Gå til innhold

Turister som «terroriserer» bygda mi


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det erfintmed turister her. Jeg bor på en veldig fin plass. Og de aller fleste hyttefolk/de som eier sommerhus her og campinggjester er greie. Men så har man de som ikke er greie. 
Vi har ikke mange butikker. Det flommer ikke over av utvalg. Men det er nok for oss som bor her året rundt. Vi klarer oss. Men de... de klarer seg ikke på hytta uten rambutan. I dag passere jeg denne turisten mens hun skjelte ut en stakkars ungdom og sa hun skulle komme tilbake i morgen med ei liste varer de kunne bestille. «Byfolk» trenger nemlig sånt.
Og så er det utelivet da. Vi har et lite utested. De har tillatelse, fra både naboer og kommunen, til å ha livemusikk fra 20-03 på lørdagene i juli. Og det har de. Og da synes turistene at dette er plagsomt. De er på ferie for å slappe av, ikke høre på alle lydene fra fulle folk og feststemning. Hver dag, hele juli, har lokalavisen leserinnlegg fra folk Med hytter/sommerhus som klager på at de ikke er blitt spurt om dette. De har jo ikke eiendom i sentrum. De bare hører litt av musikken. For oss som bor her er dette gull. Vi elsker å ha et utested. Skulle vi reist til nærmeste sted, tar det 30 min i bil, og derfor bruker vi det stedet vi har, og setter pris på det. 

Så er det barna deres. Klart de må få lov å ta en tur med båten! Den dumme fartsgrensen pga alle strendene er gammeldags og bør fjernes. Derfor kjører de så fort de vil. Og så klager de til lokalavisen om de får bot for å kjøre for fort.

Og veiene da! De elendige veiene! En turist punkterte og sendte leserinnlegg til avisen om de dårlige veiene. Selv etter at det ble påpekt at han hadde kjørt inn på en godt merket privat vei, så mente han at noen måtte erstatte det punkterte dekket. Dermed ble grunneier anmeldt. Andre tror at fartsgrense 40 og fartsdumper på veier der husene ligger helt inntil hovedveien betyr at det er fritt frem for fart og spenning og de vil ha fartsdempere fjernet. Det ødelegger de lave bilene deres nemlig. Og der det ikke er fartsdempere er det fritt frem å kjøre i 80! Det er jo ikke politi her uansett. Den nye fotoboksen de alle blir tatt i er en skaldale! Nye leserinnlegg i avisen.

Så har vi alle som mener at byfolk er øøøøørlitte grann smartere enn bygdefolk. Derfor føler de at de trenger å påpeke at de bor på Oslo vest og dermed vet svaret på det meste. Bygdefolk skjønner jo ikke slikt. De er lavt utdannet hele gjengen. Snekkere kan ikke snekre, elektrikere kan ikke legge strøm, og rørleggere vet ikke hva de driver med. Derfor er det viktig å lage en sak om at ferien ble ødelagt for familien Mikkelsen da de måtte ha håndverke rundt seg alle de 5 ukene de ferierte på sommerhuset. En jobb som skulle tatt to dager (beregnet av advokat Mikkelsen) tok hele 2 uker. Så lang tid tar det ikke å lege et påbygg på 40 kvm! 

Denne konstante klagingen fra noen få fører til at turistene, som legger igjen mye penger her, blir mislikt. Det er vurdert å innføre boplikt på alle sommerhus. Hyttene er det ikke så mange igjen av. Folk er lei av konstant klaging i hele juli. 
 

Som sagt, de aller fleste er greie folk, men noen ødelegger for alle. Så om disse turistene skulle finne ut at de vil delta på eventene, så blir de skviset ut rett og slett. I «gamle dager» ble det alltid slåsskamp. Dette har pågått i over 60 år! «Fine fruer og herremenn fra byen som vil på landet og nyte fred og ro, og klager når vi ikke har alt de har på Oslo vest» sa den gamle tanten til min mor. 
 

Hva er det som gjør at enkelte ikke klarer å oppføre seg? Dette er voksne folk med barn. Blir de ikke flaue av å holde på slik? 
 

Hvordan er det i andre feriebygder? Er det like ille over alt, eller er det bare her vi opplever at turistene forventer alt tilrettelagt for dem?

