Gå til innhold

Ferie og festing når man har familie, blir frustrert


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Hvorfor skal man måtte ta på seg oppdragerrollen for andre voksene mennesker? Hvorfor skal hi tillegges ansvar/skyld? 

Anonymkode: 82362...d4d

Hun må jo tørre å si ifra. Han er ikke tankeleser, og siden han ikke ser ting, må hun si ifra. 

Mannen min er noen ganger litt lik, da får han beskjed for å si det sånn. Han har sagte men sikkert lært. 😊

Anonymkode: 01a90...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner igjen tendensen fra egen mann, men jeg har aldri tillatt han å bli så ille. Han kunne nok blitt det, hvis jeg bare hadde holdt kjeft og tatt jobben selv. Men det er fullstendig uaktuelt her. 

Jeg har noen samboerforhold bak meg, og min erfaring er at det er mange menn som er som din. De er forvokste guttunger som legger seg på sofaen hjemme hos mamma, og tar det som en selvfølge å bli oppvartet. De har ingen problemer med å ligge der mens folk (les: kvinnene i deres liv) driver og styrer og ordner rundt dem. Det er veldig få kvinner jeg kjenner som kunne oppført seg sånn, tror vi kjenner på dette med å ta vår del mye sterkere. 

Vel, som sagt er mannen min en av disse. Men han har såpass mange gode egenskaper at jeg har valgt å ta på meg en "oppdagerrolle". Han er også sånn som pakker bare til seg selv, enten det er fjelltur eller ferie, og så står han der og spør om jeg er klar snart, han har vært klar lenge (han forventer at jeg ordner alt til barn, pakker felles mat til turen etc). 

Jeg lar han aldri slippe unna med slik oppførsel, og tar det alltid der og da. "Ja, skal ungene gå i pyjamas da eller?". Han blir alltid flau, men det fortjener han. Det blir ofte gjort med et glimt i øyet også fra min side, og vi har en del humor på det. 

Har funnet ut at det egentlig ikke skyldes så mye vond vilje, men selvfølgelig latskap og at "jeg har mest peiling på alt med ungene" (jadda, fordi jeg har gjort det hundre ganger og gidder å sette meg inn i hva de trenger). 

Uansett, han er ikke en ond fyr, men lat og sniker seg gjerne unna om han kan (tror det gjelder en del menn..) Samt at det faktisk er litt usikkerhet involvert også, han vet ofte ikke hva ungene trenger, jeg vet faktisk best. Men da får han lære. 

På tross av dette passer vi veldig godt sammen og han er en bra fyr. Derfor har jeg valgt å "oppdra han". Han er flink til å takle kritikk da, og vi har som sagt en del humor på det. Han gjør stadige framskritt fordi han tar tilbakemeldingene mine på en konstruktiv måte (ikke alltid med én gang, men når han får tenkt seg om). Dessuten er ingen av oss langsinte, det er viktig. Silence treatment har aldri gjort noe bra for mellommenneskelige forhold. 

Anonymkode: c72a4...693

Samme her 😊. Alt likt. Jeg har mest peiling på ungene hørtes kjent ut ja. Men jeg er som deg, tillater det ikke. Får han i sving. Prøver å oppdra sønnen til å hjelpe til, unngå at han blir en slabbadask. Hehe. 

Anonymkode: 01a90...163

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor svarer ikke du på gammel barnet er? 

Anonymkode: 6f4c1...2ab

Hvorfor er du sikker på at hun kjenner barnet?

Anonymkode: 4c95b...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er du sikker på at hun kjenner barnet?

Anonymkode: 4c95b...095

Barnet var våkent da de kom, så hun vet i hvert fall ca alderen. Det er jo enorm forskjell på om det er snakk om en femåring eller tolvårig. 

