Gå til innhold

Hvorfor har mange så fordomsfull holdning til etnisk norske som velger å konvertere til islam?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville vært skeptisk hvis det var min datter, det kan nok henge sammen med at man blir farget etter hva som har vært. Da sikter jeg til blant annet situasjonen i Syria og hvordan noen ble rekruttert til IS rett foran nesen på både familie og venner. I eget land. Du blir jo tatt fullstendig på sengen, for det var for noen så uventet. Og da blir man på vakt. Så snakk åpent med folk, de trenger kanskje å se og å få bekreftet at de fleste er ikke så ekstreme (heldigvis). Majoriteten av mennesker ønsker jo bare å leve i fred og ro med familie og venner. 
 

Av ren nysgjerrighet, hvorfor bruker du hijab? Dette er ikke er ikke ment som dømmende, håper ikke det fremstår som det. Jeg lurer oppriktig på det. 

Anonymkode: cf01f...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etter noen måneder sammen med kjæresten min, som er muslim, ønsket jeg å bli kjent med hans familie og lære mer om kulturen deres. De ble fort glad i meg og jeg følte meg veldig velkommen hos dem. Det tok ikke lang tid før jeg ble involvert med det lokale moskémiljøet, og alt gikk sin gang derfra. Det eneste stedet jeg har møtt motstand er hos min familie og venner. Foreldrene mine er ikke kristne, men de var raske med å fortelle meg at jeg burde tenke over dette en gang til. Sannheten er at jeg hadde virkelig tenkt på dette i over en måned før jeg fortalte dem. Siden da har atmosfæren i rommet når vi møtes, føltes annerledes. Heldigvis skjønner broren min at ingenting har endret seg, og behandler meg fortsatt på samme måte. Derimot må det verste jeg har opplevd, være at vennegjengen min begynte å distansere seg fra meg da jeg endret stilen min og begynte med hijab. De inviterer meg sjelden til noen ting nå. Jeg forstår ikke hvordan folk som påstår at de er så aksepterende og tolerante, kan være så fordomsfulle. Ikke vær redd meg, jeg er ikke skummel.

Anonymkode: 4c8e7...688

Hmmm... Det spørs jo veldig.. har du vært ateist og plutselig trur på Gud , hadde jeg vel blitt skeptisk... Men alt kan snakkes om.   For hva er greia? Har du konvertert til kulturen eller islam? Trur du på Allah? For å ta på seg hijab for å «være med» i gjengen er ikke konvertering i mine øyne.

Leser du koranen og føler Allah og alt det?

Anonymkode: 03915...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan ikke han bli kristen? Hva hadde familien hans og hans venner sagt om han hadde konvertert? 
 

vi er skeptiske for vi i den vestlige verden har kommet så veldig mye lenger enn de muslimske land. 
 

Jeg har flere muslimske venner  men de er liberale og lever som oss flest.  Har ingen ting i mot religionen men finner det veldig rart at du kun etter  noen få mnd allerede snakker om å bli muslim?  Hvorfor kan du bare ikke  være  som du er og han som han er. Han er sikkert en fin fyr, samtidig blir jeg skremt at etter kun  etter då kort tid rar stilling til så alvorlige  inngripen i ditt liv. 
 

er du klar for å  leve som en muslim. ? Med alle sine tradisjoner og skikker?  

Anonymkode: 5fbcb...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å lese alle seks sidene med kommentarer, men festet meg ved en ting i hovedinnlegget ditt, HI.

Du sier du har tenkt grundig igjennom saken i en måned. Oi, tenk en hel måned! Tenk et par-tre år før du bestemmer deg! Minst! 

Jeg går ut i fra at du er ganske ung, du har dermed god tid. 

Anonymkode: e87e0...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner/vet om som har konvertert til islam er i to grupper.

Ene er menn som har vært svært ensomme og som er blitt vervet av miljøer som ønsker å radikalisere dem.

Andre er kvinner som har konvertert kun fordi de har vært forelsket og at det å konvertere har vært en forutsetning for å fortsette et forhold til mannen de er forelsket i. Jeg har ikke møtt en eneste kvinne som har konvertert til islam av seg selv, fordi hun har oppsøkt slike religiøse miljøer på eget initiativ/nysgjerrighet og fordi hun har hatt en oppriktig tro på islam. Men jeg har møtt flere som har konvertert pga. en mann og frykt for å ikke få leve med mannnen, og som så etterpå påstår at de er veldig så troende. I jobbsammenheng har det kommet frem at de egentlig ikke tror, men det er enklere for dem å late som, og at de trodde det da de konverterte fordi de var forelsket. Vet også om flere som har tatt avstand fra islam etter at forhold med mannen tok slutt.

