Gå til innhold

Da har jeg opplevd å bli kalt rasist...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg opplevde noe ubehagelig i går.
Jeg stod sammen med ei venninne i går på Jernbanetorget. Det kom en gjeng med gutter de stilte seg op og bak oss helt inntil oss. Tror at de skulle prøve å stjel fra veskene våre. Jeg sa unnskyld kunne dere gå litt bort fra oss?   Da begynte det, hva  er det på grunn av hudfargen min?  Nei svarte jeg det er på grunn av korona .  Svaret hans var da jævla rassist .. 
de ble ganske innpåslitne . Jeg og venninnen min gikk og ventet ved siden av en politibil som parkert. Vi snakket med politiet og fortalte hva vi hadde opplevd. 
 De hadde fulgt med guttene en liten stund. 
Det var da virkelig ikke noe rasistisk i og be folk dom stiller seg oppå oss og be de om å flytte seg. ? 
 

Jeg tenker at hvorfor skal folk med annen hudfarge få lov å kalle andre folk rasist  bare for å provosere? Eller er virkelig en stor gruppe av de med melaninrik hud er så usikre på seg selv at de alltid må trekke frem rasisme? 
 

Anonymkode: 14c98...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du var jo en rasist. Du tenkte, "oi, se på hudfargen deres, de er sikkert ute etter å stjele, med tanke på hudfargen deres, tenk om de stjeler fra meg!".

Det er faktisk rasisme.

Du følte deg truffet.

Derfor reagerte du.

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du var jo en rasist. Du tenkte, "oi, se på hudfargen deres, de er sikkert ute etter å stjele, med tanke på hudfargen deres, tenk om de stjeler fra meg!".

Det er faktisk rasisme.

Du følte deg truffet.

Derfor reagerte du.

Anonymkode: bb912...b5b

Nei jeg tenkte ikke det. Jeg syntes det var ubehagelig at 5 ungdom sto  helt tett inntil oss. 
jeg er ikke rasistisk ..  jeg er dessuten gift med en mann fra Gambia men det synes jo ikke på meg . 😄😄

Anonymkode: 14c98...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet, hi. 
Jeg ble også kalt rasist for noen uker siden. 
Vi var en gjeng damer som drakk kaffe sammen, mødre og venninner. Jeg skulle fortelle om en gutt i klassen til sønnen min som har oppnådd noe kult. Han har et vanlig norsk navn og er mørk i huden. Etter å ha prøvd å forklare for dem hvem det var, og de ikke forstod om det var han eller han Henrik, sa jeg at det var han som er mørk i huden. En av mammaene utbrøt: "Du kan ikke si det! Det er rasistisk!"
Jeg ble helt satt ut, og sa "nei, det er da da ikke! Det er jo det åpenbare som skiller de to Henrikene."

Hvorfor er det rasistisk å påpeke det åpenbare?

Anonymkode: 28e79...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du var jo en rasist. Du tenkte, "oi, se på hudfargen deres, de er sikkert ute etter å stjele, med tanke på hudfargen deres, tenk om de stjeler fra meg!".

Det er faktisk rasisme.

Du følte deg truffet.

Derfor reagerte du.

Anonymkode: bb912...b5b

Rull inn av. Hun syntes de sto så nære at det var ubehagelig. 

Anonymkode: 4edba...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt matt av misbruk av rasisme-ordet. 😏

Blir det misbrukt mister ordet betydningen sin. Det er jo ingen tjent med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rull inn av. Hun syntes de sto så nære at det var ubehagelig. 

Anonymkode: 4edba...501

På grunn av hudfargen ja, det erkjente hun selv.

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

På grunn av hudfargen ja, det erkjente hun selv.

Anonymkode: bb912...b5b

Er jo ofte en får en følelse av om folk er trøbbel eller ikkje utifra f. Eks. klesstil, språk, attitude, og slikt. Kan jo like gjerne være en kvit gjeng som utstråler den følelsen. Er vel ikkje noke å ta på vei for det at ho synes det er ubekvem med dei tett på. Og no i desse Corona-tider er det da 100% legitimt å be folk holde avstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kathrine. skrev:

Er jo ofte en får en følelse av om folk er trøbbel eller ikkje utifra f. Eks. klesstil, språk, attitude, og slikt. Kan jo like gjerne være en kvit gjeng som utstråler den følelsen. Er vel ikkje noke å ta på vei for det at ho synes det er ubekvem med dei tett på. Og no i desse Corona-tider er det da 100% legitimt å be folk holde avstand. 

Men nå var det på grunn av hudfargen at hun følte at det var ubehagelig. Det erkjent hun selv.

Det er rasisme.

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men nå var det på grunn av hudfargen at hun følte at det var ubehagelig. Det erkjent hun selv.

Det er rasisme.

