Gå til innhold

Når jeg er alene så rydder/vasker jeg huset, når mannen er alene spiller han eller ser på Netflix


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og? Snekrer du, klipper plenen, skifter dekk, skuffer snø, maler, fikser du ting uten at noen ber deg om det? 

Anonymkode: a5efc...51c

Jeg er ikke HI, men kan godt svare. Hos oss er det kun jeg og ene gutten på 13 år som klipper plenen, mannen er allergisk. Vi har mellomstor plen (200 kvm), og det tar meg 1-2 timer en gang i uken, så det går faktisk en del tid med til plenen i sommerhalvåret. Vi skifter dekk sammen eller verksted gjør det. Da barna var små skiftet jeg alltid alene, men altså, det tar maks to timer to ganger i året, ikke akkurat noen stor tidstyv. Male har vi ikke gjort på 7,5 år nå. Men det er han som oftest måker snø og fikser småting som er ødelagt. 

Jeg skjønner ikke helt denne trangen noen kvinner har til å absolutt skulle fordele arbeidsoppgaver i mannsoppgaver og kvinneoppgaver, hva med å bare godta at i det moderne Norge er det flere og flere som foretrekker å fordele arbeidsoppgaver etter hva en synes er greit nok å gjøre eller til og med trives med? Jeg synes det er greit nok å støvsuge og jeg liker å lage mat, så derfor gjør jeg stort sett dette, men jeg avskyr å vaske bad og gulv. Han synes dette er helt greit, og gjør derfor disse oppgavene. Siden jeg lager mat, rydder han av osv. Vi fordeler oppgaver i mellom oss der legge har et ønske om å få familien til å fungere og at alle har det best mulig og ikke sliter seg for mye ut.

Anonymkode: 3ee85...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min rydder og ordner og vasker når han er alene. Han slapper av med spill eller Netflix også, men først etter å ha fått unna ting. Han orker ikke se på rot.

høres sikkert fantastisk ut, men det gjør også at han irriterer seg over mitt rot og det blir litt gnisninger :-p 

Anonymkode: 0f209...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke HI, men kan godt svare. Hos oss er det kun jeg og ene gutten på 13 år som klipper plenen, mannen er allergisk. Vi har mellomstor plen (200 kvm), og det tar meg 1-2 timer en gang i uken, så det går faktisk en del tid med til plenen i sommerhalvåret. Vi skifter dekk sammen eller verksted gjør det. Da barna var små skiftet jeg alltid alene, men altså, det tar maks to timer to ganger i året, ikke akkurat noen stor tidstyv. Male har vi ikke gjort på 7,5 år nå. Men det er han som oftest måker snø og fikser småting som er ødelagt. 

Jeg skjønner ikke helt denne trangen noen kvinner har til å absolutt skulle fordele arbeidsoppgaver i mannsoppgaver og kvinneoppgaver, hva med å bare godta at i det moderne Norge er det flere og flere som foretrekker å fordele arbeidsoppgaver etter hva en synes er greit nok å gjøre eller til og med trives med? Jeg synes det er greit nok å støvsuge og jeg liker å lage mat, så derfor gjør jeg stort sett dette, men jeg avskyr å vaske bad og gulv. Han synes dette er helt greit, og gjør derfor disse oppgavene. Siden jeg lager mat, rydder han av osv. Vi fordeler oppgaver i mellom oss der legge har et ønske om å få familien til å fungere og at alle har det best mulig og ikke sliter seg for mye ut.

Anonymkode: 3ee85...408

Mannen min har vondt i ryggen og kan ikke klippe plenen heller. Men vi har robotgressklipper, så jeg slipper også å gjøre det! Fantastisk for forholdet og familien og overskuddet. Plenen klippes litt hver dag og resultatet er at den er helt nydelig hele tida. Anbefales!

