Gå til innhold

Noen her som har slitt med psykisk sykdom? Er du åpen om det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller holdt det mest mulig skjult? Hvor dårlig er det og hvorfor har du enten skjult eller vært åpen. Hva slags reaksjoner har du fått? Hvis du vil si psykisk sykdom også gjør gjerne det. 

Anonymkode: 3bd64...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har gått til psykolog pga en traumatisk opplevelse. Denne opplevelsen gav meg angst, spesielt for barna mine. Type, frykte det verste ALLTID. Dette kunne gjøre at jeg begynte å gråte om skolen ringte og sa det hadde vært et uhell. Så jeg valgte full åpenhet med venner, familie og kollegaer og har bare opplevd støtte og forståelse. Jeg synes åpenhet er viktig, men med psykisk sykdom så fordrer det litt omløp i hodene på de man deler med. Ikke alle forstår psykisk sykdom så jeg tror dessverre at noen ganger kan man oppleve at folk tar avstand. 
Min «diagnose» var nok lett for folk å sette seg inn i, det jeg/vi opplevde var veldig traumatisk og de aller fleste forstår at slikt setter spor. Sånn sett var jeg muligens «heldig». 

Anonymkode: 0d16c...fa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har levd med alvorlig angst, og har vært veldig dårlig i perioder. Jeg har ikke vært åpen om det annet enn til nærmeste familie. Men har fortalt det til noen nære kollegaer, slik at de forstår hva som skjer. Nå har jeg imidlertid ikke vært dårlig på flere år, etter at jeg begynte på medisiner.

Anonymkode: 24847...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst og depresjon her, brukt antidepressiva og gått til behandling over flere perioder. Kun fortalt det til mannen og en venninne. For meg er mine helseopplysninger private, og ikke noe jeg ønsker å dele med andre.

Anonymkode: 8200c...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PTSD, grunnet en svært traumatisk barndom. Jeg er ikke så veldig åpen om det. Noen få nære venner vet det. Familie vet det ikke. Jeg hadde og en kort periode hvor jeg var svært deprimert og suicidal, det var det kun en venninne som jeg fortalte det til. 

Anonymkode: e6f84...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok vært plagsomt åpen for mange. Ser ingen grunn til å skjule det. Alle kan gå på en smell. Og når jeg forteller, er det overraskende mange som svarer at de også har vært på antideppresiva i tunge perioder. Jeg mener at vi trenger mer åpenhet i samfunnet. Det får man ikke, om man ikke snakker om det.

Anonymkode: 48395...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Over en lang periode snakket jeg ikke om min mentale helse overhodet, annet enn med min nærmeste (og knapt nok da også). Etter en stund innså jeg at det ikke hjalp hverken meg eller de rundt meg at jeg tiet, så jeg valgte å gå over til å være semi-åpen. Jeg deler det jeg må for at folk skal ha større forståelse for at ting er som de er, men ikke noe mer enn det. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått åtte år i terapi. Kompleks ptsd og symptomer som på et tidspunkt utgjorde en personlighetsforstyrrelse. 

Det er kun partner, ekspartner og fastlegen som kjenner omfanget. Noen venner vet at jeg har gått i terapi pga kronglete oppvekst. 

Å være åpnere om det er ikke nyttig for meg, og vil medføre mye stigma. 

Anonymkode: 48acf...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slitt fra jeg var 5-6 år. Ptsd kompleks type. Aldri fortalt det til andre enn psykologen min

Anonymkode: c86f2...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen få perioder med moderat-alvorlig situasjonsbetinget depresjon tidligere (lang tid mellom periodene og ikke suicidalitet), og i tillegg en periode med situasjonsbetinget angst og utmattelse. Har aldri skjult det og kan nevne det hvis det er et tema, men har ikke behov for å fortelle om det til alle og enhver heller. De jeg hatt kontakt med i disse tunge tidene vet hvordan jeg har hatt det.

Anonymkode: 22206...312

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...