjonal dugnad, og jo flere som bidrar, jo mildere blir de økonomiske og helsemessige (både psykisk og fysisk) konsekvensene for alle. Og ja, jeg klarer selvfølgelig å bruke mundbind korrekt. Det er ikke akkurat rakettkirurgi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Holly Golightly skrev:

Jeg følger selvfølgelig anbefalingene. Akkurat som jeg har fulgt anbefalinger om håndvask, håndsprit, avstand, å ikke besøke mine kjære gamle foreldre, og å holde meg hjemme i sommer. Det er en nasjonal dugnad, og jo flere som bidrar, jo mildere blir de økonomiske og helsemessige (både psykisk og fysisk) konsekvensene for alle. Og ja, jeg klarer selvfølgelig å bruke mundbind korrekt. Det er ikke akkurat rakettkirurgi. 

Likevel er det nesten ingen som klarer det. Se bare på intervjuer og diverse situasjoner/reportasjer fra andre land. Bare rør og tull.  Hvorfor skal man tro at nordmenn kommer til å klare å bruke dem bedre?

Anonymkode: 670df...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Blir det påbudt med munnbind på treningssenter? I så fall kan de vel likegodt stenge igjen? 

Anonymkode: 43fc0...174

Det vet jeg ikke. Fra min side var det et eksempel på noe jeg villedroppet hvis jeg måtte bruke munnbind.

Anonymkode: 815e1...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Likevel er det nesten ingen som klarer det. Se bare på intervjuer og diverse situasjoner/reportasjer fra andre land. Bare rør og tull.  Hvorfor skal man tro at nordmenn kommer til å klare å bruke dem bedre?

Anonymkode: 670df...f23

Jeg har sett enkelte slike (blant annet vår egen helseminister), men da er det desto viktigere at de av oss som klarer å bruke det korrekt faktisk gjør det. Og jeg er ikke enig i at «nesten ingen» klarer det. Hvordan ville det sett ut på norske helseinstitusjoner om de ansatte ikke klarte å bruke munnbind? Må du ha borrelås på skoene kan det kanskje bli vanskelig, ellers bør de aller fleste fikse dette helt fint. Angående klippene fra USA skal man være oppmerksom på at munnbind er sterkt politisert, og at mange har sterk motstand mot det og ikke ønsker å bruke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Falsk trygghet. Nesten ingen bruker det rett, og da blir det bare enda farligere. 

Anonymkode: 670df...f23

Men mange kan lære :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Holly Golightly skrev:

Jeg har sett enkelte slike (blant annet vår egen helseminister), men da er det desto viktigere at de av oss som klarer å bruke det korrekt faktisk gjør det. Og jeg er ikke enig i at «nesten ingen» klarer det. Hvordan ville det sett ut på norske helseinstitusjoner om de ansatte ikke klarte å bruke munnbind? Må du ha borrelås på skoene kan det kanskje bli vanskelig, ellers bør de aller fleste fikse dette helt fint. Angående klippene fra USA skal man være oppmerksom på at munnbind er sterkt politisert, og at mange har sterk motstand mot det og ikke ønsker å bruke det. 

Det er en hel del viktige premisser som gjør at folk flest neppe vil bruke det korrekt. 

1. De fleste har ikke råd til å bruke medisinsk munnbind hver gang de må ta på munnbind, altså går man for tøy.

2. Tøymaskene vil neppe bli oppbevart sterilt i veske/sekk/lommer. I tillegg er det mange, spesielt menn siden de ikke bruker veske, som ikke går rundt med håndsprit på seg. Med andre ord vil maskene i de fleste tilfeller tas på med hender som er urene, pluss at selve masken ikke er helt ren.

3. De færreste, spesielt skoleungdommer, kommer til å gå rundt med en pose til å legge det brukte munnbindet i, samt steril oppbevaring av nye munnbind til hjemturen senere. Altså tar de på det samme som de hadde på tidligere på dagen. 

Du kan faktisk ikke sammenligne bruken av munnbind mellom helsepersonell som har både opplæring, trening og tilgang til både å vaske/spirte seg, pluss gratis medisinske munnbind, og den gjengse nordmann i en vanlig, hektisk hverdag. 

Anonymkode: 0ce15...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er en hel del viktige premisser som gjør at folk flest neppe vil bruke det korrekt. 

1. De fleste har ikke råd til å bruke medisinsk munnbind hver gang de må ta på munnbind, altså går man for tøy.

2. Tøymaskene vil neppe bli oppbevart sterilt i veske/sekk/lommer. I tillegg er det mange, spesielt menn siden de ikke bruker veske, som ikke går rundt med håndsprit på seg. Med andre ord vil maskene i de fleste tilfeller tas på med hender som er urene, pluss at selve masken ikke er helt ren.

3. De færreste, spesielt skoleungdommer, kommer til å gå rundt med en pose til å legge det brukte munnbindet i, samt steril oppbevaring av nye munnbind til hjemturen senere. Altså tar de på det samme som de hadde på tidligere på dagen. 

Du kan faktisk ikke sammenligne bruken av munnbind mellom helsepersonell som har både opplæring, trening og tilgang til både å vaske/spirte seg, pluss gratis medisinske munnbind, og den gjengse nordmann i en vanlig, hektisk hverdag. 

Anonymkode: 0ce15...78f

Hvordan i alle dager vet du dette? 

Og det er ikke sååå vanskelig å lære seg nye ting. Du kommer med masse udokumentert svada og antakelser, og jeg tror du undervurderer sterkt folks evne til tilpasning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er en hel del viktige premisser som gjør at folk flest neppe vil bruke det korrekt. 

