Gå til innhold

Helsesykepleier på skolen har innhentet opplysninger om meg uten samtykke. Er dette lov?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

HS på skolen til barnet har hatt samtaler med barnet mitt. Det ble utifra disse samtalene meldt bekymring til barnevernet. 
Jeg ble ikke informert om bekymringsmelding.

bv kontaktet meg og vi hadde samtaler, saken ble henlagt.

fikk henleggelsen Idag, med alle papirer.

det står bekymringsmeldingen fra helsesykepleier, der har også HS innhentet opplysninger fra helsestasjoner barnet gikk til som baby og barn. 
 

dette føler jeg er et grovt overtramp. Har hun lov til og innhente opplysninger om meg på denne måten? Nå vet hun jo masse om meg jeg ikke føler er relevant for saken som ble henlagt. Og det føles veldig ugreit og ubehagelig. Barnet ble fulgt opp i en annen kommune som baby og småbarn. Flyttet ril nytt sted før skolestart.

dette kan vel ikke være lov?

Anonymkode: c84b1...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det er jo opplysninger og barnet, og ikke deg. Det er iallefall slik jeg forstår det ut fra teksten din. Og det er jo relevant for utredningen. Og hvorfor skulle ikke hun ha de opplysningen?

Anonymkode: 41a24...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på reglane her, men meiner helsesjukepleiar på skulen er del av tilbodet til helsestasjonen, og brukar det same dokumentasjonssystemet. Eg trur ikkje ho har brote reglane, men du skulle nok ha vore varsla om bekymringsmeldinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra overskriften trodde jeg hun hadde hentet opplysninger om deg, men det du skriver blir noe annet. Når det er sagt mener jeg vi ble spurt om det var i orden å overføre journalen da vi byttet helsestasjon. 

Anonymkode: 700b9...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er ulovlig, det vanlige er jo å bruke samme helsestasjon og da vil jo helsesøster uansett sitte på alle disse opplysninge

Det er jo opplysninger om barnet som er hentet ut, ikke dine.

Anonymkode: ff59d...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, soleia skrev:

Litt usikker på reglane her, men meiner helsesjukepleiar på skulen er del av tilbodet til helsestasjonen, og brukar det same dokumentasjonssystemet. Eg trur ikkje ho har brote reglane, men du skulle nok ha vore varsla om bekymringsmeldinga.

Man blir ikke varslet om bekymringen gjelder overgrep eller vold.

Anonymkode: ff59d...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man blir ikke varslet om bekymringen gjelder overgrep eller vold.

Anonymkode: ff59d...6c9

Men det var det altså ikle. Saken ble henlagt. 

Anonymkode: c84b1...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo om barnet hun har fått opplysninger. Dette kan være relevant for saken. Eks. Om du har snakket om vonde følelser ovenfor barnet tidligere. Om den gamle hs har skrevet at du virker mer sliten og deprimert. Om du tidligere har tatt opp om barnet lyver mye. Om barnet er i riktig kognitiv alder osv. 

Om hun hadde hentet opplysninger fra fastlegen om deg hadde det vært annerledes. 

Jeg kjenner en mor der barnet har sterke sosiale vansker og er fryktelig knyttet til mor. Hs mente (etter pensum) at dette kunne tyde på at barnet ville passe på mor, og at det var problemer hjemme. (Dette var ikke normal adferd og noe foreldrene sliter mye med, de kan ikke ha barnevakt og barnehage har vært ett mareritt der barnet har grått hver dag i 4 år). Hs hentet ut info fra fødsel osv. Og så da at barnet var ekstremt prematurt ved fødsel. Dette kan ha STOR betydning for det psykiske for barnet og saken ble derfor drøftet som det og ikke som at noe var feil hjemme. Uten de papirene hadde saken tatt mye lengre tid og krevd mye mer ressurser fra både skole og bv under utredningen. Så det er ofte en god sak.

Anonymkode: 6c37e...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsestasjon og skolehelsetjenesten er samme system. Så hun har ikke innhentet noe hun ikke hadde lov til. Om meldingen til barnevernet ikke gikk på vold eller overgrep skulle hun ha informert dere om meldingen og innhold i denne. Om meldingen nå er henlagt kan du klage på saksgang og at hun ikke har fulgt lovverket ved å unnlate å informere dere. En slik samtale vil også i mange tilfeller føre til at man ikke melder, fordi hun kunne fått informasjon som ville ført til mindre bekymring (om det var tilfellet).

Anonymkode: 8aebb...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lovpålagt å informere om bekymringsmelding. Ved mistanke om vold skal det ikke informeres. 

Det er klart bedre for videre samarbeid å informere, men det er ikke ulovlig å ikke informere.

 

Anonymkode: b9f66...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man blir ikke varslet om bekymringen gjelder overgrep eller vold.

Anonymkode: ff59d...6c9

Veit, men antok det ikkje var så alvorleg, sidan saka vart raskt avklara.  Med mindre alvorlege forhold skal ein informere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det har hun ikke lov til. 

Anonymkode: 8219f...42b

Jo det har hun.

Hun har ikke kontaktet mors fastlege og fått info om henne, hun har kontaktet helsestasjonen barnet var tilknyttet og fått info om det, to helt forskjellige ting.

