Gå til innhold

Hvorfor har mange så fordomsfull holdning til etnisk norske som velger å konvertere til islam?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter noen måneder sammen med kjæresten min, som er muslim, ønsket jeg å bli kjent med hans familie og lære mer om kulturen deres. De ble fort glad i meg og jeg følte meg veldig velkommen hos dem. Det tok ikke lang tid før jeg ble involvert med det lokale moskémiljøet, og alt gikk sin gang derfra. Det eneste stedet jeg har møtt motstand er hos min familie og venner. Foreldrene mine er ikke kristne, men de var raske med å fortelle meg at jeg burde tenke over dette en gang til. Sannheten er at jeg hadde virkelig tenkt på dette i over en måned før jeg fortalte dem. Siden da har atmosfæren i rommet når vi møtes, føltes annerledes. Heldigvis skjønner broren min at ingenting har endret seg, og behandler meg fortsatt på samme måte. Derimot må det verste jeg har opplevd, være at vennegjengen min begynte å distansere seg fra meg da jeg endret stilen min og begynte med hijab. De inviterer meg sjelden til noen ting nå. Jeg forstår ikke hvordan folk som påstår at de er så aksepterende og tolerante, kan være så fordomsfulle. Ikke vær redd meg, jeg er ikke skummel.

Anonymkode: 4c8e7...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du pratet med dem om dette? Kanskje de føler det er du som distanserer seg fra deg, ved å velge en livsstil så fremmed fra deres egen? Eller, hvis måten du velger å leve på dom muslim ikke er så langt fra den du tidligere var, kanskje de misforstår? Man kommer langt med dialog😊

Anonymkode: a337b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for deg, jeg bare ser ned på deg. Du ble ikke hjernevasket fra fødselen (da ville det vært unnskyldelig), men har VALGT denne kvinnediskriminerende religionen med viten og vilje. Og tilsynelatende mest for å passe inn med svigers?! Fordi du ble med i moskemiljøet og så gikk alt sin gang?! Det høres ikke akkurat ut som at du ble muslim fordi du har så sterk gudstro, men mest for å gjøre deg spesiell. Jeg er gift med en jøde, men har da for fanken ikke tenkt å konvertere av den grunn! Han er seg og jeg er meg!

Anonymkode: bcfa2...e66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange synes det er skremmende fordi det er ukjent og religionen fremstår som litt kvinnefiendtlig og hjernevasket. Alle deler er selvfølgelig ikke sånn, men det er stort sett det man hører om.

Anonymkode: c03ac...a67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at grunnen kanskje er at du har endret deg. Uansett hvor mye du føler eller sier at du ikke har det, så har du jo i bunn og grunn det. Vi mennesker er ofte skeptiske til endringer og de er vant til deg slik du var før og nå føles du kanskje fremmed. Det er heller ikke sikkert de føler dere har så mye til felles lenger dersom du nå har fått andre interesser og du fokuserer på andre ting. 

Jeg kan jo trekke fram noen eksempler. Ei venninne valgte i voksen alder å skifte navn til kun mellomnavnet sitt (som for meg var fremmed) og ba meg slutte å bruke fornavnet hennes. Det var utrolig rart for meg å plutselig skulle kalle henne for noe annet og også et navn jeg ikke helt vet hvordan jeg uttaler. Jeg prøvde alt jeg kunne å unngå å bruke navnet hennes i samtaler og var nesten redd for å kalle henne for det gamle navnet når vi var sammen. Deg gjorde at jeg ikke klarte å slappe av. 

Så har jeg ei annen venninne som endret seg drastisk etter hun fikk kjæreste. Hun ville at vi skulle slette div bilder av henne på sosiale medier og endret seg fra de «ville og gale» vi var og til å bli som å være sammen med sin mor på 60 år. Da er det jo naturlig at man distanserer seg når man ikke lenger har så mye til felles🤷🏻‍♀️

Jeg tror nok ikke det bare er vennene og familien din her, men også du.
 