1. De fleste har ikke råd til å bruke medisinsk munnbind hver gang de må ta på munnbind, altså går man for tøy.

2. Tøymaskene vil neppe bli oppbevart sterilt i veske/sekk/lommer. I tillegg er det mange, spesielt menn siden de ikke bruker veske, som ikke går rundt med håndsprit på seg. Med andre ord vil maskene i de fleste tilfeller tas på med hender som er urene, pluss at selve masken ikke er helt ren.

3. De færreste, spesielt skoleungdommer, kommer til å gå rundt med en pose til å legge det brukte munnbindet i, samt steril oppbevaring av nye munnbind til hjemturen senere. Altså tar de på det samme som de hadde på tidligere på dagen. 

Du kan faktisk ikke sammenligne bruken av munnbind mellom helsepersonell som har både opplæring, trening og tilgang til både å vaske/spirte seg, pluss gratis medisinske munnbind, og den gjengse nordmann i en vanlig, hektisk hverdag. 

Anonymkode: 0ce15...78f

Hvis man leter etter unnskyldninger er det ingen problem å finne dem. Er man løsningsorientert og ute etter å bidra i kampen mot virusspredning er disse punktene uproblematisk. Mange motsetter seg endringer, men hvis det er dette som skal til bør i alle fall de av oss som stoler på vitenskap og gjerne gjør en innsats bidra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, amandine skrev:

Hvordan i alle dager vet du dette? 

Og det er ikke sååå vanskelig å lære seg nye ting. Du kommer med masse udokumentert svada og antakelser, og jeg tror du undervurderer sterkt folks evne til tilpasning. 

Fordi nordmenn ikke er så spesielle. Det er slik det er i andre land. Folk går rundt med tøymunnnind i lommen og slenger det på før de skal på bussen eller butikken. I tillegg jobber jeg med ungdommer, og de fleste tar ikke smittevern på alvor generelt sett, det er ingen grunn til å tro at påbud om munnbind vil endre dette. Du kan selvfølgelig få lov å leve lykkelig som naiv, men jeg er nok mer pragmatisk og realistisk anlagt.

Anonymkode: 0ce15...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Holly Golightly skrev:

Hvis man leter etter unnskyldninger er det ingen problem å finne dem. Er man løsningsorientert og ute etter å bidra i kampen mot virusspredning er disse punktene uproblematisk. Mange motsetter seg endringer, men hvis det er dette som skal til bør i alle fall de av oss som stoler på vitenskap og gjerne gjør en innsats bidra. 

Jeg har ikke sagt at jeg ikke vil prøve, men man er godt over snittet naiv dersom man tror at folk flest vil det.

Anonymkode: 0ce15...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke sagt at jeg ikke vil prøve, men man er godt over snittet naiv dersom man tror at folk flest vil det.

Anonymkode: 0ce15...78f

Helt enig med deg. 
Hvorfor skulle nordmenn være så mye flinkere enn folk i andre land? Jeg tror det vil føre til falsk trygghet. 

Anonymkode: 670df...f23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig med deg. 
Hvorfor skulle nordmenn være så mye flinkere enn folk i andre land? Jeg tror det vil føre til falsk trygghet. 

Anonymkode: 670df...f23

Gi det en sjanse, det er virkelig ikke vanskelig. Du klarte å taste inn svaret her, da greier du garantert å bruke munnbind. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Optatium skrev:

Må også si at med de prisene som er har jeg da knapt råd til å følge påbudet 😱

Hvis man er flere i familien som må ta kollektivtransport daglig  blir det vilt mye penger, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til følge anbefalingene. Har allerede brukt munnbind flere ganger ifbm jobb, og vender seg for til det.

Skal sy til oss i familien i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må det være sterilt før man bruker det? Jeg skjønner at det bør være rent og tørt (ikke minst med tanke på bakterier), men holder ikke det? Vi bruker jo skjerf over ansiktet om vinteren og ingen blir syke av det, selv om de ikke er sterile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Spurvugla skrev:

Hvorfor må det være sterilt før man bruker det? Jeg skjønner at det bør være rent og tørt (ikke minst med tanke på bakterier), men holder ikke det? Vi bruker jo skjerf over ansiktet om vinteren og ingen blir syke av det, selv om de ikke er sterile.

Det holder fint i hverdagen. Det ser ut som mangevtror vi har behov for samme grad av sterilitet som ved et kirurgisk inngrep.

Anonymkode: 815e1...072

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, sug lut skrev:

Hvis man er flere i familien som må ta kollektivtransport daglig  blir det vilt mye penger, ja. 

Heldig for meg som slipper dette i noen særlig grad, men jeg syns synd på de det gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskene hjelper deg ikke til å ikke bli smittet. Men er du syk så hjelper den andre å bli smittet av deg. Falsk trygghet

Anonymkode: 60455...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Holly Golightly skrev:

Hvis man leter etter unnskyldninger er det ingen problem å finne dem. Er man løsningsorientert og ute etter å bidra i kampen mot virusspredning er disse punktene uproblematisk. Mange motsetter seg endringer, men hvis det er dette som skal til bør i alle fall de av oss som stoler på vitenskap og gjerne gjør en innsats bidra. 

Leter etter unnskyldninger?? Hallo? For å vêr løsningsorientert så må man ha løsning på problemet. Hvis man ikke vet å bruke munnbind skikkelig, så er det bortkasta penger og smitter like mye med som uten. 

Anonymkode: 60455...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...