Anonymkode: e36d7...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenker at er han slik bare i ferien, ser jeg ikke problemet,men holder han på slik når dere er hjemme også går det jo ikke

Anonymkode: c608c...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.7.2020 den 17.18, Anonym bruker skrev:

Jeg må ta han med ut på tur for å han en alvorsprat med han. Jeg kan ikke akseptere at han satt seg ned å drakk når ungen enda var våken, og med alt kaos hun sikkert har i sitt liv etter å ha mistet kontakten med sin mor (noe som har skjedd nylig). Jeg kan heller ikke akseptere at han har går rundt å tenker han skal bli behandlet som barn når vi er hjemme hos hans foreldre. Han er en voksen mann som har 3 barn, og han bør skjerpe seg.

Har fått sagt ifra hva jeg syntes om det som skjedde i går, men han gir meg ingen respons. Sier faktisk ingenting selv. Han sier bare at det vart litt vel seint, bare. Prøvde å ta det opp med han når foreldene hans var ute en tur med ungene, men får ingen tilbakemelding. Jeg ble nok litt (for) sur til slutt, sa blant annet at jeg ikke forstod hvorfor han orket å lage så mange problemer for så mange for en kompis som bare har behandlet han dårlig, og som er en dårlig person og sitter å drikker seg full når han har alene ansvar for et barn. Men han lukker seg bare inne, setter seg ned å glor på telefonen.

Kjenner dette ble en dårlig avslutning på en ellers fin ferie. Om han ikke tar til motmæle får jeg gå litt i tenkeboksen. Jeg ble så inderlig skuffet, ikke bar efor min del, men for denne ungen sin del også.

Anonymkode: a3d4b...568

Han der hadde vært eks-mannen min i august.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnet var våkent da de kom, så hun vet i hvert fall ca alderen. Det er jo enorm forskjell på om det er snakk om en femåring eller tolvårig. 

Anonymkode: e36d7...fa2

Jeg kan ikke se at det er en enorm forskjell? Det er da en barnevernssak uavhengig av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.7.2020 den 21.11, Anonym bruker skrev:

Mulig det, men jeg kunne ikke gå inn å gjøre noe på bakgrunn av at to voksne menn tok seg et glass vin når jeg dro. Hun var i seng når jeg dro kl 01.00. Derimot så kan jeg reagere på det som skjedde i løpet av natta for det mener jeg man skal reagere på.

Jeg har også vokst opp med utryggheten fyll gjør med et barn, og jeg synes ikke dette var greit. Ikke på noen plan. Jeg kjenner at jeg er så sint og skuffet på mannen at jeg ikke evner å prate rasjonelt til han.

Han prøvde å komme og unnskylde seg, men kjenner at jeg ikke er klar til å ta i mot en unnskyldning. Er enda så sint fordi han atter en gang tok en egoistisk beslutning som gikk på bekostning av et uskyldig barn.

Anonymkode: a3d4b...568

Du har vel kontaktet barnevernet for den jenta regner jeg med? For du lukker vel ikke øynene for dette?

Anonymkode: fb8c0...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, med det hun vet dagen etter. Men der og da var det IKKE grunnlag for noe slikt. 

Anonymkode: 4c95b...095

Enig i det, ville bare understreke at Hi må kontakte bv nå som hun vet. Man er pliktig til å melde fra om man vet om en situasjon som kan føre til skade på annen persone, og her vil fars adferd kunne skade datteren varig, en datter som heller ikke har en mor som stiller opp for henne. Da MÅ andre som vet ta tak i dette. Ville bare presisere det.

Anonymkode: 40a19...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten oppdatering.

Etter lang samtale med mannen fikk jeg han til å melde ifra til barnevernet, siden det var han som var der, han som så hvor mye de drakk og visste når han gikk hjem. I tillegg at han visste bilder av hasjplanter mm.

Mannen sier han har tenkt på det jeg har sagt og at han forstår alvoret og hvorfor jeg både er skuffet og sint.