Anonymkode: bb912...b5b

Du fekk med deg at ho er gift med en afrikaner? Tviler på ho er rasist.. 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplevde noe ubehagelig i går.
Jeg stod sammen med ei venninne i går på Jernbanetorget. Det kom en gjeng med gutter de stilte seg op og bak oss helt inntil oss. Tror at de skulle prøve å stjel fra veskene våre. Jeg sa unnskyld kunne dere gå litt bort fra oss?   Da begynte det, hva  er det på grunn av hudfargen min?  Nei svarte jeg det er på grunn av korona .  Svaret hans var da jævla rassist .. 
de ble ganske innpåslitne . Jeg og venninnen min gikk og ventet ved siden av en politibil som parkert. Vi snakket med politiet og fortalte hva vi hadde opplevd. 
 De hadde fulgt med guttene en liten stund. 
Det var da virkelig ikke noe rasistisk i og be folk dom stiller seg oppå oss og be de om å flytte seg. ? 
 

Jeg tenker at hvorfor skal folk med annen hudfarge få lov å kalle andre folk rasist  bare for å provosere? Eller er virkelig en stor gruppe av de med melaninrik hud er så usikre på seg selv at de alltid må trekke frem rasisme? 
 

Anonymkode: 14c98...01e

Det er mange irriterende utlendinger som drar rasistkortet. Du er IKKE en rasist, slapp av. 

Anonymkode: c7c42...af2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå var det på grunn av hudfargen at hun følte at det var ubehagelig. Det erkjent hun selv.

Det er rasisme.

Anonymkode: bb912...b5b

Hvor erkjenner hun det?

Anonymkode: 2d525...b51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

' Tror at de skulle prøve å stjel fra veskene våre. Jeg sa unnskyld kunne dere gå litt bort fra oss?   Da begynte det, hva  er det på grunn av hudfargen min?  Nei svarte jeg det er på grunn av korona'

Hvorfor løy du? Det var ikke på grunn av korona. Du trodde de var tyver. 

Anonymkode: 631a2...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du var jo en rasist. Du tenkte, "oi, se på hudfargen deres, de er sikkert ute etter å stjele, med tanke på hudfargen deres, tenk om de stjeler fra meg!".

Det er faktisk rasisme.

Du følte deg truffet.

Derfor reagerte du.

Anonymkode: bb912...b5b

Idiot! Når det kommer en slik gjeng på et sted som dette og gjør det de gjorde skal man alltid mistenke det hi gjorde, for det er jo det de gjør. Man må ikke gi f i all opplæring og erfaringsbasert intelligens bare for å la noen som er mørke stjele i fred??? For å unngå at de skal bli krenka pga hudfarge? Mener du hi bare burde gitt dem lommeboka og takka pent??

Anonymkode: afb77...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

På grunn av hudfargen ja, det erkjente hun selv.

Anonymkode: bb912...b5b

Jeg erkjente ikke det, gutten spurte meg, Er det på grunn av hudfargen ? Jeg svarte nei det har med corona smitte. 
Jef og også gift med en mørk mann😄

Anonymkode: 14c98...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle rasister. Det skjer ingen endringer før en innrømmer det for seg selv.

Anonymkode: 415c5...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er alle rasister. Det skjer ingen endringer før en innrømmer det for seg selv.

Anonymkode: 415c5...cb9

Har du link til forskning som viser dette?

Hvis ikke er det null hold i påstanden din og du fremstår bare som litt enkel. 

Anonymkode: 1ffb0...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg erkjente ikke det, gutten spurte meg, Er det på grunn av hudfargen ? Jeg svarte nei det har med corona smitte. 
Jef og også gift med en mørk mann😄

Anonymkode: 14c98...01e

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplevde noe ubehagelig i går.
Jeg stod sammen med ei venninne i går på Jernbanetorget. Det kom en gjeng med gutter de stilte seg op og bak oss helt inntil oss. Tror at de skulle prøve å stjel fra veskene våre. Jeg sa unnskyld kunne dere gå litt bort fra oss?   Da begynte det, hva  er det på grunn av hudfargen min?  Nei svarte jeg det er på grunn av korona .  Svaret hans var da jævla rassist .. 
de ble ganske innpåslitne . Jeg og venninnen min gikk og ventet ved siden av en politibil som parkert. Vi snakket med politiet og fortalte hva vi hadde opplevd. 
 De hadde fulgt med guttene en liten stund. 
Det var da virkelig ikke noe rasistisk i og be folk dom stiller seg oppå oss og be de om å flytte seg. ? 
 

Jeg tenker at hvorfor skal folk med annen hudfarge få lov å kalle andre folk rasist  bare for å provosere? Eller er virkelig en stor gruppe av de med melaninrik hud er så usikre på seg selv at de alltid må trekke frem rasisme? 
 

Anonymkode: 14c98...01e

Dette skriver du. At du så svarer, "det er på grunn av korona", er en løgn. Det er fordi du tenkte at de ville stjele fra deg. Du var ærlig når du forklarte det.

