Gå til innhold

Dere med hund, ang. søvn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri hatt hund før, så jeg har ikke noen referanserammer her. Vi fikk hund fir 3,5 år siden og koser oss med å ha den. Valpetiden var selvfølgelig litt krevende, men hun er en grei og fin hund. Nå passet nettopp en venn henne i noen dager og fortalte at han var helt overrasket over hvor rolig hunden vår er og hvor mye hun sover/hviler. Uten å ha tatt tiden helt nøyaktig, så vil jeg anslå at hun sover/hviler 17-20 timer i døgnet, litt ettersom hva vi gjør på. I dag har hun bare sovet, bortsett fra en liten tur, mat og en liten halvtime med lek med en av ungene. Så, våken kanskje 1,5-2 timer så langt? Hun er mest våken om ettermiddagen/kvelden. Er det uvanlig mye søvn? Hun får skryt for å være sunn og frisk på årlige kontroller hos vetrinæren. 

Anonymkode: 9c2fc...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vår hund sover mye på rolige dager og er aktiv når vi er aktiv. Han er en fantastisk hund som finner roen uansett hvor vi er. Kan ha han med til folk på middag og når vi reiser oss for å gå så blir folk overrasket over at vi har med hund fordi han har ligget skjult under bordet og sovet i tre timer. 

Anonymkode: d8005...8d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Optatium skrev:

Helt vanlig i forhold til min hund i alle fall. Men det kan nok variere med rase og lynne ☺️

Så godt å høre! Ble jo litt bekymret når han sa det slik. Han har vokst opp med Border collie, så mulig de er mer aktive enn snittet også.

Anonymkode: 9c2fc...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vår hund sover mye på rolige dager og er aktiv når vi er aktiv. Han er en fantastisk hund som finner roen uansett hvor vi er. Kan ha han med til folk på middag og når vi reiser oss for å gå så blir folk overrasket over at vi har med hund fordi han har ligget skjult under bordet og sovet i tre timer. 

Anonymkode: d8005...8d6

Det høres veldig ut som vår hund. Hun elsker folk og vil helst hilse på, men så legger hun seg ned og sover under bordet eller i nærheten hun også.

HI

Anonymkode: 9c2fc...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vår hund i ferd med å bli gammel, og sover kanskje mer enn de fleste. Kan nok glatt sove 18-20 timer i døgnet, men svært våken når det handler om tur, trening og mat. 

Anonymkode: be635...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er vår hund i ferd med å bli gammel, og sover kanskje mer enn de fleste. Kan nok glatt sove 18-20 timer i døgnet, men svært våken når det handler om tur, trening og mat. 

Anonymkode: be635...203

Litt fint å høre at dette ikke er unormalt. Vår er også kvikk og våken i forbindelse med turer, mat, lek og trening. Hun er med meg på joggetur flere ganger i uken også. Og hun kan fortsatt få raptuser f.eks. etter en tur i regnvær når pelsen er blitt våt. Er akkurat som hun blir giret av det. Men så roer hun seg igjen og sover, sover og sover 😅

HI

Anonymkode: 9c2fc...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hva er vitsen med hunden da, om den kun sover? Høres merkelig ut.

Anonymkode: 275d1...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Altså, hva er vitsen med hunden da, om den kun sover? Høres merkelig ut.

Anonymkode: 275d1...d91

Den er jo våken i 4-7 timer, så den sover ikke hele tiden. Vitsen er kosen, selskapet, turene og at det er en fin måte for barna å lære seg å ta skikkelig ansvar (selv om vi har hovedansvaret selvfølgelig!). Men mest av alt at hun er der. Da jeg var sykemeldt i noen måneder, er jeg overbevist om at det utelukkende var hennes fortjeneste at jeg ikke ble deprimert. Det er noe med den myke pelsen, det at hun bare er der, tett inntil meg hvis jeg er lei meg, som er urolig beroligende. Ene barnet har angst og er blitt utrolig mye bedre etter at hunden kom i hus, fordi hund har en beroligende effekt. Jeg tror faktisk det er forsket på det også, at å klappe på en hund demper angst, senker hjerterytmen og generelt er bra for helsen.

HI

Anonymkode: 9c2fc...311

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den er jo våken i 4-7 timer, så den sover ikke hele tiden. Vitsen er kosen, selskapet, turene og at det er en fin måte for barna å lære seg å ta skikkelig ansvar (selv om vi har hovedansvaret selvfølgelig!). Men mest av alt at hun er der. Da jeg var sykemeldt i noen måneder, er jeg overbevist om at det utelukkende var hennes fortjeneste at jeg ikke ble deprimert. Det er noe med den myke pelsen, det at hun bare er der, tett inntil meg hvis jeg er lei meg, som er urolig beroligende. Ene barnet har angst og er blitt utrolig mye bedre etter at hunden kom i hus, fordi hund har en beroligende effekt. Jeg tror faktisk det er forsket på det også, at å klappe på en hund demper angst, senker hjerterytmen og generelt er bra for helsen.

HI

Anonymkode: 9c2fc...311

Det har du helt rett i, hi. Å ha hund er utrolig bra både for fysisk og psykisk helse. Reduserer risiko for hjerte-og karsykdommer (senker blodtrykk), og depresjon, reduserer stress. Skaper trygghet og glede. Der er det forsket mye.

Anonymkode: f6c88...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...