Gå til innhold

Jeg trodde faktisk at det var ganske lett å se om folk er overvektige eller ikke


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Men tydeligvis ikke. I går kom det fram at venninna mi har en kmi på 24,5. Jeg er fem cm lavere enn henne og har kmi på 29,7. Jeg veier seks-syv kilo mer enn henne.

Begge var helt overbevist om at hun var «tykkere» enn meg. Jeg ga heldigvis ikke utrykk for det.

hun har typisk eplefasong med Små pupper og  tynne armer og bein, og jeg har nok timeglassfasong, selv om jeg ikke er «smal nok» i livet når jeg er såpass overvektig.

Har alltid tenkt på meg selv som uheldig fordi jeg legger lett på meg. Når kjenner jeg faktisk på en følelse av å være heldig.

 

 

Anonymkode: b6ecd...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser ut som en flodhest, , det var kanskje å ta litt hardt i, men jeg er ihvertfall ikke syltynn. Har muskler som en mann, noe fett og noe er lymfeødem (pga hjertesykdom) folk som ikke kjenner meg, tror jeg er smellfeit og at alt er fett. Jeg blir til stadighet undervurdert i konkurranser, fordi de tror at "fettberget" ikke klarer en utfordring. Så når jeg plutselig er en av de beste i sportslige konkurranser  , så skjønner de ingenting. Så det er ikke alltid så lett å bedømme hva som er under klærene til folk. 

Anonymkode: c898a...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart det der hva fasong har å si. Jeg er «heldig» med at jeg fordeler vekta over hele kroppen. Jeg skjuler kiloene mine godt. Jeg er 171 og veier 78. Jeg veide 65 etter fødsel og da så jeg ikke frisk ut. Veldig beinete over skuldre og hofter. Alle ribbein vistes og null rumpe. Andre på min høyde med samme vekt er flotte. 
Jeg trives best på 68-70 kg og synes selv jeg er finest da. 
Min venninne har STOR rumpe og mage. Vår bmi er nesten lik men hun ser mye større ut enn meg og bruker en størrelse større i klær. Hun er 3 cm lavere enn meg da. Kropp er fascinerende og jeg har blitt såpass voksen at det viktigste er å trives med seg selv uansett vekt. Selvom jeg har ca 10 kg for mye så liker jeg egen kropp. Jeg synes jeg er fin og kroppen min virker som den skal. Jeg elsker å bli eldre, ha en kropp som yter og mest av alt, den har gitt liv til min fineste skatt. 
 

Elsk dere selv. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men tydeligvis ikke. I går kom det fram at venninna mi har en kmi på 24,5. Jeg er fem cm lavere enn henne og har kmi på 29,7. Jeg veier seks-syv kilo mer enn henne.

Begge var helt overbevist om at hun var «tykkere» enn meg. Jeg ga heldigvis ikke utrykk for det.

hun har typisk eplefasong med Små pupper og  tynne armer og bein, og jeg har nok timeglassfasong, selv om jeg ikke er «smal nok» i livet når jeg er såpass overvektig.

Har alltid tenkt på meg selv som uheldig fordi jeg legger lett på meg. Når kjenner jeg faktisk på en følelse av å være heldig.

 

 

Anonymkode: b6ecd...725

Du bør vel ikke akkurat gå rund å føle deg heldig, du har en bmi som tilsier at du bør ta grep om din egen helse. Du ligger ikke så langt unna fedme på bmi-skalaen, og det spiller ingen rolle for helsa di om du ikke ser overvektig ut. Du bør ta grep så raskt som mulig, nå løper du stor risiko med din store overvekt.

Anonymkode: 5b0d6...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du bør vel ikke akkurat gå rund å føle deg heldig, du har en bmi som tilsier at du bør ta grep om din egen helse. Du ligger ikke så langt unna fedme på bmi-skalaen, og det spiller ingen rolle for helsa di om du ikke ser overvektig ut. Du bør ta grep så raskt som mulig, nå løper du stor risiko med din store overvekt.

Anonymkode: 5b0d6...7f2

Du vet ingenting om meg, min helse og livsstil.

Du vet heller ikke hva jeg gjør, og at jeg løper «stor» risiko er bull shit.

 

Det er En noe forhøyet risiko for en del sykdommer og komplikasjoner i gruppen mennesker med min bmi enn i gruppen mennekser med bmi på 24. Det er helt riktig, men det er på gruppenivå.

Jeg har f.eks livvidde i det grønne området, noe som indikerer lav risiko.

