Gå til innhold

Ferie og festing når man har familie, blir frustrert


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er på ferie hos mannens familie, men vi er begge oppvokst her bare at mine foreldre bor ikke her lengre da de har flyttet inn i en leilighet i nabokommunen. 

Vi har i store trekk hatt en flott ferie, men det som går igjen er at mannen ofte tenker på seg selv. F.eks vi skal på tur eller overnatte i en hytte, må jeg pakke for alle. Får ingen hjelp. Samme hjemme hos familien så er det jeg som må ta initiativ til at vi også skal lage middag eller handle inn mat til husholdningen, og ellers hjelpe til hos hans pensjonerte foreldre. Er vi på fjelltur springer han fremst eller ifra, også må jeg hjelpe mine 3 barn dersom det er bratt, ved stupkanter osv. I tillegg slenger han dritt om at jeg oppfører meg hysterisk om det er en bratt skråning på 3-400 meter uten vegetasjon som går rett ned i steinura, og alle tre barna skal gå på en smal skrå sti og jeg ønsker å holde dem i hånda. Jeg synes han oppfører seg som HAN er på ferie, og at han ikke har ansvar for noen barn.

Nå har vi ikke møtt mange her på hjemplassen på grunn av Corona og fordi foreldrene hans er i risikogr. Men så ringe hans gamle, småkriminelle venn (som jeg tror enda driver med stoff), og ønsker å treffes. Denne vennen har i tillegg i alle år behandlet mannen min dårlig, og har også ved flere anledninger lagt an på meg også (noe som bare forsterker det at jeg ikke liker han).  Mannen min lurer  på om vi skal ta en tur til kompisen hans. Jeg sa som sant var at jeg kunne være med en liten tur, men at jeg drar hjem tidlig siden vi har planer med ungene i dag og at jeg ikke helt så hensikten med å tilbringe masse tid med kompisen hans siden jeg ikke liker han.

Når jeg dro kl 01.00 ville han fremdeles være der, noe som var ok, men det som ikke var ok var at han kom hjem 07.30. Alle planene med ungene gikk i do. Jeg måtte ta med ungene på noe alternativt. Han drakk opp en dunk med rødvin++ sammen med kompisen og er fyllesyk og gretten i dag. Jeg blir så lei. Mannen min har 3 barn som skal tas vare på, og han forventer bare at jeg eller foreldrene hans skal gjøre det uten å spør. Men det som jeg synes er like ille er at kompisen også har en datter (som han har hele foreldreansvaret for) hjemme. Moren er ute av stand til å ta vare på datteren. Der satt mannen min og kompisen drakk seg drita til langt på morran med jenta i hus. Når hun står opp får nok ikke ho heller kontakt med pappen sin, og hun har ingen andre.

Jeg vet at barnet til kompisen i utgangspunktet er mannen mitt sitt ansvar, men vi vet jo at kompisen (og tydeligvis ikke mannen min heller) ikke greier å ta voksne valg og da mener jeg at mannen min burde vist bedre bedømming enn å for det første ta med seg masse alkohol dit (jenta var enda våken når vi kom dit) og for det andre sitte å drikke til ungen står opp.

Har jeg grunn til å være forbanna i dag?? Jeg er virkelig det, men er mest lei meg og skuffa siden jeg mener mannen min skulle ha tenkt litt lengre enn på bare seg selv.

 

Dagens utblåsning.

Anonymkode: a3d4b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, i denne ferien synes jeg at jeg har fire barn! Jeg er så skuffet..

Anonymkode: a3d4b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt barnevernet i morges ang. datteren til denne kompisen hvis du vet at kompisen drakk like mye. Spesielt om du har gode grunner til å tro at han også driver med stoff. Denne jenta har heller ikke en mor som kan ta ansvar, da må noen andre passe på henne.

Og mannen, han hadde jeg tatt med ut på en tur, bedt svigerforeldre passe ungene et par timer. Og så ville jeg fortalt ham rolig at dere har begge ferie, og at det ikke betyr at han kan koble ut hele familien og alt ansvar for egne barn, at han må ta ansvar på lik linje som det du må. Og så hadde jeg fortalt ham at du forventer endring resten av ferien.

Og så ville jeg sagt at dere må i parterapi etter ferien hvis han ikke heretter tar halve ansvaret for barn, hjem og familie.

