Gå til innhold

Hvis en betalt fullt bidrag, inngår da sertifikat i det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Eller er det noe foreldre deler på uavhengig av at den ene betaler fullt bidrag? 
Det gjelder ungdom på 17 som skal begynne på lappen. 

Anonymkode: ded0a...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du tuller nå 😂

Anonymkode: e5f28...412

Faktisk ikke. 

Anonymkode: ded0a...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å få førerkort av foreldre er en gave og ikke noe de er pliktig til å betale.

Hvis du har råd til å betale halve så gjør det. Det samme gjelder far. Hvisikke økonomiske er der får de betale selv. Mange gjør det.

Anonymkode: d0e49...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerkort inngår ikke i bidraget, men ingen kan tvinge deg (eller den andre forelderen) til å betale dette. Mange ungdommer må spare til førerkort selv.

Anonymkode: 0748b...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke en gang en selvfølge at foreldre skal betale for lappen til ungdommen sin. De fleste må betale for den selv. Bidrag har ingenting med slike utgifter å gjøre. Dere som foreldre kan bli enig om en sum dere kan bidra med til lappen og dele det likt. Blir like dumt som at onkelen min ikke kjøpte konfirmasjonsgave til sønnen sin fordi han betalte bidrag til mor.

Anonymkode: dd275...aca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, fullt bidrag dekker stort sett hvitvin til mor.

Alt annet tas utenom bidraget. Det gjelder sportsutstyr, klær, reisekort, billetter, førerkort, lommepenger, mat osv.

Anonymkode: b5552...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig ikke. 

Førekort har ingen krav på, og ungdommene som får det er heldige å få en gave. 

Jeg personlig mener det å ta lappen er en del av allmennutdannelsen, og har selvfølgelig spart til det. Men vi bor på landet da, har skjønt at en del "byfolk" som ikke bruker bil hver dag ikke er enig 😉

Anonymkode: a74d6...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, fullt bidrag dekker stort sett hvitvin til mor.

Alt annet tas utenom bidraget. Det gjelder sportsutstyr, klær, reisekort, billetter, førerkort, lommepenger, mat osv.

Anonymkode: b5552...91c

Vel vel vel, alt du ramser opp her, utenom førerkort, dekkes av bidraget. 

Anonymkode: a74d6...1b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om førerkort dekkes så går vel det under bidraget. Uansett, ingen menneskerett å få førerkort av foreldrene vel?

Anonymkode: ac842...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel vel vel, alt du ramser opp her, utenom førerkort, dekkes av bidraget. 

Anonymkode: a74d6...1b1

I teorien ja, men i praksis er det vanlig at utgifter til sportsutstyr, klær, reisekort, billetter, førerkort, lommepenger og mat dekkes av begge utover bidragspengene.

Alle skilte fedre jeg kjenner betaler for alle utgifter jeg nevner over utover bidragspengene. Dermed blir ikke hvitvinskassa tell ho mor spesielt slunken.

Anonymkode: b5552...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel vel vel, alt du ramser opp her, utenom førerkort, dekkes av bidraget. 

Anonymkode: a74d6...1b1

Her dekker bidraget 2 pakker knekkebrød og en gulost 

Anonymkode: cf9f6...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bidrag er til underhold. Sertifikat går ikke under forsørgingsplikten. 
 

Meeen det er jo realt å dele hvis dette er noe dere har prata om. Men ingenting som har med bidrag og forsørgelse å gjøre. 
 

Anonymkode: 4330c...e5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I teorien ja, men i praksis er det vanlig at utgifter til sportsutstyr, klær, reisekort, billetter, førerkort, lommepenger og mat dekkes av begge utover bidragspengene.

Alle skilte fedre jeg kjenner betaler for alle utgifter jeg nevner over utover bidragspengene. Dermed blir ikke hvitvinskassa tell ho mor spesielt slunken.

Anonymkode: b5552...91c

Alle jeg kjenner, inkludert meg selv, bruker bidrag til alt du ramset opp, med unntak av førerkort. 
Jeg betaler alt for barna unntatt mat når de er hos far. Ikke betaler han bidrag heller, for han har så dårlig råd

Anonymkode: 26a05...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det inngår ikke.

Men her brukte våre konfirmasjon pengene sine på lappen

Anonymkode: c2975...854

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eller er det noe foreldre deler på uavhengig av at den ene betaler fullt bidrag? 
Det gjelder ungdom på 17 som skal begynne på lappen. 

Anonymkode: ded0a...9c6

Ehhhh... ungdom betaler lappen selv. Det er ikke foreldres anliggende, verken med eller uten bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

I teorien ja, men i praksis er det vanlig at utgifter til sportsutstyr, klær, reisekort, billetter, førerkort, lommepenger og mat dekkes av begge utover bidragspengene.

Alle skilte fedre jeg kjenner betaler for alle utgifter jeg nevner over utover bidragspengene. Dermed blir ikke hvitvinskassa tell ho mor spesielt slunken.

Anonymkode: b5552...91c

Alt annet enn sertifikat er inkludert i bidraget, med mindre de har 50/50 ordning. 

Jeg kjenner ingen mødre med hovedomsorg som ikke betaler dette alene. 

Anonymkode: c34b7...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

I teorien ja, men i praksis er det vanlig at utgifter til sportsutstyr, klær, reisekort, billetter, førerkort, lommepenger og mat dekkes av begge utover bidragspengene.

Alle skilte fedre jeg kjenner betaler for alle utgifter jeg nevner over utover bidragspengene. Dermed blir ikke hvitvinskassa tell ho mor spesielt slunken.

Anonymkode: b5552...91c

Mao kjenner du svært få skilte fedre!

Anonymkode: f3baa...5d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pashla skrev:

Ehhhh... ungdom betaler lappen selv. Det er ikke foreldres anliggende, verken med eller uten bidrag.

Mange her får førerkort betalt av foreldrene. Ikke mine da. 

Anonymkode: ed79b...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt forbanna blåst i hodet eller?? Barnebidraget dekker langt ifra halvparten av alle utgifter på en måned! Så det sier seg selv at det selvsagt ikke dekker førerkort!!

Anonymkode: 5885d...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange her får førerkort betalt av foreldrene. Ikke mine da. 

Anonymkode: ed79b...d3d

Det har da likevel null å gjøre med bidragsplikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Særlige ekstrautgifter som briller, tannregulering, konfirmasjon etc  kan komme i tillegg til bidrag.
Det er ikke Ikke bidragsplikt på gaver som jo det å betale førerkortet faktisk er.

Anonymkode: cc5cf...955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerkortet betaler barnet i utgangspunktet selv, om han eller hun ønsker det. 

Hvis en eller begge foreldre vil hjelpe barnet økonomisk for å få lappen er det opp til dem om, og i tilfelle hvor mye, de ønsker å bidra med. 

Anonymkode: 0f827...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...