Og derfor er jeg skeptisk til at de som konverterer fordi de har møtt en mann faktisk er oppriktig i sin tro og årsakene bak konverteringen. Skeptisk fordi de ofte sier en ting, men sender signal om noe annet. Flere har også blitt veldig opptatt av å "forkynne" og har på den måten skjøvet andre fra seg fordi de ikke har respektert at andre har en annen tro eller ingen tro.

 

Hi - hvorfor dine venner ikke lenger har samme kontakt med deg, det bør du nesten spørre dem om.

Det jeg tenker er lurt å tenke gjennom er hvilket inntrykk du selv har gitt vennene dine i den tiden som har gått. Hvor lenge var du sammen med mannen før du begynte å snakke om å konvertere. Hvor lang tid brukte du på å ta valget om å bytte religion. Har du gitt vennene dine inntrykk av at dette er et reflektert livsvalg du har tatt ut fra en dyp og personlig tro, eller har du gitt vennene dine inntrykk av at dette er noe du har rushet inn i fordi du har vært lite selvstendig og redd for å miste en mann som ikke vil ha deg uten at du konverterer? Jeg har ikke svar, men hva tenker du selv, Hi?

Jeg tenker at når noen går til såpass store livsendringer som det å konvertere til en ny religion kan være, og spesielt når man har behov for å tydeliggjøre for alle andre hva man tror, så kan det være vanskelig for omgivelsene å følge helt med. Spesielt om det å bli så religiøs ikke stemmer med den personen man har kjent fra før. Da er det naturlig, om enn synd, at mange tar avstand, fordi de ofte føler at de ikke lenger kjenner vedkommende, som de gjorde tidligere. Hvis det blir et element av forkynnelse, som mange nyfrelste ofte begynner med, så er det også veldig naturlig at andre tar avstand, fordi man ikke ønsker å få andres tro presset på seg.

Du vet hvordan din prosess har vært, du vet hvor mye du ev. har endret deg, Hi, du vet hvor mye du har gjort ut av dette utad. Et eller annet sted der ligger sikkert svaret ditt. Uansett vil jeg tro årsaken mye ligger i det at du har gjort valg og kanskje oppfører deg på en måte nå som føles fremmed for dine venner, at de ikke lenger helt vet hvem du er siden du fronter din nye religion også med klesvalg osv. Men snakk med vennene dine, så kan dere lære noe av det alle sammen.

Anonymkode: 0a666...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det kan godt hende de har vokst I fra hverandre med ut ifra hva ts skriver så ønsker de ikke og være med hun fordi hun bruker hijab og er muslim noe jeg synes er utrolig stygt av dem. Respekt går begge veier.

Anonymkode: 56065...0fa

Så hvis din muslimske venninne plutselig ble ateist, begynte å date gutter, drikke alkohol og fornekter Allahs eksistens, så hadde du respektert henne like mye som før? Null stress liksom?

Anonymkode: 4e25b...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Religion er roten til alt ondt i verden. Bare tenk etter, så ser du det. 

Anonymkode: 36037...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor bruker du hijab? Er det for å tilfredsstille typen og hans familie? Kan du vise til steder i koranen det står at kvinner må dekke seg til? Og du vet at sminke og hijab ikke hører sammen? Det du gjør nå er egentlig å ødelegge enda med for muslimer. Hadde du valgt å konventene til islam og fortsatt å brukt dine vanlige klær, gått ut og gjort gode gjerninger: hjulpet dyr og mennesker så hadde de nok ikke reagert, men nå har du valgt å lage dette til en kampsak. Har flere venner som er muslimer, men de går kledd som andre nordmenn og gjør det dem til dårligere mennesker? Noen tar seg en fest av og til også uten at det ser ut som det plager de noe særlig. 

Anonymkode: 1a01b...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor bruker du hijab? Er det for å tilfredsstille typen og hans familie? Kan du vise til steder i koranen det står at kvinner må dekke seg til? Og du vet at sminke og hijab ikke hører sammen? Det du gjør nå er egentlig å ødelegge enda med for muslimer. Hadde du valgt å konventene til islam og fortsatt å brukt dine vanlige klær, gått ut og gjort gode gjerninger: hjulpet dyr og mennesker så hadde de nok ikke reagert, men nå har du valgt å lage dette til en kampsak. Har flere venner som er muslimer, men de går kledd som andre nordmenn og gjør det dem til dårligere mennesker? Noen tar seg en fest av og til også uten at det ser ut som det plager de noe særlig. 

Anonymkode: 1a01b...ceb

I koranen står det:

»Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pryd.»