Anonymkode: 40a19...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker dere i det hele tatt i lag?

Du må jo gi beskjed og stille krav når det er noe du ikke syns er ok.....Hvis du bare godtar i det stille så tenker han jo at alt er ok og at du syns det er greit....

Anonymkode: b3ebc...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Snakker dere i det hele tatt i lag?

Du må jo gi beskjed og stille krav når det er noe du ikke syns er ok.....Hvis du bare godtar i det stille så tenker han jo at alt er ok og at du syns det er greit....

Anonymkode: b3ebc...a93

Hvorfor det? Hvorfor skal man måtte ta på seg oppdragerrollen for andre voksene mennesker? Hvorfor skal hi tillegges ansvar/skyld? 

Anonymkode: 82362...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan da ikke leve sånn. Han er jo en dårlig vits. Sånn kan du ikke ha det. Du har ett liv!

Og det kan ikke barnet til kompisen heller. Så du ringer barnevernet om dette barnet, og så tar du dine egne 3 og leier deg inn et annet sted og har ferie uten faren deres. Dra på hotell, og ta samlivsbruddet når dere kommer hjem. Han er jo ubrukelig.

Anonymkode: 957db...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du kan da ikke leve sånn. Han er jo en dårlig vits. Sånn kan du ikke ha det. Du har ett liv!

Og det kan ikke barnet til kompisen heller. Så du ringer barnevernet om dette barnet, og så tar du dine egne 3 og leier deg inn et annet sted og har ferie uten faren deres. Dra på hotell, og ta samlivsbruddet når dere kommer hjem. Han er jo ubrukelig.

Anonymkode: 957db...d6d

Og det skulle ikke være anonymt.

Anonymkode: 957db...d6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og det skulle ikke være anonymt.

Anonymkode: 957db...d6d

Pokker da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ringt barnevernet i morges ang. datteren til denne kompisen hvis du vet at kompisen drakk like mye. Spesielt om du har gode grunner til å tro at han også driver med stoff. Denne jenta har heller ikke en mor som kan ta ansvar, da må noen andre passe på henne.

Og mannen, han hadde jeg tatt med ut på en tur, bedt svigerforeldre passe ungene et par timer. Og så ville jeg fortalt ham rolig at dere har begge ferie, og at det ikke betyr at han kan koble ut hele familien og alt ansvar for egne barn, at han må ta ansvar på lik linje som det du må. Og så hadde jeg fortalt ham at du forventer endring resten av ferien.

Og så ville jeg sagt at dere må i parterapi etter ferien hvis han ikke heretter tar halve ansvaret for barn, hjem og familie.

Anonymkode: 40a19...dbe

Jeg må ta han med ut på tur for å han en alvorsprat med han. Jeg kan ikke akseptere at han satt seg ned å drakk når ungen enda var våken, og med alt kaos hun sikkert har i sitt liv etter å ha mistet kontakten med sin mor (noe som har skjedd nylig). Jeg kan heller ikke akseptere at han har går rundt å tenker han skal bli behandlet som barn når vi er hjemme hos hans foreldre. Han er en voksen mann som har 3 barn, og han bør skjerpe seg.

Har fått sagt ifra hva jeg syntes om det som skjedde i går, men han gir meg ingen respons. Sier faktisk ingenting selv. Han sier bare at det vart litt vel seint, bare. Prøvde å ta det opp med han når foreldene hans var ute en tur med ungene, men får ingen tilbakemelding. Jeg ble nok litt (for) sur til slutt, sa blant annet at jeg ikke forstod hvorfor han orket å lage så mange problemer for så mange for en kompis som bare har behandlet han dårlig, og som er en dårlig person og sitter å drikker seg full når han har alene ansvar for et barn. Men han lukker seg bare inne, setter seg ned å glor på telefonen.

Kjenner dette ble en dårlig avslutning på en ellers fin ferie. Om han ikke tar til motmæle får jeg gå litt i tenkeboksen. Jeg ble så inderlig skuffet, ikke bar efor min del, men for denne ungen sin del også.

