Gå til innhold

Hadde du bidratt økonomisk til at barnet ditt kunne studere ved verdens mest prestisjetunge universitet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja

Det er derfor vi har spart på egen konto for barna øremerket utdanning/bolig som er låst til de er voksne og/eller kan vise til utdanning/bolig de vil investere i. 

Alt av barnebidrag fra staten, dåps, bursdag og ekstra 500kr i mnd fra oss går dit. Kommer til å fortsette det til de er 18år.

Anonymkode: 90bde...b31

Samme gjør vi, til alle fire barna. Og det blir jo faktisk noen hundre tusen når de er 18 år. Så kan de velge om de vil bruke det til bolig eller utdanning. 

Anonymkode: bc66e...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg hadde mulighet så ja. Men er det 350 for ett år eller for hele utdanningen?

Jeg synes heller ikke at søsken nødvendigvis må få akkurat det samme. Har et barn en genuin interesse og evner så ville jeg forsøkt å støtte opp om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Om jeg hadde mulighet så ja. Men er det 350 for ett år eller for hele utdanningen?

Jeg synes heller ikke at søsken nødvendigvis må få akkurat det samme. Har et barn en genuin interesse og evner så ville jeg forsøkt å støtte opp om det.

Mener jeg leste at ett år på Harvard koster rundt 500000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det tror jeg ikke. Mye veldig bra utdannelse å få til langt mindre penger.

Anonymkode: 39d9d...bae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme gjør vi, til alle fire barna. Og det blir jo faktisk noen hundre tusen når de er 18 år. Så kan de velge om de vil bruke det til bolig eller utdanning. 

Anonymkode: bc66e...ac6

Du og den andre du siterte viser for meg at barnetrygd ikke burde vært for alle. 

Anonymkode: 4e4b6...1ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi hadde vært rike, ja. Hvis vi må ofre mye for å få det til måtte det være en utdanning hvor "prestisje" veier tungt mtp jobbmuligheter senere. Ellers tenker jeg at prestisjen er irrelevant og de kan få samme utdannelse mye billigere et annen plass. 

Regner med at fremtidig jobb da er svært bra betalt? Da kunne de jo betalt tilbake hvertfall en del av beløpet. 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke for ivy league nei. Oxford, Cambridge eller Sorbonne.. Tja. Det ville krevd at barnet var mer enn middels talentfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du og den andre du siterte viser for meg at barnetrygd ikke burde vært for alle. 

Anonymkode: 4e4b6...1ff

Det har du egentlig rett i, og jeg tror flere politikere mener at den burde være behovsprøvd. Jeg har to barn på 8 og 10 år, og vi har spart barnetrygden i alle år (halvparten i fond og halvparten på høyrentekonto). Begge ungene har derfor over 100.000 kr på kontoen hver allerede. Sånn sett er det store forskjeller på hvem som faktisk har behov for den.  

Anonymkode: 719a9...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er verdens mest prestisjetunge universitet?

Jeg ville ikke ha betalt for å sende ungen eksempelvis til USA, men jeg ville definitivt betalt for en del andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det ville jeg absolutt.

eldste er 9. Så det er en stund til.

vi har hytte, enebolig og leilighet til utleie så om noen år kunne vi tatt opp mer lån i boliger eller solgt leiligheten om det skulle til.

utdanning er gull. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene har planlegg å studere ved et prestisjeuniversitet i USA. Vi har allerede vært der på besøk selv om det er noen år til hun kan søke.

prisen er ca 300 000 i året, men universitetet står heldigvis på lista over de som får ekstra stipend og lån fra Lånekassen. Så det hun får derfra vil i hovedsak dekke skolepenger, mat og rom på campus. Litt utenom vil vi nok støtte, men hun må spare selv også😀

Anonymkode: 3c89b...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du og den andre du siterte viser for meg at barnetrygd ikke burde vært for alle. 

Anonymkode: 4e4b6...1ff

Helt enig, og vi hadde nok fått den uansett. Fordi vi ikke har god råd, men jeg har selv erfart hvordan det ikke er å få hjelp av foreldrene mine. Derfor sparer vi, selv om jeg selv ikke koster på meg luksus som nye klær, turer osv. Barna får bruke leker og klær, også til bursdag og jul. Og det r helt tipp topp. Vi sparer miljøet og de får en ekstra buffer når de skal starte voksenlivet. 

