Gå til innhold

Føler dere ansvar for å hjelpe barn ut i voksenlivet?


Nyttårs barn

Anbefalte innlegg

Da tenker jeg på støtte til utdannelse og etablering, f.eks. hjelp til leilighetskjøp.

Det blir jo dyrere og dyrere å etablere seg for førstegangskjøpere og jeg er redd for at det blir et klasseskille i Norge mellom de som får hjelp av foreldre og andre. 

Samtidig så er det jo fantastisk om foreldre kan hjelpe barna sine når de faktisk trenger penger, som jo gjerne er i 20-30 årsalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange møter p hjelpe og støtte barna på vei ut i voksenlivet. At foreldrene står for leilighetskjøpet gjør ikke nødvendigvis barna mer voksne.....
 

moralsk større gjennom utdanning, opplæring i å ta gode, fornuftige valg, være der i krevende tider osv anser jeg som mye mer viktig enn å slenge penger på bordet.

 

Anonymkode: 2fe4d...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klasseskillet gar jo alt eksistert i mange år. En del bransjer i norge har et helt ekstremt lønnsnivå sammenlignet med andre. De med høye lønninger presser opp prisene på typiske førstehjem fordi de hjelper barna sine.

Anonymkode: db670...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke direkte ansvar, men kan jeg hjelpe så kommer jeg til å gjøre det. Jeg tenker at de uansett vil få hjelp ca. når de trenger det mest fordi jeg kommer til å overdra mesteparten av ev. arv etter mine foreldre (beholder nok til å bli gjeldfri selv). Den vil (ut fra mine foreldres alder) komme når de er 25-35. Det er ikke veldig stor arv det dreier seg om, men det vil hjelpe godt på.

Kommer det barnebarn kan jeg hjelpe dem også, når jeg selv ikke har gjeld (tenker da primært å spare i fond i mitt, eller foreldrenes, navn). Jeg tenker at de først må få mulighet til å klare seg selv, så greit å få penger først når de virkelig er i ferd med å etablere seg. 

Anonymkode: 56d16...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg føler et visst ansvar. Eldste blir 18 år om få måneder og jeg vil gjerne hjelpe der jeg kan.

 

Anonymkode: 6a8d6...459

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hjelper mine barn. Har spart 300 000,- til begge. Studielån skal de få ta, det er gunstig. Men jeg vil bidra med litt økonomisk støtte under studietiden samt bidra med egenkapital til å kjøpe leilighet. Jeg fikk den samme støtten og jeg ble da voksen, godt utdannet og har god jobb i dag. Selvsagt vil man barna sine alt godt, å bidra med økonomisk støtte ser jeg ikke på som å gjøre de en bjørnetjeneste så lenge de oppdras med de rette verdiene. 

Anonymkode: 351f0...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange møter p hjelpe og støtte barna på vei ut i voksenlivet. At foreldrene står for leilighetskjøpet gjør ikke nødvendigvis barna mer voksne.....
 

moralsk større gjennom utdanning, opplæring i å ta gode, fornuftige valg, være der i krevende tider osv anser jeg som mye mer viktig enn å slenge penger på bordet.

 

Anonymkode: 2fe4d...7c9

Dette har du så rett i, samtidig så utelukker ikke det ene det andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne være deres sikkerhetsnett, jeg vil de skal ha den tryggheten det er å vite at du har noen som tar deg imot om du faller.

Men jeg ønsker ikke å kjøpe leilighet til dem, jeg unner dem gleden av studenthybel, av kollektiv, av bekymringsløs ( for dem) moro. 

Jeg sponser tannlege, evt lege, fysio og sånt om det trengs, men de må lære seg å klare seg selv. Det synes jeg inngår i min jobb som mamma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Nyttårs barn said:

Da tenker jeg på støtte til utdannelse og etablering, f.eks. hjelp til leilighetskjøp.

Det blir jo dyrere og dyrere å etablere seg for førstegangskjøpere og jeg er redd for at det blir et klasseskille i Norge mellom de som får hjelp av foreldre og andre. 

Samtidig så er det jo fantastisk om foreldre kan hjelpe barna sine når de faktisk trenger penger, som jo gjerne er i 20-30 årsalderen.

Jeg sparer barntrygden til barnet, så barnet kan ha en del når barnet må ha leilighet og lappen. han har ca 150.000 nå, står på mitt navn

Anonymkode: 5bb3d...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hjelper med egenkapital/kausjonist når de skal etablere seg etter endt utdanning og fast jobb. Kjøper ikke leilighet i selve studietiden. Har ikke spart en krone som er øremerket det enkelte barnet, men hjelper til økonomisk ved behov. 

Anonymkode: 45d31...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke spart opp noe særlig til dem ennå, men de er 6 år og 2 år. Vi kommer snart til å arve noen millioner og får da nedbetalt alt lån. Så etter det kan vi nok begynne å spare opp litt til dem. 
Våre foreldre kunne/ville ikke hjelpe oss inn på boligmarkedet, med den konsekvens at prisene økte voldsomt mens vi sparte opp de 15% egenkapital vi trengte for å komme oss inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: a1d09...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...