Gå til innhold

Er det noen her som får/har fått CPAP behandling for OSAS/søvnapne?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal utredes for dette nå, og blir stresset på om jeg i det hele tatt vil klare å bruke CPAP maskin siden jeg er ekstremt klaustrofobisk. Så lurer på om noen kjenner til behandlingen og kan fortelle litt om hvordan det føles. Hater klaustrofobien, men den blir bare verre og verre desverre.

Anonymkode: c754f...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ofte trenger man ikke en maske som dekker nese og munn, en nesemaske kan være nok i ditt tilfelle. 
Jeg tror de positive effektene av maskebehanlingen raskt vil overveie den klaustrofobiske følelsen. På sikt kan ubehandlet apnoe gi hjertesvikt og økt rissiko for slag. Og mange andre alvorlige følgetilstander. Les deg opp på faglitteratur og «snakk hardt» til deg selv ang bruk av maske. Trenger du det, så trenger du det. Og du vil få et nytt liv! Og et lengere liv, sannsynligvis. 
De nye maskinene er dessuten brukervennlige, gir lite lyd, og de ligner nesten på en liten dab-radio. 
lykke til💕

Anonymkode: 7a36b...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ofte trenger man ikke en maske som dekker nese og munn, en nesemaske kan være nok i ditt tilfelle. 
Jeg tror de positive effektene av maskebehanlingen raskt vil overveie den klaustrofobiske følelsen. På sikt kan ubehandlet apnoe gi hjertesvikt og økt rissiko for slag. Og mange andre alvorlige følgetilstander. Les deg opp på faglitteratur og «snakk hardt» til deg selv ang bruk av maske. Trenger du det, så trenger du det. Og du vil få et nytt liv! Og et lengere liv, sannsynligvis. 
De nye maskinene er dessuten brukervennlige, gir lite lyd, og de ligner nesten på en liten dab-radio. 
lykke til💕

Anonymkode: 7a36b...1e2

Tusen takk :) Jeg håper at det blir sånn hvis jeg trenger behandling. Jeg er en munnpuster, så ettersom jeg kan se bør jeg da ha helmaske...gulp . Jeg håper virkelig at alt er fint og at jeg ikke trenger det.
Hvordan kjenner du til det, egen erfaring?

Hi

Anonymkode: c754f...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten vår på 4 år bruker cpap med hel maske både på dagtid og sover med det på natta. Ingen problemer. Lurer du på noe spesielt?

Anonymkode: 9d894...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan stille på trykket på cpapen, slik man blir vant før man har det trykket legen bestemmer.

har også et fuktkammer som gir fukt i masken, stilker inn temp slik at det blir behagelig temp på lufta som kommer.

brukes nesemaske må man ha munnen igjen.

Anonymkode: 9d894...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk :) Jeg håper at det blir sånn hvis jeg trenger behandling. Jeg er en munnpuster, så ettersom jeg kan se bør jeg da ha helmaske...gulp . Jeg håper virkelig at alt er fint og at jeg ikke trenger det.
Hvordan kjenner du til det, egen erfaring?

Hi

Anonymkode: c754f...970

Gjennom jobb. 
Husk at det er du som styrer maske/maskin, og alle innstillinger skal passe perfekt til deg. Respirasjonsenheten som tilpasser maskin til deg vil hjelpe og veilede deg. Og du kan øve deg med korte perioder i starten. 
Det kommer til å gå helt fin, tror jeg🤗

Anonymkode: 7a36b...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan stille på trykket på cpapen, slik man blir vant før man har det trykket legen bestemmer.

har også et fuktkammer som gir fukt i masken, stilker inn temp slik at det blir behagelig temp på lufta som kommer.

brukes nesemaske må man ha munnen igjen.

Anonymkode: 9d894...9ae

Man kan sove med et bånd under haka som gjør at man sover med lukket munn. 

Anonymkode: 7a36b...1e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gutten vår på 4 år bruker cpap med hel maske både på dagtid og sover med det på natta. Ingen problemer. Lurer du på noe spesielt?

Anonymkode: 9d894...9ae

Tenkte mest på hvordan det føles å bruke det, kanskje noen med klaustrofobi som har prøvd det selv.

Hi

Anonymkode: c754f...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gjennom jobb. 
Husk at det er du som styrer maske/maskin, og alle innstillinger skal passe perfekt til deg. Respirasjonsenheten som tilpasser maskin til deg vil hjelpe og veilede deg. Og du kan øve deg med korte perioder i starten. 
Det kommer til å gå helt fin, tror jeg🤗

Anonymkode: 7a36b...1e2

Takk :) Hvor vanlig er det at folk får midlertidig kjøreforbud pga dette?

Hi

Anonymkode: c754f...970

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk :) Hvor vanlig er det at folk får midlertidig kjøreforbud pga dette?

Hi

Anonymkode: c754f...970

Etter som jeg har forstått, så kan du få det hvis du IKKE tar i mot c-pap behandling. Ubehandlet søvnape kan være veldig farlig.

Anonymkode: eddbd...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...