Mannen er stort sett flink hjemme. Men jeg synes det er lettere å «oppdra han» (for det er det jeg har måtte gjort) hjemme enn borte, og iaf i forhold til når vi er hos svigers🙈 Men han har vært veldig flink til å hjelpe til nå etter samtalen, også får vi se om det varer.

For de som lurte på hvor gammel ungen var så var hun ca 8 år gammel. 
 

Jeg var aldri i tvil om at å melde ifra. Så lenge man ellers er fornuftige mennesker tror jeg ikke barn i stabil omgivelser tar skade av at de ser at noen voksne tar ett glass vin, men fyll har ingenting sammen med barn å gjøre og enda mindre narkotika.

 

 

Anonymkode: a3d4b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke noe bedre selv HI, du har vært klar over at far driver med stoff og har enda ikke ringt bv...skam deg

Anonymkode: 3dee0...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Anonym bruker said:

Du er ikke noe bedre selv HI, du har vært klar over at far driver med stoff og har enda ikke ringt bv...skam deg

Anonymkode: 3dee0...5b0

Hun TRODDE at han drev med stoff. Du melder faktisk ikke hvis du bare tror noen driver med stoff. Fortid med stoff er ikke nok 

Hva i alle dager er det med uthenging av hi? De har jo faktisk meldt nå, med navn virker det som. 

Anonymkode: 7f9ce...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du er ikke noe bedre selv HI, du har vært klar over at far driver med stoff og har enda ikke ringt bv...skam deg

Anonymkode: 3dee0...5b0

Eeeh, jeg har ingen kontakt med personen. Jeg er også her på ferie og hadde ingen oppdater status på vedkommende. 
 

Jeg visste ikke når vi kom dit om han holdt på med stoff (det vet jeg for øvrig ikke enda, har bare indikasjoner.). Ingen stoff ble tilbudt eller tatt mens jeg eller mannen var der, jeg vet bare at han har brukt det. Det er ikke snakk om de tyngste stoffene, men han har i sine yngre dager prøvd noe forskjellig vet jeg, og vanket i feil miljø.

Det har flere jeg har kjent gjort i sin ungdom, men de har blitt gode voksne til slutt heldigvis.

Kan ikke drive å ringe barnevernet om ting jeg ikke har kunnskap om.

Anonymkode: a3d4b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Liten oppdatering.

Etter lang samtale med mannen fikk jeg han til å melde ifra til barnevernet, siden det var han som var der, han som så hvor mye de drakk og visste når han gikk hjem. I tillegg at han visste bilder av hasjplanter mm.

Mannen sier han har tenkt på det jeg har sagt og at han forstår alvoret og hvorfor jeg både er skuffet og sint.

Mannen er stort sett flink hjemme. Men jeg synes det er lettere å «oppdra han» (for det er det jeg har måtte gjort) hjemme enn borte, og iaf i forhold til når vi er hos svigers🙈 Men han har vært veldig flink til å hjelpe til nå etter samtalen, også får vi se om det varer.

For de som lurte på hvor gammel ungen var så var hun ca 8 år gammel. 
 

Jeg var aldri i tvil om at å melde ifra. Så lenge man ellers er fornuftige mennesker tror jeg ikke barn i stabil omgivelser tar skade av at de ser at noen voksne tar ett glass vin, men fyll har ingenting sammen med barn å gjøre og enda mindre narkotika.

 

 

Anonymkode: a3d4b...568

Så flott at dere har fått snakket mer sammen og det virker som om mannen har tatt til seg det du sa og også reflektert rundt dette selv.

Veldig bra at han meldte fra til barnevernet! Får helt vondt av den 8-årige jenta!

Fint at mannen din ser ut til å også vise i praksis at han forstår at han må bidra mer.

Håper resten av ferien deres blir fin :)

Anonymkode: 40a19...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Liten oppdatering.

Etter lang samtale med mannen fikk jeg han til å melde ifra til barnevernet, siden det var han som var der, han som så hvor mye de drakk og visste når han gikk hjem. I tillegg at han visste bilder av hasjplanter mm.