Eksperter på fedme og overvekt anbefaler faktisk ikke folk med min kMI å slanke seg. Man anbefales å leve sunt, da slanking ikke har langtidseffekt og en oftest ender opp med langt lavere forbrenning og større enn før. Man anbefales å leve sunt, noe som i motsetning til det mange som alltid har vært normalvektige tror, ikke betyr at en automatisk oppnår lav kmi. Alle får nemlig ikke det samme kosmetiske resultatet av den samme Innsatsen.

Anonymkode: b6ecd...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet ingenting om meg, min helse og livsstil.

Du vet heller ikke hva jeg gjør, og at jeg løper «stor» risiko er bull shit.

 

Det er En noe forhøyet risiko for en del sykdommer og komplikasjoner i gruppen mennesker med min bmi enn i gruppen mennekser med bmi på 24. Det er helt riktig, men det er på gruppenivå.

Jeg har f.eks livvidde i det grønne området, noe som indikerer lav risiko.

Eksperter på fedme og overvekt anbefaler faktisk ikke folk med min kMI å slanke seg. Man anbefales å leve sunt, da slanking ikke har langtidseffekt og en oftest ender opp med langt lavere forbrenning og større enn før. Man anbefales å leve sunt, noe som i motsetning til det mange som alltid har vært normalvektige tror, ikke betyr at en automatisk oppnår lav kmi. Alle får nemlig ikke det samme kosmetiske resultatet av den samme Innsatsen.

Anonymkode: b6ecd...725

Jeg har ikke skrevet noe sted at du må slanke deg, bare at du bør ta grep om helsa di med en bmi som grenser til fedme. Du skriver selv at du ikke er smal nok i livet når du er såpass overvektig, og dette sammenholdt med at du faktisk er kun 0.3 ifra å være på fedmeskalaen vil tilsi at din helse er i faresonen. 

Men for all del, jeg kan sikkert ta feil, og at de ekspertene du viser til er noen du faktisk har vært på konsultasjon hos, og ikke bare funnet på nettet. Der kan alle eksperter mene mye om det meste, og ikke alt bør slukes blindt.

 

Anonymkode: 5b0d6...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke skrevet noe sted at du må slanke deg, bare at du bør ta grep om helsa di med en bmi som grenser til fedme. Du skriver selv at du ikke er smal nok i livet når du er såpass overvektig, og dette sammenholdt med at du faktisk er kun 0.3 ifra å være på fedmeskalaen vil tilsi at din helse er i faresonen. 

Men for all del, jeg kan sikkert ta feil, og at de ekspertene du viser til er noen du faktisk har vært på konsultasjon hos, og ikke bare funnet på nettet. Der kan alle eksperter mene mye om det meste, og ikke alt bør slukes blindt.

 

Anonymkode: 5b0d6...7f2

Hvordan vet du hvilke grep jeg tar og ikke tar om min egen helse? 
 

Det eneste du vet om meg er at jeg har KMI på over 29 og at livvidden min var litt smalere i forhold til hoftene da jeg var yngre og lettere.

Jeg vet meget godt at en ikke skal sluke alt en leser på nett blindt. Spesielt ikke det ukvalifiserte, anonyme besserwissere skriver på nettforum.

Anonymkode: b6ecd...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du bør vel ikke akkurat gå rund å føle deg heldig, du har en bmi som tilsier at du bør ta grep om din egen helse. Du ligger ikke så langt unna fedme på bmi-skalaen, og det spiller ingen rolle for helsa di om du ikke ser overvektig ut. Du bør ta grep så raskt som mulig, nå løper du stor risiko med din store overvekt.

Anonymkode: 5b0d6...7f2

Dust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Syngensang skrev:

Dust

Hun har helt rett og er ikke dust bare fordi du ikke liker meningen hennes. Hi er godt overvektig, og det er jo kke noe å være glad for bare fordi venninnen ser tykkere ut og ikke har timeglassfasong

Anonymkode: 3224f...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du hvilke grep jeg tar og ikke tar om min egen helse? 
 

Det eneste du vet om meg er at jeg har KMI på over 29 og at livvidden min var litt smalere i forhold til hoftene da jeg var yngre og lettere.

Jeg vet meget godt at en ikke skal sluke alt en leser på nett blindt. Spesielt ikke det ukvalifiserte, anonyme besserwissere skriver på nettforum.

Anonymkode: b6ecd...725

Hvis du ikke tåler at folk har andre meninger enn deg, så bør du logge deg av her inne.

Anonymkode: 3224f...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke tåler at folk har andre meninger enn deg, så bør du logge deg av her inne.

Anonymkode: 3224f...f70

Står det noe sted at jeg ikke tåler det? Eller er det sånn at å tåle er det samme som å endre mening selv?

