Gå til innhold

Hadde du bidratt økonomisk til at barnet ditt kunne studere ved verdens mest prestisjetunge universitet?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Om han/hun hadde vist genuin interesse for denne retningen i lang tid, hadde hatt gode nok karakterer til å komme inn, samt gode referanser å vise til og et meget godt gjennomført motivasjonsbrev? Det hadde krevd 350 000 av egen lomme når alle stipender og lån og barnets egne midler per 2020 er trukket fra.

Anonymkode: 7b423...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten å nøle.

En god utdannelse er gull verdt, dessuten ville det være en stor opplevelse å studere utenlands. 

Anonymkode: 3a695...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det. Altså, hadde ikke hatt mulighet til det uansett økonomisk. Men jeg hadde nok tenkt at det må da være mulig å ta tilsvarende studier et annet sted.

Anonymkode: 3606b...217

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men måtte ha solgt huset slik at alle fire barna fikk samme mulighet. Huset vårt er verdt mye pga plassen, så vi måtte ha flyttet litt vekk. Men hvis det ikke påvirket de aldre barna i stor grad, så ja. Eventuelt tatt opp lån den til vi solgte huset. 

Anonymkode: bc66e...ac6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde mulighet, absolutt. Men hun måtte ha gjort en kjempejobb med annen finansiering også, dvs stipend- og legathåndboka. Det er mye penger å hente inn for den rette kandidaten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis økonomien tillot det hadde vi gjort det, ja. Men da satt tilsvarende på konto til søsknene. 
Jeg hadde ikke solgt huset for å få det til. Kunne kanskje ofret hytte, leilighet eller annen eiendom. (Som vi ikke har pr. i dag, men kanskje når barna er så store). 

Anonymkode: 2bf4e...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg sparer til nettopp en slik ting. Utdannelse er viktig og de ufaglærte jobbene vil bli færre og færre. En slik utdannelse skaffer både kontakter og bra jobb. 

Anonymkode: 14fc3...bc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis ikke. Ville gått hardt utover egen økonomi, det andre søskenet måtte jo fått tilsvarende, og for å være ærlig er jeg ikke sikker på at man får uttelling for investeringen.

Jeg tenkte automatisk Harvard, vet ikke om f.eks. Camebridge eller Oxford er litt rimeligere for en europeer? Nå risikerer de jo også at det blir nettundervisning dette året, da hadde det vært helt utelukket. Halve poenget måtte jo vært opplevelsen av å være på campus og det nettverket man skaffer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg hadde hatt økonomi til det, ja. 

Men jeg har fire barn og ikke mulighet til å gi dem så mye penger hver til utdanning, så i realiteten, nei. 

Anonymkode: fad33...43d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et europeisk universitet, kanskje. Et amerikansk, overhodet ikke. 

Uansett hadde det kun vært en teoretisk problemstilling siden vi har fire barn, og det ikke ville vært økonomisk mulig å hjelpe alle fire med 350K.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

Det er derfor vi har spart på egen konto for barna øremerket utdanning/bolig som er låst til de er voksne og/eller kan vise til utdanning/bolig de vil investere i. 

Alt av barnebidrag fra staten, dåps, bursdag og ekstra 500kr i mnd fra oss går dit. Kommer til å fortsette det til de er 18år.

Anonymkode: 90bde...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste skal dette i høst. Men....hun finansierer det via lån og stipend samt støtte fra Olympiatoppen. Vi har tre barn og en million i støtte for at de skal gå på skole er i øverste laget syns jeg. Nå slipper vi heldigvis det da. 

Anonymkode: 864c4...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis økonomien tillot det hadde det ikke vært et spørsmål engang. 

Anonymkode: 3c3d7...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir da veldig teoretisk å svare «dersom vi hadde hatt økonomi til det». Om man hadde så god råd at 350 000 kr ble nærmest som lommerusk å regne, så hadde vel de fleste svart ja. Jeg kommer aldri til å ha råd til noe slikt, så helt på ekte; Nei, det hadde jeg ikke gjort. Hjelp til utdanning ja, men 350 000, nei.

Anonymkode: 8781c...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke hvis summen var 350', nei, det hadde vi ikke hatt mulighet til, men hvis det var snakk om maks 250', så ville vi nok gjort det. Det ville jo uansett handlet om like mye til hver av de to ungene vi har, så  summen ville blitt 400'. 

Anonymkode: fe2eb...31a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville strukket meg langt for å få det til. Jeg er heller ikke så opptatt av at søsken MÅ få det samme. Yte etter evne, få etter behov, er mitt motto der. Det forutsetter selvsagt at ikke ett barn favoriseres på alle områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere enn ett barn, så det ville være problematisk. Hvis alle skulle fått tilsvarende av meg, ville det kommet på over en million. Og det er jo en sum jeg ikke kan ta rett ut av tynne lufta. Hadde jeg kun det ene barnet: sannsynligvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...