Men i hadith er det flere sitater det Muhammed sier at kvinner skal dekke til alt annet enn ansikt og hender. Og om at konene dekket seg til med både hijab og niqab. Mange vil kopiere det de gjorde, da det regnes som ekstra «bra»

Anonymkode: 3f330...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I koranen står det:

»Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pryd.»

Men i hadith er det flere sitater det Muhammed sier at kvinner skal dekke til alt annet enn ansikt og hender. Og om at konene dekket seg til med både hijab og niqab. Mange vil kopiere det de gjorde, da det regnes som ekstra «bra»

Anonymkode: 3f330...066

Har du ikke egne ord å svare med? Sånt får deg bare til å fremstå litt ekstrem

Anonymkode: c03ac...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du ikke egne ord å svare med? Sånt får deg bare til å fremstå litt ekstrem

Anonymkode: c03ac...a67

Hun svarte på spørsmålet om det står i koranen. Ja, det står i koranen. I surah 24 ayat 31, som hun siterte. I tillegg står det i hadithene.

Hvis jeg spør deg om du vet hva klokka er og du svarer, "jeg liker coca cola jeg", så har du svart med egne ord. Men du har ikke svart på det jeg lurte på. Om 066 hadde svart, "sjokoladeis", så hadde hun svart med egne ord, men ikke svart på det som var spørsmålet.

Anonymkode: 3b555...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hun svarte på spørsmålet om det står i koranen. Ja, det står i koranen. I surah 24 ayat 31, som hun siterte. I tillegg står det i hadithene.

Hvis jeg spør deg om du vet hva klokka er og du svarer, "jeg liker coca cola jeg", så har du svart med egne ord. Men du har ikke svart på det jeg lurte på. Om 066 hadde svart, "sjokoladeis", så hadde hun svart med egne ord, men ikke svart på det som var spørsmålet.

Anonymkode: 3b555...b0f

Hun stilte flere spørsmål enn det

Anonymkode: c03ac...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hun stilte flere spørsmål enn det

Anonymkode: c03ac...a67

Men 066 er ikke HI. HI er 688. Derfor kunne hun bare svare på det ene spørsmålet. De andre spørsmålene må HI svare på. Ingen andre enn HI vet hva HI tenker.

Anonymkode: 3b555...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men 066 er ikke HI. HI er 688. Derfor kunne hun bare svare på det ene spørsmålet. De andre spørsmålene må HI svare på. Ingen andre enn HI vet hva HI tenker.

Anonymkode: 3b555...b0f

Det ser jeg nå, beklager det

Anonymkode: c03ac...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ser jeg nå, beklager det

Anonymkode: c03ac...a67

Sånn kan skje. :)

Anonymkode: 3b555...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du ikke egne ord å svare med? Sånt får deg bare til å fremstå litt ekstrem

Anonymkode: c03ac...a67

Det andre avsnittet var egne ord, men ble grønt fordi sitatet fra koranen var grønt...

Morsomt at jeg fremsto ekstrem, all den tid jeg er ikke-religiøs og ikke-muslim 

Anonymkode: 3f330...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

I koranen står det:

»Og si til de troende kvinner at de skal dempe sine øyekast og holde sitt kjønnsliv i tømme, og ikke vise sin pryd, unntatt det av den som kommer til syne. La dem trekke sløret over sine bryst og ikke vise sin pryd til andre enn sine menn, sine fedre, svigerfedre, sønner, stesønner, brødre, nevøer eller deres hustruer, eller sine slaver, eller menn som betjener dem, men er hinsides kjønnsbegjær, eller barn som ikke forstår seg på kvinners nakenhet. La dem heller ikke trampe med føttene slik at det kan erkjennes hva de skjuler av pryd.»

Men i hadith er det flere sitater det Muhammed sier at kvinner skal dekke til alt annet enn ansikt og hender. Og om at konene dekket seg til med både hijab og niqab. Mange vil kopiere det de gjorde, da det regnes som ekstra «bra»

Anonymkode: 3f330...066

Men her strides de lærde p.g.a. oversettingen og hva som egentlig menes. Er pryd bryst eller noe annet? Det å gå toppløs er greit nok. Det var slik at en av konene til Muhammed ville dekke seg til slik som tjenestepikene for å unngå at en venn av Muhammed siklet etter henne, men dette var et frivillig valg og ikke et krav. 

La oss si at dette gjelder hår så burde man virkelig forby hijab på jenter under 16 år, jeg kjenner jeg koker over når jeg ser jenter i 3-4 års alderen i Oslo med hijab og DETTE burde moskeene ta tak i og gi klar beskjed om. 

Jeg vil tro at dette kan minne litt om de samme regelen som katolikkene har at hverken kvinner eller menn skal gå inn i et gudshus uten å dekke til skuldre og knær....siden det finnes de som ikke kan styre seg. 

Anonymkode: 1a01b...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...