Mannen sier han har tenkt på det jeg har sagt og at han forstår alvoret og hvorfor jeg både er skuffet og sint.

Mannen er stort sett flink hjemme. Men jeg synes det er lettere å «oppdra han» (for det er det jeg har måtte gjort) hjemme enn borte, og iaf i forhold til når vi er hos svigers🙈 Men han har vært veldig flink til å hjelpe til nå etter samtalen, også får vi se om det varer.

For de som lurte på hvor gammel ungen var så var hun ca 8 år gammel. 
 

Jeg var aldri i tvil om at å melde ifra. Så lenge man ellers er fornuftige mennesker tror jeg ikke barn i stabil omgivelser tar skade av at de ser at noen voksne tar ett glass vin, men fyll har ingenting sammen med barn å gjøre og enda mindre narkotika.

 

 

Anonymkode: a3d4b...568

Så bra dere har meldt til barnevernet 👍

Anonymkode: fb8c0...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.7.2020 den 6.49, Anonym bruker skrev:

Hun må jo tørre å si ifra. Han er ikke tankeleser, og siden han ikke ser ting, må hun si ifra. 

Mannen min er noen ganger litt lik, da får han beskjed for å si det sånn. Han har sagte men sikkert lært. 😊

Anonymkode: 01a90...163

Huff, at du gidder ha et barn til mann. En som må læres opp..., over tid til og med. Hver sin lyst

Anonymkode: 82362...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Huff, at du gidder ha et barn til mann. En som må læres opp..., over tid til og med. Hver sin lyst

Anonymkode: 82362...d4d

Det er vel positivt at de jobber med forholdet sitt? Enig i at mannen høres svært umoden ut, men nå hører vi faktisk HIs versjon og jeg tipper at han også har mange gode egenskaper. Egenskaper som ikke kommer frem i innlegget.

Går de fra hverandre blir det to hjem og HI har ihvertfall ikke noe mer kontroll på hva som skjer da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En typisk DIB-tråd! HI snakker om mannen sin, og får massevis av svar som peker på henne. Gjør dere sånt i hverdagslivet deres også. «Du er jo ikke bedre selv da!» «Du kan jo ikke... og du må...» når det er åpenbart at den andre trenger moralsk støtte? 

HI, så bra at mannen din skjønner at kameraten er en far som trenger hjelp, og at datteren hans ikke har det bra. Jeg ville nok ikke reist hjem til hans foreldre på ferie i mange dager ved en senere anledning, hvis han blir som en umoden tenåring når han er der. I tillegg må han åpenbart minnes på at han har barn, og at de ikke utelukkende er ditt ansvar på fjelltur osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nyttårs barn skrev:

Det er vel positivt at de jobber med forholdet sitt? Enig i at mannen høres svært umoden ut, men nå hører vi faktisk HIs versjon og jeg tipper at han også har mange gode egenskaper. Egenskaper som ikke kommer frem i innlegget.

Går de fra hverandre blir det to hjem og HI har ihvertfall ikke noe mer kontroll på hva som skjer da

Mannen har absolutt mange gode sider. Vi har vært i lag i 20 år på godt og vondt. Det har vært masse arbeid og tilpasninger for begge. Sånn er det å ha et langt forhold. Vi kan begge gjøre feil, men dersom feilen ikke er for stor velger jeg å jobbe for at vi fortsatt skal være en familie ❤️
 

Mannen min var i dette tilfelle, og i denne ferien, egoistisk. Det betyr ikke at jeg bare dropper han. Jeg gjør også feil, om på andre områder, og jeg håper vi kan finne ut av mine feil også og at han ikke forlater meg fordi jeg er uperfekt.

Er bare glad for at uansett hva mannen var med på så har han prøvd å ta ansvar for det i etterkant.

Anonymkode: a3d4b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...