Anonymkode: 3bb61...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har jo damen som kom på vårt lokale pol og skulle ha 5 kasser av en bestemt vin. Hun skulle ha stort selskap på hytta. Hun fikk fem kasser men ikke av samme vin.. Det ble litt lyd. 

Vi har dem bare her for å handle men det er året rundt så det går fint. Takket være dem har vi godt utvalg i butikker og bredt utvalg. 

Anonymkode: 77ff0...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever mye av det samme her. Kravstore og slitsomme. Er alltid godt når høsten kommer

Anonymkode: d76a0...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rike mennesker er ikke kjent for å være så innmari solidariske, ydmyke eller forståelsesfulle.

Anonymkode: bcdde...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rike mennesker er ikke kjent for å være så innmari solidariske, ydmyke eller forståelsesfulle.

Anonymkode: bcdde...a11

Ikke alle er rike. De kommer i alle former og farger. 

Anonymkode: 3bb61...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er kjent. Mange er hyggelige og vanlige folk, og de er det fint å ha her, men det er en god del som helt klart har den holdningen om at når de er på landet, så er det ikke så nøye med lover, regler eller god gammeldags folkeskikk. Det er aldri noen som parkerer på tvers over 3 parkeringsplasser ved butikken ellers i året, men i sommerferien er det rett som det er at det er for mye bry for noen med Oslo- eller Bærums-skilter å kjøre inn i ei av lukene. De setter også fra seg handlekurver og handlevogner der det passer dem. Midt på parkeringsplassen, rett foran kassa eller, som i dag, hvor damen foran meg i køen bare slapp handlekurven ned rett foran beina mine. Jeg har vondt for å tro at det er sånn man gjør det der de bor til vanlig. Det skjer ihvertfall ikke her annet enn i påska og sommerferien. Det dukker også stadig opp skilter med "privat strand", "privat vei", hjemmesnekrede bommer på stier og veier som ihvertfall ikke de eier ( jeg kjenner grunneier der dette skjer hver sommer), og en snikprivatisering av strendene ved hyttene deres. Bord, stoler og parasoller som plasseres ut og står der hele tida, små taugjerder, levegger eller at de rett og slett kommer og jager folk vekk fra siktlinja fra plattingen. De ødelegger så mye for alle de andre at jeg synes det er rart at det ikke er noen indrejustis hytteeierne imellom. De skulle bare visst hvor oppgitte og leie vi som er fastboende er, men det tror jeg ikke de skjønner. Tvert imot er det jo en del som rett ut sier at vi bør være så takknemlige for at de kommer hit sånn at det endelig blir litt moro her. 

Anonymkode: 50b49...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det er kjent. Mange er hyggelige og vanlige folk, og de er det fint å ha her, men det er en god del som helt klart har den holdningen om at når de er på landet, så er det ikke så nøye med lover, regler eller god gammeldags folkeskikk. Det er aldri noen som parkerer på tvers over 3 parkeringsplasser ved butikken ellers i året, men i sommerferien er det rett som det er at det er for mye bry for noen med Oslo- eller Bærums-skilter å kjøre inn i ei av lukene. De setter også fra seg handlekurver og handlevogner der det passer dem. Midt på parkeringsplassen, rett foran kassa eller, som i dag, hvor damen foran meg i køen bare slapp handlekurven ned rett foran beina mine. Jeg har vondt for å tro at det er sånn man gjør det der de bor til vanlig. Det skjer ihvertfall ikke her annet enn i påska og sommerferien. Det dukker også stadig opp skilter med "privat strand", "privat vei", hjemmesnekrede bommer på stier og veier som ihvertfall ikke de eier ( jeg kjenner grunneier der dette skjer hver sommer), og en snikprivatisering av strendene ved hyttene deres. Bord, stoler og parasoller som plasseres ut og står der hele tida, små taugjerder, levegger eller at de rett og slett kommer og jager folk vekk fra siktlinja fra plattingen. De ødelegger så mye for alle de andre at jeg synes det er rart at det ikke er noen indrejustis hytteeierne imellom. De skulle bare visst hvor oppgitte og leie vi som er fastboende er, men det tror jeg ikke de skjønner. Tvert imot er det jo en del som rett ut sier at vi bør være så takknemlige for at de kommer hit sånn at det endelig blir litt moro her. 

Anonymkode: 50b49...861

For litt siden var det hytteeier som filmet barna mine når de badet. Hun ville ha bevis for at vi ulovlig bada på hennes strand🤦‍♀️ Jeg anmeldte henne 

Anonymkode: d76a0...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på oss byfolk som må slite med disse folka hele resten av året, da! 