Anonymkode: a3d4b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må ta han med ut på tur for å han en alvorsprat med han. Jeg kan ikke akseptere at han satt seg ned å drakk når ungen enda var våken, og med alt kaos hun sikkert har i sitt liv etter å ha mistet kontakten med sin mor (noe som har skjedd nylig). Jeg kan heller ikke akseptere at han har går rundt å tenker han skal bli behandlet som barn når vi er hjemme hos hans foreldre. Han er en voksen mann som har 3 barn, og han bør skjerpe seg.

Har fått sagt ifra hva jeg syntes om det som skjedde i går, men han gir meg ingen respons. Sier faktisk ingenting selv. Han sier bare at det vart litt vel seint, bare. Prøvde å ta det opp med han når foreldene hans var ute en tur med ungene, men får ingen tilbakemelding. Jeg ble nok litt (for) sur til slutt, sa blant annet at jeg ikke forstod hvorfor han orket å lage så mange problemer for så mange for en kompis som bare har behandlet han dårlig, og som er en dårlig person og sitter å drikker seg full når han har alene ansvar for et barn. Men han lukker seg bare inne, setter seg ned å glor på telefonen.

Kjenner dette ble en dårlig avslutning på en ellers fin ferie. Om han ikke tar til motmæle får jeg gå litt i tenkeboksen. Jeg ble så inderlig skuffet, ikke bar efor min del, men for denne ungen sin del også.

Anonymkode: a3d4b...568

Men du var jo med? Jenta var våken da dere kom og (de?) begynte å drikke? Du visste at det låg et barn og sov da du gikk kl 01? 

 

Anonymkode: e36d7...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men du var jo med? Jenta var våken da dere kom og (de?) begynte å drikke? Du visste at det låg et barn og sov da du gikk kl 01? 

 

Anonymkode: e36d7...fa2

Ja, og jeg sa ifra om at de burde vente med å drikke til ungen var i seng. Også regnet jeg sterkt med at de bare tok seg et glass siden kompisen hadde vært på fylla dagen før (i følge han selv).

Og når jeg dro hadde de bare drukket ett glass. Jeg satt der i 2 timer. Vi kom kl 11 da var jenta ikke lagt/sovnet og jeg dro kl 01.00, men mannen kom ikke hjem før kl 07.30.

Anonymkode: a3d4b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, og jeg sa ifra om at de burde vente med å drikke til ungen var i seng. Også regnet jeg sterkt med at de bare tok seg et glass siden kompisen hadde vært på fylla dagen før (i følge han selv).

Og når jeg dro hadde de bare drukket ett glass. Jeg satt der i 2 timer. Vi kom kl 11 da var jenta ikke lagt/sovnet og jeg dro kl 01.00, men mannen kom ikke hjem før kl 07.30.

Anonymkode: a3d4b...568

Hvor gammel er jenta da?

Jeg er enig i at mannen er en dust, men ihht opplysningene du gir her, så har du også sviktet jenta. 

Anonymkode: e36d7...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ringt barnevernet i morges ang. datteren til denne kompisen hvis du vet at kompisen drakk like mye. Spesielt om du har gode grunner til å tro at han også driver med stoff. Denne jenta har heller ikke en mor som kan ta ansvar, da må noen andre passe på henne.

Og mannen, han hadde jeg tatt med ut på en tur, bedt svigerforeldre passe ungene et par timer. Og så ville jeg fortalt ham rolig at dere har begge ferie, og at det ikke betyr at han kan koble ut hele familien og alt ansvar for egne barn, at han må ta ansvar på lik linje som det du må. Og så hadde jeg fortalt ham at du forventer endring resten av ferien.

Og så ville jeg sagt at dere må i parterapi etter ferien hvis han ikke heretter tar halve ansvaret for barn, hjem og familie.

Anonymkode: 40a19...dbe

Dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i helvete er det med menn og ansvarsløshet. Min er ikke like ille, men kjenner meg igjen i null iniativtaking for planlegging, innkjøp og matlaging. Og bordet ryddes visst av seg selv, settes i oppvaskmaskinen og tas ut igjen som ved magi. Og hvorfor tenke på morgendagen når minste står opp 05.30, skål!

I hverdagen med bare kjernefamilien går det an å fordele. Men bland inn svigers og søsken så faller hans unnasluntring på meg fordi jeg ikke tenker at andre skal rydde opp etter oss hele tiden.

Menn er noe herk. 

Jeg var ikke så konstruktiv kanskje, kjente meg vel for mye igjen.

