Gå til innhold

Invitert i selskap etter at verten har vært i utlandet.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har blitt invitert i selskap, og hører rykter om at verten skal med båt til Tyskland uken før. Merker at jeg føler litt på det, spesielt etter episoden på hurtigruta. Her har vi avlyst sommerferie i utlandet, holdt oss hjemme det vi kan og kun omgjenget oss med faste personer. - Ønsker ikke at det skal ha vært forgjeves, samtidig føles det egoistisk å ikke dra i et barneselskap ovenfor barnet. 

Skulle ønske at de frivillig tok det før eller 14 dager etter, men er redd for å skape dårlig stemning hvis jeg sier noe. Ser at Tyskland har lave smittet all, og at grensen er "åpen" på fhi, men fortsatt skal de på ferje og omgås da mye folk fra forskjellige land og steder. Utfra hvordan jeg ser folk generelt blåser i avstand og smittevern om dagen så klarer jeg ikke helt å ha tillitt. (de jeg kjenner som drar er sikkert flinke, men mennesker i flokk har jo vist seg å ikke evne det, samt at hotell etc trenger jo bare en smittet ansatt for å spre til mange) 

Hva tenker du/dere? 

Anonymkode: 7e066...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min er forøvrig ganske så imot at vi skal dra, pga overnevnte argumenter. Jeg slites mellom vennskap og fornuft. For å si det sånn, hadde dette vært noen med mindre nær relasjon ville vi/jeg ikke dratt i selskapet. 

Anonymkode: 7e066...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt over alle som kommer hjem fra utlandet som ikke er smittet med noe? Sånn ca 99,9%? Det går sikkert helt fint å dra i selskap. 

Anonymkode: a2776...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glatt funnet en annen plausibel unnskyldning til å ikke dra..... ;) 

Trenger ikke skape drama.

Anonymkode: 5202d...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig hadde dratt, jeg er en av dem som selvfølgelig overholder smittevernsregler, men ellers ikke er redd for å bli smittet selv. Verken jeg selv eller mann/barn er i risikogruppen, så jeg lever egentlig ganske normalt. Men jeg har også forståelse for at andre ikke er der jeg er, og ville ikke blitt snurt dersom en gjest avlyste hvis jeg f.eks. hadde vært i Tyskland. Snakk med vedkommende, man kommer som regel langt med høflig ærlighet. 

Anonymkode: 81a74...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke dratt. Men jeg jobber i helsevesenet, og har famile jeg er mye sammen med som er i risikogruppen. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg nok dratt. 

Anonymkode: b9f34...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke dradd. 
 

Vi ser nå flere som kommer fra utlandet med smitte, og e sprer videre i sitt nettverk. 
 

Det går folk rett og slett tåle. De dro utenlands, andre gjorde det ikke, og har betenkeligheter med å være rundt dem før etter 10 dager. Thats life. 

Anonymkode: 818b5...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke dratt. Vi kom hjem fra Danmark (som også er grønt) på tirsdag, og er hjemme i selvpålagt karantene fortsatt. Synes det er lite fornuftig med selskap rett etter utenlandstur nå. 

Anonymkode: 52b49...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke dratt, og jeg hadde vært ærlig om grunnen. Jeg hadde likevel vært høflig. Det går fint an. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke dratt. Nå ser vi jo økning i smitte igjen, og det er ikke verdt å ta sjansen. Hadde bare vært ærlig og sagt det som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange dager før selskapet er verten i Tyskland? Gjennomsnittlig er inkubasjonstiden 5 dager. 

Anonymkode: 036c1...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange dager før selskapet er verten i Tyskland? Gjennomsnittlig er inkubasjonstiden 5 dager. 

Anonymkode: 036c1...84d

Det var jo greit å vite, takk. De skal være der 6-7 dager, tror jeg, og kommer hjem 2-3 dager før selskapet. 

Anonymkode: 7e066...751

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du vært en god venn av meg og av smittehensyn ikke kom... Så hadde jeg syntes det var helt greit og forståelig. Så lenge det er grunnen og ikke fordi du syntes det er viktigere å bake boller liksom. 
 

selv ville jeg ikke dratt. Ikke hysterisk, men tenker for sikkerhets skyld:)

Anonymkode: 86ddb...657

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan man og spørre vertinnen om hvor mange som har vært i Sveio eller Moss? Eller Oslo, Tromsø eller Trondheim? Tror det er større sjanse for å få smitte derfra. 

Anonymkode: a2776...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og så kan man og spørre vertinnen om hvor mange som har vært i Sveio eller Moss? Eller Oslo, Tromsø eller Trondheim? Tror det er større sjanse for å få smitte derfra. 