Takk for at dere feriebygdene avlaster oss litt om sommeren! 

(heldigvis holder de seg mest på 'sin side' av byen, da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For litt siden var det hytteeier som filmet barna mine når de badet. Hun ville ha bevis for at vi ulovlig bada på hennes strand🤦‍♀️ Jeg anmeldte henne 

Anonymkode: d76a0...cda

En hytteeier her er berykta. Han mener han har hevd på utsikten fra hytta, så han jager alle som setter seg på stranda slik at han kan se dem. Hans familie eide stranda en gang i tida, men kommunen kjøpte den for sikkert 40 år siden, mot at han de fikk ha hytta, som egentlig var ulovlig satt opp for nære vannet. Han mener at kommunen bare eier bakken, men at han fortsatt eier lufta over og at ingen har lov til å oppholde seg i siktlinja mellom hytta og sjøen. Han har fått vilja si, så nå er det nesten ingen som drar til den stranda, for han kjefter jo så voldsomt, og lar seg ikke roe ned. 

Anonymkode: 50b49...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er jo litt sånn jeg føler her hjemme. Vi  ( mannen våre bar  og jeg) har levd bra her i smart i 30-årene og folk lenger enn oss. Men opplever vi at vårt fine sted blir invadert med snobbete oslofolk. 
 

Anonymkode: dc55c...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En hytteeier her er berykta. Han mener han har hevd på utsikten fra hytta, så han jager alle som setter seg på stranda slik at han kan se dem. Hans familie eide stranda en gang i tida, men kommunen kjøpte den for sikkert 40 år siden, mot at han de fikk ha hytta, som egentlig var ulovlig satt opp for nære vannet. Han mener at kommunen bare eier bakken, men at han fortsatt eier lufta over og at ingen har lov til å oppholde seg i siktlinja mellom hytta og sjøen. Han har fått vilja si, så nå er det nesten ingen som drar til den stranda, for han kjefter jo så voldsomt, og lar seg ikke roe ned. 

Anonymkode: 50b49...861

"Eier lufta" liksom.  Han skulle jeg jaggu likt å møtt. Det skulle blitt månelyst skal jeg si deg. Maken til idiot.

Anonymkode: 5c5a4...ef6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha,ha. Det var godt beskrevet! Trøst deg med at de er turister og reiser igjen. Her jeg bor har de bestemt seg for å flytte til. Jeg er så lei av innflyttere fr Oslo vest at jeg kunne spy.

Anonymkode: e1804...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så befriende med et innlegg uten tusen skrivefeil, medbriktig tegnsetting og forståelig norsk! Bra HI! 

Anonymkode: 92a0c...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så befriende med et innlegg uten tusen skrivefeil, medbriktig tegnsetting og forståelig norsk! Bra HI! 

Anonymkode: 92a0c...50e

Les korrektur før du poster👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at dere tar tullingene😊 Jeg bor også på et slikt sted, dog sannsynligvis litt større. Oslofolkene som kommer hit er høflige og skikkelige, og det er ingen klinsjer med lokalbefolkningen så vidt jeg vet. Det eneste som er litt ubehagelig denne sommeren er at det blir utrolig mye folk, slik at vi føler vi som bor her ikke kan bruke butikken og strendene på grunn av smittefare. Vi handler i nabobyen, og drar på stranda tidlig om morgenen eller sent på kvelden. Vanligvis (andre år) er dette null problem, da det er færre badegjester og man ikke trenger å tenke på smitte. 

Anonymkode: e9885...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke er en terrorist. Jeg er på hytta, men jeg har i år handlet alt hjemme. Vet du hvorfor? Hytta mi ligger i et område hvor det til nå har vært lite smitte. Men jeg opplever at folk ikke tar det på alvor. Her i bygda klumper de seg sammen, i kø på butikken, på stranden, alle steder. Så jeg holder meg for meg selv. Drar på en strand uten andre, handler i fred.

Anonymkode: b36ef...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen noe. De aller fleste turistene er hyggelige og oppfører seg pent, men det er unntakene man legger merke til. 

De som kjemper for å få 30 km/t som fartsgrense forbi hyttefeltet, men som raser forbi mine barn (noen hundre meter lenger ned i samme vei) i høyere fart enn forsvarlig er. Jeg selv ble nesten nedkjørt en gang, og måtte hoppe i grøfta.