 

Anonymkode: 722dc...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er en religion hvor de kvinnediskriminerer. Til og med små jenter går med hijab for ikke å fremstå som sexobjekt!

Vi bor i et land hvor våre kjerneverdier er likeverd og nestekjærlighet. Vi har kjempet tunge kamper om likestilling! Og på tross av det velger noen å konvertere. 
Vil du støtte en religion hvor mange kvinner dekker seg til for ikke å vekke lyst hos det motsatte kjønn? Hvor du som kvinne er lavere rang?

Selvfølgelig vil folk dømme deg.

Anonymkode: 241c6...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi det er en religion hvor de kvinnediskriminerer. Til og med små jenter går med hijab for ikke å fremstå som sexobjekt!

Vi bor i et land hvor våre kjerneverdier er likeverd og nestekjærlighet. Vi har kjempet tunge kamper om likestilling! Og på tross av det velger noen å konvertere. 
Vil du støtte en religion hvor mange kvinner dekker seg til for ikke å vekke lyst hos det motsatte kjønn? Hvor du som kvinne er lavere rang?

Selvfølgelig vil folk dømme deg.

Anonymkode: 241c6...3cf

Det du sier er helt feil, men i min kjærestes familie er det ikke slik engang. Barna blir ikke tvunget til å gå med hijab. En av hans lillesøstre gjør det ikke, mens den andre gjør. Det er ikke annerledes enn å ha håret i hestehale. Islam handler om kjærlighet. Kvinner er ikke av lavere rang.

Anonymkode: 4c8e7...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt skuffet om mine barn ble religiøse, uansett hvilken religion. 

Anonymkode: f0628...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier er helt feil, men i min kjærestes familie er det ikke slik engang. Barna blir ikke tvunget til å gå med hijab. En av hans lillesøstre gjør det ikke, mens den andre gjør. Det er ikke annerledes enn å ha håret i hestehale. Islam handler om kjærlighet. Kvinner er ikke av lavere rang.

Anonymkode: 4c8e7...688

Det er litt annerledes enn å ha håret i en hestehale. En hestehale har ingen symbolsk verdi. For deg representerer kanskje hijaben tilhørighet til islam, men for dine venner kan den også symbolisere at du fjerner deg fra det livet du levde tidligere, og som de fortsatt lever. Godt mulig jeg tar feil, men jeg ville snakket med dem. Skikkelig. Bare kommunikasjon og åpenhet fjerner fordommer. 

Anonymkode: a337b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er ikke ekte venner om de ikke ønsker noe kontakt med ts bare fordi hun har blitt muslim og bruker hijab. Jeg har flere venner som både bruker og ikke bruker hijab venner er der for hverandre uavhengi religion eller ett annet livssyn så lenge de kan respektere hverandre. 

Anonymkode: 56065...0fa

Det kan så være, men hijaben signaliserer at hun har endret seg, og kanskje ikke lenger er den vennen de trodde de hadde? Uansett er det menneskelig, selv om det ikke er en sjarmerende egenskap, å være skeptisk til det ukjente. Jeg mener hi vil ha alt å vinne på å prate skikkelig med dem. Hun har hatt tid (og forhåpentlig innsikt) mens hun har gått gjennom denne prosessen. Vennene trenger kanskje bare at hun er åpen, svarer fordomsfritt på spørsmål, og viser at hun ikke har endret seg på de områdene som er bærende for deres vennskap. Hvis hun har endret seg der, må hun akseptere at hun ikke leger er en ekte venn av dem. Kanskje vennene tror hun ikke lenger respekterer deres levemåte?

Anonymkode: a337b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vennene hennes respekterer jo ikke akk hennes levemåte heller siden de distansere seg fra henne paga at hun er muslim.