Anonymkode: bc66e...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde jeg at råd og penger til det hadde jeg gjort det. Uten tvil. Men de midlene har jeg ikke. 

Anonymkode: 23f1d...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du og den andre du siterte viser for meg at barnetrygd ikke burde vært for alle. 

Anonymkode: 4e4b6...1ff

Dessverre enig ... det er en ytelse som treffer dårlig hvis den ikke brukes til å oppfostre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/10/2020 at 7:07 PM, Anonym bruker said:

Om han/hun hadde vist genuin interesse for denne retningen i lang tid, hadde hatt gode nok karakterer til å komme inn, samt gode referanser å vise til og et meget godt gjennomført motivasjonsbrev? Det hadde krevd 350 000 av egen lomme når alle stipender og lån og barnets egne midler per 2020 er trukket fra.

Anonymkode: 7b423...a63

tror ikke jeg hadde hatt økonomi til det,men hadde nok tatt opp lån, han har en del selv men ikke så mye

Anonymkode: 23eae...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 19.07, Anonym bruker skrev:

Om han/hun hadde vist genuin interesse for denne retningen i lang tid, hadde hatt gode nok karakterer til å komme inn, samt gode referanser å vise til og et meget godt gjennomført motivasjonsbrev? Det hadde krevd 350 000 av egen lomme når alle stipender og lån og barnets egne midler per 2020 er trukket fra.

Anonymkode: 7b423...a63

Hvor lenge er det snakk om å studere der, 3 år? 

Hvis jeg hadde hatt 350 000 å avse,  hadde jeg vurdert det hvis det var snakk om minimum to år for den prisen.

 

Anonymkode: a2c0f...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.7.2020 den 10.53, Anonym bruker skrev:

Min ene har planlegg å studere ved et prestisjeuniversitet i USA. Vi har allerede vært der på besøk selv om det er noen år til hun kan søke.

prisen er ca 300 000 i året, men universitetet står heldigvis på lista over de som får ekstra stipend og lån fra Lånekassen. Så det hun får derfra vil i hovedsak dekke skolepenger, mat og rom på campus. Litt utenom vil vi nok støtte, men hun må spare selv også😀

Anonymkode: 3c89b...437

En jeg kjenner som brukte så mye på ett års studier ved universitet som er på topp 10-lista i USA fikk både C-er og D-er på Universitetet i Oslo årene etter. Så jeg tenker et dyrt prestisjeuniversitet ikke nødvendigvis betyr kvalitet... 

Anonymkode: a2c0f...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

En jeg kjenner som brukte så mye på ett års studier ved universitet som er på topp 10-lista i USA fikk både C-er og D-er på Universitetet i Oslo årene etter. Så jeg tenker et dyrt prestisjeuniversitet ikke nødvendigvis betyr kvalitet... 

Anonymkode: a2c0f...6c7

.... og tenker også at det ikke kan ha krevdes utmerkede skoleresultater å komme inn, dersom du har god råd.

Anonymkode: a2c0f...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

.... og tenker også at det ikke kan ha krevdes utmerkede skoleresultater å komme inn, dersom du har god råd.

Anonymkode: a2c0f...6c7

Hadde ikke denne personen du kjenner utbytte av studieåret sitt ved dette toppuniversitetet?

Det er vel ikke bare stjernestudenter som trenger å studere på et svært godt universitet, kanskje er utbyttet like stort for dem som er litt lenger ned på skalaen.

Kanskje er dette året ved et flott universitet noe som kan gjøre at den personen faktisk skiller seg ut og får en god jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

En jeg kjenner som brukte så mye på ett års studier ved universitet som er på topp 10-lista i USA fikk både C-er og D-er på Universitetet i Oslo årene etter. Så jeg tenker et dyrt prestisjeuniversitet ikke nødvendigvis betyr kvalitet... 

Anonymkode: a2c0f...6c7

Jeg skjønte ikke helt poenget ditt...?

Mitt barn, hvis hun kommer inn, kommer til å få vesentlig mer i stipend og litt mer i lån enn en vanlig norsk student. Det kreves gode karakterer for å komme inn, to opptaksprøver samt to anbefalinger. C tilsvarer er sted mellom 2,3-2,8 - litt avhengig av fag. Personlig synes jeg ikke det er så fryktelig dårlig?

Anonymkode: 3c89b...437

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...