De som skjeller ut de ansatte på butikken (som også har ansvar for post i butikk) for bagateller som slett ikke er deres feil.

De som kjefter og krangler og nekter å betale for brøyting av deres oppkjørsel og hyttetun om vinteren. Ja, vi er jo bare bønder, selvsagt skal vi betale for drivstoff til traktoren og bruke tiden vår på å brøyte deres områder gratis.

De som vingler avgårde midt i veien (smal landevei med 80 km/t fartsgrense) fordi de bare må ta bilder av den vakre naturen mens de kjører. Stopp i en busslomme og ta de fordømte bildene! Jeg vil ikke dø bare fordi en eller annen bytulling synes at trafikkreglene ikke bør gjelde når utsikten er så pen.

De som driter i smittevernregler og som ler av de som forsøker å be dem pent om å sprite hendene når de går inn i butikken og la være å ta på alt mulig de ikke skal kjøpe likevel.

De aller fleste er hyggelige og oppfører seg pent. Men de som ikke oppfører seg, de er så ekstreme at vi blir både oppgitt, fortvilet og rasende. Og de ødelegger for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo bare le av det....

Det er mest turister her nå, og verre skal det bli de neste ukene. Det er ikke i juli vi går ut for å være sosiale med våre venner, vi forsvinner jo i mengden av turister. Fint for stedet vårt, men ikke så sosialt for oss egentlig. Vi går noe turer for å se på folket, men tar våre egne sosiale møter i juni eller august ;)

 

Anonymkode: 0fbec...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får en liten følelse av at du overdriver og juger litt her. 

Anonymkode: c6b59...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får en liten følelse av at du overdriver og juger litt her. 

Anonymkode: c6b59...265

Hva gir deg den følelsen?

Anonymkode: 3bb61...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal feriere på hytte i år (ikke min) og kjenner jeg bekymrer meg litt for dette her. Bør vi unngå å handle på lokale butikker? Jeg har tenkt at det er bra å legge igjen penger lokalt, men det er kanskje bedre å isolere seg helt? Det pleier visst ikke være så mange folk på strendene der, og vi unngår selvfølgelig spisesteder og sånt.

Anonymkode: 7020d...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gir deg den følelsen?

Anonymkode: 3bb61...fbc

Så mange ting. Faktum er at de klager på ALT i bygda slik det fremstilles. Hvem i himmelens navn gidder å ha hytte der de ikke trives? At noen hyttefolk er usmakelig skjønner jeg. Men her klages det på alt. Og det fremkommer ikke at det er samme håndfull mennesker som lager kvalm heller. 

Anonymkode: c6b59...265

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en liten by på Vestlandet og til tross for at innbyggertallet nærmest tredobles om alle er på hyttene sine så opplever vi svært lite av det som blir beskrevet her. Hyttefolket er ydmyke og positive til både servicetilbud og naturen. 

Men så kommer de stort sett fra Bergen, Stavanger og Haugesund da, veldig få fra Oslo vest - kanskje det er årsaken ;) 

Anonymkode: 14191...8fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal feriere på hytte i år (ikke min) og kjenner jeg bekymrer meg litt for dette her. Bør vi unngå å handle på lokale butikker? Jeg har tenkt at det er bra å legge igjen penger lokalt, men det er kanskje bedre å isolere seg helt? Det pleier visst ikke være så mange folk på strendene der, og vi unngår selvfølgelig spisesteder og sånt.

Anonymkode: 7020d...f3d

Kos deg! Handle lokalt og dra på stranda. Men ikke klag på fartsdempere😂

Anonymkode: 3bb61...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i en liten by på Vestlandet og til tross for at innbyggertallet nærmest tredobles om alle er på hyttene sine så opplever vi svært lite av det som blir beskrevet her. Hyttefolket er ydmyke og positive til både servicetilbud og naturen. 

Men så kommer de stort sett fra Bergen, Stavanger og Haugesund da, veldig få fra Oslo vest - kanskje det er årsaken ;) 

Anonymkode: 14191...8fd

Det tror jeg er en vesentlig forskjell, ja. Vi har ikke mange turister, men veldig mange innflyttere. De som kommer fra Oslo-vest klager desidert mest og tar seg til rette i mye større grad enn andre.

Anonymkode: e1804...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...