Gå til innhold

Lurer veldig på hvordan det skal gå med bhg og skole dette året


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er lærer og har fått påminnelse om at vi har gult nivå til skolestart. Det innebærer blant annet at vi ansatte ikke har lov til å møte på jobb om vi har det minste snev av tegn på sykdom. Jeg antar det samme gjelder ansatte i barnehagen. 

Men all min etter hvert ganske lange erfaring, tilsier at dette ikke vil gå opp. Som lærer blir man nesten alltid syk flere ganger i løpet av skoleåret. Ikke nødvendigvis sånn at man er hjemme (under normale omstendigheter), men snufsete, hoster litt, nyser litt, litt sår hals osv. Jeg tror knapt at jeg har en eneste kollega som aldri er i hvert fall litt småforkjølet minst en gang i løpet av skoleåret. Og de som har småbarn selv er enda oftere småsyke. Og disse småforkjølelsene varer jo fort en ukes tid også. Så hvordan i all verden skal man klare å ha nok ansatte på jobb dersom man ikke får gå på jobb med litt snue eller hoste? Jeg er oppriktig bekymret for dette, hvordan det blir for barna med stadig vikarer osv. Andre som er bekymret?

Anonymkode: 0fc1c...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg er absolutt bekymret for barna mine. Jeg håper skolene og barnehagene får til gode ordninger med faste vikarer. Selv underviser jeg i vgs, og jeg ser for meg at jeg kan ha undervisning på teams når disse sykdomsperiodene kommer. Vikar får jeg neppe. 

Så kan en jo bare håpe at smittevern knyttet til korona også gjør oss mindre syke enn vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Leverpostei skrev:

Ja, jeg er absolutt bekymret for barna mine. Jeg håper skolene og barnehagene får til gode ordninger med faste vikarer. Selv underviser jeg i vgs, og jeg ser for meg at jeg kan ha undervisning på teams når disse sykdomsperiodene kommer. Vikar får jeg neppe. 

Så kan en jo bare håpe at smittevern knyttet til korona også gjør oss mindre syke enn vanlig. 

Samme her. Jeg underviser i VGS og ser for meg at det vil bli mange timer hvor jeg ikke får vikar. Meet (vi brukte dette) fungerte greit nok når alle elevene var hjemme, men jeg ser ikke før meg at det vil fungere noe særlig med elevene i et klasserom og meg hjemme. Når jeg ikke er der kan jeg ikke se om "Per" fortsatt blir holdt utenfor eller "Mari" egentlig trenger en liten ekstra samtale etter en røff helg hjemme osv. Man får jo overhode ikke ivaretatt det psykososiale miljøet om man ikke er der. Jeg er faktisk skikkelig bekymret for de mest sårbare elevene mine hvis de stadig blir sittende uten lærer eller med tilfeldige vikarer. Og ja, jeg er bekymret for egne barn også. 

HI

Anonymkode: 0fc1c...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner bekymringene. Samtidig et jeg enig med Leverpostei. Jeg må si at vår familie (med barn i både bhg, barneskole, ungdomsskole og vgs) ikke har vært så friske noen gang siden første barn startet i bhg. Null forkjølelse og null omgangssyke. 

Anonymkode: 59b11...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også på dette. Skal ha 1. klasse, de trenger forutsigbarhet. Forkjølelse kan jo fort vare to uker liksom.. 

Anonymkode: 25961...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan skal det bli for elever i VGS som har så strenge oppmøtekrav til vanlig? De kan max være borte 10 % av tiden. 10 % er jo mye, men det har jo ført til at elever (før korona) gikk på skolen både med feber og sår hals, og i hvert fall hvis de bare var litt snuftete eller hadde hodepine. Det kan de jo ikke nå.
HVordan ordner man dette?

Anonymkode: 104f2...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvordan skal det bli for elever i VGS som har så strenge oppmøtekrav til vanlig? De kan max være borte 10 % av tiden. 10 % er jo mye, men det har jo ført til at elever (før korona) gikk på skolen både med feber og sår hals, og i hvert fall hvis de bare var litt snuftete eller hadde hodepine. Det kan de jo ikke nå.
HVordan ordner man dette?

Anonymkode: 104f2...795

Ja, det har jeg også tenkt mye på. Nå fram til sommeren førte vi ikke tellende fravær, men fra oppstart skal vi føre fravær som vanlig igjen. Det er jo helt hull i hodet og får meg til å lure på om politikerne har glemt hjernen sin hjemme. Spesielt på yrkesfag er jo nettopp det å ha minimalt med fravær faktisk viktig i forhold til å få læreplass. De som ansetter lærlinger ser på orde og atferd, fravær og så karakterer, då fravær er jo kjempeviktig. Men også elever blir normalt sett forkjølet, men ikke så syk at de må holde seg hjemme (under normale omstendigheter) og kan derfor likevel ha 0 dager fravær selv om de har vært småsyk. Nå skjer jo ikke det, og de må skaffe seg sykemelding og legge fram for å bekrefte at de ikke fikk lov å møte på skolen pga. forkjølelse f.eks. Dette kommer jo til å overbelaste fastlegene, tenker virkelig ikke polikerene på dette? Blir helt oppgitt, jeg!

HI

Anonymkode: 0fc1c...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker også på dette. Skal ha 1. klasse, de trenger forutsigbarhet. Forkjølelse kan jo fort vare to uker liksom.. 

Anonymkode: 25961...83c

Er ikke rutinen også for skoler nå at dere blir testet ved symptomer og kan jobbe igjen ved negativ test? Det er i hvert fall det som praktiseres overfor mine småforkjøla kolleger nå (barneverntjeneste), etter råd fra koronatelefonen og bydelsoverlege.

Det blir jo likevel fravær, men 1-2 dager i stedet for to uker.

Anonymkode: f782f...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke rutinen også for skoler nå at dere blir testet ved symptomer og kan jobbe igjen ved negativ test? Det er i hvert fall det som praktiseres overfor mine småforkjøla kolleger nå (barneverntjeneste), etter råd fra koronatelefonen og bydelsoverlege.

Det blir jo likevel fravær, men 1-2 dager i stedet for to uker.

Anonymkode: f782f...4d3

Jeg vet ikke, vi har ikke fått noen informasjon om dette. Er likevel litt skeptisk. Det har jo vært flere saker i media om folk som først har fått negativ test, gått på jobb, testet igjen og vipps er den positiv likevel. Spørsmålet da blir jo om man kan stole på en negativ test tatt tidlig i sykdomsforløpet, men jeg håper jo virkelig at det blir sånn da! Altså at vi kan teste oss og stole på svaret.

HI

Anonymkode: 0fc1c...c14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke rutinen også for skoler nå at dere blir testet ved symptomer og kan jobbe igjen ved negativ test? Det er i hvert fall det som praktiseres overfor mine småforkjøla kolleger nå (barneverntjeneste), etter råd fra koronatelefonen og bydelsoverlege.

Det blir jo likevel fravær, men 1-2 dager i stedet for to uker.

Anonymkode: f782f...4d3

Denne beskjeden har vi fått på vår skole. Vi skal testes etter to dager med symptomer, og som samfunnskritisk personale vil lærere bli prioritert for testing. Likevel vil det ta 3-5 dager å få svar, om det blir som før sommeren. Dermed blir man fort borte en uke uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...