Gå til innhold

Vurderer å sykle til og fra min nye jobb. Det er 17 km hver vei. Noen gode råd?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvilke sykkel bør jeg ha? I dag har jeg en 17 år gammel off road sykkel. Hva med klær og utstyr? 

Liker du å sykle til jobb? Hvor lang tid bruker du på tilsvarende distanse? Andre råd?

Anonymkode: 2a09c...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ren asfalt? Da burde du ha en landeveissykkel. Asfalt og grus/skogsvei? Da burde du ha en cyclocross-sykkel i stedet. Den er som en landeveissykkel, men med tykkere dekk. Ikke så tykke som på en offroadsykkel.

Jeg ville kjøpt en cyclocross-sykkel uansett, for de er fantastisk gode å sykle på på både asfalt og i terreng.

Ikke konkurrer med andre, eller en gang deg selv til å begynne med. Bli vant med syklingen først. Så kan du begynne å utfordre deg selv litt.

Anonymkode: 6cbf0...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ren asfalt. Mye fine sykkelveier, men på slutten må jeg gjennom Bergen sentrum. Har hørt at man sykler fortere på landeveissykkel. Hvordan er det med cyclocross-sykkel?

Hva med klær. Hva sykler du i, spesielt når det regner?

HI

Anonymkode: 2a09c...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått meg elsykkel. Er helt genialt. Sykler ca 1mil til og fra jobb. Med elsykkel slipper en å bli svett når en sykler til jobb og kan ta alt ut på veien hjem.

Anonymkode: 3f33d...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, ren asfalt. Mye fine sykkelveier, men på slutten må jeg gjennom Bergen sentrum. Har hørt at man sykler fortere på landeveissykkel. Hvordan er det med cyclocross-sykkel?

Hva med klær. Hva sykler du i, spesielt når det regner?

HI

Anonymkode: 2a09c...b93

Bergen sentrum er et sykkelhelvete. Hold deg i bilveien der det er mulig, ikke tro at det skal gå fort. Jeg bruker nesten ti minutter fra torget til Grieghallen pga alle folka, trafikklysene og alt gravearbeidet. 

Kjøp racer. I hvert fall en sykkel som responderer godt på tråkket. Hvis du ikke ser grus lønner det seg. 

Anonymkode: 3c850...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp racer. I hvert fall en sykkel som responderer godt på tråkket. Hvis du ikke ser grus lønner det seg. 

Anonymkode: 3c850...3f3

 

Anonymkode: 6cbf0...08e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått meg elsykkel. Er helt genialt. Sykler ca 1mil til og fra jobb. Med elsykkel slipper en å bli svett når en sykler til jobb og kan ta alt ut på veien hjem.

Anonymkode: 3f33d...6cb

Ja, vurderer el-sykkel. Hva betalte du for din? 

HI

Anonymkode: 2a09c...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler ca 8 km en vei. til og fra jobb. Har vanlig scott tråsykkel. har jeg skulle syklet lengre hadde jeg valgt el sykkel. jeg hadde vanlig klær. men gode overtrekks klær , vann og vindtett om vinteren. vanlig regntøy ellers når det regnet. elsker det :D Bruker ca 30 min. 

Anonymkode: 9ac1a...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er ull under om vinteren, vanntett når det regner, en komfortabel hjelm og at ytterklærne er ordentlig «disposable». De blir utrolig stygge av sprut og slitasje. 

Anonymkode: 38302...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det viktigste er ull under om vinteren, vanntett når det regner, en komfortabel hjelm og at ytterklærne er ordentlig «disposable». De blir utrolig stygge av sprut og slitasje. 

Anonymkode: 38302...d0b

Jeg bruker forresten ikke vanlige klær under, jeg gir på og blir litt svett. Har med skift i sekken og skifter raskt i garderoben på jobb. 

Anonymkode: 38302...d0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vurderer el-sykkel. Hva betalte du for din? 

HI

Anonymkode: 2a09c...b93

Jeg betalte 23000. Er strålende fornøyd. Når en skal sykle så langt er det veldig greit å ha elsykkel. En styrer jo selv hvor mye hjelp en vil ha av motoren. Jeg gleder meg til hver dag jeg skal sykle til jobb. 