Anonymkode: 0f209...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe som må gjøres av oppvask eller klesvask når han er alene, så gjør han det. Samme når jeg er alene. Men her holdes huset jevnt over rent og ryddig, så sjeldent det er behov for å bruke lang tid på det. Vi gjør det meste når vi er hjemme begge. 

Anonymkode: 467bf...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke HI, men kan godt svare. Hos oss er det kun jeg og ene gutten på 13 år som klipper plenen, mannen er allergisk. Vi har mellomstor plen (200 kvm), og det tar meg 1-2 timer en gang i uken, så det går faktisk en del tid med til plenen i sommerhalvåret. Vi skifter dekk sammen eller verksted gjør det. Da barna var små skiftet jeg alltid alene, men altså, det tar maks to timer to ganger i året, ikke akkurat noen stor tidstyv. Male har vi ikke gjort på 7,5 år nå. Men det er han som oftest måker snø og fikser småting som er ødelagt. 

Jeg skjønner ikke helt denne trangen noen kvinner har til å absolutt skulle fordele arbeidsoppgaver i mannsoppgaver og kvinneoppgaver, hva med å bare godta at i det moderne Norge er det flere og flere som foretrekker å fordele arbeidsoppgaver etter hva en synes er greit nok å gjøre eller til og med trives med? Jeg synes det er greit nok å støvsuge og jeg liker å lage mat, så derfor gjør jeg stort sett dette, men jeg avskyr å vaske bad og gulv. Han synes dette er helt greit, og gjør derfor disse oppgavene. Siden jeg lager mat, rydder han av osv. Vi fordeler oppgaver i mellom oss der legge har et ønske om å få familien til å fungere og at alle har det best mulig og ikke sliter seg for mye ut.

Anonymkode: 3ee85...408

Vi har også fordelt det slik hjemme hos oss pga allergi. Og jeg har stått for snømåking og dekkskifte en god stund alene pga mannen fikk prolaps. 
 

Jeg er derimot verdens største pyse når det kommer til å rense sluk eller vaske hvis kattene har kastet opp. Mannen er mer hardfør, så han tar det. 
 

Digger å sitte hjemme alene med Netflix selv. Takk og lov at vi er samkjørte på den biten, begge jobber hardt i hverdagen, så ingen problemer med å la humla suse for egen del eller hans. 

Anonymkode: 6cac9...a99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har man hage så må denne stelles like mye som innsiden av et hus. Plen må klippes, busker må trimmes, kanter må lukes osv. Dette må gjøres en gang i uka. På vinteren er det mye snø og det må måkes en til to ganger daglig. Huset må vaskes utvendig hvert år. Ved må hogges, bearbeides og stables. Ganske sikker på at mannen min og jeg bruker like mye tid på våre domener av huset totalt, eller mulig så bruker han mer tid enn meg. 

Kjøp deg robotstøvsuger så sliper du en oppgave i alle fall.. 

Anonymkode: 1d0db...8bf

Da har dere en annen hage enn oss. Her har vi robotklipper. I tillegg bare et lite bed som må lukes (gjøres av meg). Huset vaskes aldri utvendig (med unntak av vinduer og det gjør som regel jeg). Vedovn har vi ikke.

Skifte dekk er det han som gjør.

Vask av hus og klær, matlaging og rydding deles på. Da barna var små hadde vi vaskehjelp. Nå som de er større vasker vi mens de holder på med sitt. Men jeg vasker ikke om jeg er alene i huset.

Anonymkode: d26da...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alene hjemme, uten mann og barn, da er det gaming og netflix som gjelder. Da er det full nyting av alene tid. Spille noen runder uten noen som sitter å sukker ved siden av meg. Fantastisk. 

Husarbeid er en felles oppgave som vi tar oss av sammen ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alenetid= nytes. TV serie som jeg vil se, mat jeg vil spise og stillhet ! Kaster ikke bort et sekund på rydding og vasking. Da får det heller flyte litt og så tar vi det sammen senere. 