Anonymkode: b6ecd...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du ikke tåler at folk har andre meninger enn deg, så bør du logge deg av her inne.

Anonymkode: 3224f...f70

Nå var kommentaren rimelig idiotisk da. Veldig ovenfra og ned med et snev av fatshaming. En bæsj er en bæsj selvom du pakker den inn i silkepapir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann har bmi på over 30 og fikk beskjed av bedriftssykepleier om å slanke seg. Hun ble ganske lang i masken da han tok av seg på overkroppen og hun såg at han ikke har et overflødig gram på kroppen. Muskler og en tett benbygning gjør både at han ser ‘tett’ ut og at vekten viser overvekt i forhold til høyden. 

Man kan jo håpe at hun lærte en ting og to den dagen. 

Anonymkode: 65960...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Tante Hufsa skrev:

Nå var kommentaren rimelig idiotisk da. Veldig ovenfra og ned med et snev av fatshaming. En bæsj er en bæsj selvom du pakker den inn i silkepapir. 

Tja, eventuelt kan det ses på som en respons på at HI virker stolt over at venninnen ser mer overvektig ut enn henne, til tross for at bmi sier det motsatte, og at HI beskriver seg selv som "såpass overvektig".  

Anonymkode: 5b0d6...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, eventuelt kan det ses på som en respons på at HI virker stolt over at venninnen ser mer overvektig ut enn henne, til tross for at bmi sier det motsatte, og at HI beskriver seg selv som "såpass overvektig".  

Anonymkode: 5b0d6...7f2

Så overvektig er hun ikke. Og hun har jo ikke sagt noe om muskelmasse osv så det ble konkludert på tynt grunnlag. Jeg har selv tolv kilo for mye nå. Jeg er likevel sunn og trent. Jeg kan fint løpe en mil på under timen. Min bmi sier jeg er overvektig. Legen min sier jeg er i bra form og at man ikke skal se seg blind på tallet bmi gir.

Tilbake til kommentaren. Jeg oppfattet den som unødvendig krass og er forsøk på å trykke hi ned. 
Jeg undres over hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, eventuelt kan det ses på som en respons på at HI virker stolt over at venninnen ser mer overvektig ut enn henne, til tross for at bmi sier det motsatte, og at HI beskriver seg selv som "såpass overvektig".  

Anonymkode: 5b0d6...7f2

Stolt er virkelig ikke ordet. Jeg setter det i kontekst i HI, det er ikke så vanskelig å skjønne.

 

Det er jo ingen tvil om at jeg etter det generiske verktøyet KMI er «såpass overvektig». Har aldri nektet for det, det jeg protesterer på er at helsen min er i «stor fare» på grunn av vekten alene. Det er mange faktorer som spiller inn i et slikt bilde, blant annet hvor fettet i hovedsak har lagt seg. Det er ingen tvil om at det er større forekomst av enkelte helseproblemer I gruppen mennesker med kmi over 27, det betyr ikke at alle invivid med Kmi over 27 har lik risiko. Det betyr heller ikke at et individ med kmi på 29 alltid har forhøyet risiko sammenlignet med et individ med kmi på 24.

Anonymkode: b6ecd...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tante Hufsa skrev:

Så overvektig er hun ikke. Og hun har jo ikke sagt noe om muskelmasse osv så det ble konkludert på tynt grunnlag. Jeg har selv tolv kilo for mye nå. Jeg er likevel sunn og trent. Jeg kan fint løpe en mil på under timen. Min bmi sier jeg er overvektig. Legen min sier jeg er i bra form og at man ikke skal se seg blind på tallet bmi gir.

Tilbake til kommentaren. Jeg oppfattet den som unødvendig krass og er forsøk på å trykke hi ned. 
Jeg undres over hvorfor?

Det er hun selv som sier at hun er såpass overvektig, ikke jeg. Når noen sier de har en bmi på nesten 30, og i tillegg kaller seg selv såpass overvektig, så svarer jeg ut fra den informasjonen. Hun sier ingen ting om muskelmasse og andre faktorer som kan "forsvare" så høy bmi. Hvis folk vil ha andre svar enn det de får, så bør kanskje informasjonen i HI være mer utfyllende eller annerledes? Jeg har ikke for vane å gjette om folk mener noe annet enn det de faktisk sier, jeg forholder meg til den infoen som faktisk fremkommer.

Så derfor: info om høy bmi og en selvbeskrivelse som sier "såpass overvektig" sier for meg at vedkommende er i risikosonen for helseplager knyttet til dette. 