Anonymkode: 3f33d...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp alt utstyret med en gang. Det viktigste er å ha en sykkel, hjelm og behagelige klær. Racersykkel er nok mest for de som sykler mye. Jeg ville kjøpt elsykkel eller vanlig hybridsykkel. 

Jeg syklet fra Flaktveit til Ervik hver dag, med en vanlig, ikke racersykkel, uten fancy klær. Det var godt nok for meg i to år. Når vinteren kom kjøpte jeg lue, hals, hansker og regntøy. Mer trenger man ikke. 

Anonymkode: a972e...10b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle sammen! Heller mot  kjøpe el-sykkel. Tror det vil ta veldig lang tid og være litt for tøft for meg å sykle den distansen med vanlig sykkel hver dag.  Jeg skal trene litt på sykling nå i sommerferien, men merker at formen er en annen nå enn for 17 år siden da jeg sist syklet tilsvarende distanser.

HI

Anonymkode: 2a09c...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsykkel er fantastisk. Mannen sykler til jobb, samme distanse. Vi har mye bakker hjem og da tar han den helt ut. Går nok trim, det går fort, Tror han bruker maks 25 min og der er endel opp og ned. Jeg sykler på fritiden hvis jeg skal noe, og sønnen bruker den til og fra trening. ( 7 km hver vei)

Anonymkode: 7246c...fb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar alle sammen! Heller mot  kjøpe el-sykkel. Tror det vil ta veldig lang tid og være litt for tøft for meg å sykle den distansen med vanlig sykkel hver dag.  Jeg skal trene litt på sykling nå i sommerferien, men merker at formen er en annen nå enn for 17 år siden da jeg sist syklet tilsvarende distanser.

HI

Anonymkode: 2a09c...b93

El-sykkel er dyrt. Du blir like skitten i regnet og må skifte på jobb uansett. Dessuten får du ikke brukt fordelene ved den i selve byen (mye start og stopp). 
Kjøp en brukt landeveissykkel til ti tusen. Da har du sykkel i ti år minst. Men kommer til å bli både god og glad i dette så du skifter den ut før den tid. 
CX er aktuelt om du skal ha på piggdekk eller sykle på grus. Hybrid er nettopp det. Funker passe dårlig til alt. Du henger ikke med ungene dine på sti med en hybrid f. eks. 
Lykke til. 

Anonymkode: bf3a4...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

El-sykkel er dyrt. Du blir like skitten i regnet og må skifte på jobb uansett. Dessuten får du ikke brukt fordelene ved den i selve byen (mye start og stopp). 
Kjøp en brukt landeveissykkel til ti tusen. Da har du sykkel i ti år minst. Men kommer til å bli både god og glad i dette så du skifter den ut før den tid. 
CX er aktuelt om du skal ha på piggdekk eller sykle på grus. Hybrid er nettopp det. Funker passe dårlig til alt. Du henger ikke med ungene dine på sti med en hybrid f. eks. 
Lykke til. 

Anonymkode: bf3a4...4e6

En god sykkel er dyr om den er el eller vanlig. Det som er greit med elsykkel er at en ikke blir svett, og om en har godt regntøy blir en heller ikke våt. 
Om en vil ha elsykkel eller vanlig sykkel kommer nok ann på hvor glad du er inn sykle og hvor godt trent du er. Jeg syklet en del til jobb med vanlig sykkel før jeg kjøpte el-sykkelen min og det var sjeldent med glede jeg gjorde det😉 men nå er jeg ikke spesielt godt trent og ble «sliten» av å sykle en mil hver vei. Det gikk egentlig fint til jobb med nedoverbakkene men hjemover var det fælt. Med elsykkel går begge veier som en lek. Jeg bruker motoren i oppoverbakkene og sykler uten resten av veien. Start og stopp er styrete med alle typer sykler og jeg ser ikke at det er verre med en elsykkel. 

slik jeg ser det er elsykkel et alternativ til bil og buss, altså et enkelt fremkomstmiddel til jobb. Ikke et alternativ for å få mest mulig trening (selv om en faktisk forbrenner en god del på en elsykkel også) 

Anonymkode: 3f33d...6cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...