 

Ts: om jeg hadde vert deg så hadde jeg heller prøvd og skaffe meg nye venner som respektere meg for den jeg er 🙂 jeg synes du er tøff stå på med ditt valg og ikke la noen bestemme over deg. I mosqueen foreksempel møter du nok mange som ønsker og bli kjent med deg hvem vet kanskje du også møter noen som er I veldig lik livssituasjon som deg. Lykke til søster og ikke bry deg om alle arrogante svar her inne du har ikke gjort noe feil her er det "vennene" dine som ikke fortjener deg som Venn du er for bra for dem 🙂

Anonymkode: 56065...0fa

Nei, det er ikke sikkert de gjør det, men det kan like godt være de trekker seg unna fordi de føler hun ikke respekterer deres levemåte. Alt dette kan løses ved kommunikasjon. Uansett er det ikke uvanlig at venner vokser fra hverandre, og i alle fall ikke når en av dem endrer livssyn og levemåte. 

Anonymkode: a337b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vennene hennes respekterer jo ikke akk hennes levemåte heller siden de distansere seg fra henne paga at hun er muslim.

 

Ts: om jeg hadde vert deg så hadde jeg heller prøvd og skaffe meg nye venner som respektere meg for den jeg er 🙂 jeg synes du er tøff stå på med ditt valg og ikke la noen bestemme over deg. I mosqueen foreksempel møter du nok mange som ønsker og bli kjent med deg hvem vet kanskje du også møter noen som er I veldig lik livssituasjon som deg. Lykke til søster og ikke bry deg om alle arrogante svar her inne du har ikke gjort noe feil her er det "vennene" dine som ikke fortjener deg som Venn du er for bra for dem 🙂

Anonymkode: 56065...0fa

Det siste du skriver er et skummelt råd. Hi ønsker færre fordommer for sitt valg. Det får hun i alle fall ikke ved å trekke seg unna og kun omgås folk av samme religion. Segregering i samfunnet løser ingenting, og skaper bare større avstander. Jeg er så glad jeg, som ateist, har både kristne, muslimske og jødiske venner, og at alle disse går godt overens med hverandre. Det skaper innsikt, og hjelper oss alle med dybdeforståelse og raushet. 

Anonymkode: a337b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stesøster konverterte og ingen snakker med henne lenger. Det er ikke fordi hun konverterte, men hun gikk vekk fra alle verdier hun er vokst opp med. Spydde eder og galle på fb om alle som var vantro. Alle som var vantro fortjente å dø osv osv 

det er en religion jeg er sterkt kritisk til for den blander politikk og religion. De landene som har dette som sin statsreligion er hovedsakelig land med konflikt. Den er også kvinneundertrykkende. For 40 år siden gikk kvinner slik som i vesten, men ikke nå lenger. Den har blitt mer ekstrem enn den var og har fjernet seg fra store deler av verden. 

Anonymkode: c102a...b81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så klart de gjør, hadde du forventet noe annet? Du har garantert forandrer deg til en de nå ikke liker, derfor ønsker de ikke være med deg lenger. Og hvorfor i alle dager har du tredd på deg hijab? Det er bare spesielt.

Anonymkode: dbfca...a26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal hun ikke ha venner som tilhører samme religion? Hun kan ha venner som er både muslimer og ikke muslimer for min del men om de vennene hin har nå ikke respekterer hun så  sier jeg bare at hun heller burde finne seg nye venner og at vennene hennes ikke fortjener henne. Og at hun er for bra for dem. Hvorfor skal de bestemme over ts? Kan ikke ts få bestemme over seg selv er hun plutselig ikke bra nok fordi hun er muslim og bruker hijab? Snakk om og være fordomsfull 

Anonymkode: 56065...0fa

Beklager, jeg misforstod deg kanskje, men når du foreslår å bytte ut gamle venner med venner fra moskeen virker det som et råd om å begrense vennskap fra andre religioner. Selvfølgelig kan hun ha venner av samme religion, det er da helt naturlig. Men det er ikke bra hvis det blir et ekkokammer av «oss mot dem». Jeg har heller ikke skrevet et eneste sted at de skal bestemme over henne, kun foreslått dialog. Det er mulig jeg tar feil, men jeg leser mellom linjene en fiendtlig holdning i det du skriver. Jeg ønsker både hi og deg alt godt, og som sagt; alt jeg foreslo var dialog og vilje til å gi vennene tid og svar. Og jeg tror initiativet bør komme fra hi selv. 