Anonymkode: a2776...5e1

Du glemte særp og frekstad😷 

Men ja, er enig med deg. Og ang det på hurtighruten så startet smitten hos filipinsk mannskap! På kielferja feks er det stort sett nordmenn og portugisere som er drillet på hygiene,.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke dratt, og som Superdolly sa, jeg ville også ha vært ærlig om årsaken. Det kan man fint være og likevel være høflig.

De som reiser utenlands tar bevisste valg, valg som alle vet gir økt risiko. Da må de også forstå at valgene deres kan få følger. Og ikke minst også at de ikke kan forvente at andre er villige til å ta risiko pga. deres egne valg.

Ang. inkubasjonstid - gjennomsnittet er nok fem dager, men den kan også være oppi et par uker...

Når det gjelder reise med en slik båt så vil det der være så utrolig mange kontaktpunkter, at risikoen der er større enn en del andre steder. Mye folk som er samlet på et veldig begrenset område, innendørs, masse kontaktflater.

Jeg tenker også at nettopp det at det her er nære relasjoner det er snakk om bør gjøre det enklere å fortelle årsaken til at dere ikke kommer. Si heller at dere kan komme når de har vært hjemme i vel to uker etter turen.

Anonymkode: 78726...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, KellyTaylor skrev:

Du glemte særp og frekstad😷 

Men ja, er enig med deg. Og ang det på hurtighruten så startet smitten hos filipinsk mannskap! På kielferja feks er det stort sett nordmenn og portugisere som er drillet på hygiene,.

Filipinske sjøfolk er like drillet på hygiene som nordmenn altså... De har nok hatt med seg smitten til Hurtigruten hjemmefra. Levekårene på Filippinene er litt annerledes enn i Norge for å si det forsiktig og testregimet er nok ikke like effektivt.

Anonymkode: 8e514...e10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke dratt. Jeg er nok utsatt med smitte på jobb, så jeg har kuttet drastisk i alle andre ting. 
 

Jeg er egentlig ikke hysterisk, men jeg er nok det på en måte også. All evt smitte jeg kan unnvære, prøverr jeg å unnvære. Ett selskap eller besøk er ingen krise for meg å utsette ett to uker eller ett halvt år. Jeg syns alle burde tatt dn test om de har vært i utlandet eller steder med mye mennesker (typisk ferieting som folk ikke er så flinke medzmittevern. Det har vi sett mange bevis på i sommer. Ser det på jobb at kunder ikke bryr seg lengre også, så jeg må være enda mer bevist på hva jeg selv gjør. Har barn som ikke bør få det, ikke noe farlig for de, men det betyr uker med mye jobb for meg siden dette vil trigge sykdommer de har fra før av. Og jeg har en nabo som har hatt dette, synet av han i ettertid gjorde sterkt inntrykk. Det tok han mange måneder å komme tilbake, formen er ikke som den var før han ble syk heller) Så jeg syns vi heller bør teste oss en gang for mye eller for lite. 
 

Det er vel bare å se på hva som skjedde i Moss. En test, vente til svaret kom før de møttes kunne spart folk for sykdom, død og mye jobb for veldig mange personer. Jeg tror alle klarer å ta en test, vente noen dager før de er sosial. Om de ikke klarer dette, bør folk faktisk tenke over hva som faktisk er viktig her i livet. 
 

Det høres ut som jeg er utrolig usosial, det er jeg ikke, men jeg er nok sosial på en litt annen måte enn veldig mange omdagen. Mine ungdommer syns heller ikke jeg er noe rar, jeg legger ikke noen restriksjoner på hva de skal gjøre og ikke, for de er mer forsiktige enn meg. Hun ene har blitt super sosial i denne tiden, men selv om hun er veldig sosial så er det på en måte som ikke utsetter henne for stor smitte. 

Anonymkode: d9dcd...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Hei

Jeg har blitt invitert i selskap, og hører rykter om at verten skal med båt til Tyskland uken før. Merker at jeg føler litt på det, spesielt etter episoden på hurtigruta. Her har vi avlyst sommerferie i utlandet, holdt oss hjemme det vi kan og kun omgjenget oss med faste personer. - Ønsker ikke at det skal ha vært forgjeves, samtidig føles det egoistisk å ikke dra i et barneselskap ovenfor barnet. 

Skulle ønske at de frivillig tok det før eller 14 dager etter, men er redd for å skape dårlig stemning hvis jeg sier noe. Ser at Tyskland har lave smittet all, og at grensen er "åpen" på fhi, men fortsatt skal de på ferje og omgås da mye folk fra forskjellige land og steder. Utfra hvordan jeg ser folk generelt blåser i avstand og smittevern om dagen så klarer jeg ikke helt å ha tillitt. (de jeg kjenner som drar er sikkert flinke, men mennesker i flokk har jo vist seg å ikke evne det, samt at hotell etc trenger jo bare en smittet ansatt for å spre til mange) 

Hva tenker du/dere? 

Anonymkode: 7e066...751

tyskland er helt trygt det

Anonymkode: 35d01...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...