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

 

Dette skriver du. At du så svarer, "det er på grunn av korona", er en løgn. Det er fordi du tenkte at de ville stjele fra deg. Du var ærlig når du forklarte det.

Anonymkode: bb912...b5b

Det ville jo vært ganske dumt å si at hun tror de ville stjele? Å skylde på korona er helt forståelig. 

Anonymkode: 1ffb0...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det ville jo vært ganske dumt å si at hun tror de ville stjele? Å skylde på korona er helt forståelig. 

Anonymkode: 1ffb0...856

Det var ganske dumt av henne å trekke den slutningen at fordi de er mørke i huden så vil de stjele fra henne, ja. Helt enig med deg i det.

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du var jo en rasist. Du tenkte, "oi, se på hudfargen deres, de er sikkert ute etter å stjele, med tanke på hudfargen deres, tenk om de stjeler fra meg!".

Det er faktisk rasisme.

Du følte deg truffet.

Derfor reagerte du.

Anonymkode: bb912...b5b

Hva er greia med å prakke en mening på andre? 
 

Vi har noen ungdomsgjenger her også som jeg ville vært ukomfortabel med å ha tett innpå, uavhengig hudfarge. Det er oppførselen, ikke hudfargen som er årsaken til det. (Før du trekker slutninger om rasisme, så er flere av de ikke melaninrike). 
 

Jeg har vært på togtur hvor jeg holdt øye med en som hadde med seg en mistenkelig «kasse» som så ut som bilbatteri med gaffateip. Tenkte det kunne være bombe, veldig klar over at jeg kunne være helt på viddene. Ville aldri sagt høyt at jeg var redd for det, man er ikke pliktig å dele sine innerste tanker om hva man potensielt er redd for. Å si at å holde avstand var pga korona er helt legitimt og på alle måter en sosialt riktig ting å gjøre. 
 

Spar rasismebeskyldninger til riktig setting. 

Anonymkode: f0c58...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men nå var det på grunn av hudfargen at hun følte at det var ubehagelig. Det erkjent hun selv.

Det er rasisme.

Anonymkode: bb912...b5b

Nei, du konkluderte med det, hvilket gjør deg til en rasist, ikke trådstarter. 

Anonymkode: f0c58...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mellomleder i en bedrift, og måtte ta opp med en mørkhudet dame at hun ikke gjorde jobben sin. Akkurat som jeg hadde gjort med hvilken som helst annen. Kort tid etter ble jeg kalt inn til sjefen, og fikk beskjed om at jeg ble beskyldt for å være rasist. Damen hadde gråtende og hylende beskyldt meg for å behandle henne fryktelig pga hudfargen. 

Anonymkode: bc8e8...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Dette skriver du. At du så svarer, "det er på grunn av korona", er en løgn. Det er fordi du tenkte at de ville stjele fra deg. Du var ærlig når du forklarte det.

Anonymkode: bb912...b5b

Ikke meg du svarer her. Men du skal ha fulgt veldig, veldig dårlig med i media de siste x antall årene hvis du ikke har fått med deg at det er et problem i området rundt Jernbanetorget, med ungdomsgjenger som raner andre.

I disse koronatider er det en mistenkelig adferd når flere ungdommer på en slik måte, i samlet gjeng, stiller seg så tett innpå Hi og venninnen. Da er det stor grunn til å mistenke at de ikke har gode hensikter ut fra området og gjeng- og ransproblematikken som kjennetegner dette området. Å si til slike at du tror de har tenkt å rane deg, det ville politiet sagt var idioti og noe som ville provosert dem. Politiets råd i slike situasjoner er jo at man ikke skal la seg provosere og ikke skal provosere de som gjør deg utrygg. HI valgte å bruke det argumentet som er mest nærliggende og uprovoserende i denne tiden - nemlig myndighetenes smittevernregler om at man ikke skal være nærere fremmede enn minimum en meters avstand. Det var relevant, det var sannheten, det var smart. Det hadde ikke noe med hudfarge å gjøre.

I tillegg fikk HI og venninnen bekreftet av politiet rett etterpå at dette var en gjeng politiet holdt øye med, ergo var oppførselen til denne gjengen mistenkelig også for politiet, noe som bekrefter at His følelse om at hun og venninnen kunne blitt utsatt for noe kriminelt av denne gjengen godt begrunnet.

Ingen som er smarte og vet noe om dette området rundt Jernbanetorget står i ro og lar en slik gjeng komme så tett innpå seg, uansett hvilken hudfarge de har!

 

Anonymkode: e6a16...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

På grunn av hudfargen ja, det erkjente hun selv.

Anonymkode: bb912...b5b

Nå juger du...hun sa bare en gjeng med ungdommer....nevnte ingenting om hudfargen.....det var gutten selv som sa det. 

Anonymkode: a50fd...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...