Anonymkode: a337b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja det kan godt hende de har vokst I fra hverandre med ut ifra hva ts skriver så ønsker de ikke og være med hun fordi hun bruker hijab og er muslim noe jeg synes er utrolig stygt av dem. Respekt går begge veier.

Anonymkode: 56065...0fa

Ut i fra hvordan HI skriver så er hun fordomsfull og skyver folk fra seg. Det er nok heller derfor som hun har mistet en del venner. Sikkert også før hun begynte å kalle seg muslima.

Anonymkode: 3b555...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så fordi hun kaller seg selv muslim så mener du det er greit av "vennene hennes" og diskrimine henne ved og ikke ønske og ha noe kontakt med henne? Fordi hun liksom ikke er bra nok? Ts fortjener bedre venner fordi ekte venner respekterer hverandre selvom en konverterer til en annen religion eller legging eller livssyn.

Anonymkode: 56065...0fa

Feil. Ved at hun sikkert oppfører seg overfor vennene sine på samme måte som hun gjør her så skyver hun de fra seg. Det at hun er blitt en muslima gjør bare at hun skyver de enda mer fra seg, ser etter ting å henge seg opp i.

Det er det hun har vist her.

Det er hun som skyver vennene sine fra seg, ikke omvendt. Det er jeg sikker på.

Hvilken ummah hører du til?

Anonymkode: 3b555...b0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det kan godt hende de har vokst I fra hverandre med ut ifra hva ts skriver så ønsker de ikke og være med hun fordi hun bruker hijab og er muslim noe jeg synes er utrolig stygt av dem. Respekt går begge veier.

Anonymkode: 56065...0fa

Ja, respekt går begge veier, men husk at hi har hatt tid til å gå grundig inn i dette, og har også hatt motivasjon til å lære om denne religionen som var ny for henne (i dette omfanget). Hun vil komme langt ved å ta initiativ til dialog og gi vennene en utstrakt hånd. Dersom de slår henne fra seg da (og hun ikke har endret seg noe særlig på felt som er viktige i vennskapet) kan hun i alle fall si at hun gjorde det hun kunne, og legge ansvaret på vennene. 

Anonymkode: a337b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det er sant. Men vennene som har gjort den største feilen ved og undertrykke ts og oppfører seg som om hun er mindre verdt bare fordi hun er muslim og går med hijab. Ts har valgt det selv og det er like undertrykke  og nekte en kvinne og bruke hijab som og tvinge en kvinne til det. Om ts føler for og bruke hijab så er det hennes valg og om hun føler for og være muslim så er det også hennes valg. Det er mellom ts og allah ingen andre en gud (allah) kan dømme henne.

Anonymkode: 56065...0fa

Selvfølgelig skal ingen dømme henne for det. Alle mennesker har rett til å kle seg slik de vil, når og hvor de vil. Men det er hun som har endret seg, og dermed hun som bør invitere til samtale. Jeg tror også vi leser hovedinnlegget forskjellig. Jeg ser ingen ting om at de undertrykker henne, bare at de distanserer seg, og det kan komme av usikkerhet. 