 

Anonymkode: 7f9ce...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars barn. Jeg er oppvokst med en mor og stefar som drakk en del. De hadde fester i mens jeg "sov". Det plager meg ennå og jeg er 48 år. Får vondt i kroppen når jeg hører fulle folk 

Anonymkode: 515a2...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det bor et barn uten omsorgspersoner der, og du VET at hun våkner til en døddrukken pappa, så et barnevern rette instans! 

Anonymkode: 4c95b...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er jenta da?

Jeg er enig i at mannen er en dust, men ihht opplysningene du gir her, så har du også sviktet jenta. 

Anonymkode: e36d7...fa2

Nei, faren kan selv VELGE å være edru nok neste morgen. Det er ikke HIs jobb å tvinge ham til måtehold.

Anonymkode: 4c95b...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er jenta da?

Jeg er enig i at mannen er en dust, men ihht opplysningene du gir her, så har du også sviktet jenta. 

Anonymkode: e36d7...fa2

Mulig det, men jeg kunne ikke gå inn å gjøre noe på bakgrunn av at to voksne menn tok seg et glass vin når jeg dro. Hun var i seng når jeg dro kl 01.00. Derimot så kan jeg reagere på det som skjedde i løpet av natta for det mener jeg man skal reagere på.

Jeg har også vokst opp med utryggheten fyll gjør med et barn, og jeg synes ikke dette var greit. Ikke på noen plan. Jeg kjenner at jeg er så sint og skuffet på mannen at jeg ikke evner å prate rasjonelt til han.

Han prøvde å komme og unnskylde seg, men kjenner at jeg ikke er klar til å ta i mot en unnskyldning. Er enda så sint fordi han atter en gang tok en egoistisk beslutning som gikk på bekostning av et uskyldig barn.

Anonymkode: a3d4b...568

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, faren kan selv VELGE å være edru nok neste morgen. Det er ikke HIs jobb å tvinge ham til måtehold.

Anonymkode: 4c95b...095

Men når far er idiot og ikke tar ansvar må den som er edru og klar over at det stormdrikkes i et hus hvor det er barn, ta det ansvaret og melde fra til barnevernet. 

Anonymkode: e36d7...fa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men når far er idiot og ikke tar ansvar må den som er edru og klar over at det stormdrikkes i et hus hvor det er barn, ta det ansvaret og melde fra til barnevernet. 

Anonymkode: e36d7...fa2

Det kunne hun ikke gjøre klokka ett, bare fordi de hadde tatt ett glass hver 🙄

Anonymkode: 4c95b...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen tendensen fra egen mann, men jeg har aldri tillatt han å bli så ille. Han kunne nok blitt det, hvis jeg bare hadde holdt kjeft og tatt jobben selv. Men det er fullstendig uaktuelt her. 

Jeg har noen samboerforhold bak meg, og min erfaring er at det er mange menn som er som din. De er forvokste guttunger som legger seg på sofaen hjemme hos mamma, og tar det som en selvfølge å bli oppvartet. De har ingen problemer med å ligge der mens folk (les: kvinnene i deres liv) driver og styrer og ordner rundt dem. Det er veldig få kvinner jeg kjenner som kunne oppført seg sånn, tror vi kjenner på dette med å ta vår del mye sterkere. 

Vel, som sagt er mannen min en av disse. Men han har såpass mange gode egenskaper at jeg har valgt å ta på meg en "oppdagerrolle". Han er også sånn som pakker bare til seg selv, enten det er fjelltur eller ferie, og så står han der og spør om jeg er klar snart, han har vært klar lenge (han forventer at jeg ordner alt til barn, pakker felles mat til turen etc). 

Jeg lar han aldri slippe unna med slik oppførsel, og tar det alltid der og da. "Ja, skal ungene gå i pyjamas da eller?". Han blir alltid flau, men det fortjener han. Det blir ofte gjort med et glimt i øyet også fra min side, og vi har en del humor på det. 

Har funnet ut at det egentlig ikke skyldes så mye vond vilje, men selvfølgelig latskap og at "jeg har mest peiling på alt med ungene" (jadda, fordi jeg har gjort det hundre ganger og gidder å sette meg inn i hva de trenger). 