Anonymkode: 6bd88...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går brukte jeg alenetiden min til å trene.. oppvasken sto i maskina hele dagen. 

Anonymkode: 1d0db...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hemmeligholdes intet husarbeid, så det gjøres med barna til stede, og gjerne (i varierende grad) deltakende. Tenker det bare er sunt at ungene ser at ting gjøres og er med på å få hverdagen til å gå rundt. Har ikke ungene fått ryddet, får ikke jeg støvsugd heller. Vi voksne roter jo ikke så ille, og rengjøring etter matlaging og spising tar vi fortløpende.

Vi foretrekker å ha tiden etter leggetid og eventuell øvrig barnefri tid frigjort til egne gjøremål. Vi kan gjerne bruke denne tiden til å jobbe med større prosjekter i huset, men ingen av oss orker bruke voksentid på ren hverdagsrydding etter barna med påfølgende rengjøring. Det kan barna heller få være med på i morgen, om vi ikke kom i mål i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2020 den 9.28, Anonym bruker skrev:

Har man hage så må denne stelles like mye som innsiden av et hus. Plen må klippes, busker må trimmes, kanter må lukes osv. Dette må gjøres en gang i uka. På vinteren er det mye snø og det må måkes en til to ganger daglig. Huset må vaskes utvendig hvert år. Ved må hogges, bearbeides og stables. Ganske sikker på at mannen min og jeg bruker like mye tid på våre domener av huset totalt, eller mulig så bruker han mer tid enn meg. 

Kjøp deg robotstøvsuger så sliper du en oppgave i alle fall.. 

Anonymkode: 1d0db...8bf

Jeg har hage, og den er svær, men det er ikke ukentlig trimming av busker eller luking av bed, nei! Man beskjærer busker ÉN gang i året, med mindre man ønsker å drepe dem!
Slå plen og måke snø gjør ungene for litt lommepenger.
Utvendig husvask har jeg aldri gjort på de 15 år jeg har bodd i huset vårt. Male det gjør vi begge.
Et fåtall av menn i Norge hogger ved, det gjør man kun hvis man eier skog. Vi har vedovn, og ingen her har «bearbeidet» noe som helst - man kjøper den tørr og pakket i sekker. 
Hvis mannen din har lurt deg til å tro at han bør slippe husarbeid bare fordi han gjør disse sporadiske tingene, så er du blitt tatt ved nesen.

Anonymkode: c0a3e...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.8.2020 den 9.28, Anonym bruker skrev:

Har man hage så må denne stelles like mye som innsiden av et hus. Plen må klippes, busker må trimmes, kanter må lukes osv. Dette må gjøres en gang i uka. På vinteren er det mye snø og det må måkes en til to ganger daglig. Huset må vaskes utvendig hvert år. Ved må hogges, bearbeides og stables. Ganske sikker på at mannen min og jeg bruker like mye tid på våre domener av huset totalt, eller mulig så bruker han mer tid enn meg. 

Kjøp deg robotstøvsuger så sliper du en oppgave i alle fall.. 

Anonymkode: 1d0db...8bf

Jeg har hage, og den er svær, men det er ikke ukentlig trimming av busker eller luking av bed, nei! Man beskjærer busker ÉN gang i året, med mindre man ønsker å drepe dem!
Slå plen og måke snø gjør ungene for litt lommepenger.
Utvendig husvask har jeg aldri gjort på de 15 år jeg har bodd i huset vårt. Male det gjør vi begge.
Et fåtall av menn i Norge hogger ved, det gjør man kun hvis man eier skog. Vi har vedovn, og ingen her har «bearbeidet» noe som helst - man kjøper den tørr og pakket i sekker. 
Hvis mannen din har lurt deg til å tro at han bør slippe husarbeid bare fordi han gjør disse sporadiske tingene, så er du blitt tatt ved nesen.

Anonymkode: c0a3e...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...