Anonymkode: a337b...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Etter noen måneder sammen med kjæresten min, som er muslim, ønsket jeg å bli kjent med hans familie og lære mer om kulturen deres. De ble fort glad i meg og jeg følte meg veldig velkommen hos dem. Det tok ikke lang tid før jeg ble involvert med det lokale moskémiljøet, og alt gikk sin gang derfra. Det eneste stedet jeg har møtt motstand er hos min familie og venner. Foreldrene mine er ikke kristne, men de var raske med å fortelle meg at jeg burde tenke over dette en gang til. Sannheten er at jeg hadde virkelig tenkt på dette i over en måned før jeg fortalte dem. Siden da har atmosfæren i rommet når vi møtes, føltes annerledes. Heldigvis skjønner broren min at ingenting har endret seg, og behandler meg fortsatt på samme måte. Derimot må det verste jeg har opplevd, være at vennegjengen min begynte å distansere seg fra meg da jeg endret stilen min og begynte med hijab. De inviterer meg sjelden til noen ting nå. Jeg forstår ikke hvordan folk som påstår at de er så aksepterende og tolerante, kan være så fordomsfulle. Ikke vær redd meg, jeg er ikke skummel.

Anonymkode: 4c8e7...688

Hvorfor kan ikke han konvertere til kristendommen? Tror du at du ville vært like velkommen i hans familie da?

Anonymkode: 953a8...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kan ikke han konvertere til kristendommen? Tror du at du ville vært like velkommen i hans familie da?

Anonymkode: 953a8...9df

Hva hadde poenget med det vært? Jeg var ikke kristen fra før, men hvis min mann ønsket det, hadde jeg ikke hatt et problem med det. Hans familie er gode mennesker, så det er jeg sikker på.

HI

Anonymkode: 4c8e7...688

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor til en voksen datter, så hadde jeg selv blitt skeptisk. Og det er fordi jeg synes det har gått raskt, du har kun kjent han noen få måneder. Og jeg synes man skal virkelig sette seg godt inn i en religion, før man konverterer. Hadde for meg vært helt annerledes, hvis man datter hadde vært sammen med en muslim i flere år, så valgt å bli muslim selv. 

Og vet ikke om det er det, som gjør at folk er skeptiske, at de føler det er gått litt raskt. 

Og prater du mye om det positive ved å være muslim, sånn så de føler du prakker det litt på de? Ikke at du gjør det med vilje, bare det at det er nytt og spennende for deg, så blir du litt ivrig.

Jeg har selv venner fra forskjellige religioner, men vi pratet jo ikke om religion når vi er sammen. Vi respekterer jo selvfølgelig hverandre. 

Håper at familien og vennene dine bare trenger litt tid på seg. 

Anonymkode: 36db3...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva hadde poenget med det vært? Jeg var ikke kristen fra før, men hvis min mann ønsket det, hadde jeg ikke hatt et problem med det. Hans familie er gode mennesker, så det er jeg sikker på.

HI

Anonymkode: 4c8e7...688

Har jo ingenting med om du er personlig kristen eller ei, du er jo vokst opp i Norge som er et kristent land. Ergo han ville konvertert til kristendommen.

Anonymkode: b94e1...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel egentlig fordomsfull til enhver som begynner å tro på eventyr og fantasifigurer i voksen alder, vare seg allah, gud, thor eller zeus. Voksne burde være mer oppegående enn som så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hei ts. Disse er ikke ekte venner om de hadde vært ekte så hadde de ikke distansert seg fra deg. Jeg er selv muslim (jeg har alltid vært det da mine foreldre også er det) jeg tenker det beste for deg er og gjøre det du selv føler for. ingen kan tvinge deg og du velger selv om du vil være muslim. og du velger selv hvem du vil være sammen med. det er selfølgelig trist at foreldrene dine ikke støtte deg eller har glede av din glede. Men om det er slikt så hadde jeg gått  min vei og valgt hva som var det beste for meg. Om denne "gutten gjør deg lykkelig" og du føler islam er riktig for deg så skal du ikke la noen bestemme ovet deg. Jeg synes det er fint og se at det er flere og flere som konverterer til Islam 🙂 hilsen muslimsk kvinne og mor  som også er gift med en muslimsk mann og og har ett flott liv:-)

Anonymkode: 56065...0fa

Jeg er ikke muslimsk, selv om jeg også har vært kjæreste med en muslim. Men er enig i det du skriver her 👆

Anonymkode: 16c54...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...