Uansett, han er ikke en ond fyr, men lat og sniker seg gjerne unna om han kan (tror det gjelder en del menn..) Samt at det faktisk er litt usikkerhet involvert også, han vet ofte ikke hva ungene trenger, jeg vet faktisk best. Men da får han lære. 

På tross av dette passer vi veldig godt sammen og han er en bra fyr. Derfor har jeg valgt å "oppdra han". Han er flink til å takle kritikk da, og vi har som sagt en del humor på det. Han gjør stadige framskritt fordi han tar tilbakemeldingene mine på en konstruktiv måte (ikke alltid med én gang, men når han får tenkt seg om). Dessuten er ingen av oss langsinte, det er viktig. Silence treatment har aldri gjort noe bra for mellommenneskelige forhold. 

Anonymkode: c72a4...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kunne hun ikke gjøre klokka ett, bare fordi de hadde tatt ett glass hver 🙄

Anonymkode: 4c95b...095

Men barnevernet både kan og bør hun kontakte nå som hun vet at to mannfolk drakk store mengder alkohol resten av natten - bare mannen til HI drakk jo en dunk med vin+++, så mye at han var dårlig langt på dag i dag. Da er det lite trolig at kompisen drakk særlig mindre. Når man da vet at samme kompis var på fylla natta før også, OG at han har aleneansvar for et barn, da har man faktisk plikt til å ringe barnevernet og melde bekymring for barnets skyld!

Anonymkode: 40a19...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må ta han med ut på tur for å han en alvorsprat med han. Jeg kan ikke akseptere at han satt seg ned å drakk når ungen enda var våken, og med alt kaos hun sikkert har i sitt liv etter å ha mistet kontakten med sin mor (noe som har skjedd nylig). Jeg kan heller ikke akseptere at han har går rundt å tenker han skal bli behandlet som barn når vi er hjemme hos hans foreldre. Han er en voksen mann som har 3 barn, og han bør skjerpe seg.

Har fått sagt ifra hva jeg syntes om det som skjedde i går, men han gir meg ingen respons. Sier faktisk ingenting selv. Han sier bare at det vart litt vel seint, bare. Prøvde å ta det opp med han når foreldene hans var ute en tur med ungene, men får ingen tilbakemelding. Jeg ble nok litt (for) sur til slutt, sa blant annet at jeg ikke forstod hvorfor han orket å lage så mange problemer for så mange for en kompis som bare har behandlet han dårlig, og som er en dårlig person og sitter å drikker seg full når han har alene ansvar for et barn. Men han lukker seg bare inne, setter seg ned å glor på telefonen.

Kjenner dette ble en dårlig avslutning på en ellers fin ferie. Om han ikke tar til motmæle får jeg gå litt i tenkeboksen. Jeg ble så inderlig skuffet, ikke bar efor min del, men for denne ungen sin del også.

Anonymkode: a3d4b...568

Jeg hadde bedt ham om å legge bort mobilen og forholde seg til virkeligheten og samtalen. Og så ville jeg spurt ham hvorfor han mener han kan oppføre seg som en bortskjemt unge og slippe alt av ansvar, ikke bidra med unger og fellesskapet, men overlate alt til deg og foreldrene hans, hadde sagt at det faktisk ikke er greit.

Og om han fortsatt ikke pratet, da ville jeg sagt at han får tenke seg om, vil han beholde familien så begynner han å oppføre seg og bidra, og at dere må i parterapi etter ferien.

Men DU, HI, du er den eneste denne jenta har, så DU må ringe barnevernet og melde bekymring! Det kan du ikke overlate til en tafatt fjott som mannen din. Ikke svikt den jenta!

Anonymkode: 40a19...dbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men barnevernet både kan og bør hun kontakte nå som hun vet at to mannfolk drakk store mengder alkohol resten av natten - bare mannen til HI drakk jo en dunk med vin+++, så mye at han var dårlig langt på dag i dag. Da er det lite trolig at kompisen drakk særlig mindre. Når man da vet at samme kompis var på fylla natta før også, OG at han har aleneansvar for et barn, da har man faktisk plikt til å ringe barnevernet og melde bekymring for barnets skyld!

Anonymkode: 40a19...dbe

Ja, med det hun vet dagen etter. Men der og da var det IKKE grunnlag for noe slikt. 

Anonymkode: 4c95b...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...