Mulig jeg er krass i mitt svar, eller kanskje svaret mitt traff en nerve både hos både HI og kanskje flere? 

Men nå forlater jeg denne tråden, så dere kan diskutere det opprinnelige budskapet i HI i fred!

Anonymkode: 5b0d6...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tante Hufsa skrev:

Nå var kommentaren rimelig idiotisk da. Veldig ovenfra og ned med et snev av fatshaming. En bæsj er en bæsj selvom du pakker den inn i silkepapir. 

Og overvekt er overvekt. 

Anonymkode: 66f10...2b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tante Hufsa skrev:

Nå var kommentaren rimelig idiotisk da. Veldig ovenfra og ned med et snev av fatshaming. En bæsj er en bæsj selvom du pakker den inn i silkepapir. 

Jeg er ganske høyere på bmi skalen enn  det hi er, og kan ikke se fatshaming i det innlegget. Man må kunne kalle en spade for en spade uten at det er fatshaming

Anonymkode: 3224f...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er ganske høyere på bmi skalen enn  det hi er, og kan ikke se fatshaming i det innlegget. Man må kunne kalle en spade for en spade uten at det er fatshaming

Anonymkode: 3224f...f70

*ganske mye høyere*

Anonymkode: 3224f...f70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ganske høyere på bmi skalen enn  det hi er, og kan ikke se fatshaming i det innlegget. Man må kunne kalle en spade for en spade uten at det er fatshaming

Anonymkode: 3224f...f70

Fatshaming tar mange former. Å snakke til voksne mennesker som om de er uvitende barn, er kanskje ikke unikt for fatshaming som negativ kommunikasjonsform. Samtidig vitner svaret om at hun antar en del ting om både intellekt og helse når hun svarer som hun gjør.

Anonymkode: b6ecd...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du vet ingenting om meg, min helse og livsstil.

Du vet heller ikke hva jeg gjør, og at jeg løper «stor» risiko er bull shit.

 

Det er En noe forhøyet risiko for en del sykdommer og komplikasjoner i gruppen mennesker med min bmi enn i gruppen mennekser med bmi på 24. Det er helt riktig, men det er på gruppenivå.

Jeg har f.eks livvidde i det grønne området, noe som indikerer lav risiko.

Eksperter på fedme og overvekt anbefaler faktisk ikke folk med min kMI å slanke seg. Man anbefales å leve sunt, da slanking ikke har langtidseffekt og en oftest ender opp med langt lavere forbrenning og større enn før. Man anbefales å leve sunt, noe som i motsetning til det mange som alltid har vært normalvektige tror, ikke betyr at en automatisk oppnår lav kmi. Alle får nemlig ikke det samme kosmetiske resultatet av den samme Innsatsen.

Anonymkode: b6ecd...725

Hvilken livvidde er i det grønne område? Ut fra hva jeg har lest bør livvidden til en dame være på under 80 cm og har du det må du vell ha ganske tydelig midje når du til og med har timeglassfasong.

Anonymkode: f82d0...d83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken livvidde er i det grønne område? Ut fra hva jeg har lest bør livvidden til en dame være på under 80 cm og har du det må du vell ha ganske tydelig midje når du til og med har timeglassfasong.

Anonymkode: f82d0...d83

Livvidden min er 78-79 cm og hofte til liv ratio 0,78 Da jeg var slankere var ratioen 0,73 og det er en merkbar forskjell. 
 

Kvinner (igjen som gruppe) har noe forhøyet risiko om livvidde er over 80 og betydelig om den er over 88. Risikoen er større om en har hofe til liv ratio på over 0,85 selv om livmålet er det samme. Veldig mange overvektige har bukfedme, og de trekker opp risikostatistikken.

Anonymkode: b6ecd...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også slik bygget. Har mye former, men ser visst normalt slank ut. Gikk på fjelltur med en venninne en av de varme dagene for litt siden og begge endte med å ta av toppen og gå i bare BH og shorts. Jeg nevnte at jeg synes det var litt skummelt fordi jeg følte meg litt tykk, og fikk til svar at jeg ser ut som en undertøysmodell. Har store pupper, markert midje og runde hofter, under 80 cm om midjen, men veier 82 kg og er 172 cm.

Anonymkode: 60850...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk ser visst på meg som slank forsatt,de trodde ikke på at jeg hadde lagt på meg masse, ikke moren min heller. Helt til hun så meg i bikini da ble hun veldig overrasket over hvor digre lår jeg har og hvor stor rumpen er blitt. Har jo også lagt på meg på magen men det er lårene og magen det legger seg mest på å det er der det er mest tydlig.

Anonymkode: 9b60f...f52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...