Anonymkode: ff59d...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutes ago, soleia said:

Veit, men antok det ikkje var så alvorleg, sidan saka vart raskt avklara.  Med mindre alvorlege forhold skal ein informere.

Det er BØR informere. Det står ikke i loven at offentlige instanser må. Men det anbefales jo sterkt. 

Anonymkode: b9f66...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en advokat og anmeld saken. Dette er et overtramp, uten tvil. Hvis det ikke er snakk om overgrep eller vold så SKAL de be deg om samtykke før de innhenter noen opplysninger.

Anonymkode: bbfee...567

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi flyttet fra en kommune til en annen måtte jeg skrive et samtykke på at helsesøster kunne få opplysninger fra tidligere helsestasjon. Hun kunne ikke hente ut noe uten min tillatelse.

Anonymkode: b0bf8...eb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom barnet har ytret forhold hjemme som vekker bekymring. Så har helsesøster tatt barnet på alvor. 

Så ja, hun kan innhente opplysninger og sende til bv. 

Anonymkode: 92e21...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da vi flyttet fra en kommune til en annen måtte jeg skrive et samtykke på at helsesøster kunne få opplysninger fra tidligere helsestasjon. Hun kunne ikke hente ut noe uten min tillatelse.

Anonymkode: b0bf8...eb9

Da er det ikke lengre snakk om samme system. Akkurat som nåværende skole ikke har innsyn i alt på gammel skole ved evt. flytting om ikke foreldre samtykker til overføring av informasjon. Da trår taushetsplikten inn. En skolehelsesykepleier er ansatt ved helsestasjonen. Skolehelsetjenesten er en del av denne. 

Anonymkode: 8aebb...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra samme helsestasjon? Ja, det er lov

Fra annen helsestasjon? Ja, det er lov. Men annen helsestasjon har ikke lov å gi ut opplysninger uten samtykke. Så her har de brutt taushetsplikten 

Anonymkode: 306a6...4ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysninger fra helsestasjonen dere hører til nå er jeg rimelig sikker på at hun kan få ut opplysninger fra uten samtykke. Fra tidligere helsestasjoner må, det samtykke. 
 

Helsesøster har hentet ut opplysninger på begge mine unger. Ingen samtykke trengtes fra helsestasjonen vi hørte til nå, men begge de vi hørte til før måtte hun ha samtykke til. Jeg viste hva og hvorfor. Faren fikk ikke vite hva og hvorfor, dette måtte jeg også skrive under på. (Far som laget ett rabalder, noe han gjør i tide og utide. Så etter barnas ønske så inkluderte vi helsesøster, slik at hun kunne hjelpe oss litt på veien og da måtte hun ha litt papirer. Hun fikk også fra legen vår. ) 

Anonymkode: 60320...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke er mistanke om vold eller seksuelle overgrep kan de ikke melde uten at du vet det 

Anonymkode: 2f630...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er BØR informere. Det står ikke i loven at offentlige instanser må. Men det anbefales jo sterkt. 

Anonymkode: b9f66...83e

Jo, de har etter loven plikt til å informere, med mindre det handler om begrunnet mistanke om vold eller overgrep. 

Anonymkode: 24148...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke lov!!

Selv barnevernet må ha samtykke fra deg foe å hente inn opplysninger fra helsestasjon og andre instanser. Helsesøster er ikke over barnevernet. 

Jeg ville hørt med advokat. 

Anonymkode: 2efa1...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette er ikke lov!!

Selv barnevernet må ha samtykke fra deg foe å hente inn opplysninger fra helsestasjon og andre instanser. Helsesøster er ikke over barnevernet. 

Jeg ville hørt med advokat. 

Anonymkode: 2efa1...0b7

Barnevernet må ha det fordi de er en annen instans. Skolehelsetjenesten er underlagt helsestasjonen og dermed samme tjeneste.  Helsesykepleier på skolene har tilgang på hele journalen til barn fra babyoppfølging, vaksiner etc. Det er ikke taushetsplikt innad i tjenester. Det handler ikke om å være over eller under, men om du er i samme tjeneste eller i en annen tjeneste. Mellom tjenester er det som sagt selvsagt taushetsplikt. 

Anonymkode: 8aebb...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutes ago, Anonym bruker said:

Jo, de har etter loven plikt til å informere, med mindre det handler om begrunnet mistanke om vold eller overgrep. 

Anonymkode: 24148...c07

Jeg skjønner ikke hvorfor dere er så bastante når dere ikke vet..

Fra Bufdir

For å unngå at bekymringsmeldingen kommer overraskende, bør skolen snakke med dem om bekymringen sin før de kontakter barnevernet. Det er viktig at foreldrene / de foresatte får beskrive sin opplevelse av situasjonen. Foreldre/foresatte skal imidlertid ikke varsles om skolens bekymringer i alle tilfeller.

https://bufdir.no/Barnevern/Skoleveileder/Bekymringsmelding/For_skolen/Hvordan_sende_inn_bekymringsmelding/Bekymringsmelding_fra_skole_til_barnevern/

 

Anonymkode: b9f66...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...